Pyytävätkö pienet lapset tosiaan yökylään sukulaisille?
Meillä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta laittaa lapsiamme hoitoon sukulaisille edes päivällä, joten ei ole kokemusta. Itseäni ihmetyttää aina nämä kommentit, joiden mukaan jo parivuotiaatkin pyytävät päästä yökylään mummolle. Onko se tosiaan totta, vai johdattelevatko vanhemmat jotenkin. Ymmärrän, että lapset pyytävät päästä mummolle käymään, jos ovat läheisiä, mutta että joku pyytäisi tosiaan päästä jonnekin vieraaseen paikkaan pois kotoa nukkumaan, miksi ihmeessä?
Kommentit (25)
Ekat kerrat mummulassa on ehkä oltu " pakosta" siis vanhemmat ovat sopineet isovanhemoien kanssa, että lapset tulee yökylään, koska vanhemmilla esim. juhlat tms. Myöhemmin lapset osaavat jo itsekin pyytää yökylään pääsyä.
Kaikkein parasta se on, kun pääsee ihan yksin ja saa mummin ja vaarin jakamattoman huomion. Ja tosiaan kylässä saattaa saada muutaman ylimääräisen keksin (ei koskaan karkkia tai shipsejä) ja aamulla mannapuuro hillon kanssa. Muutenkin koko lastenlasten kyläilyn ajan mummi ja vaari ovat vain lapsia varten. Eivät tee omia töitä tai pese pyykkiä/siivoa (jollei ole pakko, että jotain kaatuu jne). Lisäksi etenkin yksin kylässä olevaa lasta saatetaan viedä juna/ratikka/metroajelulle, joka on normaalisti aina henkilöautolla liikkuvalle lapselle elämys. Ovatpa nyt isompina kayneet mummin kanssa Stockalla ostamassa jonkin lelun, joka on sitten jäänyt tietenkin mummille ja vaarille ja kartuttaa heidän lelukokoelmaa. Mummi ja vaari jaksavat myös lukea lapsille, vaikka koko illan ja heillä on isohko lastenkirjakokoelma.
Nuo on tärkeitä yhteisiä hetkiä lastenlasten ja isovanhempien välillä.
Asutaan noin 1km päässä ja olin varautunut hakemaan vaikka keskellä yötä kotiin, mutta hauskaa heillä oli ollut ja hyvin oli mummon vanhassa sohvassa nukuttanut. varsinkin isomummolle oli tärkeää, että tyttö halusi olla hänen luonaan, puhuu vieläkin kun tyttö on 8v, että tyttö pyysi jäädä yöksi hänen luokseen.
Sen jälkeen on vinkunut sinne melkein viikottain. Suunnilleen kerran kuussa päästämme lapsen yökylään yhdeksi tai joskus harvoin kahdeksi yöksi. Nyt lapsi on 4 ja aina vaan viihtyisi mummolassa. Minusta se on aivan ihana asia.
En koskaan ole pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä ja rehellisesti sanottuna kotonakin on rauhallisempaa ilman esikoista.
viimeksi n kuukaus sitten ,kun olin synnyttämässä , ja sain kaksoset , olivat mummilla viikon , koska isä oli työmatkalla ja minä synnytin , ja olin sairaalassa . tosin mukana olivat isosiskot 12 ja 13 vuotaat .