Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitajista

Vierailija
13.11.2007 |

Ottaako ketään muuta pph touhut? Olen puistossa joka pvä ja siellä " oikeaa" touhua näkee joka pvä. Naiset juoruaa keskenään ja lapset saa juosta miten lystäävät. Välillä sitten herätään ihmettelemään että missäs ne lapset.

Kaupoissa on myös pph:ia lapset rattaissa istuen talvivaattteet päällä. Edes hattua ei oteta pois.

Yksi pph sanoi jättävänsä lapset välillä miehelleen kun poikkeaa asioille.

Ruokapuheista puhumattakaan...

Herrajumala tätä touhua. Olen aivan varma että joukkoon mahtuu niitä ihaniakin ihmisiä joille lapsen voi luovuttaa huoletta, mutta kyllä nämä näkemäni ihmiset mustamaalaavat koko ammattikunnan. Ja vanhemmat uskovat lapsensa näille.

Heidän palkkansa on niin paska, että sakki on sekalainen ja yrittävät sitten nipistää ruuasta ym.. Rankka työ vaatisi kyllä paremman palkan. Tai sitten kaupungit voisivat lupua pph:sta ja perustaa vaikka ryhmiksiä.

Mutta hyvillä mielin en kyllä lastani hoitoon vie ja tässä kylässä kun tarhapaikkaa ei ole saatavilla. =(

Onko muilla samanlaisia kokemuksia???

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne itse riisuu ne jos niille kuuma tulee.

jos mennään kunnolla pidemmäksi aikaa kauppaan, sitten kyllä riisutaan ehkä ne takitkin.

ja entäs jos kuulit, että pph jättää lapset miehelleen, tarkoittiko myös hoitolapsia vai vaan omiaan? kannattaa kuunnella puolikorvalla.

aina voi saada jotain tärkeää infoa - ainakin puolikkaita lauseita.

PPH:sta voi myös valittaa heidän esimiehelleen, ja jos oma lapsi on pph:lla häneltä voi vaatia täsmällisen viikottaisen ja päivittäisen ruokalistan muutoksineen, jos epäilyttää touhut. Ja ennen paikan hyväksymistä voit myös haastatella pph:n, tehdä tupatarkastuksen ja hylätä jos siltä tuntuu.

Vierailija
2/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omat lapset aikuisia, että tuskin he isin silmää tarvitsevat. Kertoi myös miehensä sairauksista... Laitoin jo esimiehelle palautetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa ruokaa kuin perheemme eli ravintoarvoiltaan hyvää ruokaa. Puistossa en käy, ettei tule juoruakan mainetta. Haittapuolena on se, etteivät tulevien hoitolasten äidit tunne minua tai minun toimintatapoja. Jos elämäntilanteeni olisi toinen niin lopettaisin välittömästi tämän hyväntekeväisyyden!

Vierailija
4/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi paljon helpompaa jättää ne lapset puolison huostaan hetkeksi, kun lähteä kärräämään niitä toiselle hoitajalle ties kuinka kauas.

Vierailija
5/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tilanne, että käveltiin hoitoon 2km. Hoitaja antoi aamupalan ja kävelivät sen jälkeen varahoitopaikkaan joka n. 2km päässä. Hoitaja kävi 15min. lääkärissä ja haki lapset ja kävelivät taas n. 2km hoitajan kotiin. Jos hoitaja olisi voinut jättää lapset miehensä kanssa kotiin ja käynyt autolla yksin niin aikaa olisi mennyt ½ tuntia. Nyt meni koko aamupäivä.

Vierailija
6/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita viestilläni sitä että kaikki olisivat juoruakkoja. Itsekin tässä juoruan... Ja ymmärrän että vertaistuki ja aikuiskeskustelu seura on tarpeen jaksamisen kannalta. Itsekin kaipaan illalla puhekumppania kun lasten kanssa on päivän. =) Mutta se keskustelu ei mielestäni saa mennä lasten perään katsomisen edelle. Kuitenkin pph on töissä vaikka onkin kotonaan. Ja hienoa jos joku tekee normaalia kotiruokaa. Mutta yksikin lapsi joka ei saa päivän aikana hedelmiä/kasviksia/juureksia ja syö jotain muuta kuin terveellistä (isomman lapseni arkeen kuului hoitoaikana perusruokiin ranskanperunat ja kalapuikot ja onneksi oli tuolloin jo niin iso että osasi kertoa) on liikaa mielestäni. Siksi päiväkoti on mielestäni parempi paikka kun hoitajat voivat keskittyä lapsiin ja siivous , ruoka ym tulevat " valmiina" .

Vierailija
7/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti on parempi, koska hoitajat hoitavat lapsia, eivätkä kokkaa tai siivoa. en väheksy pph:ien työtä, mutta kummastakin hoitomuodosta kokemuksia omaavana, hain tälle vauvalle tarhapaikkaa.

Vierailija
8/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon tarkemmin katsovat lasten perään ja huolehtivat niistä kuin useimmat äidit. Toki keskustelevat aikuisten kanssa kuten äiditkin. Huutavat myös vähemmän kuin äidit.

Vierailija
9/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs perhepäivähoitaja kertoi kerran että hän voisi " narauttaa" monta pph:ta tältäkin alueelta, muttei viitsi toisten leipää viedä. En tiennyt että itkisinkö vai nauraisinko...

Vierailija
10/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pk:ssa töissä ja lapsiani en sinne laittaisi :O)! Kyllä mekin sorrutaan puhumaan skeidaa. Mustaa huumoria löytyy aina vanhemmista jne. Ei se siis ole tod pph etuoikeus. Ja sehän työ onkin kodinomaista joten kaupassa ja asioilla voi käydä..ainakin mun puolesta niinhän ne tekevät kotonakin ollessaan..

Vierailija
11/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki muut hoitajat ovat huonoja paitsi itse niin kannattaa jäädä itse hoitamaan omia lapsia! Itsehän ne on tehnytkin. Se on vain järjestelykysymys. Enkä minäkään haluaisi hoitaa sinun lapsiasi ap, jos et osaa keskustella asioista ja ymmärtää, että hoitaja ei voi tehdä kaikkea niin kuin itse tekisit!

Vierailija
12/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano että kaikki hoitajat ovat hyviä hoitajia, mutta ollaanko me vanhemmatkaan aina hyviä kaikessa...

Vierailija
13/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta pph vahtii lapsia siinä kuin äiditkin.

Ja kaupoissa näkee lapsia äitiensäkin kanssa pipo päässä.

Ja äiditkin nipistävät ruokamenoissa.

Ja minä ainakin äitinä pidän myös juoruamisesta :).

Kyllä pph on lapselle monesti ihan hyvä hoitaja, lyö mennen tullen monen päiväkodin, jossa pieniä lapsia on vaan yksinkertaisesti liikaa/hoitaja. PPh:lla on yleensä vain 1-2 pientä lasta ja pari jo omatoimisempaa.

Vierailija
14/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla lapset jätetään osaston eteiseen.. Sinne jäävät yksin istumaan.. Saattavat tunninkin istua, eli hoitajat eivät edes tiedä keitä siellä on hoidossa!!

Aamulla lapsille laitetaan puurolautanen naaman eteen.. Ite pitää syödä ja viedä astiat pois, pestä kädet ja naama. Siis myös alle 2-vuotiaiden!

Leikkejä ei mitenkään ohjata.. Lapset vaeltavat siellä osastojen välillä miten tahansa!

Pihalle iltapäivällä kun menevät hoitajat seisovat ringissä ja lapset tekevät mitä tekevät.. Vanhemmat hakevat lapsiaan, eikä kukaan tervehdi tai kerro miten päivä meni! Kuka vain voi hakea kenen tahansa lapsen sieltä pihalta.. Ei kukaan välitä!

Oma perhepäivähoitaja on MAAILMAN paras! Päiväkodille antoivat kunnan pph:t palautetta tästä aamuisesta vastaantulosta ja iltapäivällä pitää katsoa kuka hakee kenetkin!

Itsellä tällaista tietoa, koska olin viime viikolla yhden aamupäivän päiväkodissa lapsen kanssa..

Aamupuurolla juotettiin muuten mehuja!! Meidän neiti ois tahtonut maitoa, mutta ei saanut!

Onneksi on jo reipas parivuotias.. Siellä ne lapset oli kuin pellossa! Välillä joku 3 vuotias saattoi olla eskariosastolla jne. Uloskin olisi päässyt kun ovet eivät ole lukossa! Kukaan ei ohjannut lapsia mitenkään, itse siellä vain vaeltelivat!

Yksi vanhempi toi lapsensa sinne osastolle sisälle asti ja hoitaja ei kääntänyt edes kasvojaan häneen päin kun äiti puhui hoitajalle!

Todella karua toimintaa! Ei haleja, tervehdyksiä, ei mitään kontaktia aikuisiin!

Pph saa minun puolesta juoruilla puistossa vaikka koko päivän.. Hänen luonaan lapsi ei kuitenkaan ole jo puoleen päivään mennessä saanut silmäkulmaansa auki! (tämän vuoksi lapsi ei uskalla mennä päiväkotiin, sanoo äiti suojeletko minua)

Tällaista kokemusta täältä Oulun seudulta!

Vierailija
15/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole sellainen tällähetkellä. Hoidan heitä juuri samallalailla kuin omiani. Samat säännöt, samat leikkikalut jne.. Isommalla tosin on omassa huoneessa omat henkilökohtaiset lelunsa joihin ei muut koske.

Teen hyvää laadukasta kotiruokaa, ihan samaa mitä me muulloinkin syömme. En laske millä raaka-aineella tulee halvinta vaan mistä saan maukasta ja ennenkaikkea terveellistä ruokaa meille kaikille! Kalakeitto esim. on aina lohesta koska itse tykätään siitä, en katso et pitäis halvempaa kalaa ostaa viikolla.. Itse leivon lasten kanssa usein sämpylöitä, rieskaa, pullaa jne.. saavat taatusti tuoretta leipää:) Ja tekemisen ilon.

Hedelmiä, salaattia, kasviksia syödään jokapäivä niin omien kuin hoitolasten kanssa!

Omatoimiseen leikkiin päivähoidossa panostetaan, kaiken ei tarvitse olla hoitajan vetämää. Hyvä esimerkki tästä vuosien takaa on kun vedin toimintatuokiota lapsille ja sen loputtua sanoin et voivat hetken vielä touhuilla omiaan ennenkuin lähdetään ulkoilemaan. Kaikki yhdestä suusta huusivat JEE, ME SAADAAN LEIKKIÄ OIKEESTI!( Ja justiin oltiin leikitty, siis minun mielestä!) Sen jälkeen olen antanut lasten leikkiä oikeesti en edes jokapäivä ota mitään toimintatuokiota jos leikki sujuu!!

Jos tuntuu et leikit ei suju, otetaan yhteisiä juttuja. Mutta väkisin en ala lapsia leikittämään jos leikki sujuu mutkattomasti ilman minua.

Tämä myös ulkona, mitäs sitä sotkemaan juttua jos ilman aikuista on kivaa! Jos esim. puistossa ei leikit suju, silloin yhdessä rakennetaan hiekkalinnaa, leikitään hippaa jne.. muuten saavat todellaki touhuilla ihan rauhassa ja minä katson perään ettei vahinkoja pääse sattumaan. myöskin puhun toisten äitien tai hoitajien kanssa, samalla ohjaan vaikka liukumäkeen menijöitä tai kiikutan pienimpiä.

Tarkka olen myöskin pukeutumisesta niin omien kuin vieraiden kohdalla. Vaatteiden merkillä ei väliä, kunhan lapsella on sopivasti päällä ehjiä ja oikean kokoisia vaatteita joissa kiva leikkiä. Ei liian kuuma tai kylmä. Ei tarvitse märkänä leikkiä. Katson miten lapsilla on vaateet päällä, fiksaan joka mukulan ennen ulosmenoa et lakit on kunnolla päässä, ei ole kaulat tai ranteet paljaana jne.. Tähän kiinnitän huomiota myös ulkoilun aikana.

Lapset ovat kaikki kaikessa, olivat ne omia tai vieraita.

Vierailija
16/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin täällä meilläpäin perhepäivähoitaja EI SAA poistua lasten luota missään vaiheessa päivää. Jos hoitajalla on pakollisia asioita hoidettavanaan (näitä on ainoastaan lääkärikäynnit ja vastaavat) tulee päiväkodilta silloin varahoitaja katsomaan lapsia siksi aikaa. Jos hoitajalla on päiväsaikaan mies kotona, voi mies jäädä katsomaan lapsia siksi aikaa mutta tähän tarvitaan johatjan ja lasten vanhempien lupa.

Toiseksi jokainen perhepäivähoitaja noudattaa päiväkotien ruokalistaa! Eli hoitaja valmistaa samat ruuat kuin päiväkodissakin.

Kolmanneksi, miten on mahdollista että hoitajat vain juoruavat puistoissa eivätkä vahdi ollenkaan lapsia? Jos näin olisi niin eivätkö lapset olisi jo aikoja sitten karanneet omille teilleen tai loukanneet itsensä pahasti?

Vierailija
17/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni mukaan lukien, pienempi heistä juoksee joka aamu halimaan kaverit kun tulevat.

Halitaan useasti päivänmittaan, jokaiselle on syli avoin..välillä sylissä on kaikki neljä:))

Kerron päivän päätteeksi pääpiirteet päivästä, harmillista vaan monella vanhemmalla on niin kiire? ettei oman lapsen päivän touhut heitä kiinnosta:( Kerro siinä sitten kivasta metsäretkestä kun vanhemmat menee jo kovaa kyytiä poispäin. Eipä siinä monestikkaan kerkeä kuin hei, hei huudella! Ja sitten valitetaan ettei saa tarpeeksi infoa miten päivä on mennyt!

Askartelut painottuu pääjuhliin, ihan ryhmän ikäeroista johtuen. Yksin kun ollaan ja ryhmää vedetään pienemmät kerkeää tehdä tuhat ja yksi tihutyötä kun isompaa opastaa..Mutta piirtää, värittää, muovailla tehdä palapelejä saavat mielinmäärin yhdessä ja erikseen. Välillä on niin et yks muovailee, yksi kuuntelee musiikkia ja kaksi leikkii kotia. Vapaata leikkiä ja touhuta, justiin sitä mitä lapset kaipaa. Säännöt ja rajat on tarkat rakkauden täyteiset.

Vierailija
18/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu kuin lääkärissä, hammalääkärissä ja vastaavissa paikoissa käynti, on hoidettava omalla ajalla ihan kuten joka muussakin työssä! Joskus on pakko käydä virastoissa tai kaupassa jne.. silloin lapset lähtee mukaan. Ja lapsilta riisutaan vaatetta sitä mukaa kun tulee kuuma!!

Jos lääkäriin mennään, yleensä hommataan kiertävähoitaja kotiin siksiajaksi, ainakin täällä meilläpäin. Jos sitä ei saada, joskus kiven alla.. Voi miestä käyttää apuna, JOS vanhemmilta on tähän lupa! Vastuu tietysti on hoitajalla. Tätä monet käyttää varsinkin jos aamusta meno ja lapset tulee myöhemmin, max 2 lasta miehen vastuulla n.15min. Onhan ne miehet vastuussa omistaankin siinä missä äiditkin. Jos uskallan omani yön ylikin " jättää" mieheni hoidettavaksi, miksen pakkotapauksessa hoidokkeja vanhempien luvalla;) Ja yleensä hoitajat myös kysyvät ohjaajalta voiko miestä pyytää apuun ja yleensä siihen ohjaajan lupa saadaan!

(Tähän tilanteeseen en vielä ole itse joutunut, mutta tiedän monia joiden mies hoitaa hetken kun hoitaja käy esim. labrassa jne.. olen ollut hoitamassa itsekkin lapsia näin, silloin en ollut pph.)

Vierailija
19/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvät säänöt ja rutiinit, tavallista ruokaa ja säännölliset ulkoilut. En siis pyydä ohjattua toimintaa ym.

Ja mielestäni pph ei voi verrastaa äiteihin. vaikka äitejähän hekin. He ovat työssä ja saavat siitä rahaa.

ap

Vierailija
20/26 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni. Se ei ole mahdollista taloudellisesti. Ja kuten sanoin on olemassa ihania hoitajia, mutta mitä jos oma lapsesi joutuisi tälle kalapuikkotädille??

Mutta voinhan ruveta perhepäivähoitajaksi??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme