G: onko sinulla nyt samanlainen elämäntilanne kuin äidilläsi samanikäisenä?
Kommentit (17)
Hän oli ollut ollut pitempään työelämässä jo
Hän asui miehensä kanssa kerrostalokolmiossa - kuten minäkin. Hän työskenteli perhepäivähoitajana, koska se mahdollisti kotona olemisen pienten lasten kanssa. Itse opiskelen ja lapseni on osa-aikahoidossa. Ammatillisesti hän etsi vielä itseään - kuten minäkin.
Äitini sai minut 18-vuotiaana, minä sain lapseni 38-vuotiaana.
ja avioero vetämässä. Hän vihasi työtään ja joi (mm. sen takia) iltaisin ilta illalta enemmän.
Minulla on taapero, toinen liitto (ensimmäisestä ei lapsia) ja toisesta lapsesta haaveillaan. Teen hyvin mielekästä työtä, jossa tosin vaikeat työajat lapsiperheelliselle.
Hän tosin oli paljon korkeammin koulutettu ja viihtyi työssään. Minä taas pitkäaikaissairas, jolle työelämä on jokapäiväistä taistelua.
Äitini kuoli nuorena, joten pikemminkin toivon, ettei elämäni menisi samaa rataa.
lapset olemme saaneet aika samanikäisinä (26v. ja 28v.), tosin minun lapsillani 0,5v pienempi ikäero. Samoin kun äitini tämä ikäisenä, 29v. olen naimissa, vakitöissä, asuntovelkainen (äidilläni tosin isompi asunto ja lyhyempi laina-aika...).
Isoin ero siinä, että äitini vanhemmat olivat elossa, minun äitini sen sijaan kuoli toissavuonna :( Muutenkin minulla läheisemmät välit sekä omiin että appivanhempiini, johtuen myös siitä, että asumme samassa kaupungissa (äitini vanhemmat 300 km:n päässä).
Siinä mielessä on, että asutaan pääkaupunkiseudulla kerrostalossa ja molemmilla kaksi lasta.
Siinä mielessä taas tilanne eroaa, että minä olen eronnut ja perustanut uusperheen, äitini ei. Ja äitini lapsista toinen on kuollut. En kyllä vaihtaisi elämäntilannetta äitini kanssa, kuten ei varmaan muukaan.
Minun iässäni äitini kotona asuvat lapset olivat 11 ja 18 -vuotiaita ja äitini kävi työssä, kuten hän oli aina tehnyt. Äitini oli toisen kerran naimisissa
Minulla asuu vielä 4 -lasta kotona, enkä ole ollut palkkatyössä vuoden 1993 jälkeen. Minä olen ensimmäisessä avioliitossani.
Molemmilla kyllä kaksi lasta, minulla pari vuotta nuorempia. Äiti oli tämän ikäisenä eronnut, minä taas olen onnellisesti naimisissa. Äiti oli ollut jo monta vuotta samassa työpaikassa ja viihtyi vielä työssään. Minä taas kipuilen töissä ja haluan opiskella uuden ammatin tai ainakin vaihtaa työpaikkaa.
Äidilläni oli iässäni (33 v) jo neljä lasta, itselläni vasta yksi. Äitini oli kotiäiti, itse olen hyvin työorientoitunut. Vanhempani elivät taloudellisesti vaatimatonta elämää, me taas emme. Lähes ainoat samankaltaisuudet taitavat olla molemmilla olevat onnelliset avioliitot.
Hänellä oli jokin emäntäkoulu käytynä ja työpaikka tavaratalossa.
Minulla on nyt 24-vuotiaana yksi lapsi ja haaveissa toinen. Olen ollut jo usean vuoden ajan avioliitossa. Löytyy talo, autot, yms tarpeelliset jo normaalit lapsiperheen asiat. Äidillä näitä ei ollut, vaikka saikin ne sitten myöhemmin. Maisterin tutkinnosta puuttuu muutama kurssi.
Yhteistä on oikeastaan vain se, että minäkin olen ollut töissä myyjänä nuorempana.
ei ole sama tilanne
äidillä 28 v.
-yksi lapsi (2v) , toinen tulossa
-akateeminen, vakituinen virka
-kotona lastenhoitaja
-naimisissa
minulla
-yksi lapsi (9kk)
-akateeminen, pätkätyöhistoriaa eikä nyt mitään työpaikkaa
-hoitovapaalla ja jatkan kotona rauhassa ainakin, kun pikkuinen täyttää kaksi vuotta
-naimisissa
että asutaan kumpikin rivitalossa ja kummallakin on kaksi lasta. Mutta siihen ne yhteneväisyydet jäävätkin; äiti sai lapset vähän päälle 2-kymppisenä, minä taas vähän päälle 3-kymppisenä. Äiti ei pystynyt kovin paljon opiskelemaan koska oli tosi köyhästä perheestä ja joutui töihin jo 15-vuotiaana. Minä sen sijaan sain opiskella.
Eli olen 28v ja mulla 4 lasta. Muistaakseni myös äidilläni oli tämänikäisenä 4 lasta.
Äitini oli minun iässäni (25w) jo yhden lapsen (10kk) äiti ja toinen tässä vaiheessa tulossa (rv 15). Hänellä oli vakityö odottamassa, koulut käytynä, naimisissa, omakotitaloa rakentamassa.
Itse odotan esikoista (rv30), koulut käyty, ei työpaikkaa odottamassa, enkä ole rakentamassa.
vaikka vanhemmillani on huonompi koulutus (keskikoulu) kuin meillä (yliopistotutkinnot), heillä oli omistusasunto helsingissä. meillä siihen ei ole varaa tässä pätkätyökierteessä.
Äidilläni oli iässäni 2 lasta ja koulut kesken. Mulla taas on koulut käyty, ja odotan esikoista rv 15. Äiti oli jo tän ikäisenä (24) naimisissa, mutta minä en ole vielä. Ainoa yhteinen asia taitaa olla oma talo.