Hyperstimulaation uhkasta - voiko menna ohi?
Hei,
olen IVF-hoitojen loppusuoralla. Munasolut (vajaa 20 kpl) olisivat keskiviikkona olleet riittavan isot punktoitavaksi ja hedelmoitettaviksi, mutta estradioli-tasot olivat niin korkeat, etta nyt hyperstimulaation vaara on olemassa. Hoitona on paivan tauko hormoneissa (sain Menopuria) ja runsas nesteiden nauttiminen. Huomenna menen uudestaan ultraan.
Onko kenellakaan kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voiko hyperstimulaatio jaada tulematta?
Kommentit (2)
Mulla oli ekassa ivf:ssä hyperin vaara. Vikassa ultrassa toiselta puolelta löytyi pieniä rakkuloita niin paljon että lääkäri sekosi laskuissa 20 kohdalla. Se päivä oli sitten piikitön ja kaksi seuraavaa annos oli vain 37,5IU:ta. Punktiossa saivat sitten kerättyä vain yhteensä 11 rakkulaa, joista vain kaksi oli kypsiä. Eikä hyperistä ollut mitään tietoa enää silloin. Multa ei olettu mitään kokeita hyperin toteamiseksi. Ja niistä kahdesta munasolusta kumpaakaan ei pääsy hedelmöittämään, kun toinen oli ylikypsä ja toinen epämuodostunu. Joten uutta hoitoa odotellaan maaliskuulle.
Mulla on lieva hyperi ja tanaan selvisi, etta estradiolin maara on pysynyt kurissa. Munasolut kerataan torstaina ja jos hedelmoittyvat istutetaan tiistaina. EHtona on myos se, etta hyperstimulaatio ei pahene. Jos pahenee munasolut jaadytetaan ja istutetaan myohemmin.