HEINÄkuiset vkot 45-46
Kommentit (29)
Ihanan huojentavaa kuulla, että meidän neiti ei ole ainoa pikkuinen (tai lähinnä kevyt, pituus on nimittäin ihan keskikäyrällä). Tuo paino meillä mitattiin vaatteet päällä, joten voisin kuvitella oikean painon olevan juuri 6 kiloa tai karvan verran sen alle.
Oisko kellään hyviä vinkkejä synttäritarjoiluun? Pääasiassa aikuisia vieraina, mutta muutama lapsikin. Juhlitaan mieheni ja pojan 3 v synttäreitä ja ei jaksaisi TAAS tehdä niitä samoja... Samoin pitäisi keksiä joku leipomus yms. ensi viikon viikonlopuksi kun vietetään kavereiden kanssa tyttöjen iltaa.
Joku mainitsi jonkin valkosuklaadaimkakun ohjeen, Olisko kellään? Kuulostaa nimittäin ihanalta!
Viivi ja Ellen
Viivi, kannattaa käydä kurkkaamassa www.hellapoliisi.fi. Siellä on kaikkia ihania reseptejä, suolaisia ja makeita, siellä myös daimvalkosuklaakakun-ohje.
Hei pitkästä aikaa!
Tosi kiinnostavaa lueskella teidän vauvojen kasvusta ja kehityksestä. Täällä mennään hyvin samoilla linjoilla. Meidän Lauri painoi 3 kk neuvolassa 6470g ja pituutta oli 62 cm. Terveydenhoitajan puheista sain sen käsityksen, että paino on ihan hyvä, mutta että pituus olisi vähän alakäyrällä. Nyt kun katselen noita teidän vauvojen kokoja, niin eikös tuo koko ole aikalailla samoissa lukemissa kuin muillakin samanikäisillä.
Me alotettiin soseet noin kuukausi sitten. Lauri syö päivässä 2* perunaporkkanasosetta, jota teen itse NANiin päivittäin. Muutoin imetän ja annan lisäksi tarvittaessa korviketta. Olen huomannut, että jos täydennän yöimua vähän korvikkeella (yleensä ottaa korviketta n. 20-40 ml imemisen jälkeen), niin nukkuu vähän pidempään seuraavan välin. Tämän täydennyksen olen aloitin, kun huomasin, että poika joutuu jättämään imun kesken, kun vatsaan menee ilmaa. Öisin meillä syödään 2 kertaa tällä hetkellä. Kerran aamuyöllä ja sitten 5-6 aikaan toisen kerran.
Syöttöjä suurempi ongelma öisin on vaatteiden kastuminen. Joudun vaihtamaan Laurille vaatteet joskus 2-3 kertaa yössä (joka yö vähintään kerran) syötön yhteydessä, kun vaippa falskaa. Tähän kaipaisinkin apua, koska vauva tietysti herää vaipan ja vaatteiden vaihtoon. Tapahtuuke teillä samaa? Mitä vaippamerkkiä käytätte ja miten vaipan asettelette, jotta vauva pysyy kuivana? Meillä siis runsaasti pissaava poikavauva :), jolle olen kokeillut sekä Liberoa että Pampersia.
Mites meidän pääkaupunkiseudun heinisten tapaaminen? Joko vauvat on niin parantuneet, että voitaisiin sopia uusi treffiaika?
Kuivasta ihosta vielä sen verrran, että käytän runsaasti Ceridal-öljyä Laurin iholle aina kun siihen ilmestyy kuivia kohtia. Tämä on auttanut hyvin. Ei ehkä toimi, jos kyse allergioista, mutta Ceridalista on tullut mun suosikki :).
Milja ja Lauri 3,5 kk
.. odotuspuolella olinkin aktiivisempi, mutta nyt on käynyt vähän niinkuin Viivilläkin, en ole ehtinyt kirjoitella! Lukemassa olen kyllä käynyt usein!
Meillä on ollut aika vaativa vauva, mutta nyt kun ikää on 4 kk, alkaa käydä koko ajan helpommaksi! On aivan ihana hymyilevä ja aurinkoinen tapaus, mutta seuran kipeä! Jos äiti katoaa näkyvistä, alkaa hetken päästä huuto. Ei myöskään syö tuttia eikä pulloa.
Myissi taisi kirjoitella tiheästä imusta. Meillä oli myös pari viikkoa sellaista, että yöllä söi tosi usein, eikä rauhoittunut kuin tissille. Nyt tilanne on ollut viikon ajan jo ihan eri. Korjaantui itsekseen. Kiinteitä en ole vielä aloittanut. Neuvolassa sanoivat, että voisin kokeilla maissivelliä iltaisin, mutta milläs annat kun pullo syljetään pois.
Olimme tiistaina neuvolassa. Paino 8160 g ja pituus63,8. Eli oikein pyöreä neiti meillä on! Itse olen aika pienikokoinen, joten välillä tuntuu että kaikki mitä syön, menee suoraan vauvaan!
Onko muilla ollut tänä syksynä sairasteluja? Meillä poika on tuonut päiväkodista ensin angiinaa, nuhaa ym. ja viime viikolla tuli vatsatauti. Ihan kauhea tauti! Onneksi vauvaan ei ole tarttunut mikään näistä! Ainoastaan pientä nuhaa on ollut, mistä ollaan selvitty suolatipoilla. Ja välillä silmä rähmii, mutta keitetty vesi on auttanut. Päiväkodissa oli myös täitä, mutta niitä ei ainakaan vielä ole tullut!
Viivi taisi kysyä synttäritarjoiluista. Itse olen huomannut sen, että kaikkein parhaiten maistuvat suolaiset tarjottavat. Piirakat, tortillat, pizzapalat ym.
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!
Tiitus ja Olivia 4 kk
...tulikin kaksi viestiä! Ja nyt kun yritin laittaa tätä viestiä, kone pompsautti pois kokonaan... No nyt on paras lopetella tää kirjoittelu!
Moikka
... ajattelin siis pitkästä aikaa kirjoitella ja sainkin aikaan oikein pitkän tarinan, niin ei ilmaantunut näkyviin...
Pikaisesti, olen siis käynyt lueskelemassa usein, mutta en ole ehtinyt kirjoitella. Meillä oli alkuun aika vaativa prinsassa, joten tutuu ettei ylimääräistä aikaa ole ollut. Nyt kun ikää on tasan 4 kk, on meillä oikein aurinkoinen ja ihana neiti. Nukkuu parhaillaan pihalla kolmatta tuntia :)
Alkuviikolla kävimme neuvolassa ja painoa oli 8160 g ja pituutta 63,8 cm. Joten tuhti tyttö on. Itse olen aika pienikokoinen, joten tuntuu, että kaikki mitä syön menee suoraan vauvalle! Täysimetyksellä ollaan, pullo eikä tutti maistu.
Jonkin verran kääntyy kyljeltä kyljelle ja kovaa jokellusta ja kurlutusta pitää! Onko muut aloittaneet mitään harrastusta? Meillä aloitettiin muskari ja kovasti ollaan tykätty!
Nyt vaan saatiin pojan päiväkodista vatsapöpö :( kaikki m,uut olimme taudissa, paitsi vauva, onneksi. Päiväkodissa on myös kihomatoja, angiinaa ym. pöpöjä ja koulussa on täitä, yäks! Onneksi ei ole noita vielä ilmaantunut.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tiitus ja Olivia
Eli meillä käytetään RAINBOW:n vaippoja. Prismasta ja muista S-ryhmän kaupoista saa niitä. Niiden kanssa ei meillä tarvitse vaihtaa yöllä vaippaa,jokin aika sitten kun oli pampersit käytössä,oli vaihdettava yölläkin. Toki tänä aamuna neiti oli yltäpäältä kakassa,kun vaippa oli ollut 12 h ja aivan täynnä kakkaa !
Jos olisi ollut vain pissaa,ei olisi vuotanut. Ovat edullisiakin,kappalehinta n.0,15-0,16 euroa, minusta liberot ja pampersit mielestäni 0,18-0,20 eur kappale.
Kokeile ihmeessä,meijän tytöllä ainakin toimii! Eivät ole yhtä pehmeitä kuin pampersit ja liberot,mutta ei meidän neiti ole valitellut :)
Viiville ja Tiitukselle: kiva kun palasitte :) Mukava lukea muiden samassa elämäntilanteessa olevien kuulumisia,itsekään en usein kirjoittele,luen kuulumisianne kyllä :)
Minä se täällä poden kovaa koirakuumetta edelleen,olen miestä yrittänyt taivutella että jos otettaisi edes pieni mäyräkoira :) NO,ensi kesänä alkaa "pommitus" kun pikkuneiti jaloillaan ja arki vähän tasoittunut. (vai onko? Kaksi vauhtineitoa sitten,niin onko arki tasaisempaa =D )
Meillä neiti kääntyy masulta selälleen ja välillä selältä masulle. Aivan hurmaava naurupaketti,kun häntä kutittelee,oikein kikattaa ääneen :)
Vauvakuumeesta: Mulla edelleen ajatus siitä pikku kolmosesta tuolla takaraivossa,mutta sen kanssa ei kiirettä :) Iltatähti voisi olla joskus 4-5 vuoden kuluttua ihana juttu,nyt nämä kaksi neitiä riittää toistaiseksi. Ikänikään puolesta meillä ei vielä kiire. Haaveissa siis on,mutta ei vielä :)
Meillä mennään pelkällä tissimaidolla vielä,kiinteiden kanssa ei hoppua.
Täytyy tuulettaa kun päästiin kamalasta karstasta eroon :) Ensin ruokaöljyä neuvolan ohjeen mukaan,sitten harjausta,ceridal öljyä jota joku muukin kehui (!) ja taas harjausta ja karkealla pyyhkeellä hieromista. Taitaa neidin päänahka olla muutenkin kuiva,olen öljynnyt muutamana iltana vielä tuolla ceridal öljyllä.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
paitaressu ja neiti tasan 4kk
Meilläkään ei muuten syödä tuttipulloa... Pari kertaa olisi ollut tilanne, että olisi pullosta annettu mutta EI! Tyttö ei kylläkään hermostu, makoilee vaan tuttiosa suussa ja sieltähän tietysti valuu maitoa vaikka hän ei imekkään ja sitten meinaa siihen tukehtua... Silloin hän on vain jättänyt sen syöntikerran välistä.
Meillähän tyttö söi aluksi pullosta mun pumppaamaa maitoa kun oli niin pieni/väsynyt ettei jaksanut rinnasta imeä. Meillä tyttö syntyi kaksi viikkoa etuajassa, ja lasketun ajan tienoilla olikin sitten jo vahvistunut sen verran, että alkoi syödä rinnasta ja siitä asti ollaan sillä menty. Mun mielestä tuolla 2 viikkoa etukäteen syntymisellä ei ole ollut mitään m,erkitystä, vaikka neuvolassa sanoivatkin että kehitys on kaksi viikkoa aina jäljessä (esim. hymyilyn alku). Mutta meillä ei kyllä niin ole käynyt ja ihmettelinkin noita kommentteja sillä 38+ viikoilla syntynythän lasketaan jo kuitenkin täysiaikaiseksi, vai?
Milja taisi mainita tuosta poikansa pituudesta, että neuvolassa oli sanottu sen menevän käyrän alapuolella. Ihmettelen sitä, sillä meidän neiti oli 3 kk 62 senttiä ja meni keskikäyrän yläpuolella.
[http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/]
Tuolta voit käydä katsomassa ja samaa sekin näyttää! Olisiko voinut olla, että teillä oli pituuskasvu hieman tasaantunut?
Täälläkin on koirakuume... Meillä on 7 vuotias sekarotuinen perhoskoiraa muistuttava koira, joka inhoaa muita koiria (saksanpaimenkoira hyökkäsi meidän koiran kimppuun sen ollessa 12 viikkoa, ja siitä tuli kammo) ja toista koiraa ei voida ottaa ennen kuin tuosta aika jättää. En halua sitä kiusata senioripäivillä enää.
Haaveilen jack russelista ja toisaalta taas rotikasta! Meillä seuraavasta koirasta on tarkoitus kouluttaa etsijäkoira, sillä olen sellaisessa toiminnassa mukana (etsitään kadonneita eläimiä). Tästä nykyisestä koirasta ei ole ikinä etsijää tehty, sillä koiralla ei motivaatio riitä etsimään lajitovereitaan kun kerran vihaa niitä...
Tietääkö kukaan vauvauinnista? Minkä ikäisiä vauvoja siellä on? Entä onko jonkun vauva jo sellaisessa, mitä tykkää?
Viivi ja Ellen
Tervetuloa takaisin Viivi.
Kylläpäs teillä muilla on pieniä vauvoja! Meillä oli eilen 3 kk neuvola ja tytöllä siis nyt ikää 3,5 kk:tta. Painoa huimat 8060 g ja pituutta 63,4 cm. Ensimmäinen piikki pistettiin eikä tyttö itkenyt, "murisi" vaan raukka. Eipä tuo muutenkaan koskaan itke, hymyilee vaan ja on tyytyväinen. Täysin ääripäätä kuin esikoinen oli vauvana.
Syysvilja