Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesto, katkaravut - saako syödä?

16.11.2007 |

Moi,

ikuisia kysymyksiä siitä, mitä saa syödä raskaana ollessa ja mitä ei.. eli tässä pari lisää: saako kaupan purkkipestoa syödä sellaisenaan pastan päällä ? Entä katkaravut - pitää kai olla jotenkin valmistettuja kuten kastikkeessa tai friteerattuja tms ?

kiitos..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmarra miksi pestoa ei saisi syoda, mita " vaarallista" ainetta siina muka olisi? Ja vaaleanpunaiset katkaravuthan ovat kypsennetty, raat ravut ovat variltaan harmaita. Joten niita vaaleanpunaisia voi syoda ihan salaatissakin.

Vierailija
2/4 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita katkarapuja minäkin olen miettinyt. kiva, kun niihin tuli vastaus. Pestoissa usein käytetään parmesan tai pecorino-juustia, joka ainakin espoon neuvolan sivuilla (tosi hyvät sivut muuten) on mainittu, että esim. valion parmesan on pastöroimattomasta maidosta tehty. En tiedä sitten, että onko väite vielä paikkaansa pitävä.

Peston kanssa kannattaa aina olla varovainen, koska se ei säily hirveän pitkään jääkaapissa, vaikkei purkki nopeasti kulukaan. Juustoa ja öljyä sisältävänä siitä voi kuulemma tulla aikamoinen terveysriski vaikka säilytettäisiinkin jääkaapissa. En muista enää, mistä väitteen olen kuullut ja jos jollakin on luotettavaa tietoa tätä vastaan, kuulisin mielelläni peston ystävänä. Purkista kun yleensä menee vain murto-osa kerrallaan...

Tässä vielä linkki espoon neuvolan sivuille, josta minä ainakin olen löytänyt vastauksen moneen peruskysymykseen...

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se kuuluu ryhmaan " semi-soft and hard cheeses" joissa listeria ei ela. Suomessa ei olla silla tavalla " juustokansaa" etta ihmiset ymmartaisivat etta kaikki pastoroimattomat juustot eivat ole samanlaisia, joten ohjeetkin on laadittu ilmeisesti sen mukaan.

" By definition these cheeses contain ¡Ü40% moisture. Cheeses in this category include such varieties as Edam and Gouda (which can also be classified as semi soft) as well as Colby, Cheddar, Swiss, Emmentaler, Gruyere, Romano, and Parmesan, the last two of which are very

hard grating cheeses. Hard cheeses have longer ripening periods, reduced moisture content and lower pH and are _unlikely to support the survival and proliferation of Listeria and are therefore generally safe to consume by at risk groups_."

Ks oheinen Australian hallituksen lahde (googlaamalla +listeria +parmesan loydat paljon muutakin infoa):

http://www.foodstandards.gov.au/_srcfiles/Listeria_Q_%20A_Version_FINAL…

http://www.foodstandards.gov.au/_srcfiles/Listeria_Q_%20A_Version_FINAL…

Vierailija
4/4 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun täältä löytyy kaikenlaista tietämystä. Yleensä googlalen aika paljon, mutta olen pitänyt tuota espoon neuvolan sivua niin luotettavana, etten epäillyt tämän asian taustoja. Ihmettelin kyllä, kun kyseessä on kova juusto....

Jokojo helpottuneena, koska on myös parmesaanin ylin ystävä