Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uutinen: Vakava influenssa tulossa

Vierailija
03.11.2008 |

lainaus Uuden Suomen verkkosivuilta, julkaistu 20.10.2008

"Influenssakausi on taas edessä. Ensimmäistä kertaa 20 vuoteen tämän kauden influenssarokote sisältää kolme uutta viruskantaa. Uuden viruskannan odotetaan iskevän Australiasta Eurooppaan ja aiheuttavan vakavan influenssaepidemian."

Eli käykää ottamassa rokotteet. Ainakin Espoossa rokotusrumba alkaa tänään.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki näistä lähes kaikki ovat osa ihan luonnollista elämän kiertokulkua, jokin asia on se viimeinen niitti vanhalla tai muuten sairaalla ihmisellä. Mutta jonkun lisävuoden voi voittaa tällä rokotteella, joten kyllä minä riskiryhmiin kuuluville suosittelisin. Ja nuorimmaisen aion viedä rokotettavaksi.

Vierailija
22/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin influenssarokotteen teho vaihtelee todella paljon riippuen siitä kannasta, mikä milloinkin sattuu maahamme saapumaan. Influenssavirukset myös mutatoituvat herkästi, joten rokotus ei vältämättä suojaa juuri ollenkaan. Rokotteen koostumus on valistunut arvaus siitä millainen virus tänä vuonna ehkä mahdollisesti tulee.

Itse en aio lapsiani rokotuttaa influenssaa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin juuri vastaavan viestin, mutta se katosi jonnekin.

Meilläkään ei rokotusta oteta.

Vierailija
24/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko sinä taas perustella oman kantasi, kun kerran olet expertti tässä asiassa!!

Vierailija
25/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

- hän kuuluu "riskiryhmää" (alle 3 v)

- haluan välttää influenssan lisäksi, myös sen mukanaan tuomia jälkitauteja (korvatulehduksia)

- itse en ole koskaan rokotetta työnantajan kustantamana ottanut, mutta pienen lapsen haluan taudilta välttyvän (itse olen sairastanut ja se oli hirveää - jälkitauteineen oli 3 viikkoa pois lukiosta...)

Minua kiinnostaa mitä on "nykyaikainen lääkehoito" influenssaan? Sellaiseen on edellä viitattu ja käsittääkseni influenssaa ei voi hoitaa (kuten esim. korvatulehdusta). Se on virustauti.

Vierailija
26/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki näistä lähes kaikki ovat osa ihan luonnollista elämän kiertokulkua, jokin asia on se viimeinen niitti vanhalla tai muuten sairaalla ihmisellä. Mutta jonkun lisävuoden voi voittaa tällä rokotteella, joten kyllä minä riskiryhmiin kuuluville suosittelisin. Ja nuorimmaisen aion viedä rokotettavaksi.

Ja otsikkona, että Suomessa kuolee vuosittain jotain pari tuhatta ihmistä influenssaan.

Vierailija
27/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi huolehtia hygieniasta käsienpesulla sekä välttää paleltumista silloin kun ollaan tekemisissä suurten ihmisjoukkojen kanssa.

Vierailija
28/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otsikkona, että Suomessa kuolee vuosittain jotain pari tuhatta ihmistä influenssaan.

joka vuosi runsaasti. Muuttuvaan ja mutatoituvaan virukseen ei tule immuniteettia, tai juuri siihen muotoon tulee, mutta ei seuraavaan muunnokseen.

Vierailija
29/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää spekultointia, viruksia kun on moneen lähtöön... ja rokotuksessa vain kolme kantaa!

Ymmärrän rokotuksen kannattavuuden sellaisissa perheissä, joissa sairastetaan kovin helposti ja pitkään. Normaalisti influessa ei kuitenkaan iske peruskunnoltaan terveeseen ihmiseen, ellei yksi tuo virusta kotiin jolloin viruksen mahdollisuudet iskeä myös hyväkuntoisiin ovat´otollisemmat.

Vierailija
30/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavanomainen kausi-influenssaksi kutsuttu epidemia on tullut joka vuosi lähes yhtä varmasti kuin ensilumet. Kausi-influenssa aiheuttaa kohtuullisen suurta sairastuvuutta; 5-20 % väestöstä sairastuu ja satoja, pääasiassa iäkkäitä ihmisiä menehtyy ennenaikaisesti. Näin on ollut jo vuosikymmenien ajan. Nykyään riskiryhmiä suojataan tarjoamalla syksyisin kausi-influenssarokotus korvauksetta.

Teksti on Pentti Huovisen "Ammatiltani olen lääkäri ja tutkimusprofessori. Tehtäviini kuuluu Turussa ja Helsingissä sijaitsevan Kansanterveyslaitoksen bakteeri- ja tulehdustautien osaston johtaminen."

Niin, että ei sentään paria tuhatta kuollutta Suomessa.

Vierailija
31/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksia on montaa eriä mutta vain muutamat niistä saavat aikaan suuremman epidemian ja näistä jotka näin ovat tehneet, kehitetään se rokote..ymmärrättekö?

Nyt on uusittu koko rokote, kaikki 3 viruskantaa on vaihdettu. Ei se virus niin nopeasti muutu kokonaan eriksi ettei rokote suojaisi, että nyt viime vuosina olleet virukset olisi taas täysin kokonaan erit.. samaa rokotetta on ollut 20v tähän asti ja suoja on ollut kuitenkin hyvä, että näin nopeasti ne virukset muuttuvat..

Rokote suojaa tehokkaasti jälkitaudeilta, pikkulapsilla mm. korvatulehduksilta, mikään rokote ei suojaa näin tehokkaasti.

Pikkulapset on kuitenkin ne jotka levittää eniten influenssaa, eli kyllä sairastuvat ja tartuttavat muitakin oikein pitkän kaavan mukaan..

Vierailija
32/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kanta on sellainen että tuo rokote suojaa hyvin

Vierailija
33/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotteen vaikuttavuudesta etenkin pikkulapsilla.

Vierailija
34/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu, että en ole koskaan sairastanut influenssaa, enkä tiedä ketään sukulaista, ystävää tai vähemmän tuttua joka sen olisi sairastanut?

Vierailija
35/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rokotuksesta kyselin että hänestä se on toisaalta aika turha eikä hän ainakaan sitä mainosta kenellekään. Sillä jos aina joka asiaan rokotetaan niin ihmiselle ei pääse kehittymään vastustuskykyä.

Me ei otettu kukaan rokotusta viime syksynä ja hyvin meni koko talvi, eli ei oteta nytkään.

Vierailija
36/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu, että en ole koskaan sairastanut influenssaa, enkä tiedä ketään sukulaista, ystävää tai vähemmän tuttua joka sen olisi sairastanut?

Vierailija
37/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43 enkä koskaan ole rokotusta ottanut enkä koskaan influenssaa sairastanut. Mutsi on ottanut rokotuksen joka vuosi ja sairastanut influenssan aina sen jälkeen.

Vierailija
38/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että tän vuoden epidemiasta tulossa lievä. Mitä lie uskoa?

Vierailija
39/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun teho lakkas niin äiti oli tosi kipee kaks viikkoo, että silleen. Ei oo sen jälkeen rokotusta ottanu eikä ota.

Vierailija
40/50 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aivan turhana moista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän