Uusperheelliset, tuleeko teillä lapset saamaan erisuuruisia perintöjä?
Meillä esikoinen perii kuulemma sukulaiseltaan sitten joskus aika paljon omaisuutta. Kaksi nuorempaa lasta taas ei, koska eivät ole tämän perittävän sukulaisia.
Siis en mä tarkoita, että tasan pitäisi mennäkään, kunhan vaan mietin.
Kommentit (10)
Jokaisella eri sukulaissuhteet tai ei jokaisella mut lisäks tehty testamentit siten et jos mies kuolisi niin olisin hänen lastensa edunvalvoja, sama toisinpäin, ei sit tarvis puolison kuoleman jälkeen tapella toisen ex-puolison kanssa raha-asioista... Meillä molemmilla vaikeat ex:t.
meillä tulee saamaan vähemmän kuin muut. Ellei sitten nykyinen mieheni jossain vaiheessa tee testamenttia myös esikoiselleni.
Esikoisen isän sukuon köyhää ja sieltä ei tule kuin velkaa, mutta nykyisen miehen äitillä on omaisuutta aika paljon.
Perintö ei niin haittaa, mutta se että anoppi jo nyt kohtelee lapsia epätasavertaisesti. Nuoremmat lapset saa kultakoruja ja vaikka mitä kun esikoiselle ei anneta mitään :(
Yhteiset tulevat saamaan vähemmän.
Eli 3 vanhinta (mun edellisestä liitosta) perii kukin 1/8 omaisuudesta (=1/4 mun osuudesta) ja nuorin, ainoa yhteinen perii 5/8 (osuuden minulta ja kaiken isältään) koska meillä omaisuus on puoliksi kummankin nimissä.
yhteinen perii yksin minut ja olen kuvion varakkain. Lisäksi vanhempani (elossa toivottavasti pitkään) ovat tosi varakkaita ja heidän mahdollinen perintönsä siirtyy yksin minulle ja minun kautta minun lapselle.
Sehän valvoo omien lastensa perintöä...
itse kasvanut uusperheessä, ja perin aikanani isäni ja äitini. Ei tulisi mieleenkään olettaa että perisin isän UUDEN VAIMON omaisuutta (vaikka onkin varakas)... Kukin perii omat vanhempansa.
Me tulemme miehen kanssa tekemään testamentin sekä avioehdon. Miehen lapset edellisestä avioliitosta eivät ole minun rintaperillisiäni, joten eivät peri minun avioliittoon tuomaa omaisuutta, eikä minun vanhemmiltani perittyä omaisuutta. Nämä luetaan avioehdossa pois mieheni avio-osuudesta.
Samoin minun poikani saa lakiosuutensa, mutta miehen vanhemmiltaan saatu omaisuus jätetään avio-oikeuden ulkopuolelle.
Luonnollisesti yhteinen varojen karttuminen hyödyttää kaikkia perillisiä.
Yhteiset perillisemme perivät luonnollisesti molemmat vanhempansa.
Miehen lapset perivät luonnollisesti äitinsä. Minun poikani perii isänsä.
Testamenteilla ja avioehtosopimuksilla asioihin voi vaikuttaa aika paljon ja ainakaan ei tule yllätyksiä, jos jotain sitten sattuu.
Kyllähän näissä miettimistä on. Meillä vanhin lapsi on kasvatti, joten perii tietysti omat vanhempansa ja heidän sukunsa ja isänsä kuoltua hänellä omaisuutta jo onkin. Omat biologiset lapsemme perivät meidät, mutta tarkoitus olisi muuttaa testamentteja ja ottaa tämä vanhinkin huomioon myös meidän puolelta. On kuitenkin perheemme tasavertainen jäsen. Isänikin otti äskettäin tämän meidän vanhimman aseman puheeksi, omien omaisuusjärjestelyidensä suhteen. Joka tapauksessa näitä kannattaa aina miettiä, koska laki sallii aika paljon erilaisia järjestelyjä ja se perusmalli on suunniteltu lähinnä ydinperhettä silmälläpitäen.
äitini peri vasta 65 vuotiaana