Pyytävätkö pienet lapset tosiaan yökylään sukulaisille?
Meillä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta laittaa lapsiamme hoitoon sukulaisille edes päivällä, joten ei ole kokemusta. Itseäni ihmetyttää aina nämä kommentit, joiden mukaan jo parivuotiaatkin pyytävät päästä yökylään mummolle. Onko se tosiaan totta, vai johdattelevatko vanhemmat jotenkin. Ymmärrän, että lapset pyytävät päästä mummolle käymään, jos ovat läheisiä, mutta että joku pyytäisi tosiaan päästä jonnekin vieraaseen paikkaan pois kotoa nukkumaan, miksi ihmeessä?
Kommentit (25)
Ei ole kertaakaan ollut siellä ilman äitiä. Meillä kotona on mummo käynyt kyllä hoitamassa yötäkin. Ja kaverille kanssa olisi menossa kovasti yöksi.
Mutta itku tuli, ei olis halunnut sittenkään jäädä, vaikka mieli teki kovasti.
Ei ehdoteltu sen kummemmin, on vaan joskus puhuttu että olisko joskus kivaa mennä mummolle yökylään. Ja lapsi on ollut heti pakkaamassa tavaroitaan ja monta kertaa ollut muuttamassa mummolle yksinään.
Kaksivuotiaamme ei sentään vielä itse pyydä mummolaan yksinään.
Vanhempien kanssa kyllä haluaa mennä sinne ja pyyteleekin että mennään mummolaan. Aina valmis vaikka keskellä yötä lähtemään sinne.
eikö olisi hauskempaa olla siellä päivällä? minusta tuntuu, että nämä yökyläilyt ovat vain vanhempien tarpeesta lähtöisin. Itse en keksi, miksi lapsemme menisivät jonnekin yöksi nukkumaan huvikseen, mutta toki meille vanhemmille se voisi olla joskus mukavaa olla kahdestaan ja nukkua rauhassa. ap
päästä mummolle kylään ja yöksi asti. Luulenpa että tällöin on kyse että ovat olleet mummin luona aieminkin hoidossa yötä.
Mummollahan on kivaa kun ei ole äiti komentelemassa.
Olen 37v. ja mielekin muistan elävästi miltä tuntui päästä mummolaan yöksi ja mummon viereen. Ihan muisto nyt kun mummo kuollut jo 20 vuotta sitten.
Omille lapseílleni tahdon samanlaisia muistoja mummostaan ja ukistaan. Onneksi vielä jaksavat ja haluavat pieniä yövieraita silloin tällöin.
Elleivät vanhemmat ole aiemmin tarjonneet sitä mahdollisuutta. Tai jos lapsi on hoidossa ja kuulee kavereiden olleen yökylässä.
Minä taas en ymmärrä sitä, että täälläkin monet tuntuvat ajattelevan asian niin, että päästävät lapsen yökylään vasta kun hän itse osaa pyytää!
Meillä 5-vuotias ja 3v on ollut kaksi kertaa yökylässä, mutta paljon helpompi mun on antaa yöksi kylään (siis illalla viedään, aamulla haetaan), kuin päiväksi hoitoon. Yöllä minä nukun ja muksut nukkuu....
Mutta siinä mummulassa nukkumisessa on ihan oma tunnelmansa! Tehdään pedit, saadaan ehkä valvoa vähän myöhempään, mummu ja pappa hassuttelee, tekee herkkuja jne. Se on se JÄNNITYS!
Vaikka tietenkin miedänkin kaksi vuotias haluaisi heti jäädä ukin ja mummin luokse, jos nämä pyytäisivät. Ei tosin vielä ymmärtäisi seurauksia, eli että pitäisi tosiaan nukahtaa ilman äidin ja isän iltasatua ja pusuja.
ja lapsi on kotihoidettu... Mutta parivuotiaana taisi ekan kerran kysyä, saako mummulaan joskus mennä ihan nukkumaan! :) Sitäpaitsi mitä pahaa siinä on vaikka olisi " idean" jostain saanutkin?? Ihan niinkuin se yö mummulassa jotenkin turmelisi niin, että siltä pitäisi varjella viimeiseen asti. Te ootte ihan höpsöjä.
ehkäpä siksi en oikein ymmärräkään. Sääli, että omillakaan lapsilla ei ole mahdollisuutta. ap
mutta kyllä ne mummut ja papatkin osaa antaa pusuja. Älkää luoko itsellenne turhaa gloriaa. Lapset pärjää ilman teitäkin. Ja jos lapselle tulee ikävä, kotiin kai pääsee? Miksei voi antaa lapsen kokeilla.
Mua huvittaa yli kaiken äidit, joiden lapset on 9-kuukautisesta ollut kokopäivähoidossa ja sitten ei 5-vuotiaanakaan voi päästää yökylään. :)) Niinkuin se yökylä olisi joku ihan hirveä asia!
en tunne ketään, joka ei haluaisi omaa aikaa edes kerran vuodessa.
Yökyläily ei itsessää ole mikään " pakko" juttu, mutta jos on sellaiset isovanhemmat tai kummit tai muita sukulaisia, jotka mielellään ottaisivat lapsen/lapset hoitoon, niin en ymmärrä miksi siitä pitäisi kieltäytyä?!
Vaikka ei olisi mitään erityistä tarvettakaan, niin se voi oikeasti joskus olla ihan kivaa _olla_vaan_ sen puolison ja vastaavasti lapsi isovanhemman kanssa!
Paha se on silloin lasta yökylään antaa, jos ei ole paikkaa!
Kysymys olikin heistä, joilla olisi hoitopaikkoja mutta eivät _päästä_ lasta jostain syystä yöksi.
Siksi en lapsiani yöksi mihinkään lykkää ennen kuin ovat siihen valmiita.
Alkoi siitä, että kerran ei halunnut lähteä sieltä kotiin, vaan sanoi jäävänsä yöksi. Kun sanottiin, että nyt ei sovi niin siitä lähtien kyseli milloin sopii siihen saakka kunnes pääsi yökylään. Meille vanhemmille se ei ollut rauhaa ja vapaata, sillä kotona oli vauva myös...
Yökyläily on " spesiaalia" aikaa sekä lapsille että isovanhemmille. Silloin heillä on kerrankin aikaa viettää rauhassa koko ilta, touhuta kaikenlaista mukavaa, saunoa jne. Myös siskonpetissä nukkuminen on lapsista jännää.
Siis mitä? Totta mooses se on vanhemmille helppoa kun lapset on hoidossa. Mitä pahaa siinä on? En tainnut ymmärtää kirjoitustasi.
Ja voi sitä pahaa mieltä kun keskellä viikkoa ei saa jäädä. Viikonloppuina on silloin tällöin saaanut jäädä.
Kaikki tykkaaävät. Lapsi, vanhemmat ja molemmat mummot&papat. Mitä pahaa?
Viimeksi kun menimme appivanhemmilleni 2,5v kysyi saako hän jäädä sinne ja olla oikein kauan =)
Mutta jos häneltä kysyy haluaako jäädä yökylään tulee aina JOOO! Ja juoksee omaan sänkyynsä siellä ja pyytää mummoa pitämään kädestä.
Ja aina on intoa täynnä siellä kun saa olla.
ja mummola ei ole hänelle vieras paikka. KÄymme siellä piipahtamassa useita kertoja viikossa.