Hiivatulehdus?
Terve!
Riesani on ilmeisesti hiiva! Kävin eilen kokeen ottamassa terveyskeskuksessa ja huomen se selviää. Kutina on vaan tosi kova ja inhottava. Viime vko:n loppuna oli pientä kutinaa mut se meni ohi ja ajattelin että ei tässä mitään,mut nyt tosiaan kutisee! Sitä kyselisin että voiko hiiva aiheuttaa jotakin vauvalle? vko:t on 22+6!
Terkuin: mutsi80
Kommentit (6)
se mommo niita ematinpuikon jamia? Ei tule muuta mieleen. Ja hiivan kanssahan valkovuoto muuttuu sellaseksi kokkareiseksi, ja sita voi olla tosi runsaastikin. Itse olen hiivan jalkeen kayttanyt maitohappobakteeri ematinpuikkoja, en nyt muista nimea, mutta hyvin toimi!
Todella kiusallinen vaiva. Minulla ei mikään ole auttanut, vaan tulee aina uudestaan muutaman päivän päästä kuurin lopettamisesta. Nyt en viitsi noita hiivalääkkeitä enempää käyttää, kun tässä raskaudessa on jo neljä kuuria ollut. Maitohappobakteereilla ja rasvaamalla yritän hillitä oireita ja sokereita välttämällä. Terveydenhoitaja sanoi, että tuskin paranee ennen synnytystä.
Se valkoinen jauhe on emätinpuikon jämiä. Canestenhan on sellainen tabletti. Lääkärin reseptillä saa hieman tehokkaampaa lääkettä, joka on myös puikko, mutta enemmän sellaista voidemaista.
Mielestäni noissa hiivalääkkeissä on ohjeena ettei seksiä suositella kolmeen päivään kuurin lopettamisesta. Muistakaahan sitten käyttää kondomia niin kauan kuin vähänkin on oireita, ettette tartuta miestä! Suosittelen käyttämään kondomia kuurin jälkeen ainakin viikon ajan, jotta näkee paraniko hiiva vai helpottiko vaan hetkeksi. Ja jos miehellä on oireita, niin Canestenia hänellekin.
Niin ottaisi maitohappobakteeri tapletteja suun kautta? oiskohan niistä apua/haittaa? Joku sanoi että karpalo tai puolukkamehu auttaa hiivaan. Happamuutensa takia varmaan. Mut mä kyllä marssin heti huomenna hakeen jotain lääkettä tähän hitsin kutinaan :(. Niin sekstailusta... ei kauheasti tee mieli kun sitä mömmöä tuolta tulee ja tekis mieli raapia koko ajan. Mut nää on onneks ohimeneviä ja pääsee taas nauttimaan... hmmm ...kaikesta kivasta :)
Mulla tulee kyllä niitä kokkareita pikkuhousunsuojaan jo nyt vaikken ole vielä mitään lääkettä käyttänyt... voihan nenä! On meillä jutut, kokkareista..heh! Mut tosi ilkeää jos ei sit helpota vaik lääkekuurin käyttää.
Piti sanomani, että hoitamaton hiiva voi synnytyksessä tarttua vauvaan, eli kannattaa hoitaa pois ennen synnytystä.
Kai se tulehdus voi hoitamattomana aiheuttaa mahdollisesti aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, yms. tai näin olen ainakin kuullut.
Mulla myös ilmeisesti on/oli hiivatulehdus. Oireet viittasi ainakin vahvasti siihen, mahdoton kutina/kirvely, yms.:(
Kysyin neuvolasta ja terkka sanoi, että canesten hoitoa voi käyttää. Niinpä sitten maanantaina hain canesten-yhdistelmäpakkauksen apteekista ja aloitin pelkällä voiteella. Tiistai-iltana laitoin sitten emätinpuikon ja nyt on suurimmat/melkein kaikki oireet ainakin hävinneet:)
Semmosta nyt vaan mietin, kun vieläkin tulee emättimestä semmosta jauhemaista " mömmöä" ulos! Onko normaalia? en ole aiemmin mitään vastaavaa hoitoa käyttänyt, joten en oikein tiedä.
Ja vielä semmonen kysymys, että milloin ootte seksiä harrastaneet hoidon jälkeen? Itsellä nyt vielä(harmi!) tulee kysymykseenkään, kun tosiaan tuolta alhaalta sitä mömmöä edelleen tulee...
Ja mikä ois yleensäkin suositus?
Aleida 21+6