Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väinön ja Einarin siskolle nimi

03.11.2008 |

Emme tiedä, ovatko pojat saamassa siskoa, mutta jotenkin on vähän sellainen fiilis, että kenties tyttö olisi tulossa.

Kerron vähän nimimaustani. Oma nimeni on erikoinen, noin 70 kpl kaimoja löytyy Suomesta. Olen aina ollut tyytyväinen omaan nimeeni ja aikanaan ajatuksena olikin antaa omillekin lapsille vähän erikoisemmat nimet. Tytölle meillä olikin nimi valmiina: Merihelmi (mieskin jopa hyväksyi). Mutta esikoinen olikin sitten poika ja olimme aivan tyhjän päällä. Nimeksi tuli Väinö, lähinnä miehen tahdosta. Siis täysin eri tyylinen nimi kuin tuo Merihelmi. No, toisellekin piti sitten antaa samaa sarjaa oleva nimi... Eihän tuon kolmannen kohdalla tarvitse samaa kaavaa käyttää, mutta jotenkin haluaisiin ainakin 'maistella' jotain poikien nimiinkin sopivaa. Ainot ja Venlat, Annit ja Siirit ei ole mun juttu kuitenkaan.

Nimi voisi olla jokin yhdysnimi tai ainakin vähän pidempi. Pidän Vilja-nimestä ja tulipa tuossa pari päivää sitten mieleeni Augustiinakin. Miehen päätä meillä ei hevillä käännetä, joten työ pitäisi aloittaa jo hyvissä ajoin.

Kiitos kaikista vinkeistä jo etukäteen!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäs nämä kuulostavat:

Amalia

Malviina/Alviina

Matleena/Marleena

Lyydia

Melissa

Vanamo

Kanerva

Kaisla

Sylvia

Akuliina

Karelia

Juliaana

Peppiina

Rosanna

Selina

Serafia/Serafina

Kastehelmi

Viliina

Teresa

Severiina

Aleksiina

Elmiina

Emmiina

Helmiina

Adeliina

Lauriina

Vilja-Maija

Vilja-Kaisa

Vilja-Reeta

Vilja-Riina

Vilja-Lotta

Aura-Maria

Lilja-Kaisa

Verna-Lotta

Viena-Reeta

Viena-Tuuli/Vieno-Tuuli

Varpu-Liina

Varpu-Maaret

Vierailija
2/8 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuosta Viljasta ja Augustiinasta tuli mieleen Viljastiina ja Viljamiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ja minusta kiva, veljien kanssa samantyylinen nimi. Tavallisempi mutta vähintäänkin yhtä sopiva olisi Vilhelmiina.

Tuli myös mieleen Emriikka. Vähän yhdysnimenomainen. Myös jotenkin vanhahtavan oloinen, joten yllätyin kun katsoin vrk:stä, että on ollut vasta muutaman vuosikymmenen käytössä.

Vilja on tosiaan nätti nimi. Yhdysnimeksi tuli mieleen Vilja-Elina tai Vilja-Eliina. Siihen näemmä yhdistyy veljien nimien alkukirjaimet, mikä on kylläkin sattumaa, olen aina vain pitänyt tuosta nimiyhdistelmästä... Lumitähden ehdottama Vilja-Reeta on myös kiva.

Muutama vielä:

Ailiina

Annikki

Eeva-Lotta/Eevi-Lotta

Helmi-Kerttu

Kerttuliisa

Loviisa

Matilda

Valpuri

Viktoriina

Vierailija
4/8 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja-Stiina

Vilja-Riina

Vilma-Riina

Elmiina

Selmiina

Annastiina

Heta-Stiina

Selma-Reetta

Helmi-Elisa

Severiina

Lauriina

Ida-Augustiina

Enniina

Helliina

Loviisa

Nelliina

Vierailija
5/8 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiinnosta - valitettavasti en ole päässyt kommentoimaan aiemmin yllättävän nettipimennon vuoksi- mutta nytpä lähden siis ruotimaan ehdotuksianne.

Amalia - ok, toisin kummipojan siskolla toisena nimenä

Malviina/Alviina - olen itsekin huomioinut nimet, mutta tuo viina-loppu jotenkin särähtää

Matleena/Marleena - siskoni on ensimmäisen nimen kantaja

Lyydia - en pidä

Melissa - liian jenkkinimi

Vanamo - mikä ettei...

Kanerva - kaunis nimi, mutta ei meidän lapselle

Kaisla - olen aina pitänyt tästä nimestä, mutta tuskin tulee kuitenkaan käyttöön

Sylvia - mikä ettei...

Akuliina - liian selvästi pojan nimi+ tytön nimi (tosin niinhän voi ajatella tuosta Augustiinastakin)

Karelia - ei

Juliaana - serkun tyttö

Peppiina - ei

Rosanna - ei

Selina - ei

Serafia/Serafina - jälkimmäinen löytyy sukuluettolosta ja voisi toimia vaikkapa toisena nimenä, mutta ihan ekaksi nimeksi en

Kastehelmi - ei

Viliina - kyseinen nimi yhdellä i:llä löytyy sen verran läheltä, että meidän ajateltaisiin kopioineen se, kaunis nimi

Teresa - ei

Severiina - mikä ettei...

Aleksiina - käynyt omassakin mielessä

Elmiina - poikien serkku

Emmiina - liian samanlainen edellisen kanssa

Helmiina - liian samanlainen edellisen kanssa

Adeliina - mikä ettei...

Lauriina - ei

Vilja-Maija - Tämä eka on näistä yhdysnimistä paras, johtunee ehkä siitä, että tykkään hirveästi Viljamari yhdistelmästä, mutta lapsuuden kylälläni on tyttö nimeltä Viljamaria ja myönnän, että olen sen sieltä bongannut. Ja aika moni taitaisi sen hoksatakin. Ehdotin Viljamaria myöskin Väinön jälkeen, mutta mies ei siihen lämmennyt - tosin eipä tullut tarvettakaan.

Vilja-Kaisa

Vilja-Reeta

Vilja-Riina

Vilja-Lotta

Aura-Maria

Lilja-Kaisa

Verna-Lotta

Viena-Reeta

Viena-Tuuli/Vieno-Tuuli

Varpu-Liina

Varpu-Maaret

Vierailija
6/8 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Viljastiina on taatusti nimi, jota en olisi itse keksinyt, kiitos, jään sitä maistelemaan!

Serkkupoika on Viljami, joten Viljamiina menisi turhan lähelle, vaikka tosi nätti nimi sekin olisi.

Vierailija
7/8 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn siis näitä viestejä yksi kerrallaan läpi. En tiedä, olisiko tähän kommentointiin fiksumpiakin keinoja, mutta paremman puutteessa siis toimin näin.

Viviikka - mielenkiintoinen nimi, en tosin usko, että menisi miehellä läpi

Vilhelmiina - tosiaankin äärimmäisen kaunis nimi, mutta siinä on kyllä tuo serkkutytön nimi elmiina mukana

Tuli myös mieleen Emriikka. Vähän yhdysnimenomainen. Myös jotenkin vanhahtavan oloinen, joten yllätyin kun katsoin vrk:stä, että on ollut vasta muutaman vuosikymmenen käytössä.

- Joo kuulostaa tosiaan joltain sata vuotta vanhalta nimeltä minunkin mielestäni. Ihan nätti nimi.

Muutama vielä:

Ailiina - hyvä idea

Annikki - anoppi ois ihan innoissaan, koska kk sitten vietimme hänen äitinsä Annikin hautajasia, tosin itse en ole koskaan pitänyt nimestä yhtään

Eeva-Lotta/Eevi-Lotta - ei

Helmi-Kerttu - ehkä ei

Kerttuliisa - ei

Loviisa - on serkkuni tytöllä

Matilda - kummityttömme sisko, kaunis nimi

Valpuri - ei

Viktoriina - itsekin olen tuon nimen huomioinut, ehkä turhan kuninkaallinen

Vierailija
8/8 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja-Stiina - tätä kommentoinkin jo

Vilja-Riina - edellistä huonompi

Vilma-Riina - serkkutyttö on Vilma

Elmiina - serkkutyttö

Selmiina - liian lähellä edellistä

Annastiina - tämä oli aikanaan yksi vaihtoehto pikkusiskolleni, en erityisemmin pitänyt silloinkaan, hän (vai äiti) taisi nimetä yhden nukeistaan Annastiinaksi

Heta-Stiina - ei, en pidä Heta-nimestä

Selma-Reetta - ei

Helmi-Elisa - ei

Severiina - mikä ettei...

Lauriina - ei

Ida-Augustiina - serkku ja samalla kummityttöni on Ida ja onhan tuo Augustiina jo tarpeeksi pitkä sellaisenaankin. Tosin tuo nimiyhdistelmä on tosi kaunis

Enniina - liian lähellä tuota Elmiinaa

Helliina - sama kuin edellisen kanssa

Loviisa - mainitsinkin jo, että serkkuni tyttö on Loviisa

Nelliina

- jotenkin liian tekemällä tehty nimi - vaikka näinhän voi ajatella myös noista mun Merihelmistä sun muista

Kiitos paljon! Nyt tosiaan huomaan, että vaikka ajattelen, että nimi voisi olla kaksiosainen, jotenkin useimmat noista väliviivalla olleista kuulostivat mun korvaan sellaisilta väenväkisin väännetyiltä yhdistelmiltä. Mutta jäihän täältä monta varteenotettavaa vaihtoehtoa mietittäväksi. Hienoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän