Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ruokavaliolla merkitystä lapsen atooppisen ihon hoidossa?

Vierailija
12.11.2007 |

Onko joku saanut apua esim. välttämällä jotain ruoka-ainetta? Muistelen joskus jonkun kertoneen, että luomumaito olisi parempaa kuin tavallinen atoopikoille.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa täydellinen maitotuotteiden ja kotimaisten viljojen välttäminen. Se on vaikeaa, mutta on usein sen arvoista.

Vierailija
2/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinaisesti ole atoopikko, mutta monenlaisista iho-ongelmista olen kärsinyt.

Ensimmäisen lapsen odotusaikana en saattanut syödä lihaa (enkä ole sitä sen jälkeenkään syönyt) ja kas kummaa, ihoni oli siitä lähtien ollut paremmassa kunnossa, rasvoja tarvitsi käyttää vain satunnaisesti :)

Myöhemmin olen vaihtanut lähes kaikki maitotuotteet vastaaviin soijapohjaisiin tuotteisiin ja iho-ongelmani ovat kadonneet kokonaan =)

Tuota maidon vaihtamista kun mietit, niin kokeile soijamaitoon vaihtamista, siitä voisi olla sinullekin apua.

Soija-jugurtit on muuten tosi hyviä :p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut tosi kuiva iho aina, ei ihan atooppinen, mutta ohut, ärtyvä ja tosi kuiva. Kun jätin maitotuotteet, viljat ja lihat pois niin ihoni ei ole enää kutiava, laikukas, ärtynyt ja niin kuiva. Luulen, että paranee vielä kun jatkan diettiä.

Ja lisäksi vatsa ei ole kipeä ja sekaisin koskaan.

Vierailija
4/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta apua, mitä lapselle sitten syötetään jos maitotuotteet, viljat ja liha pois? Meillä kun ei ole hirveitä määriä rahaa laittaa mihinkään erikoisruokiin.. :(

Vierailija
5/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinkin tästä tutkimuksesta joitakin vuosia sitten. Ja nämä ruoka-aineet on yleensä niitä tavallisia allergianaiheuttajia. Meidän poika ei sietänyt sitrushedelmiä, tomaattia, suklaata eikä omenaa. Hänen maha ei myöskään sietänyt tavallista maitoa, vain luomutuotteita. En tiedä oliko tällä sitten ihoonkin jotain merkitystä. Nykyään sietää vain laktoosittomia tuotteita. Ja kesäisin kestää syödä noita edellämainittuja ruokia, mutta talvisin ja syksysin ei. Ihokin on hyvä suurimman osan vuodesta nykyään. Vain talvisin kuivuutta ja noista ruoka-aineista tulee sitten suun ympärille ja silmien alle kauhea ihottuma.

Vierailija
6/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin lapselle siitä tosi pahat ihottumat taipeisiin. Sittenhän niitä ruoka-aineita voi tuoda pikkuhiljaa takaisin, jos aluksi jättää kaikki pois.

Vierailija
7/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita perusruoka-aineitahan ei saa poistaa koskaan lapselta ruokavaliosta ilman lääkärin " lupaa" . Ovat sen verran perusjuttuja, joita lapsi tarvii ja jotka pitää sitten jotenkin muuten osata korvata. Yleensä ravitsemusterapeutti silloin neuvoo.

Vierailija
8/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinenhan ei välttämättä ole allerginen. Muuten olen kyllä sitä mieltä että tietenkin ruokavalio vaikuttaa ihon kuntoon, ruokavalio vaikuttaa kaikkeen terveyteemme! Minä lahtisin ensimmäiseksi karsimaan ruokavaliosta turhat lisäaineet, natriumglutamaatit, keinotekoiset väriaineet ym, niin pitkälle kuin mahdollista. Omasta ja lapsen kokemuksesta voin myös sanoa että kalaöljystä on ainakin meillä ollut iso apu ihon kunnossa pysymisen kannalta, voin suositella, mutta kannattaa valita laadukas valmiste, johonkin pirkka- kapseleihin en välttämättä menisi rahoja laittamaan.

Vierailija
9/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä huomattu. Allergioita ei oo todettu niin oon ajatellut, että ei haittaa. Kalanmaksaöljyä annan.

Vierailija
10/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaankin soija on myös paha allergeeni ja voi aiheuttaa samanlaisia oireita kun laktoosi-intoleranssi. Ja kevyt maitotuotteissa on ' täyteaineena' mm. guarkumia, johanneksenleipäpuujauhetta etc. jokta voivat aiheuttaa samoja oireita kuin soija.

Vierailija
11/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaöljyjä, omega-kapseleita yms?

Vierailija
12/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamakin meni niin ruvelle, että tulehtui. Pahassa vaiheessa oireet paheni joillain hedelmillä kuten sitruksilla, kiivillä ja viinirypäleillä. Maitotuotteet tai viljat ei minulle ole koskaan aiheuttanneet mitään. Kananmunan keltuaiselle olin lapsena allerginen.

Atooppiseen ihoon auttaa hyvät rasvahapot, itse kannatan helokkiöjyä. Iän karttuessa onneksi tauti on helpottanut. Tällä hetkellä olen raskaana ja täysin oireeton, mutta tulevaisuudessa syön taas talvisin helokkiöljyä.

Vierailija
13/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli banaani, suklaa, kaakao, sitrukset, punaviini, ananas, tomaatti, voimakkaat kypsytetyt juustot, kestomakkarat, kalasäilykeet, kaikki käymisteitse valmistettu esim. hapankaali ja soijakastike

Vierailija
14/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä omin päin lähteä tiputtelemaan LAPSEN ruokavaliosta yhtä sun toista pois!

Toki yleisesti allergisoivia voi ominpäinkin vältellä ja katsoa onko mitään vaikutusta. Eli sitrukset, suklaa, mansikka, pähkinä, tomaatti, kiivi yms. Mutta en kyllä lähtisi lapsen ruokavaliosta tiputtamaan maitoa, munia, viljoja ja lihaa ihan vaan sen vuoksi että on atoopikko. Kyllä noin suuriin muutoksiin tarvitaan jo lääkärin ja ravitsemusterapeutin neuvoja.

Vierailija
15/15 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksesta, josta puhuin. Tarkoitin siis, että samat ruoka-aineet, jotka ovat yleisiä allergian aiheuttajia, voivat ärsyttää atooppista ihottumaa, vaikka ei oliskikaan allerginen millekään. Näin oli siis meidän pojallakin. Ei mitään allergioita löytynyt, mutta atooppinen ihottuma paheni erittäin huonoksi mainitsemieni ruoka-aineiden käytön jälkeen. Ja kokenut allergialääkärikin oli samaa mieltä, että näin on (eli ruoka-aineet voi sitä atopiaa pahentaa, vaikka allergioita ei olisikaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi