****TAMMITENAVIEN VKO 46****
Maanantaita kaikille!
Viikonlopun linkki tässä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11687452&p=3&tm…
Toivottavasti kaikilla meni isänpäivän viikonloppu mukavasti. Meillä meni ihan ok. Mies oli iloinen pojan tekemästä kynätelineestä ja kortista. Vaikutti myös ihan tyytyväiseltä ostamaani kirjaan.
Ametisti: Tsemppiä vointiin ja toivotaan, että tällä kertaa saisi vauva kasvaa. Meidän esikoinen laskettiin kai viikkojen puolesta vielä silloin keskoseksi, mutta painon puolesta oli ihan normaalivauva. Päästiin jopa kotiin kolmen päivän päästä syntymästä. Joten mulla ei ole ollut hermojen kanssa niinkään ongelmia nyt. Mullehan tehdään lapsivesipunktio, jossa katsotaan onko vauvan keuhkot kehittyneet ennen aikaistetun käynnistys-/sektiopäätöksen tekemistä (olettaen, ettei nämä viimeaikaiset supistukset aiheuta synnytyksen spontaania käynnistymistä aiemmin).
Muutenkin on hermot tässä raskaudessa kestäneet paljon paremmin. Osasyy siihen, ettei tätä kakkosta suunniteltu aiemmin, on myös siinä, että itse epäilin kestääkö meidän avioliitto toista raskautta kun hormonimyrskyn kourissa en ekalla kerralla tunnistanut enää itseäni..
Piitu ja Mii-Karo: Tsemppiä työtilanteeseen!
Omaa asiaa: Olin perjantaina itse ihan onneni kukkuloilla, kun suihkussa ollessani tuntui oikeassa rinnassa outo tunne, suurinpiirtein samanlainen kun joskus kun on selkä/hartiat ihan jumissa ja pitäisi saada joku oikein kovaa painamaan kyseistä kohtaa. Painoin sitten itse sitä kohtaa rinnassa ja nännistä ilmestyi maitotippa! Myöhemmin viikonlopun aikana vasemmassa rinnassa oli samanlainen tunne ja siitä rupesi tulemaan kirkasta nestettä.
Syy onneeni löytyy siitä, ettei esikoisen aikana maito noussut lainkaan (6 viikon pumppaamisesta huolimatta) eikä imetys siis onnistunut. Nyt minulla siis toivoa, että imetys voisi onnistua, JEE!
Neuvola-aika on torstaina ja seuraava ultra äitipolilla ensi viikon maanantaina (olettaen, ettei äitipolia ole suljettu irtisanoutumisten takia).
Oikein mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
T: Emem03 rv 29+5
Kommentit (34)
ihanaa kuulla, että muillakin on maito noussut rintoihin. Itselläni on kyllä välillä hieman liikaakin kun rintsikoista nousee maitoaromit, en tiedä haistavatko muut sitä, mutta itse tietää kyllä mistä on kyse.
Iltaisin saapi rapsutella " maitokökköjä" rinnan päistä kun on kuivanut kiinni.
Masuasukki, mun pikku-myy on tosiaan löytänyt oman asentonsa, saman kuin veljensä ja potkut suuntautuvat oikealle puolelle kylkiluiden reunaan. Ilmeisesti se on kivaa tehdä jalkaprässi harjoituksia, mutta äitee on hieman herkkänä, ei meinaa välillä happea saada.
Onko muita, noin viikolla 29-30, jotka tuntevat miten ylävatsan alueelle on nyt tullut enemmän tilaa?, jotenkin mahan muotokin on muuttunut ja leventynyt. Hassua, mutta jostain luin, että näin voi käydä, kun vauva " laskeutuu" alemmaksi lantioon. En tosin tiedä kuinka paljon alemmaksi pikku-myy voi laskeutua ennenkuin pää roikkuu ulkopuolella :O)
no hyvää päivän jatkoa, yritän rämpiä läpi työpäivän, yhtään ei huvittaisi tänään.
t. Pia ja pikku myy
Mulla ei ole mitään maitoon viittaavaa esiintynyt vielä rinnoissa, mutta ehtiihän se vielä. Kokemukseni on se, että imetys voi onnistua tai olla onnistumatta ihan samalla äidillä eri lasten kohdalla. Esikko sai 6 vkoa rintaa ja tuli rintamaidosta aivan kauheat vatsavaivat, kakkonen söi 8kk rintaa onnellisena, kolmonen lopetti 3kk:n jälkeen ja nelonen jää nyt sitten nähtäväksi. Hulluinta on se, että kakkonen on ollut meidän allergikko, vaikka pitkän imetyksen pitäis juuri niiltä suojata. No, ainakin tässä on vahvistunut oma vanhemmuus eli lapset kasvavat hyvin millä tavalla tahansa ruokittuna, kunhan eivät nälässä joudu olemaan=)
Minulla alkaa olla pahin flunssa ohi ja pojallakin vissiin. Mut mies jäi aamulla kotiin kun oli niin heikkona, samoin esikoinen pohti jaksaako mennä kouluun olonsa takia tänään, mutta lähti sitten. Sanoin että tulee kesken pois jos ei jaksa.
Oliko se ametisti, kun kertoi olleensa edellisessä raskaudessa ihan hormoonihirviö? Sama juttu oli mulla. Oli kyllä viheliäisin raskaus mulla tähän mennessä, mutta todella lohdullista että jokainen raskaus on yksilöllinen ja nyt olenkin ollut paaaaljon seesteisempi ja mukavampi ihminen-ihanaa=)
Stage, mulla ei ole masu laskeutunut, vaan vauva on hyvin korkealla ja painaa keuhkoja. Mulla ei ole yksikään vauva laskeutunut oikeastaan kuin vasta synnärillä.
Närätää aika lailla, taidan mennä ottamaan Rennien.
rv 32+1-oho!!!!
Tänää kävin siis neuvolassa=)
paino +300g./viikko
verenpaineet 110/76
hb 105
kohdunp.kork.29
vauva on raivotarjonnassa=)
sydän naputti 130 tienoilla??
Seuraava neuvola onki jo 29.11 eli parin viikon päästä.. jäi vähä häiritsee ku laitto raskausviikkoihin 30+2 vaik la.21.1 eli viikot olis 30 tasan. Lääkäri oli ultras laittanu kyl 2pv. enemmän, kaipa terkkari oli siitä ottanu päivät???!
No eilen alotin multitabsin raskausvitskut ja lisäks vedän edellee obsidania. Kohta lähden poitsun kans hakee siskoo eskarista=)
minä ja herne 30+2 vissii sitte=O
Nyt se sitten tapahtui, eli sairasloma paukahti päälle. Mulla on ollut pari viikkoa tosi karsea olo, koko keskivartaloa on jomottanut vietävästi. Joinakin päivinä enemmän ja joinakin vähemmän. Yhtenä päivänä en kyennyt töihin ollenkaan kun sattui niin vietävästi.
Torstaina oli lääkäri, joka totesi että ne ovat supistuksia. En ollut tajunnut, koska ne eivät mene pois, vaan kestävät monta tuntia kerrallaan. Ja kun esikoisen kanssa ei noita " normaaleja" supistuksia ollut koskaan.
Paikat on kiinni ja lapsivettä riittävästi, syke 150, joten sen puolesta tilanne hyvin. Omat verenpaineet oli koholla ja olo tosiaan kauhea. Sairaslomaa tuli äitiysloman alkuun saakka, eli kuukausi.
Perjantaina oli pahin päivä, en pystynyt kävelemään ollenkaan. Ja tänäänkin jomottaa kovasti, nyt kykenin suihkuun ja tähän koneelle. Aamulla vein kyllä pojan hoitoon, mutta koville otti. Hoitoa on vielä kaksi viikkoa jäljellä ja sitten loppuu. Toivottavasti nämä supistukset loppuvat siihen mennessä, muuten olen liemessä miehen työpäivät.
Työpaikan todella kireä ilmapiiri ja jatkuva stressi tämän on varmaan osaltaan aiheuttanut. Joten nyt kun niistä pääsee eroon, luulisi olonkin hieman helpottavan. Tuli töistä aika nopea lähtö, mutta suunnilleen sain asiat delegoitua.
Isänpäivä meni hyvin, molemmat isovanhemmat olivat meillä. Tosin appivanhemmat nostavat mun verenpainetta sillä jatkuvalla riehumisella ja lapsen riepottamisella. MIKSEI ne KOSKAAN voi käyttäytyä kuin vastuulliset aikuiset? Menee aivan levottomaksi koko touhu. Minä ja jopa äitini joudumme puuttumaan tilanteeseen vähän väliä. Ja kun ne ei meinaa koskaan lähteä pois, vaan istuvat ja istuvat (okei, riehuvat ja riehuvat), vaikka kasvaisin sammalta niin ne eivät tajuaisi lähteä.
Kai ne taas viikolla tulevat. Pitäisi kai kieltää tämän terveydentilani vuoksi. Joo, sanonkin miehelleni että eivät saa tulla kahteen viikkoon.
Nyt lienee viisainta suunnata taas vaakatasoon. Parin tunnin päästä pitää tsempata ja lähteä hakemaan poika hoidosta.
ipu 30+2
Mulla oli labrasta sekä hyviä että huonoja uutisia..Hyvät ensin: hemppa oli 119 eli oli noussut=) Ilmankos on ollut pirteämpi meininki!
Huonot uutiset, että verensokerin paastoarvo oli 5,5, joka on yläraja-arvo.Terkka suositteli uutta koetta parin viikon kuluttua mutta sanoin et mietin asiaa.Kuitenkin arvo ei ollut yli tuon raja-arvon. Vaikka tulsikin se raskaus-diabetes, se loppuu synnytykseen. Vauvan koon puolesta en hötkyile, mulla on ollut vauvat aika pienipainoisia, paitsi tyttö joka painoi 3840g.Pojat oli 3200g ja 3100g. Ruokavaliota se myös tarjos, mutta mulla on muutenkin perusravitsemus suositusten kaltainen: ruisleipää, täysjyväpastaa ja -riisiä, keitettyä perunaa, kevytjuustoa, probioottisia elintavikkeita,hedelmiä, kasviksia...Nyt kun vielä kiinnitän huomiota makean määrään eli ei makeaa mahan täydeltä, mieluiten harvakseltaa, niin se on siinä. En viitsi paastota vähän väliä ja hypätä kokeissa. Sitä paitsi meillä on joka lääkärillä ultra, jolla on helppo seurata vauvan kasvua, ennen synnytystä mullakin on vielä ainakin 2 ultraa.
Semmosta raporttia täältä.
Moi taas!
Pia: Tosiaan mullakin on näiden viime viikkojen supistelujen jälkeen tuntunut, että potkut on alempana kuin aiemmin. Seuraavalla synnytyslääkärikäynnillä pyydän tarkistamaan myös onko vauva jo laskeutunut.
Sammermanni: Minä olin esikoista odottaessa aivan kamala ihminen, ilmeisesti hormonien vaikutuksesta. Pahin paikka oli kun itse huomasin jatkavani älytöntä huutamista miehelle ja ihmettelin mielessäni mistä alunperin suutuin ja miten pystyn huutamisen lopettamaan. Tosiaan onni, ettei tässä raskaudessa ole samanlaista ollut!
Harmi, että se sokerin paasto-arvo oli ylärajoilla, mutta onneksi ei vielä suoraan yli rajojen. Toivottavasti et enää joudu rasitukseen.
Ipu71: Hienoa, että tuli sairaslomaa, toivottavasti saat levättyä! Mikä tilanne teillä on isovanhempien suhteen? Meillä on niin hyvä tilanne, että kummankin äidit on jo eläkkeellä ja asuu suht lähellä, joten hoito järjestyi kun mun piti levätä, vaikka tarhapaikasta olikin jo luovuttu. Onnistuisiko esikoisen hoito edes välillä isovanhempien apua hyödyntämällä?
Oikein hyvää vointia kaikille!
T: Emem
Taas on aikaa vierähtäny ku viimeksi täällä kävin.
Neuvola kuulumisia viime torstailta:
- rv 30+3
- painonousu 1,447kg/viikko (edellinen neuvola oli kaksi viikkoa aikaisemmin)
- verenpaine 125/74
- HB 102 (huom!syön rautatabletteja 2kpl/pvä)
- neuvola-täti epäili että on kääntyny perätilaan...
- vauvan sydänäänet 125-142
HB on siis ihmeen alhainen. kaksi viikkoa aikaisemmin se oli 94, joten nousu ei ole mikään hurja...silloin labratäti otti kolme neljä putkea verta tutkiakseen rautavarastoni. ilmeisesti (jos oikein ymmärsin...) rautavarastoni on alimmillaan. onko kenelläkään kokemusta?
on ollut puhetta siitä että lapsi on laskeutunu, mulla ilmeisest ei. on ainaki ylävatsan kohdalla.mistä sen tietää kun se voi olla joku jalka tai muu...
hiukan omaan napaan keskittynyt kirjoitelma oli, mutta paremmin toisella kerralla...:)
MiiKaro & Alpo 30+7 (huomenna taas paukkuu viikot...)
Emem03, mulla edellinen raskaus päättyi jo rv.28. Silloin olin hyvällä tuulella. Nyt olen melko huonolla tuulella erityisesti iltaisin.
Isänpäivä oli ja meni. Kävimme keräämässä vielä suppilovahveroita. Lapsi oli tehnytherkkusuolaa päiväkodissa. Jauhanut itse merisuolaa hienoksi ja siihen yrttejä. Tietysti oli kortit, kukat ja englantilainen aamiainen.
Stage / joku muu: Mulla on näissä molemmissa raskauksissa tullut todella aikaisilla viikoilla maitoa/heraa rinnoista. Paita kastuu kuten imettäessä. Mulla tosiaan tuli maitoa vaikka lapsi syntyi jo rv.28. Luulisi että nytkin tulisi maitoa.
Kävin tänään yllättäen neuvolassa. Huominen aika peruuntui.
Sf-mitta oli 27,5cm. Painoa on tullut lisää n.20kg. Olen myös turvoksissa. Onneksi pissa on puhdas. Verenpaine oli 94/145. Joten lepäilen ja vähennän suklaan syömistä. Toivoisin pääseväni tämän vatsan kanssa sinne tammikuulle!
Voikaa hyvin!
T. Ametisti ja vauva 29+
Väsynyt mamma rustaa vain omat kuulumisensa, sorry jo etukäteen =/
HB 123
SF 28
Pissa puhdas
Sydänäänet n.140-150
Painoa tullut n.700g/vko, yhteensä siis 7kg...
Vauvan painoarvio 1420g
Estolääkitys supistuksia vastaan aloitettiin tänään ja jatkuu rv38 asti...
Mies jälleen huomenaamulla reissuun (kotiutui siis viime ke-to yönä!), palaa joskus torstaina ja lähtee perjantaina 10 päivän Euroopan matkalle, blääh... Isänpäivä oli ja meni, aamupala tehtiin ja lahjaksi sai hujuhajun, tänä vuonna unohdin laittaa kortit ja kukat Suomeen, päiväpöllö kun olen...
Väsyttää ja ahdistaa ja väsyttää...
Pahoittelut rutina-viestistä...
-Allu ja Pupu rv30+
Ametisti: onpa huojentavaa kuulla että en ole ainut jolle tullu kiloja " huimasti" . itsellä tähän mennessä tullut sellaiset 18 kiloa... :)
ja sf-mitta oli viime mittauksella 30cm.
MiiKaro & Alpo 30+6
Allulle tsemppiä jaksaa väsyn ja ahistuksen kourissa!!!
Miikaroko se oli jolla kauheen alhainen hemppa? Kokeile vaihtaa rautamerkkiä.Mulla ei noussu sillä litkulla eikä Obsidanilla, mut kun aloin vetää toisen Obsidania ja toisen Retaferia ja olin tarkka etten ottanut maitotuotteita tuntiin+söin aina mandariinin tai jonkun muun c-vitamiinipitoisen jutun samalla, oli nyt noussu tosiaan sinne 119 asti.Olen onnellinen, koska synnytyksen jälkeen mulla on joka kerta ollu n.75 hb-arvo.Kiva kerätä hetken tässä voimia ennekuin taas rysähtää. Onneksi ne vähä paremmin sit nousee imettäessä kuin raskaana ollessa.
Ametisti, pidän peukkuja että saisit tällä kertaa täysiaikaisen vauvan!!
Kiloista sen verran että mulla on tullu jotain 11kg tähän mennessä.
rv32+1
Moi!
IPU71, sun supistukset kuulostaa samoilta kun mulla oli ekassa raskaudessa. Ne tuli ihan yllätyksenä (kylläkin jo rv16), eivätkä oikein hellittäneet levossakaan. Mutta eivät siis myöskään kypsyttäneet paikkoja. Jälkeenpäin arvioitiin neuvolatädin kanssa, että johtuivat juuri stressistä.
Joku kertoi viime viikolla, että alapäätä kutisee ja epäili elämänsä ekaa hiivatulehdusta. Mulla kutinaa aiheuttaa myös kuivat limakalvot. Siihen on auttanut suhkutettava Ceridal-öljy, jota saa apteekista.
Olen nähnyt vasta yhden vauva-aiheisen unen. Eikä vieläkään oikein ole fiilistä, kumpi olisi tulossa. Ultran ansiosta se kylläkin jo tiedetään :).
Jatkan paremmalla ajalla.
Tsemppiä ja jaksamista ihan kaikille!
Justus rv32
Ihana ku on lunta. saiskin nyt sitten pysyä toi lumi maassa. :)
Joillakin tulee jo hiukan maitoa rinnoista. Mulla ei oo tietoakaan mistään maidosta. Ku tätä kakkosta aloin ottaan ni maidon tulo loppu ku seinään. no jospa se taas sitten synnärillä nousee niin ku viimeksikkin.
Isänpäivänä tehtiin mokkapaloja ja niitä tässä on tullut sitten syötyä ihan urakalla. Alkaa tuleen jo kiintiö täyteen.
Vauva tais tossa yön aikana vaihtaa asentoa ku nyt on ihmeen paljon ollut liikettä mahan vasemmalla puolella. aikasemmin on siis ollu selvästi tossa oikeella puolella. hyvä silleen ku aattelin jo et se on jämähtäny kokonaan tohon oikeelle kylelle ja sitä saa sit alkaa käänteleen ja väänteleen et kääntyis pääalaspäin.
Selkä on ollu taas melko kipiä ku joutuu istumaan niin paljo koneella ja koulussa. tossa viikonloppuna oli selkä kipiä jo vähän ylempääkin ja se kyllä pisti vähän miettimään et miten ihmeessä jaksan vielä istua tuolla koulussa ja sit selän pitäs kestää se synnytyskin. pitää yrittää muistaa aina levätä välillä.
Eilen illalla taas kiristi mahaa melkosesti. en oikeen tiiä et supistaako se muka niin kauon ku tuntuu et maha repiää vai mikä siinä sit niin kiristää?
pipali ja masumyllertäjä rv 32
Ipu: Hyvä kun sait saikkua. Koita ottaa rennosti ja kieltäkää tosiaan niitä appivanhempi tulemasta vähään aikaan. Voisikohan olla niin, että he eivät osaa tehdä mitään muuta lapsenlapsen kanssa kuin " riehua ja riepottaa" eli eivät keksi mitään muuta keinoa, millä saavat lapsen nauramaan tai hymyilemään??? Vaikea kuvitella, että voisi olla niin tumpeloita ihmisiä, mutta jos heitä miehesi opastaisi, että " xxx tykkää nykyään tosi paljon palapeleistä/kirjoista/legoista ja olisi tosi mielissään jos tekisitte/katsoisitte niitä hänen kanssaan" tms. Aika kummallista kun eivät aikuiset osaa olla edes sen verran rauhallisesti, ettei tarvitsisi lapsen puolesta pelätä.
Allu: Voih, sä tarvitsisit tosiaan toisen aikuisen sinne vähän avuksi välillä. Hurjaa hommaa pyörittää koko sirkusta vieraassa maassa (= ilman sukulaisten ja ystävien tukiverkkoa) kun mies reissaa. Ei sulla ole jotain sellaista sukulaista, joka voisi sinne tulla avuksi synnytykseen asti ja vähän ylikin tai edes siihen asti, että miehesi reissailut on vähäksi aikaa reissailtu? Onhan sekin tietysti raskasta jos on joku ylimääräinen nurkissa pyörimässä, mutta jos olisi joku, joka ymmärtäisi olevansa nimenomaan apuna eikä vieraana. Tai onko siellä ostettavissa luotettavaa/sopivan kielistä lasten- tai kodinhoitoapua?
Justus: Mähän sitä kutinaa/hiivaa pohdiskelin. En oikein osaa hiivaksi uskoa, kun välillä kutisee ja enimmäkseen ei ja olen epäillyt ennemminkin ihan mekaanista ärsytystä (suonikohjut turvottaa " kivasti" ) ja kuivuutta. Voisinkin kokeilla tuota Ceridalia. Kiitos vinkistä!
Millaista liikettä teillä vauvat harrastaa? Musta tuntuu, että jo pari viikkoa sitten on sellaiset terävät ja nopeat potkut alkaneet hävitä ja enemmänkin on sellaista mylläämistä ja puskemista. Jotenkin muistelin, että vasta myöhemmin alkaisi olla tila niin kortilla, että ei mahtuisi kunnolla potkimaan. Joko muistini ei pelitä tai sitten tämä vauva on kuitenkin ainakin liikkeissään erilainen kuin aikaisemmat. Kakkosta nauratti hirmuisesti eilen kun käskin hidastaa kävelyvauhtia, ettei tule pissa housuun kun vauva puskee rakkoon. Ilmeisesti ajatus siitä, että äidillä voisi tulla pissa housuun oli kertakaikkisen hilpeä. :)
Strutsi ja minihupi 28+6 (pikkuhiljaa lähestyy uudet kymmenlukemat tällaisella kuukauden peränpitäjälläkin)
on alkaneet vaivata täällä. Välillä tuntuu kuin häpyluu halkeaisi!
Esikoisen kanssa ihmettelin että mitä ne kun jengi puhuu, nyt tiedän...
Meidän koira on alkanut vahtia mua ihan älyttömästi, ulkona olisi " tappamassa" kaikkia jotka tulevat kolmea metriä lähemmäs. Esikoistakin kotona yrittää ajaa pois, tietysti minä siihen puutun koiraa komentamalla.
Mutta on muilla koirallisilla tällaista? Hitsi kun tekisi mieli soittaa kasvattajalle et ottaisiko se koiran loppuraskauden ajaksi luokseen...
Maitoa tai jotain siihen verrattavaa aina välillä tulee hieman, kerran oli lakanassa juuri tissin kohdalla oikein isokin läntti...
Liikkeistä... Meillä kyllä tulee vieläkin niitä nopeita potkuja ja voimalla tuleekin. Välillä ihan huudahtaa pikaisesta kivusta alavatsalla.
Ipana on kuitenkin jo pää alaspäin, mutta aika ylhäällä masu vielä on.
Terveisin,
eve ja masu 31+1 (ihan valmiina jo synnyttämään...)
Isänpäivä tuli ja meni. Tehtiin tytsyn kanssa miehelle kakku ja pari pientä pakettia olin hommannut. Muuten päivä meni ihan normaaliin tapaan. Oltiin ihan kotosalla, kun meillä isovanhemmat ei asu ihan tässä lähistöllä niin ei lähdetty viettään isänpäivää muualle. Kiva näin.
Maidon tulosta on ollut puhetta. Mulla on muutamia kertoja tullut pieniä määriä maitoa rinnoista, siis ihan vaan sillain että paita on kostunut hiukan. Näin muistaakseni oli esikoista odottaessakin. Tytön syntymän jälkeen maito nousi samantien rintoihin oikein rytinällä, toivotaan että taas käy sen suhteen niin onnekkaasti.
Ipu: Hyvä että olet saanut sairaslomaa! Nyt vaan yrität lepäillä sen mitä pystyt. Itselläkin supistuksia tulee pitkin päivää ja levossakin. Täytyy vaan yrittää ottaa vähän rennommin.
Mulla on onneksi ensi viikolla lääkäri niin sit tietää onko paikat vielä kiinni vai mikä tilanne.
Allulle tsemppiä sinne maailman toiselle laidalle!! Aikamoinen sissi olet kyllä kun jaksat siellä yksin arkea pyörittää. Ei voi muuta kuin ihailla! :) Olisi kyllä hienoa jos saisit sinne jonkun avuksi!
Mulla on tullut painoa viime neuvolakäyntiin mennessä 7,5kg. Tämä oli siis viikolla 31+1. Paljon vähemmän kuitenkin kun esikoista odottaessa.
Täällä oli myös puhetta vauvan laskeutumisesta. Terveydenhoitaja sanoi viime neuvolakäynnillä että vauva on vielä aika ylhäällä eikä varmaan laskeudukaan ennen synnytystä. Uudelleensynnyttäjillä tämä on kuulemma tavallista. Nyt kuitenkin mulla on tässä viime päivinä ollut kivuliaita vihlasuja useamman kerran päivässä tuolla alapään seudulla että en sitten tiedä onko vauva nyt laskeutunut ainakin jonkun verran. Että tälläistä täällä.
Onko teillä muilla jo kovasti synnytys mielessä?
Mulla on melkein joka päivä. Pelottaa kuinka nopeasti tämä kaveri tulee maailmaan, kun esikoisen synnytys oli sen 4tuntia. Luin tuolta synnytyspuolelta muiden kokemuksia nopeista synnytyksistä ja siellä oli useampi jolla esikoisen synnytys oli n. 3-5tuntia ja toinen oli tullut sitten puolessatoissa-kahdessa tunnissa!!! Hirvittää jo etukäteen, vaikka turha sitä on toisaalta etukäteen stressata. Lähinnä murehdin sitä että kuinka ehdin saamaan tänne hoitajan esikoiselle ja sitten vielä itse sairaalaan. Tarvii varmaan tehdä niin että lähden itse heti kun kivuliaat supistukset alkaa niin taksilla sairaalaan ja mies jää kotiin odottamaan tytölle hoitajaa ja tulee sitten perästä kun ehtii. :) Itse synnytystä en jaksa sen enempää miettiä-tulee mitä tulee. sitä kun ei ikinä tiedä mitä tapahtuu.. Toivon kuitenkin että ehtisin saamaan epiduraalin tai spinaalin. Mutta ilmankin pärjään jos on pakko..
No niin, eiköhän tässä ollut taas tarpeeksi sepustusta yhdelle kertaa!
Nyt siirryn tytön kanssa lepäämään...
satsuma 33+1
Niinkuin arvata saattoi, saarna alkoi painonnoususta! +750g/vk, yhteensä massaa on tullut jo 13kg. Nyt oli osasyynsä kyllä turvotuksellakin, eilen tuli vedettyä suolaista ruokaa oikein olan takaa. Muuten kaikki ok, verenpaineet on aina neuvolassa pilvissä, niistä ei kannata välittää niin kauan kun kotimittauksissa ok. Hb 123, vauvan sykkeet 140, th:n arvion mukaan köllötteli poikittain tutkimushetkellä, siitä syystä sf-mittakin oli jopa 5cm pienempi kuin viikko sitten ä-polilla.
Eventus: meillä on kääpiösnautseri, joka nyt on normaalioloissakin " tappamassa" kaikki kolmea metriä lähemmäs pyrkivät, mutta varsinkin se on sitä nyt! Suhtautuminen minuun on koiralla muuttunut ja selkeä suojeluvietti valloillaan, vaikka on vasta murkkuiässä. Koira tuntuu myös vaistoavan masuvauvan läsnäolon, sylistä lähtee heti pois jos tuntee vauvan liikkeet. Saas nähdä mitä on tuon koiruuden kanssa odotettavissa sitten kun vauva syntyy...
Strutsi kyseli vauvan liikkeistä. Meillä vauva potkii edelleen terävästi, mutta enemmän on jo tuollaista kuvailemaasi mönkimistä ja tönimistä ja sitä hikkailua =)
Satsuma: mulla on juuri samanlaisia mietteitä synnytyksestä. Kakkosen synnytys kesti muutaman minuutin yli tunnin, ja kovasti mietityttää jos tämä päättää tulla maailmaan vieläkin nopeammin. Vaikka käynnistys on riski jne. jotenkin toivon että tämä jouduttaisiin syystä tai toisesta käynnistämään, etten joutuisi kotiin tai autoon pahimmassa tapauksessa synnyttämään... No, toisaalta synnytyksethän on niin erilaisia, voihan olla että kärvistelen vielä tämän kanssa 30tuntia salissa =)
Ja eikun syömään, ettei vaan pääse laihtumaan...
aksiina 28+6
Olen sellainen ihminen, joka " ei koskaan" ole sairas. Siis sairaslomapäiviä ehkä yksi vuodessa. Ja nyt kun olen ihan klesana, on tämä todella kummallista.
Olen nukkunut ja levännyt. Ei tässä muuhun kykene. Ystävät ovat ihania, mutta kun kuulivat että olen kotona, on alkanut jatkuva puhelinterrorismi. Pitäisi nähdä jokaista viimeistään nyt loppuviikosta. Ne ei tajua, että en pysty. Enkä jaksa. Luulevat että tämä on lepolomaa.
Olin tänään neuvolassa ja verenpaineet oli onneksi normalisoituneet. Paino oli pudonnut yhden kilon, sf 28. Hemoglobiini oli noussut 135:stä 141 :een! Syön allergioitteni vuoksi todella yksipuolisesti, mutta kai vitamiinit ja foolihappo sen sitten tekee.
Terkka kokeili vauvan asentoa päältä ja sanoi että luut ovat alkaneet jo aukeamaan. Mutta se kuuluu asiaan. Kohdunsuu edelleen kiinni ja kiinteä.
Suositteli jotakin tukea, sellaista liiviä. Ei kuulemma vyö vaan joku leveä. Mitä kokemuksia teillä on? Mikä olisi hyvä ja millaista hintaluokkaa ne ovat?
Joku tuossa symppasi minua noista appivanhemmista. Ehkä heillä ei tosiaan ole muuta tapaa hakea lapsen hyväksyntää kuin tuo riehuminen. Mutta tuntuu hullulta opettaa vanhoja ihmisiä. Anoppi kun on eläkkeellä oleva lasten iltapäiväkerhon ohjaaja. Luulisi että olisi keinoja. Nyt ne yritti soittaa, mutta en vastannut. Olisivat varmaan ängenneet tänne. Kai ne viimeistään huomenna tulee jos en kiellä.
Tänään ostin liukuesteet kenkiin. Kohta alkaa liukkaat kelit ja nyt ei ole varaa kaatua. Tulee ihan mummo-olo kun sellaiset virittelee paikoilleen. Mutta turvallisuus ennen kaikkea.
Sellaista tänään. Kiva kun nyt ehtii useammin lukemaan muiden kuulumisia.
ipu 30+3
Kärdin niin tuosta jatkuvasta pimeydestä. Nyt tuli onneksi lunta tänne etelään.
Allujapupu: En kyllä jaksaisi sun kengissä. Nyt ukko kotiin tai maksettu hoitaja avuksi. Eikö sielä voi palkata jonkun tekemään kotitöitä ja hoitamaan lapsia? Tilaa joku napakka nuori täältä suomesta?!
Miikaro. Kiva, että voin olla lohduksi. Edellisessä raskaudessa ei tähän mennessä ollut tullut edes 10kg. Siitäkin suurin osa oli nesteturvotusta.
Sammermanni: Kiitos kannustuksesta. Toivotavasti pääsisin edes tammikuun alkuun. Iso vauva olisi niin paljon helpompi hoitaa.
IPU71: Hyvä että sait sairaslomaa. Kieltäydy vaan kaikista menoista ja vieraista. Sulla on siihen oikeus. Jos torvelot eivät ymmärrä niin sano, et on niin huono-olo. Supituksia, oksennusta, liitoskipuja, alhainen hemppa-pyörryt. Lekuri kieltänyt rasituksen ja vieraat!
Kaikki raskaanaolevat naiset: Jääkää sairaslomalle, jos ette jaksa tavallista arkea!
Kävin oikein ostoksilla: Tukisukat tukisukkahousut isot toppakengät ja joulukolttu. Noiden ostamiseen ja pariin muuhun meni melkein 3-tuntia syömisineen ja vessakäynteineen :). Hitaaksi on mennyt.
Ametisti ja vauva rv. 29+
Suhteellisen mukavasti meni meilläkin isänpäivä, mitä nyt miehen kanssa otettiin yhteen jostakin ihan mitättömästä asiasta sillä seurauksella että hän jäi kotiin mököttämään kun me lasten kanssa kävimme pappaa onnittelemassa...
mutsiko: täällä eteläisessä Lapissa asustellaan, tarkemmin Rovaniemellä. Ihanan valoisaa on kun puutkin on jo paksun lumipeitteen saaneet, toivottavasti tuo nyt pysyisi! Vaikka kyllä se talvi on täälläkin lyhentynyt, viime vuonnakin oli miltei paljas maa vielä jouluna. Oletko itse kotoisin lapista, vai muuten vain tykästynyt?
Emem, tuo tunne rinnoissa kyllä kuulostaa lupaavalta maidonnousun kannalta! Mullakin on nousu ollut vaivalloista molemmilta vauvoilta, sairaalassa jouduin ottamaan Primperania molemmilla kerroilla ja niinhän siinä kävi että maito jysähti rintoihin oikein kunnolla ensimmäisenä kotona vietettynä yönä. Mutta tässä raskaudessa mullekin on aivan uutta, että rinnoissa on tuntemuksia jo raskausaikana! Muutaman kerran on tullut sellainen tunne, että on pitänyt aivan kokeilla ettei paita ole kastunut.
Omaan napaan ei kummempia kuulu, huomenna on neuvola. Toivottavasti viikonlopun herkuttelu ei olisi vienyt painoa uusille kymmenluvuille. Tosin mulla on jo valmiina sanat mikäli terkka alkaa painosta naputtaa: " niin kauan kun mulla on muuten hyvä olo, en aio painosta stressata, koska se on kuitenkin huolista pienin!"
Torstaina lähdetään vihdoin ja viimein ostamaan niitä vaunuja!
Mukavaa viikkoa kaikille, voikaa hyvin!
aksiina 28+5