Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uutinen: Vakava influenssa tulossa

Vierailija
03.11.2008 |

lainaus Uuden Suomen verkkosivuilta, julkaistu 20.10.2008

"Influenssakausi on taas edessä. Ensimmäistä kertaa 20 vuoteen tämän kauden influenssarokote sisältää kolme uutta viruskantaa. Uuden viruskannan odotetaan iskevän Australiasta Eurooppaan ja aiheuttavan vakavan influenssaepidemian."

Eli käykää ottamassa rokotteet. Ainakin Espoossa rokotusrumba alkaa tänään.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajunkin epidemian aikana vain noin joka viides sairastuu, joten rokotuksilla altistetaan "turhaan" suuri määrä ihmisiä lääkkeen kaltaisille vaikutuksille. Toistuva rokottaminen voi viedä myöhemmiltä immunisaatioilta tehoa. Nykyinen lääkehoito on tehokas ja sopii hyvin riskiryhmiin kuulumattomille epidemian hallintaan

Vierailija
2/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajunkin epidemian aikana vain noin joka viides sairastuu, joten rokotuksilla altistetaan "turhaan" suuri määrä ihmisiä lääkkeen kaltaisille vaikutuksille. Toistuva rokottaminen voi viedä myöhemmiltä immunisaatioilta tehoa. Nykyinen lääkehoito on tehokas ja sopii hyvin riskiryhmiin kuulumattomille epidemian hallintaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kukaan ei sairastunut, vaikka lapsetkin olivat alle kuoluikäisiä. Sitä edellisenä keväänä influenssa tuli lapsille mutta se taisi tulla vesirokon heikentämän immuunipuolustuksen ja yleiskunnon myötä. En ole mitenkään hirveän huolestunut.

Vierailija
4/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset sairastaa.

Mä olen kotiäiti, joten ei voi ketään haitata vaikka me vietetään muutama viikko sängyssä maaten.

Vierailija
5/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen, jolla ei ole varaa sairastaa lasten kanssa kotona työn takia kannattaa rokotus ottaa.

Vierailija
6/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

influenssa ei voi olla vaarallinen. Varsinkin sairaille, vanhuksille ja PIENILLE lapsille (alle 3 v.) tauti voi olla hyvinkin paha, jopa kohtalokas.

Aika ajoin influenssaepidemiat äityvät todella pahoiksi. Esim. ns. espanjantautiin (joka siis oli influenssa) kuoli yli 21 miljoonaa ihmistä. Edelleen on epäselvää miksi tämä nimenomainen kanta oli niin tappava. Epäillään että ko. viruskanta sai aikaan nopeasti etenevän virusperäisen keuhkokuumeen jopa nuorissa ja terveissä ihmisissä. Suuren kuolleisuuden osasyynä olivat tuolloin jotkin influenssan jälkitaudit, mm. sekundääriset bakteerien aiheuttamat keuhkokuumeet influenssan heikentämissä potilaissa.

Nykyään toki lääketieteen mahdollisuudet varmaan pelastaisivat osan ihmisistä, mutta pahan influenssakannan tullessa, tulee varmasti myös kuolemantapauksia.

Etkö sinä halua varjella lastasi siltä?

Vierailija
7/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mihin rokote perustuu? Tiedätkö, että rokote sisältää itse virusta eli sitä tautia? Elimistö herää siihen virukseen/rokotteeseen.

Ootko nyt aivan selvillä miten vakava influenssan jälkitila voi olla? Entäpä muut mihin Suomessa rokotetaan?

Ymmärrän, että rokottamatta voi jättää, ken niin haluaa mutta tavallisilla meikäläisillä on niin vähän tietoa ettei kannata alkaa revittelemään rokotusten haitoilla joista ei tiedä, jotka on aivan perättömiä kun hyödyt ovat kuiten aivan henkeä säästäviä monissa tapauksissa.

Rokotettu on vuosikymmeniä ja monia pahoja tauteja on taltutettu ja useita voitais vielä saada pois ja nämä on ollut pelkkää hyvää..

Suurempaa ongelmaa tuo turhat antibioottien käytöt ja väärin otetut lääkekuurit, keskeytetään jne. Syödään niitä flunssaan, viruksiin ja kaikkeen turhaan. Halutaan lapsille herkästi antibioottikuuri kun on räkätauti ja korvat punoittaa.

Vierailija
8/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäiti/uraäiti-vastakkainasettelua?

Eipä ole meidän perheessä vaikuttaneet rokotuspäätöksiin vanhempien työpaikka.

Voi elämä sentään.

sellaisen, jolla ei ole varaa sairastaa lasten kanssa kotona työn takia kannattaa rokotus ottaa.

Vierailija
9/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotus pyritään antamaan kaikille riskiryhmiin kuuluville, mukana myös kaikki 65 vuotta täyttäneet. Suomalainen suositus käsittää riskiryhminä kroonisen sydänsairauden, keuhkosairauden, sokeritaudin, vaikean munuaisten vajaatoiminnan, immuunivajauspotilaat ja jatkuvassa kortisonilääkityksessä olevat potilaat sekä salisylaattihoitoa saavat lapset. Rokote suojaa noin 70-prosenttisesti vakavaa sairastumista ja hieman heikommin oireita vastaan. Rokotteen "osumistarkkuus" tosin vaihtelee kaudesta toiseen ja joskus immunisaatio voi jäädä heikoksi. Rokotteen aiheuttamat sivuvaikutukset ovat yleensä lieviä, ja vaikka pitkäaikaishaitat vielä tunnetaan huonosti on saavutettu terveydellinen etu huomattava.

Vierailija
10/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari lomareissuakin tiedossa talvella, ikävä jos joutuisi peruuttamaan influenssan takia.... Pitääkö se rokote ostaa itse apteekista, vai voiko mennä jonnekin yksityiselle lääkäriasemalle sen vaan ottamaan (kuten hepatiittirokotukset)?

Vierailija
11/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman ajanvarausta tiettyinä aikoina ja ajanvarauksella joulukuun loppuun saakka.

Vierailija
12/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muille resepti terveysasemalta ja itse hankittava

Vierailija
13/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAN takia.

Jottei tule sairauspoissaoloja ja jottei yhteiskunta joudu maksamaan lääkärissäkäyntejä ja sairaalapäiviä. Rokotuksilla ei ajatella *YKSILÖÄ*

Joten jokainen tehkööt itse omat päätöksensä.

Vierailija
14/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAN takia.

Jottei tule sairauspoissaoloja ja jottei yhteiskunta joudu maksamaan lääkärissäkäyntejä ja sairaalapäiviä. Rokotuksilla ei ajatella *YKSILÖÄ*

influenssaan ja sen mahdollisiin jälkitauteihin, enkä halua että lapset sairastuu. Eli itse ainakin ajattelen asiaa ihan yksilön kannalta.

Vierailija
15/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAN takia.

Itse olen tehnyt oman päätökseni ja ottanut rokotuksen työnantajan tarjoamana. Haluan olla terve ja hoitaa sekä työni että lapseni, en maata toista viikkoa kovassa kuumeessa ja sen jälkeen potea jälkitauteja toiset kaksi viikkoa. Kokemusta on influenssasta ja jos voin rokotuksella saada siihen suojan, niin kiitos kyllä! Maksoi sen sitten kuka tahansa ja millä taka-ajatuksella tahansa.

Vierailija
16/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama, vaikka siitä olisi työnantajallekin etua, minä en halua influenssan jälkitauteja, enkä halua niitä lapsillenikaan.

Isäni oli ihan perusterve, liikkuva, järkevästi syövä työikäinen, alle 5-kymppinen ihminen, ei siis mitään riskiryhmää edes.

Vierailija
17/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten rokote apteekista ja takasin neuvolaan rokotuspäivänä. Täällä tk järjestää tiettyinä päivinä rokotuksia. Ensin lapsille ja nyt marraskuussa aikuisille. Jos et ole ennen ottanut rokotetta, niin eka vuonna pitää ottaa kaksi piikkiä. Sen jälkeen yksi per vuosi. Rokote maksoi 12 €.

Vierailija
18/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanterveyslaitokselta kautena 2008-2009 jaettava influenssarokote on kauppanimeltään joko Influvac® tai Vaxigrip®. Lapsille ja aikuisille käytetään samaa rokotetta.

Vierailija
19/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä tosiaan muka saa mistään yksityiseltä lääkäriasemalta?? Kyllähän niistä saa nykyisin kaikki rokotukset ihan jäykkäkouristuksista lähtien, miksi ei tuota?? Maksaahan se enemmän, mutta jos on valmis maksamaan, niin eikö muka saa?

Vierailija
20/50 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joten rokotuksilla altistetaan turhaan suuri määrä ihmisiä *lääkkeen kaltaisille vaikutuksille*. Toistuva rokottaminen *voi viedä myöhemmiltä immunisaatioilta tehoa*. *Nykyinen lääkehoito* on tehokas ja sopii hyvin riskiryhmiin kuulumattomille epidemian hallintaan

t: immunologiaan ja epidemiologiaan erikoistunut mikrobiologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän