HKL: Lasten kantoliinat ja -reput vaarallisia busseissa ja raitiovaunuissa!
Hesarissa oli tänään juttua aiheesta.
Matkustatko itse lapsi kantoliinassa- tai repussa julkisissa kulkuvälineissä? Mä olen molempien lasten kanssa matkustanut yhteensä ehkä 10 kertaa ja silloin, kun olen saanut istumapaikan, en ole kokenut kantoliinaa tai -reppua (on molemmat) vaaralliseksi (vaikka äkkijarrutuksessa vauva tietenkin rysähtäisi edessä olevaa penkkiä vasten...), mutta joskus kun olen joutunut seisomaan vauva kantoliinassa tai -repussa, olen kokenut sen tosi turvattomaksi. Yleensä matkustetaan aina rattaiden kanssa bussissa yms. ja lapsi istuu silloin rattaissa valjaissa. Kauhulla katson, kun jotkut ottavat ihan pienenkin lapsen (alle 1 v) syliin bussissa. Äkkijarrutuksessa (joita on syksyn aikana sattunut parikin pahaa lehtien mukaan) siinä käy lapselle aika huonosti (paitsi jos lapsi istuu selkä menosuuntaan).
Mielipiteitä?
Kommentit (2)
Vaikka itse mielelläni kuljettaisin 3v lastani kantoliinassa. Lapseni kanssa en kulje julkisilla muuta kuin päivisin, ei missään nimesä ruuhka-aikaan.
ja onneksi oli mahdollista näillä kerroilla istua selkä menosuuntaan, tuo riski oli minulla siis mielessä. Sen sijaan rattaat kaatuivat kerran, vaikka pidin kiinni, syynä äkkijarrutus liikennevaloihin. Lapsen pää kolahti lattiaan. Riskinsä kummassakin.