Apua imetysruokavalioon
Meillä tytöllä 3,5 kk epäillään useampia allergioita. Tyttö täysimetyksellä. Olisin kysynyt vinkkejä omaan ruokavalioon. Tällä hetkellä poissa on mm. maito, muna, vehnä, ruis, ohra.
Mitä leipää esimerkiksi voi syödä? Löytyykö sellaista?
Semperin kaura-peruna-maissi näkkäri on tuttu tuote.
Kaikista ruokavinkeistä kiitollisena Leppis!
Kommentit (4)
Kävin kaupassa tänään ihan ajan kanssa ja löytyihän sieltä ihan hyviä tuotteita. Soijaa tuntuu vaan olevan vähän joka paikassa ja se on myös " sulkulistalla" .
Aikaa tuohon leipomiseen ei hirveästi ole, kun mukana touhuaa vauvan lisäksi 2,5-vuotias esikoinen.
Lohduttavaa tietää, että ei tätä kauaa kestä. Esikoisen kanssa olin maidottomalla n. 3 kk vauvan ollessa 3-6 kk ikäinen. Siiten meni oireet ohi.
Tosiaan eineksille voi heittää hyvästit. Makkarat/leikkeleet ym. samoin.. tosi tarkkana saa olla!
Minullakin esikoinen, 3v. mutta se aika leipomiseen ja ruoanlaittoon on revittävä jostain, koska liian yksipuolisestikaan ei saa syödä.
Gluteenittomia-maidottomia-munattomia muffinsseja ym tekee kyllä tosi nopsaan, samoin perunarieskat tekee " siinä sivussa" jos on yhtään kiinnostunut leipomisesta ja/tai osaa leipoa ilman seikkaperäistä ohjeiden lukua.
Pakastimeen kun tekee isomman satsin, ei tarvitse joka päivä kokkailla itselleen evästä. Mä nimittäin teen meillä miehelle + esikoiselle ihan " normaali" ruokaa, itselleni sitten teen ruoat ja leivät erikseen. Laitan leivät valmiiksi siivutettuna pakastimeen ja otan sieltä tarpeen mukaan, sulatan mikrossa.
Tehokas painonhallitsija tämä ruokavalio ainakin on :D
jopa meidän lähi-Siwassa on jotain Moilasen leipää (moilas .fi) ja Semperin keksejä. Siis LUONTAISESTI GLUTEENITON on termi millä niitä kannattaa etsiä. Ja sitten tarkistaa vielä ettei sisällä maitoproteiinia tai soijaa. Isoissa marketeissa ja luontaistuotekaupoissa onkin sitten jo hyvät valikoimat, makaroneja jne.
Itselläni sama tilanne.
Etenkin isoimmissa kaupoissa on hyvät valikoimat erilaisia luontaisesti gluteenittomia jauhoja, niistä olen opetellut (ja opettelen edelleen) tekemään itse leipää ja erilaisia rieskoja esim. perunasta.
Kauppojen pakastealtaissa on luontaisesti gluteenittomia leipiä, mutta ne on todella kalliita, eikä minun mielestä kovinkaan hyviä.
Leivonnaisia on yllättävän helppo tehdä, esim. maidoton-munaton-gluteeniton mokkapaloja makean nälkään ja ne on ihan ok makuisiakin.
Itse syön pääasiassa possua ja broileria/kalkkunaa vihannesten kanssa, peruna ja riisi tökkii..
Valinnanvaraa on, kuitenkin kotimaiset viljat on aika pieni osa siitä mitä kaikkea muuta löytyy. Puuroja voi keitellä hirssistä, tattarista jne.
Käytän itse kauraa, jogurtin voin siis korvata YOSAlla, samoin kaurajäätelöä syön; on muuten oikeasti lähes tavallisen jäätelön makuista!
Kaura- ja soijamaidoilla ja -kermoilla voi korvata tavallisen maidon/kerman.
Laita googleen hakusanaksi esim. " maidoton ja munaton" niin löytyy sivuja, joilla on paljon hyviä ohjeita!
Tsemppiä, kyllä se siitä.. ei kuitenkaan tarvitse pelkkää riisiä syödä, mutta aikaa ja vaivaa toki hieman tarvitaan ennenkuin leipominen ja ruoanlaitto alkaa sujua helposti.