Nyt tulee paha. Saako tukistaa jos lapsi puree?
Minulla on hyvin temperamenttinen tytär 5 v., joka hyvin harvoin oikein hermostuessaan puree niin, että meinaa pala irrota. Tästä seuraa tietysti iso rangaistus.
Kysymys kuuluu, kun lapsen hampaat ovat kiinni esim. rinnassa ja sattuu aivan mielettömästi, saanko ottaa tukasta kiinni niin, että hänen on pakko irroittaa hampaansa?
Jos kyllä, miksi?
Jos ei, miten sitten irroittaa ne hampaat nopeasti?
Kommentit (50)
Voiko joku kertoa mitä eroa? Miksi pureminen takaisin on parempi temppu.
Lapsen irrottaminen väkipakolla on eri asia, kuin kostaminen.
Sinä itse tiedät, mitä on tehtävä. Tiedät myös, ettei tuossa tilanteessa tarvita perheneuvolaa. Johan ne nauraa sinut sieltä ulos " ei meillä ole mitään muuta hätää eikä mitään muita ongelmia, mutta lapsi puree suutuspäissään ja minä olen niin uusavuton, että tulin kysymään sinulta neuvoa. Ei se mitään, että tukin täällä jonot heiltä, jotka todella tarvitsevat apua. Mutta av sanoi, että sinä tiedät parhaiten" .
Herran jestas sentään. Tee mitä pitää. Kokeile kaikki läpi.
Minulla on kovapäinen lapsi. Hän ei purrut, mutta löi. Ja mikään jäähy, mikään rangaistus, mikään porkkana, ei auttanut. Ei keskustelut, ei säännöt.
Se loppui vasta sitten, kun otin kovan kovaa vasten. Kovapäistä lasta ei taputella poskelle. Minäkin istuin jopa tunnin nelinkontin hänen päällään - sitten hän oppi, että hän ei tee yhtään mitään, jos ei tottele sääntöjä. Eikä enää lyö.
Aikuisen pitäisi kyllä aina hillitä itsensä eikä vajota lapsen tasolle. Tietysti lapsi pitää saada irti ja tuossa tilanteessa ehkä hiuksista kiinni ottaminen lienee tehokkain tapa, mutta tukistusta ei saa jatkaa sen jälkeen kun pureminen on saatu loppumaan.
Tiukka puhuttelu ja joku rangaistus (jäähy, lempilelun takavarikointi, jonkun luvatun hauskan retken peruuttaminen jne) on tuossa paikallaan.
Vierailija:
Voiko joku kertoa mitä eroa? Miksi pureminen takaisin on parempi temppu.Lapsen irrottaminen väkipakolla on eri asia, kuin kostaminen.
että äitiys on selvästikin niin hakusessa, että sitä pitää lähteä rakentamaan.
lentopäivät ovat rankkoja. En silti aio tehdä lapsestani tupajumia, ettei se purisi minua kahdesti vuodessa.
Tukasta irroittaminen on pakonsanelemaa.
Älä pure takaisin, se osoittaa, että olet ihan yhtä idiootti.
Vierailija:
Voisiko joku kertoa miten sen lapsen saa irti jos ei tukasta? Kun on hampaat kiinni täysillä tississä, en aio vain odottaa. Kipu on liian kova.Nenästä kiinni pitäminen ei auta, osaahan nyt ihminen hampaiden välistä hengittää. Takaisin en pure.
On pidetty puhuttelut, on pistetty jäähylle, on pistetty leluja jäähylle, on tehty kaikki.
Turha mussuttaa, että ei saa tukistaa. Tämä on ainoa tilanne, jossa käytän muuta kuin puhetta tai rangaistuksia. En usko fyysiseen kurittamiseen. Mutta irti se on saatava.
Turha mussuttaa, että antakaa rangaistuksia. Annettu on. Turha mussuttaa, että pitää olla rajoja ja rakkautta. Meillä on kuria.
Minä en pysty ap:n kirjoituksista mitenkään päättelemään sitä, että äitiys on hakusessa. Hän on selvästi fyysistä kuritusta vastaan. Ja huomannut että takaisin pureminen voi olla tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto, ja nyt hän pohtii, voiko hän joustaa periaatteestaan.
28
Vierailija:
Vierailija:
Voisiko joku kertoa miten sen lapsen saa irti jos ei tukasta? Kun on hampaat kiinni täysillä tississä, en aio vain odottaa. Kipu on liian kova.Nenästä kiinni pitäminen ei auta, osaahan nyt ihminen hampaiden välistä hengittää. Takaisin en pure.
On pidetty puhuttelut, on pistetty jäähylle, on pistetty leluja jäähylle, on tehty kaikki.
Turha mussuttaa, että ei saa tukistaa. Tämä on ainoa tilanne, jossa käytän muuta kuin puhetta tai rangaistuksia. En usko fyysiseen kurittamiseen. Mutta irti se on saatava.
Turha mussuttaa, että antakaa rangaistuksia. Annettu on. Turha mussuttaa, että pitää olla rajoja ja rakkautta. Meillä on kuria.
mutta parempi ettei lähde linjalle " puren takaisin" . Kuitenkin, vaikka niin tekisi, se on yksilön elämänkaarelliselta kannalta ihan yksi lysti.
Tosin lapsellisiin keinoihin säännönmukaisesti turvautuva vanhempi turvautuu vastaaviin muissakin tilanteissa, eikä näe, mikä olisi rakentavaa.
minusta ap huutaa vanhemmuustaitojen puutetta. Uusavuton, aggressiivinen ja tyhmä äiti.
31
Ei kannata nakkikioskilla vetää sitä edellä olevaa kaiffaria turpaan, koska voi itse saada selkäänsä. Loppujen lopuksi ihmisiä motivoi enemmän rangaistuksen pelko kuin moraalinen hyvä.
Vierailija:
Ei saa, äläkä pure takaisin! Miten opetat, ettei saa purra jos puret itse?
Ensinnäkin, hän juuri itse pohtii sitä, voiko purra takaisin. Se osoitttaa, että hän ei ole synnäisesti aggressivinen.
Uusavuttomuus ei ole rikos.
Tyhmä on se, joka ensin toista kutsuu tyhmäski.
28
tai kädestä tai mihin nyt sattuu osumaan jos olemme olleet reissussa esimerkiksi ulkomailla, ja kun lapsi on pitkän päivän jälkeen väsynyt, nälkäinen ja stressaantunut.
Emme kuitenkaan aio lopettaa matkustamista sen takia, että viikon ihanan reissun jälkeen matkustuspäivänä lapsi saattaa turhautua niin paljon, että purasee kerran.
Enkä koskaan tule puremaan takaisin. En ikinä. En ole keksinyt muuta keinoa irrottaa lapsen purentaa kuin vetää lapsi irti hiuksista. Vastustan fyysistä kuritusta yli kaiken, mutta en ole muuta keksinyt. Kipu on niin kova, että en pysty odottelemaan.
Comprende?
ap
Aika vaikee sanoo tohon enää mitään...
puremaote irtoaa sillä. ei saa tukistaa tai purra. miksi lapsi ei saisi satuttaa äitiä jos kerran äiti saa satuttaa lasta!? lapsi oppii matkimalla sinua, ei hän tee niinkuin käsket, vaan niinkuin sinä teet. kunnon rangaistukset peliin vaan, sanot etukäteen et jos vielä puret, heitän lempilelusi roskiin tms. ja myös toteutat uhkauksesti. ole rauhallinen, tiukka ja määrätietoinen. kyllä se siitä ajan kanssa. ihan normaalia tuo on. on keksinyt hyvän keinon saada äitiin vähän vipinää, hakee huomiota. huomioi häntä ja kehu kun käyttäytyy kunnolla. kehut purevat paremmin kuin torut.
jaksoit tänne asti tulla jakamaan asian kanssamme,oliskohan ap porvoolainen?
kun olemme esim. olleet reissussa ja lapsi on aivan liian väsynyt ja aivan liian stressaantunut ja aivan liian nälkäinen.
Soita perheneuvolaan? Ehkäpä niillä on haasteellisempaakin puuhaa. Tiedän tarkasti perheneuvolan kuviot harrastuksieni kautta, ja sinne ei pääse edes silloin kuin puolen vuoden jonotuksella kun toinen tukistaa lasta päivittäin.
Onpa surkeita neuvoja.