Raskaushepatoosi!
Moikkis!
Kyselisin teiltä joilla on raskaushepatoosi todettu että kuinka pian siihen on reagoitu, eli koska teitä on alettu hoitamaan sen suhteen? Itsellä alkoi perjantaina illalla kutina, en sitä sen tarkemmin ihmetellyt, mutta kun jatkui koko viikonlopun soitin sitten eilen neuvolaan. Neuvolantäti sanoi vaan että mene verikokeisiin, ei mitään sen enempää selitystä koko asiaan. No menin verikokeisiin ja soitin sitten tänään tuloksia naapuripaikkakunnan neuvolasta, kun mun neuvolantätini ei ole tiistaisin paikalla. No sieltä sanottiin että arvot ovat selvästi koholla (alat 158, asat 66), sappihapojen tulokset saa vasta viikon päästä. Varasi mulle ajan huomiselle iltapäiväksi neuvolalääkäriin, joka saa sitten arvioida tarviiko mun mennä äitipolille käymään.
Kukaan ei ole mulle mitään kertonut koko asiasta, toki en itse osannut oikein kysyäkään kun se kertoi ne tulokset. Sen perusteella mitä olen netistä lukenut niin yleensä heti laitetaan äitipolille lähete ja seurataan, ja usein (?) käynnistetään synnytys ennen laskettua aikaa, kun sikiön kuoleman riski kasvaa mitä lähempänä sitä ollaan, ja kun itsellä on laskettu aika jo viikon päästä. Ja nyt itseeni mietityttää kovasti se huomiseen iltapäivään asti odottaminen, kun ei kukaan oikein kerro mitään mitä tulee tapahtuun, tai kuinka seurataan, tai ylipäänsä mitään. Eli siis kaipaisin teiltä kokemuksia että kuinka teidän kohdalla on toimittu kun raskaushepatoosi on todettu?
sohvi84 39+0
Kommentit (8)
Mulla aloitettiin sillon ihan lääkitys siihen. Tärkeintä on että seuraa sikiön liikkeitä. Eli mulle annettiin mm. sellainen lappu johon merkkasin päivänmittaan liikkeitä. Jos liikkeitä ei ole niin heti sairaalaan. Raskaus käynnistettiin päivää ennen la:ta. Minäkin soittaisin sinne äitipolille ja kysyisin ohjeita. Jos muistan oikein niin kyllä mullakin meni muutama päivä ennenkun neuvolasta lähettivät sinne äitipolille. Itse en kanssa sillon tienny yhtään mistä kyse. Mainitsin ihan rutiini nla käynnillä, että on muuten ollu jännää kutinaa mahassa jalkapohjissa ja kämmenissä. Mutta tsemppiä, pahinta on se tietämättömyys. Musta tuntuu että ne halus ehkä jonkun verran tarkotuksellakin sitä peitellä ettei tule hysteerinen olo äidille. Sain meinaan itse vasta synnytyksen jälkeen tietää, että lapsi voi menehtyä vatsassa ym. Mutta meillä meni kaikki ihan hyvin ja uskon että teilläkin menee. Mukavaa kevät päivää!
-Maharaja
Tänään kävin ekaa kertaa äippäpolilla, ja sieltä lähettivät suoraan kotiin, ei puhettakaan käynnistyksestä, sappihapon tulokset kun tulevat vasta maanantaina niin sitten katsotaan niiden mukaan. Eilen olin neuvolassa ja neuvolalääkäri oli sitä mieltä että ehdottomasti käynnistävät kun ei kerran tautiin muuta hoitoa ole, terkkari puhui kaiken maailman istukanveritukoksista ja muista jotka voivat aiheuttaa sikiön kuoleman jne. Ja sitten tämä äitiyspolin lääkäri lähetti mut vaan kotiin, olin/olen ihan ihmeissäni kun kaiken sen tiedon perusteella mitä muualta olen saanut/lukenut niin synnytys on lähes poikkeuksetta käynnistetty.
Kutina on lisääntynut joka päivä, viime yönä en pahemmin edes saanut nukuttua, onneksi sentään nyt päivällä sain hetken torkahdettua, ataraxia sain kutinaan, sitä saa tarvittaessa ottaa yhden yötä varten, mutta ei sitten jos yhtään tuntuu siltä että vauva voisi syntyä, kun sitä ei kuulemma saa käyttää 24 tuntia ennen synnytystä. Olen tosi huolissani vauvasta että kuinka se siellä masussa pärjää, olin kyllä hyvän aikaa sydänkäyrällä joka oli ihan ok, ja lääkäri katsoi kyllä ultralla että kaikki näyttäis olevan ok, mutta silti jäi niin kovin epävarma olo ihan kaikesta, ja ärsyttää sekin kuinka nuo lääkärit puhuvat niin ristiin, yksi on ihan varma että käynnistetään ja toinen sanoo heti kättelyssä että ei käynnistetä.. ARGH! Mun hajoo pää!
sohvi84 39+2
heips!
Mulla oli kans hepatoosi raskaudessani, kutina alkoi noin rv 33. Mäkin sain ataraxia kutinaan ja sappi- ja maksa-arvoja kontrolloitiin muutaman kerran viikossa. Nyt en muista tarkkaan alat ja asat arvoja, mut ne oli jotain 300. Sappiarvo oli ekassa verikokeessa 11, ja nousi siitä pahimmillaan 70:een.
Eli mulla kun se alkoi noin aikaisin, niin sitä ehdittiin seuraillakin ja kun sappiarvo nousi yli 40, mut otettiin osastolle sisään n. rv35. Silloin lääkäri sanoi, että ei välttämättä käynnistetä, että saa mennä yliaikaiseksikin. No, se sama lääkäri muutti mieltään ajan kuluessa, ensin oli sitä mieltä et pari viikkoa ennen la:ta ja lopulta et rv 37 kun tulee täyteen niin aletaan käynnistellä. Lähinnä kyse oli mun voinnista, eli mulla oli tosi kovat kutinat enkä nukkunut öitä, eli olin aika puhki, enkä olis jaksanut enää viikkotolkulla valvoa.
Mulle lääkäri sanoi, että " joskus sata vuotta sitten joku sikiö on kuollut hepatoosiin" , muuten mistään riskeistä ei puhuttu. Liikkeiden tarkkailu oli kuitenkin tärkeää ja aika stressaavaakin, sitä mietti kyl koko ajan et onko nyt tarpeeksi liikettä.
Ilmeisesti se vaihtelee sairaanhoitopiireittäin, miten hepatoosiin suhtaudutaan, ja lääkäreillä on eroa, näköjään saman lääkärinkin mieli muuttuu....;)
Mulla kaikki meni hyvin, synnytys oli tarkoitus käynnistää kun 37 viikkoa täynnä, mutta tyttö halusikin maailmaan spontaanisti rv 37 tasan:) en olis kyllä jaksanutkaan enää makoilla osastolla pitempään, eli tais psyykkaus auttaa:)
Koita selvitä kutinan kanssa!! Ja onnea loppumetreille. Ai niin, mä sain Adursal merkkistä lääkettä sappiarvojen alentamiseen, mut ei se oikein tehonnut.
mutta se oli just toi Adursal. Ei kyllä tuntunut mullakaan oikein tehoavan.
Mullakin oli se käynnistäminen kyllä niin kiikun kaakun. Kävin loppuaikana parin pv. välein ätipolilla eikä ne kyllä juuri yhtään halunnu mulle antaa toivoa siitä käynnistämisestä. Sitten vaan yks aamu kun menin niin lekuri meinas että nyt jos vaan voit jäädä niin laitetaan homma alkuun. Oli kyllä kanssa niin hermoja raastavaa aikaa, kun tuntu kokoajan että ne vaan yrittää mun takia " salailla" tilanteen vakavuutta tai jotain. Mut koita jaksaa, tiedän kyllä just miltä se voi tuntua.
Kutina jatkuu edelleen, muuten mennyt onneksi ihan hyvin, eli vauva on nyt onneksi suht hyvin liikkunut, en ole ihan hirmuisesti ehtinyt liikkeitä kaipaamaan. Välillä tulee hirveä tunne et apua, koska se viimeksi liikkui, mutta onneksi vaavin olen saanut aikas hyvin heräteltyä sitten liikkumaan hieman. =)
Eilen aamulla meni limatulppa, nyt sitten toivon että jos se synnytys vaikka tästä ihan itsekseen lähtisi käyntiin, tosin merkkejä siihen suuntaaan ei vielä ole. Olen nyt kuitenkin koittanut pärjätä ilman sitä Ataraxia ihan vaan sen vuoksi kun ei se lääkärikään oikein sitä suositellut. Päivisin oon saanut nukuttua aina muutaman tunnin putkeen, se helpottaa kovasti, yöt sitten raavin enemmän ja vähemmän koko ajan.
On ollut mukava lukee teidän muidenkin kokemuksia, on kyllä kummasti rauhoittaneet mun mieltäni, enää ei niin kova paniikki asian suhteen ole kun silloin aluksi, ja nyt ehkä jo hieman luotan siihenkin että tuskimpa ne mua sieltä sairaalasta olisivat kotiin lähettäneet jos vauvalla olisi joku hätänä, tai edes epäilisivät jotain. Nyt sitten vaan odottelen niitä maanantaina saapuvia tuloksia, ja toki myös vauvan maailmaan tuloa.
sohvi84 39+4
Todettiin raskaushepatoosi joskus RV 35+x. Kävin perjantaina verikokeissa ja tiistaina tuli tulokset. Sain lähetteen äippäpolille, tosin sillon vuosi jo vähän lapsivettäkin ja paineet oli koholla. Yleensä kyllä käytäntö kai on, että äippäpolille käynti ja siellä sitten katsotaan mitä tehdään. Sulla on sen verran paljon jo viikkoja, että varmaan käynnistävät.
Eli jos olisin sinä niin soittaisin äippäpolille ja kysyisin ohjeita.