Maalismussukat vk. 46.
Edellisen viikon linkki: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11653170&p=5&tm…
Kommentit (30)
Vihdoin ja viimeisn se oli sitten meilläkin rakenneultra. Kaikki oli tosi hienosti ja asukilla painoa 398g (rv 21 tasan). Aika jännä juttu, katsoin esikoisen rakenneultrapapereita ja painoarvio tuolloin oli ihan sama 398g (rv 20+3) =) Np-ultran villi veikkaus sukupuolesta varmistui ja poika on tulossa tytön kaveriksi. Kiva =) Muuten oli vähän hätäinen lääkäri eikä antanut edes yhtään kuvaa mukaan =( Teki ultraa kyllä ihan uudella laitteella ja ultrassa oli mukana maahantuojan edustaja, joka aina välillä joutui antamaan käyttöneuvoja. Oiskohan siis johtunut siitä? No, onneksi tammikuussa on seuraava ultra, joten pitää ehkä pyytää sitten sieltä joku kuva mukaan. Kävin samalla äippäpolilla lääkärintarkastuksessa ja kohdunsuu kiinteä ja napakasti kiinni ja mittaa ultralla yli 4cm, eli hienosti mennään sen suhteen eteenpäin =) Paineet oli 119/60 (mulla valkotakkipaineet), painoa on tullu 6kg lähtöön, tosin punnittiin nyt eri vaa' alla ku neuvolassa, joten ei välttämättä anna ihan oikeeta kuvaa (en usko, et on noussu ihan noin paljon). Pissa puhdas, tosin aamusta alkaen on tuntunut taas hieman tulehdukseen viittaavia oireita, joten täytyy tarkkailla =( Ei ois kiva saada tulehdusta munuaisiin toistamiseen!
Potkut tuntuu ihan päivittäin ja pitkin päivää. Suurimman spurtin asukki ottaa aina iltaisin, ku mun pitäs mennä nukkumaan =) Samaa teki esikoinen ja ei sitten alkuaikoina juuri öisin nukkunut, joten oiskohan nyt sitten samanlainen tapaus tulossa? Toivottavasti ei, kun ei sitten pysty edes päivällä niin nukkumaan, kun esikoinen on kuitenkin kotona... Yöunet on siis täälläkin vähän mitä on ja nyt jo hieman pelottaa, että käykö niinku esikoista odottaessa. En sillon moneen viimeseen kuukauteen nukkunut juuri öisin ja saikulle oli siksi jäätävä. No katellaan. Niin ja meilläkin potkut näkyy jo ihan selvästi masun päällekin =) Herttaista. Tosin mulla on istukka takaseinässä ylhäällä, joten auttaa varmaan asiaa.
Masu mulla on omasta (ja miehen) mielestä jo aikas iso, paljon isompi kuin esikoisesta vastaavilla viikoilla. Tosin näyttää, että ei oo moneen viikkoon kasvanut yhtään. Pullahti esiin tosi aikaisessa vaiheessa, mut tais sit lopettaa kasvamisen. Hyvä niin, kun muuten olisin kohta jo ihan valaan kokoinen =)
Kuutamoheinälle äippärahasta: saat sen äippärahan samojen tulojen perusteella kuin esikoisestakin, kun esikoinen ei ehdi täyttää 3:a vuotta ennen laskettua aikaa. Korottavat niitä tuloja vielä indeksikorotuksella. Juuri kävin itse asiaa Kelasta kysymässä, kun sitä mietin, että vaativatko nyt nämä uudet työtulot (aloitin työnteon syyskuun alussa, eli en ehdi pitkäänkään työskennellä). Sanoivat, että kannattaa hakea samoilla tuloilla ku esikoisestakin, niin saan parhaan äippärahan. Ja prosentithan on noussu, eli ekat hmmm, olikohan 56 päivää saa 90% ja sen jälkeen olikohan 70% (ennen ollu n. 60%, jos en ihan väärin muista) palkasta. Olipas taas vaikeasti ilmaistu...
Kiva (?) että täällä on muitakin herkkusuiksi tunnustautuvia =) Itselle herkut maistuu varsinkin työpäivän aikana. Kotona ei sitten saattais syödä mitään makeaa vaan iltasin kelpaavat lähinnä vihannekset ja hedelmät. Terveellistä siis, mutta miten pääsis tuosta päivällisestä karkkihimosta? Painoindeksi oli ennen raskautta juuri yli 25 ja sokerirasitukseen kuulemma mennään (Oulussa). Tosin rv 6n jälkeen asiasta ei ole neuvolassa puhuttu, joten en sitten tiedä... Seuraava nla-aika on parin viikon päästä, jtoen sitten kai sen kuulee.
Mutta nyt pitäis ehkä alkaa töihin... on vaan se motivaatio taas niinniin totaalisesti hukassa =(
Hauskaa viikonjatkoa kaikille =)
Nekku 21+1
...että nyt meilläkin mies tunsi ensi kertaa potkun!! Eilen illalla, kun vauveli rupes taas joka iltaiselle jumpalleen, mies laittoi käden masun päälle ja kas, potku osui suoraan kämeneen!!:D Kyllä sitä sitten ihmeteltiin...mahtavaa!!
Meillä on nyt sitten kuitenkin se 4d-ultra. Peruin sen eilisen ajan ja saatiin onneksi aika maanantaille, sille toiselle lääkärille, jolta saa sitten mukaan sen dvd:n:D
Se on vain mielestäni aika jännä juttu, ettei dvd:tä saa heti mukaan, vaan se lähetetään kotiin postissa. Eli mukaan pitäsi varata pehmopaketti ja siihen kaikki tarvittavat postimerkit, mutta ongelma vaan on, että mites sitä tietää mitä merkkejä siihen pitää ostaa??
Meneepä tosiaan nyt vaikeaksi.
Pikkunen monottaa taas oikein kunnolla.:D Mahtaakohan sillä olla nälkä, ehkä menen nyt syömään jotain.
Talvista päivänjatkoa kaikille!
Aleida 21+6
mulla on alkanut kroppa hannata vastaan :o( päivisin joudun kulkemaan jalkaisin aika paljon kun en omista ajokorttia ja 2 nuorinta lasta käy kerhoissa yms. ja kauppa reissutkin hoidan jalkaisin. Nyt muutamana iltana olen ollut tosi kipeä :o( mahaa kivistää,lonkassa puukko pystyssä ja selkää särkee.... Ärsyttävää kun en millään haluaisi vielä alkaa lyllertää :o)
Päivällä ei siis ole mitään kun hoidan asioita mutta sitten illalla se iskee kun hetken on rauhoittunut. Kait se täytyy vaan myöntää että vaikka pää jaksaa kroppa ei pysy enää perässä... huoh!
Onko muilla havaittavissa vielä hyytymisen merkkejä?
niiloakseli rv 23+4
Niiloakseli tuossa voivotteli omaa hyytymistään. Täällä myös yksi vaappuen eteenpäin menevä. On NIIN mummotautinen olo, vaikka nuori vielä olenkin (28 v.) ja ero aiempiin raskauksiin on HUIKEA! Joka ilta paikkoja särkee, kivistää ja repii. Nivuset ja lonkat ovat tulessa ja selkä jumittuu paikoilleen. Tuntuu juuri sellaiselta, kuin oma kroppa jotenkin pakottaisi pysähtymään. Ärsyttää, kun ei haluaisi valittaa, mutta kun tekisi jo niin mieli kaivautua sängyn pohjalle odottamaan vauvan syntymää ja äitiyslomaa...
Muuten kaikki ihan ok ja onneksi on vielä viikonloppu edessä:)
Kaikesta huolimatta oikein ihanaa perjantaita kaikille!
Terveisin Hattara
Eikä ole yhtään kivaa kun nyt jo joutuu passailemaan. Eilen olikin neuvola, kohtu kasvaa yläkäyrillä ja supistelee, edelleen siis samaan tahtiin. Äitipolin papereista katsoin, oli lääkäri kirjoittanut, että kanava 4cm (sormella kokeiltaessa 2cm!?), pehmeä, ei aukea ponnistaessa, ulkosuu auki sormelle. Kuulema aika normi tilanne uudelleensynnyttäjäksi mutta supistusten takia kontrollodaan jatkossakin. Ja sain kelan paprut vihdoin!
Painoa tosin oli tullut jo melkein kuusi kiloa....ei hyvä, makoilenkin päivittäin joten pitää yrittää tarkistella syömisiä enemmän. Mutta lähtötilanne onneksi itsellä melkein alipainon puolella niin eipä nää kilot heti tunnu. Muut arvot kunnossa.
Mutta muuten kremppa olo myös, selkä väsyy ja liitoskivut inhottavia, kiristelee ja painaa jne... Mutta kestäisin tän kyllä kun vaan vauva pysyy kans mukana.
Täällä oli upea pakkaspäivä, aurinko paistoi ja puut valkeassa lumessa!
Hyvää viikonloppua maaliksille!
Marjainka rv 23+4
Huomenia
Sitä onkin viikko taas vierähtänyt eikä ole kerennyt paljon palstailla. Nyt heräsin taas jo 6 jlk, aika hyvin tuon rytmin on näköjään sisäistänyt.. Harvemmin osaa nukkua vapaallakaan edes 8 asti, vaikka kuinka myöhään valvoisi.
Täälläkin särkee paikkoja, lähinnä selkää varsinkin illasta todella paljon. Ja töissä kun joutuu hoppasemaan ja tekemään kaikenlaista, supistelee ja tulee välillä todella kivuliaitakin tuntemuksia. Ensi viikolla on neuvola, täytyy pyytää että pääsisi käymään lääkärillä aiottua aiemmin. Kaveri, jolla on la helmikuussa, oli just käyny lääkärillä ja kertonut samoja oireita.. Oli huomattu että on jonkinlainen avautuma ja lepoa oli sitten määrätty. Tahdon vaan varmistaa että itsellä on kaikki ok.
Makea maistuu täälläkin, liiankin paljon.. Painoa on tullut tällä hetkellä varmaan jotain 6kg. Tietäähän sen, että sitä tulee ja kuuluukin tulla, mutta voiskait sitä silti tulla vähemmän! En tiiä että onko sitä muka nykyään liian ulkonäkökeskeinen vai mitä.. Täällä laitetaan kuulema sokerirasitustestiin jos painoindeksi on tasan 25 tai yli, eli käytännöt näköjään vaihtelee aika reilusti paikkakunnittain.
Masuasukilla tunnustaa nykyään olevan suhteellisen säännöllisen epäsäännöllinen rytmi :D Aamulla se alottaa rallin kun herään, sitten päivällä kans rallaa pariin otteeseen, illalla kun katson telkkua ja sitten nukkumaan mennessä. Muutaman kerran on käynyt nyt niinkin että olen yöllä herännyt ralliin! Saisi kyllä opetella nukkumaan silloin kun minäkin :D Vielä en ole itse ajatellut, että näkyykö liikkeet, siinäpä sitä onkin vkl puuhaa kun tuijottelee mahaansa :)
Pirpana 21+4
Elikäs tiistaina neuvolassa kaikki oli erinomaisen hyvin, mutta eilen alkoi täysin varoittamatta runsas verenvuoto.
Lähdimme sairaalaan, missä todettiin verta tosiaan melkoisen paljon tulevan, mutta syytä ei löydetty esim. istukka oli todella siisti ja kipuja ei ole. Vauvalla oli kaikki hyvin, sykkeet oli 150, kuten aina aikaisemminkin ja se jälleen liikkui erittäin paljon.
Meidät lähetettiin kotiin lepäämään ja keskiviikkona kontrolliin. Keskiviikko valikoitui kontrollipäiväksi siksi, että 24 viikkoa on hoidon raja ja keskiviikkona tulee täyteen 23+6.
Täytyy toivoa, että potkut tuntuu tuohon keskiviikkoon asti, mutta kuten arvata saattaa ei meillä viime yönä paljon nukuttu vaan tarkkailtiin potkujen määrää...
Ja ikävä kyllä vaikka lakko alkaa vasta maanantaina, näkyi se sairaalassa jo nyt. Kun osastoja on suljettu, on jäljelle jääneiden osastojen potilasmäärät nousseet. Eilen paikalla oli vielä kaikki hoitajat, mutta mitenhän käy maanantaina?
Haltiakummi. Voi kamaluus mitä kauhunhetkiä teillä on jouduttu kokemaan. Onneksi vauva kuitenkin voi hyvin. Voi miten toivon, että kontrollissa on kaikki edelleen kunnossa ja vuoto ei jatku.
Yritä ottaa rauhallisesti vaikka se on ihan varmasti niin paljon helpompi sanoa kuin tehdä tuossa tilanteessa. Toivotaan, että vaavi pitää kunnon jumppasessiot joka päivä niin ei sun tarvi kuulostella ja pelätä hiljaisia hetkiä. Iso iso halaus ja paljon voimia.
Täällä omassa masussa ei mitään uutta. Kovasti jumpataan ja mun pikkuneideistä on hauskaa, kun vauva potkii heitä, kun silittelevät masua!
Päänsäryt on hiukan rauhoittuneet joten oon saanu jo tehtyä vähän hommiakin. Lajittelin vauvanvaatteita ja heitin jätesäkillisen pinttyneitä roskiiin. Kyllä vaatteiden määrästä vois kuvitella, että meillä on ainakin viis lasta vanhastaan eikä kaksi.. :/
Mut nyt on tullu kuvioihin järkky turvotus. Iltasella on koivet jo ihan kivikovat. Ei mukavaa.
Muksaa masunkasvattelujatkoa kaikille!
T: piipaa ja mimmi 23+6
Peukut pystyssä täälläkin toivotaan, että pienellä kaikki hyvin! Ja yritähän jaksella, vaikka varmasti pelottaa hirmuisesti. Keskiviikkoonkin on vielä niin pitkä aika.
Mulla ei edelleenkään muutosta tässä tilassa, kaikki menee hyvin ja nautin raskaudestani. On tää niin ihmeellistä. Viimeksi neuvolassa vauvan syke 160, painoa tullut alusta 4 kiloa. Ja hemppa pysynyt yllättävän hyvänä, 131! Tokassa raskaudessa painoa kertyi 7kiloa yhteensä, tässä saattaa mennä hiukan tuon yli...;)
Ja hassua kuinka joku ihan pieni yksittäinen asia saa niin hyvälle mielelle, kuten se, että löysin kaupasta äitiyspillifarkut! Jippii! Oon mä kyllä seonnut tässä kolmannessa raskaudessa... Meillä alkaa kahden viikon päästä keittiöremontti, senkin aikaansaanti johtuu aivan varmasti tästä raskaudesta ja pesänrakennusvietistä. Ollaan asuttu tässä asunnossa kohta 5 vuotta ja koko se aika on pitänyt tehdä uusi keittiö, mutta nyt päätin, että se keittiö tehdään just nyt eikä huomenna. Löytyykö muita seonneita?? Ei varmaankaan *nolostuu*...
Hyviä vointeja toivottelee Semlis rv23+1
että mulla alkaa äippäloma 3.1.2008 (aloitan varhennettuna)
ja tohon raskauskilojuttuun, että mulla on tähän mennessä paino noussut 4,2kg. Tosin ennestään oli jo ylimääräisiä kiloja. mun painoindeksi oli joku 29. Vatsan koko mua vaan kauhistuttaa välillä :)
t.Nia ja toukka