(.)TAMMIMASUJEN TI-PE(.)
Kommentit (33)
Hävettää kertoakin, mutta oma lähtöpainoni oli 68 kiloa ja nyt painan jo yli 90 kiloa. Painoa on tullut siis jo 22 kiloa - ja 10 viikoa vielä jäljellä!
Viime raskaudessa tuli 26 kiloa, joten nyt paukkuu ennätykset - tätä menoa ehtii tulla 32 kiloa... kilon viikkovauhtia on nyt menty...
= (
Raskausviikkoja nyt siis 29+6.
Eli puhetta on ollut seksistä ja niistä aiheutuvista kivuista, meillä on ollut tosi hiljaista yhdyntöjen suhteen mutta ollaan siiten hoideltu toisemme muilla tavoilla :) Mulla kanssa on alkanut toosa tuleen hassusti kipeäksi yhdynnän jälkeen....ja muutenkin on ollut tosi väsy molemmilla..
Viime yön sain onneksi nukuttua niin etten kertaakaan herännyt eikä myöskään kuopus, esikoinen kömpi minun viereen yöllä ja nukahtaminen oli aika tukalaa kun tonen tuollainen lämpö patteri :)
Lähipäivinä pitäisi mennä ostamaan kerrossänky, ikeassa on myynnissä sellanen jonka saa kahdeksi sängyksi ja se pitäisi käydä ostamassa + patjat...Sittenhän se rumba alkaa kun kuopus joutuu luopumaan pinnasängystä...sit ei varmaan nuku kukaan
ON:Voi hyvin uusi himo on keitetyt porkkanat jota voisin syödä koko ajan, perunakin jää syömättä jos on porkaanaa tarjolla,aika hassua... Muuten vaavi liikku niin paljon että masu pomppii ja välillä on maha nahassa kipeitä kohtia kun on potkinut niin paljon samaan paikkaan...Toinen kylki on kipeenä iltasin mutta se on mulle normaalia kun on niin ollut joka raskaudessa...
Hauskaa viikkoa kaikillle ja jaksuja työssä käyville
T:Lootuskukkanen ♥ Aada rv 29+1
Täällä mä siis oon jo mammalomalla,tai nyt oon vielä lomapäivillä mut virallinen mammaloma alkaa 17. päivä.Eilen siis oli vihoviimeinen työpäivä!Ihanaa et nyt saa vaan rauhassa keskittyä tähän odotukseen ja laittaa rauhassa tavarat paikoilleen.Rupesinkin töissä oleen jo aikas väsynyt!
Painosta oli kyselyä.Mulla on tullu n.9 kiloa lähtöpainosta.Alkupaino oli 62 ja nyt siis mittarissa n. 71.Aion katsoa ettei 80 raja mee rikki.Oonkin ahkerasti uinut ja lenkkeilly ja pidän sen linjan loppuun asti.Ei varmaan olis painoa vielä noin paljon tullu ellen olis välissä retkahtanu suklaaseen ja roskaruokaan,mut nyt on ne paheet takana päin!!!
Oma masu voi ihan loistavasti.Kova on liikkumaan ja kyljet on ihan hellinä sen möyrimisestä.Perjantaina olis ultraääni jossa katotaan kokoa ja istukan paikkaa.
Meillä seksi on jatkunu samaan malliin eli edelleen puuhaillaan suht ahkerasti.Ei välttämättä aina ihan yhdyntää,mut sit on kyl suulliset ja kädeliset toiminnat käynnissä.Rupee oleen tota mahaa sen verran ettei kyl asentovaihtoehtoja enää oo montakaan...Mut joo,se siitä aiheesta :)
Tepa ja tytsy jo rv 31
Täällä paino noussut kans paljon....paino ennen raskautta oli jotain 78-79...neuvolakortissa on että 76...viimeksi paino neuvolassa viikko sitten oli 94.9 eli paino on noussu 15.9-16.9 kg...lasken ite ton 78 kg:n mukaan. Ärsyttää ku oon ilmottanu ton painon vanhan puntarin mukaan joka näyttää pari-kolme kiloa vähemmän ku meidän digitaalipuntari. Muistan ku neuvolassa ilmotin ton painon niin sanoin että ei välttämättä pidä paikkaansa...hoitaja sanoi että ei sillä oo niin väliä....no nytpä sillä on merkitystä ku tuijottavat niin tarkasti. Mulla on ollu 3 viikkoa liitoskipuja niin sen takia en oo päässy kunnolla liikkuun..pelottaa että kuinka paljon vielä paino nousee. Sairaslomalle oon jäänyt liikunnallisesta työstä ja oon äitiyslomaan asti. Kuntopyörä ois kotona mutta ku sitäkään ei voi polkea kunnolla, ottaa mahasta kiinni. Uinti ois hyvä mutta mistä löytää iso uimapuku. Vali Vali!
Kävin kuukausi sitten sokrurasituksessa..kaikki arvot oli ok, no nyt viime viikolla hoitaja sanoi lääkärin terveiset että ei tarvi ihmetellä jos joutuu sokerirasitukseen...varmaan ton painon takia...eivät sitä sanoneet vaan hoitsu sanoi että jos pissassa näkyy sokeria. Miehelle just sanoin että empä oo osannu nauttia tästä raskaudesta täysin ton paino asian takia...välillä kun tuntuu että ei uskalla syödä mitään. Herkut ja roskaruuat maistuu liiankin hyvin.
Pitääpä lähtee kokeileen jos pystys vähän käveleen!
Niin noista yhdyntöjen määristä...nolottaa kertoa että meillä on harrastettu tasan kaksi kertaa seksiä tämän raskauden aikana..siis oltu yhdynnässä. Ennen minä olin se aktiivisempi osapuoli mutta nyt ei kyllä kiinnosta pätkääkään.
t.Ronjakasperi rv 29+5
Kiirettä on taas pitänyt ja olen ollut vähän netti pimennossa...kaikkeen kun ei riitä aika =(
Tänään oli lääkärineuvola, ja taas siellä oli uusi neuvola täti, onneksi kuitenkin tuttu kun on kätilö sairaalan vuodeosastolta niin oli viimeksi sairaalassa kun oltiin siéllä kuopuksen kanssa. Kaikki oli ok hemppa ei ollut enään pudonnut kuin yhden pykälä (112) eli raudasta on ollut apua, paineet 112/76. Paikat oli kiinni ja lääkäri sain sf mitaksi 29cm????? sanoi kyllä että hänen mittaamana aina tulee n.2cm enemmän kuin muiden. Ihmettelinkin kyllä tuota, koska minulla edelleenkin on ihan tavalliset farkut eikä masua näe kuin iltaisin...mutta eipä tuo huoleta...pääasia että masun kasvukäyrä on johdonmukainen =) Vauveli mahtuu hyvin tuonne vatsaonteloon kun pituutta minulla on 180cm.
Painoista on ollut puhetta, mulle kiloja on tullut 5,5 ja suurin osa on kyllä tisseissä, kuppi koko on nyt sellainen D (norm B) , ja kun imetys alkaa ollaan varmaan DD ;) Lähtö paino on 74kg eli nyt sitten koputellaan että 80kg raja menisi rikki. Viime raskaudessa painoin synnytyspäivänä 83kg joten luultavasti siihen tälläkin kerralla ehditään... ja toivottavasti kaikki jää sitten sairaalaan kuten viimeksikin.
Jaahas nyt täytyisi taas mennä jo kovaa...Jaksamisia kaikille jotka vielä töissä ovat, kyllä se äippäloma pian koittaa....ja sittenhän kaikki on vain yhtä "lomailua"
:D
JB72 & KeKe 27+5.....näin luki neuvola kortissa...mistähän hatusta täti tämänkin repäisi....
Neuvolaterveiset (taas!). Tuntuu kyllä jotenkin tiuhalta nyt tässä vaiheessa tuo 2vk:n välein, mutta pikaisesti käynti sujui (n.15min, ainakin toiset sellaiset kyllä meni kolmen muksun mukana pitämisessä/vaatetuksissa). Hemoglobiinia ei katottu, kun just 2vk sitten katottiin (oli jotain 125), verenpaine oli vähän korkea (mielestäni, terkkakin mainitsi, mutta ei mitenkään huolestuneesti), tai normaalisti se on mulla aika alhainen (110/60), et en tiedä mikä sit on norm./korkea, oli nyt jotain 130/70. Pissa puhdas, ja paino täsmälleen sama kuin 2vk sitten! Painosta yllätyin (suklaakin on maistunut..), mutta ihan hyvä näin. Lähtöpainoon 63,5kg tullut lisää 7kg. Sf-mitta kasvanut 1,5cm (nyt 27,5cm), ja syke 135. Eli kaikki ok.
Inhottava flunssa on meille rantautunut, saisi jo mennä ohikin.. Korvat lukossa ja pää täynnä räkää, ärsyttävä yskäkin..
Jospa menis hiukan pitkäkseen, muksujen kans kattoon mikko mallikasta, ennen kuin kuopus herää. (Tai sit alan taas laittaa tiskiä ja pyykkiä..)
Minnikki ♥ tutteri rv30
Huomenna ultra.Toivottavasti siellä on pienellä miehellä kaikki hyvin.Ihan mahdoton tämä on liikkumaan ja mua väliin kutittaa!!(ihan uusi juttu) ja hätkähdyttää herran potkut ja liikkeet.Vieläkin pyörii aikapaljon.Jos se napanuora on edelleen kaulanympärillä,niin sitten siinä on varmasti "solmu" koska niin paljon pyörii että olishan se pois lähtenyt jos voisi.
Nyt on paino sitten uusissa lukemissa,reilu 63kg,en kyllä tajua mistä sitä tulee kun ei mahdu ruokaa mahaan,normiannoksesta olen aivan ähky ja olo on hirmu tukala..painoa on tullu alusta 7kg.Neljässä edellisessä noin 9kg loppuun mennessä,joten kyllä ainakin se tulee täyttymään.Rinnoissa on kyllä mullakin vähintään kaksi kuppikokoa lisää jo nyt,ja uusia liivejä saa ostaa kokoajan...hölmöä kun ne jää sitten lähes käyttämättömiksi!
Makuukammarinpuolella edelleen tosi vilkasta ja luovaa asentojen suhteen!!=)
Jos vanhaan malliin mennään niin vilkasta on ihan loppuun asti,kolmosen synnytys käynnistyi eräästä peittojen heiluttelusta :D
Ihan energinen olen ollut,tänään tosin on joku lepopäivä menossa,kai niitäkin tarvitaan,kun supistelee,ai niin piti mennä sinne labratesteihin,jos huomenna muistaisi!!
Palailen kertomaan ultrakuulumiset ehken jo huomenna.
kimmi ja poju rv 31+6
*tsempit ultraan* ! Toivotaan, että olisi se napanuorakin vihdoin luiskahtanut pois kaulan ympäriltä. Jään odottelemaan ultrakuulumisiasi!! =)
Nostelen vähän pinoa...
Mulla on tänään iltapäivällä eka lekuri, toivottavasti ei ole mikään vastavalmistunut nörtti... syvä epäilys, koska mies käytti esikkoa kesällä lääkärissä, ja silloin oli ollut joku vastavalmistunut mieslääkäri, joka ei ollut osannut omatoimisesti määrätä lääkitystä edes yskään, vaan oli pitänyt soittaa vanhemmalle kollegalle.
Jännittää kyllä vähän että mikä on kohdunsuun tilanne, kun nyt on ollut parin viikon ajan supistuksia aina silloin tällöin, pistän kiireen ja väsymyksen piikkiin. Harmittaa vähän, kun meillä ei neuvolassa ole ultraa käytössä, olis ollut kiva saada joku painoarvio jo nyt. Taitaa muuten pitää odotella sinne synnytystapaultraan saakka (vko 36 tai jotain), jos ei muuten joudu käymään äippäpolilla ennen sitä.
Painosta on ollut puhetta ja mulla sitä on tullut n. 10 kg huolimatta säännöllisestä jumppaamisesta ja vähähiilihydraattisesta dieetistä. Tutut tosin ihmettelevät, että missä se on, kun ei näy, mutta minusta masu on kyllä tosi iso pallo (vyötärönympärys on kasvanut 70 cm => 101 cm), mies sanoo että meloni. Nyt jo pari viikkoa on ollut ruokahalut kateissa, saa nähdä miten tuo paino kehittyy loppua kohti. Edellisessä mulla nousu tasaantui juuri näillä main.
Synnyttämisestä oli taasen puhetta: mulla eka oli ns. luonnollinen synnytys, ja sellaista toivon nytkin. Täällä oli joku toinenkin luomuilija, en muista nikkiä.
Eipä tässä muuta, viikkoja 28 tasan. Töitä vielä kuusi täyttä viikkoa, saa nähdä miten jaksaa istua loppuun asti... vähän käy kateeksi teitä jotka olette jo lomilla. Kelakin oli tehnyt jo päätöksensä ja uskomatonta kyllä ei taida tarvita valittaa, skeptikko tässäkin. ;-)
Curious
Eipä meille ihmeitä.. täällä esikoisen kanssa kotona ja kärsin hirveistä häpyluun kivuista, hitto en kestä niitä.. vaikka kait ne vie on siedettäviä, miten ihmeessä viimeinen kuukausi sujuu, hui! Eilen pelattiin jalista miesten (ison ja pienen :)) kaa, sitten olin ihan kipee illalla ja kääntyminen yöllä tuotti tuskaa, ja nyt tää on jokapäiväistä jo :/
Kimmin ultrakuulumisia myös minä oottelen, tuuhan kertomaan! Ihanaa itekin pääsen parin viikon päästä katsoon meidän Pikkaraista :)
Nyt taidan pojalle keksiä tekemistä ja ite huilata hetken, rupes jotenkin väsyttään/ ahdistaan tää odottaminen.. mulla on jotain ahdistuskohtauksia kai nyt tullut, varmaan tuleva jännittää, sitten nää kivut ottaa päähän ja kaikkee muutakin.. vaikka kaikki siis ihan hyvin!
Sairaala-ohjelmaa en sais katsoa, koska jännittää pirusti synnytys, kun siinä on niitä karjujia ollut ja kuvittelen vaan kuinka paikat repee ja sattuu :( Onko ihan pakko ruveta siihen touhuun ;)
Emmuli rv 28+0
Olipas jännittävä kokemus,pisti sydämen hakkaamaan!
Lääkäri oli sama joka 12v sitten teki sektion esikoisen kohdalla.
Jokatoinen lääkäri näköjään pitää niskaturvotusta totena ja jokatoinen ei-tämä lääkäri nyt taas "uskoi" niskaturvotukseen!Edellisen mielestä se oli vaan napanuora kaulanympärillä (ei muuten ollut)!
No juu,lääkäri ultraili ja selosti kaikki ok,ok joo,ok,kunnes hiljeni ja tutki varmaan pitkälti yli 5 min. ihan hiljaa sydäntä,niskaturvotushan voi olla merkkinä sydänvioista,tiesinkin siinä että nyt on jotain vialla,ja hiljaa kauhuissani mietin että mitäköhän kohta kuullaan!
Sanoi sitten tutkineensa tarkkaan,että todennäköisesti oikean ja vasemman kammion välissä on pieni reikä,se on niin pieni ettei itse reikää näe,mutta virtauksista huomaa että pikku reikä siellä varmaan on.Huolissan ei tartte olla,yleensä ne umpeutuu itsestään,tutkitaan kuitenkin sitten syntymän jälkeen silloin sen kuulee heti että onko reikää enää vai ei.
Kysyin että mitä sille tehdään,ja sanoi ettei mitään,jos iso reikä se leikataan joskus 2v iässä,muttei tämä kuulemma ole sellainen joka täytyisi leikata,selittää vaan sen suuren turvotuksen joka np ultrassa oli.
Poju oli vilkas,potki ja töni anturia...supisteli aikalailla siinä pöydällä ja oli ilkeää maata selällään niin kauan.
Paino arvio 1622g,normaali minulle kun lapset olleet aika pieniä syntyessään(kaikki noin 3kg).Vastasi viikkoja 31+2(nyt siis tasan 32 "oikeasti").
Lääkäri laittoi taas 4d ultralle ja saatiin aivan ihan kasvokuva muistoksi,vauva oli niin suloinen siinä ruudulla että melkein itketti.
Napanuora ei ole kaulanympärillä enää,jipii!!! Ja vauveli raivotarjonnassa.
Siis kaikki kai hyvin,vähän on epävarma olo ,kun koko odotus on ollut huolien täyttämää,ja kyllä tuo reikä kuitenkin mietityttää.
Kiva kun mieskin oli mukana ja sai nähdä sitä 4d kuvaa jota hän ei ole koskaan ennen nähnyt.
Esikoispoika olis yllätyksekseni tahtonut tuonne mukaan!Poika on pian 12v.Joutuu nyt tyytymään kuvien katseluun.Poika sanoi yksipäivä,ettei jaksaisi odottaa vauvan syntymää.Meillä on vuodenviimeinen viikko aika jänskä,viikon sisään on joulu ,uusivuosi (esikoisen ehdoton lempijuhla) ja vauvan laskettuaika.Itse en hirveitä suunnitelmia ole juhlapyhille tehnyt,kun en tiedä vaikka sairaalassa olisin,toivottavsti kuitenkaan en!Mutta lisäjännitystä tulee siitäkin ettei poju päättäisi jouluaattona maailmaan tulla...
Joo ja minä kans olen aatellu ettei tota sairaala ja synnytysohjelmia muutenkaan kauheesti kannata enää katsella,tulee pian turhaa paniikkia...
Mutta näillä mennään nyt,uusia kontrolleja ei sovittu äitipolille.
Kimmi ja poju rv 32! tasan
Hei,
Äitipolikuulumisia. Kävin tosiaan viime viikolla neuvolassa ja sf-mitta meni silloin alakäyrien alapuolella, josta neuvolatäti hiukan huolestui (käyrien alapuolella oltiin menty jo useampi kerta peräkkäin). Samoin pienokaisen syke oli jossain 160 yläpuolella ja se sitten mitattiin toiseen kertaankin. Ja sitten minäkin olin jo tosi huolestunut.
Tänään ultrassa vauvan koko vastasi kuitenkin täysin viikkoja (painoarvio 1543g rv. 30+3) ja sykettä mitattiin pitkä pätkä ja sekin oli kuulema oikein hyvä.
Mitään ei siis näyttänyt olevan vialla. Alhainen sf-mitta johtuu kuulema äidin pienestä koosta/hoikkuudesta (olen kyllä mielestäni ihan normaalikokoinen nainen...) ja vauvan asennosta kohdussa. Vauva oli jo tosi alhaalla pää alaspäin. Neuvolatäti luuli edellisellä viikolla, että vauva olisi sivuttain (etenkin kun tunnen potkut toisessa kyljessä) ja se selittäisi alhaiset sf-mitat. Mutta ainakin nyt oli pää alaspäin. Toivottavasti vauva nyt pysyykin siinä asennossa koko loppuraskauden niin ei tarvitsisi sitä asentoa enää murehtia.
Tänään lomalla. En ole saanut oikeastaan muuta aikaiseksi kuin käytyä siellä äitipolilla... Lohduttaudun, että eilen olin töissä senkin edestä myöhään iltaan, mutta näköjään sitten seuraavana päivänä mitään ei sitten jaksakaan tehdä. Minullakin on myös ollut jonkin verran häpyluun tietämillä kiputuntemuksia, mutta vain lieviä sellaisia ja ohimenevää sorttia. Toivotaan Emmuli, että ne menee sullakin ohi. Eilen myös selkä oli illalla kipeä, kun ajoin töistä toiselta paikkakunnalta pari tuntia kotiin. Alkoi tuntua puolessa välissä matkaa, mutta eihän siinä auttanut muu kuin jatkaa matkaa. Mutta onneksi se jäi eiliseen ja toisaalta sillä sai ruinattua mieheltään huomiota ja selkähierontaa ...mutta ihan aiheellisesti.
Hyvää vointia kaikille!
Anni rv. 30+3
Ensiksi Kimmille ja Annille onnea hyvistä ultrakuulumisista. Kimmi meidän kolmosella oli syntyessään kolme pientä reikää sydämen kammioiden välissä. Huomattiin vasta sairaalassa lähtötarkastuksessa sivuäänenä. Tutkittiin ultralla ja todettiin niin pieniksi, ettei leikkausta tarvita. Mustaakseni 1,5v.n kontrollissa olivat umpeutuneet kokonaan. Dg oli VSD.
Emmulille ja muillekkin "vaivaisille" jaksamisia, onneksi tällä viikolla oma kankku on ollut vähän rauhallisempi.
Mulla lääkäri + ultra äitiyspolilla tulevana maanantaina. Lähinnä mietiyttää vauva kasvut, toivottavasti tällä kertaa mentäisiin normaalikäyrillä.
Muuta kummoisaa ei kuulu. Huominen vielä töitä ja sitten pe-su vapaata tai melkein vapaata kun on vain kaksi jumppaa ohjattavana. Alkaa muuten vähän naurattaa tämä mun ohjaaminen pump ja balance-tunneilla. Painopiste on siirtynyt viimeisen viikon aikana niin eteen, etten meinaa välillä pystyssä pysyä joo ja mm. etunojapunnerruksissa ottaa maha ensimmäisenä vastaan niin että liikkeet on aikalailla pieniä:). Onneksi asiakkaat ovat tuttuja ja osaavat tehdä liikkeet oikein tällaisesta toimintarajoitteisesta ohjaajasta huolimatta...
Mut nyt täytyy lopetella työt ja suunnata pyörän nokka kohti kotia.
Kaikille mukavaa viikkoa ja jaksamisia!
KainoElvi ja kamu 27+5
pääsin läpi. Koko alkuviikon oon saanut lukea viestejä, mutta kirjoittaa ei oo antanut. Aina tuli: hetkeksi pois käytöstä tai jotain muuta vastaavaa.
Kimmillä ja Annilla oli hyviä ultrakuulumisia, onnittelut niistä! Mä varmaan pääsen seuraavaan ultraan rv 36, jonne mä oletan neuvolan laittavan lähetteen, vaikka sokerirasitus ei siihen aihetta antanutkaan.
Painoista oli puhetta ollut; mulla on lähtöpainoon nyt +8kg omalla puntarilla, neuvolan oma näyttää 0,5kg vähemmän. 3 viimeisintä raskautta on mennyt 9-12kg lisäyksellä, joten sinne kai tämäkin tähtää. Tosin tossa on vielä joulu tulossa, ja silloin mulla nousee paino tyyliin 2kg vkossa ja sit laihtuu ehkä kilon seuraavalla. Eikä oo enää kevättä aikaa 'pitää diettiä'.. :)
Muhun on iskenyt joku väsymys. En tiedä sitten johtuuko se lääkkeistä (joiden annostusta taas nostettiin tänään) vai jostain muusta, kuten vaikka syksystä. Hb:kin oli 120 tuntumassa maanantaina verikokeessa, joten ei enää ollut laskenut, mutta eipä vielä noussutkaan. Parin viikon päästä on seuraava neuvola, ja sen jälkeen onkin 2 vk välein.
Mä odottelen nyt yhteydenottoa perheneuvolasta, kun mua huolettaa toi esikoisen käytös välillä. Perhetyöntekijä kävi meillä muutaman kerran ja suositteli psykologilla käyntiä esikon kanssa, plus että kakkoselle on tulossa käynti koulun puolelta, jotain keskittymisvaikeuksia on todettu. Mennään sitten yhtäaikaa molempien kanssa. Toisaalta tiedä, vaikka tää väsymys liittyis siihenkin, kun sitä kumminkin aattelee vähän väliä ja stressaa enemmän ja vähemmän koko jutusta.
Mutta taitaa olla ruoka-aika, joten spagettia kehiin...
Äippä ja J-5 rv 29+6 (ja huomenna taas paukkuu tasakymmenet)
Ps. Lumet on kohta enää muisto vaan, vähän näkyy vielä jossain varjopaikoissa.
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista täältäkin!
Neuvolassa tuli käytyä, ja kaikki oli ok. Hb jopa 131, vaikka jätin raudan pois ummetuksen vuoksi ja syön vain ladyvita plussaa. Vauveli oli (piruuttaan) jotenkin kyttyrällä, kun lääkäri mittasi sf mitan, ja sai siitä 30 cm! Siis viikkoja on 28+1. Epäili kuitenkin johtuvan siitä, että vauva on tosi ylhäällä. Tai itse asiassa mun koko "systeemi" on ylhäällä: lääkäri ei nimittäin ylettänyt tutkimaan kuin kohdunkaulan alaosan, ja senkin kovien ponnistusten ansiosta. Heh. No kiinteä oli ja kiinni, ja ainakin 3 cm, sinne asti sen lääkärin pikku töppösormet ylettyivät. Koominen tilanne, vaikkei kovin miellyttävä noin muuten.
Kovin olivat "innokkaita" antamaan saikkua, jos ei jaksa olla loppuun asti töissä. Outoa minusta että niin innokkaita.
Curious
Ensimmaista kertaa talla viikolla paasen naille sivuille! Ei ennen ole ollut nain vaikeaa. Luin pikaisesti pinon lapi - mieleen jai kun Emmuli sanoi etta hapyluuhun koskee - toivottavasti et ole saamassa tata samaa vaivaa kuin minulla on (SPD). Mulla riippuu olo ihan siita miten on yolla saanut nukuttua, joskus jos pystyy sangyssa kaantymaan ilman etta sattuu liikaa ja saa nukuttua kunnolla niin seuraavana paivanakin on sitten parempi olo ja jos taas yo on tuskaa niin sita tietaa etta paivalla ei sitten kykene yhtaan mihinkaan. Oon nyt oppinut kavelemaan keppien kanssa ja tytarkin osaa ottaa kepista kiinni kun ylitetaan tieta - vaikka minua hirvittaa kun en voi ottaa hanta kadesta kiinni, mutta onneksi han on reipas ja kuuntelee ja niin haluaisi aina minua auttaa kaikessa ja aina kyselee miten mina voin. Tuntuu etta liikaa kuormitan hanta kun ikaa kuitenkin vajaa 3v kun aiti ei pysty kaikkea tekemaan hanen kanssaan kuten ennen :-(
Mulla on pitkasta aikaa viikko ettei ole neuvola, laakari tai sairaalakayntia niin ei ole sen kummempaa raportoitavaa.
Charlie rv 29+6
Viime yö oltiin esikon kanssa anoppilassa yötä ja vierassänky alkaa näköjään olla liian kova nukkumiseen. Heräilin monenmonet kerrat, kun selkä oli jumissa ja oli vaikea vaihtaa asentoakin. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa.
Aiemmin oli keskustelua kivunlievityksestä... Esikoisen synnytyksessä sain itse epiduraalin ja nukuinkin sen jälkeen vielä, kun kivut lähtivät niin täydellisesti. Tunto oli ainakin osittain palautunut siihen mennessä, kun aloin ponnistaa. Päälimmäisenä mielessä pahimpana kipuna oli kuitenkin supistukset ennen epiduraalin saantia. Silloin koittivat antaa ilokaasua, mutta en kyllä osannut hengittää sitä riittävästi, että olisi vaikuttanut mitään. Saas sitten nähdä mitä tämän toisen kanssa. Jos selviäisi pitkälle ilman lääkkeitä niin voisi miettiä sitä spinaalia. Tuntuu vaan hassulta, jos on "täysin tunnoton" ponnistaessa... Mutta tuskin sentään. Ainakin esikoisesta avautuminen kesti kuitenkin sen verran pitkään, että luulisi spinaalin vaikutuksen jo vähenneen ponnistamiseen päästyä.
Ihmettelin vaan viimeksi, että miksei voi olla synnyttäjien vastaanotossa esim. yhtä/useampaa jumppapalloa, jonka päällä olisi voinut keinutella odotellessa supistusten tullessa. En tietenkään tiedä tämän hetken tilannetta. Ja tämä siis OYS:ssa. Olen mietiskellyt, että pitäisiköhän käydä tutustumisaikaan uudestaan siellä. Onko kukaan teistä uudelleensynnyttäjistä mennyt perhevalmennukseen uudestaan?
Täällä on puhuttu myös unista ja seksistä ja miehistä ym. Itse alan jo vähitellen kokea häiritsevänä, kun näen jatkuvasti jotain seksiunia ja varsinkin miehestä (ollaan siis eroamassa). Ja varsinkin se ärsyttää, että kaikki on unessa muka täydellistä, vaikka elo ei ole sellaista koskaan ollutkaan. Muutenkin alkaa nyt vähitellen iskea uudestaan kova läheisyyden kaipuu ja tulee sellaisia hetkiä, että menettää uskonsa tulevaisuuteen ja uuden kumppanin löytämiseen. En niinkään ole epätoivoinen lasten kanssa jaksamisen suhteen, koska tukiverkkoa on vaan siihen, että yleensä jaksaa elää yksin kaikkine murheineen. Olen vakaasti aikonut selvitä tilanteesta, mutta huolettaa jos tämä "yksin" jääminen yhtäkkiä iskee koko voimallaan ja saa vaikka pahemmanlaatuisen masennuksen puhkeamaan. Tähän asti olen puuhannut monen asian parissa melkein kaiken ajan, ettei ole tilannetta tarvinnut yksin pohdiskella liikaa ja olen toki myös puhunut asiasta monien kanssa, mutta en tiedä olenko kuitenkaan käsitellyt tätä tarpeeksi "itseni kanssa". Pitäisi varmaan ottaa jotain omaa hemmottelulomaa ja rentoutua ja mietiskellä asioita rauhassa...
Joulua odotan innolla ja luntahan tulikin jo (ja osa myös meni) :) Joulun jälkeenpä ei olekaan luultavasti kauaa odottelua enää jäljellä. <3
- Salsatar, rv 30 menossa
Charlielle voimia kipuihin ja onneksi olet alkanut oppimaan kävelemään sauvoijen kanssa.... Ja kaikille muillekin jaksuja olotiloihin..
Juuri tulimme kotiin ikeasta, kävimme siellä porukalla syömässä aamupalaa..ja sit tietty piti kierrellä koko kauppa ympäri ku pihan äitien ja lasten kanssa oltiin kerrankin muualla kun omalla pihalla leikkimässä. Olisihan siellä kaikkea ihanaa hankittavaa mutta nytten ei kyllä anna lompakko myöten kun joulukin kohta...
ON: Voi kävelyreissun jälkeen todella pulleasti,turpoaa aina ihan mega palloksi :) Kylkiä yöllä vaihtaessa sattuu alapäähän mutta se on nytten pieni vaiv a muiden vaivoihin verrattuna. Maha täyttyy todella nopeasti nykyään ei jaksa syödä niin paljon kun ennen joka kylläkin ihan hyvä ettei painoa tule niin kamalasti...Jouluna sitä taas turpoaa ihan kamalasti kun konvehteja ja kaikkea hyvää pitää syödä kaksin käsin..
Mukavaa Torstaita kaikille masuille
T:Lootuskukkanen ja Aada rv 29+3
29.12.tjw-----------------28v--------eka-------------Jorvi
1.1.kimmi----------------33v--------viides----------K-SKS
1.1.ninette---------------30v--------toinen----------TYKS
2.1.nanna80------------28v--------kolmas--------TAYS
2.1. -meea-87-----------?----------eka-------------OYS
3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------TAYS
5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri
6.1.trio---------------------38v-------kolmas--------kättäri
7.1.Eno-Elmeri---------35v--------toinen---------Jorvi
8.1.döner78-------------30v--------toinen---------hyvinkää
8.1. duffeli----------------34 v-------toinen---------TYKS
9.1. Tii75-----------------33v--------toinen---------KOS
11.1.Anni09-------------31v--------eka--------------kättäri tai NKL
12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS
13.1.mae3---------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS
13.1.minnikki-----------24v-------neljäs----------SatKs
13.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS
14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri
14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys
14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?
15.1.3xäippä74---------34v-------viides----------Seks
15.1.footprint74---------34v-------seitsemäs---?
15.1.äitiliini2004--------24v-------kolmas-------kättäri
15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu
15.1.Charlie-------------32 v------toinen----------ulkomaa
15.1.Sipis----------------41v.--------eka------------Porvoo
15.1 Uglyduck----------36v---------kolmas------
16.1. IirisKukka---------?-----------toinen---------NKL
17.1.Pinkspinks--------26v-------toinen---------KOS
17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks
17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari
17.1UlMa----------------21v.-------eka-------------NKL
18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS
18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?
18.1.Mehiz---------------29v--------kolmas-------OYS
19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi
19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi
19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1.MOELPA----------??v--------toinen---------?
20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1penelope77-------??v-------?----------------SatKs
20.1.basilika5----------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v-------toinen----------OYS
20.1.Maaju--------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1.Peregriina--------25v-------eka-------------TAYS
21.1 Jadmiras----------19v-------eka------------Lohja
21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS
21.1. Salama-78-------29v-------eka------------KOKS
22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo-------------??v-------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v-------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v-------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------toinen----------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v--------eka-----------Jorvi
26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------eka-------------Hys tai Tays ?
26.1. MamaLady------26v--------eka------------- ?
26.1. Shei----------------22v-------kolmas--------ulkomailla
27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS
27.1. Ahava-------------------------toinen-----------Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
30.1. Marlene-----------27 v------toinen---------TYKS
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK