** ENSKAT vko 46 (12.11-18.11) **
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille enskoille :)
Viime viikon turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11653712&p=&mpage=1&tmode…
-Sara-Maria-
Kommentit (29)
Butterfly: Mitenkäs päänsärky ja verenpaine? Toivottavasti parempaan päin!
Aurelia: noilla raskausviikoilla se massu alkaakin kasvaa oikein kohisten. Tuntuu siltä, että ihan parissa päivässä tulee isoja muutoksia. Itse kikkailin vaatteiden kanssa niin, että olin jo kesällä ostanut pari tyköistuvaa mekkoa, jotka on tehty semmoisesta joustavammasta kankaasta. Ne aika hyvin menee vieläkin masun ympäri, ja sinne alle vaan sukkahousut. Itse en ostanut kuin yhdet äitiyshousut, olen aika paljon käyttänyt noita mekkoja. Sopivat sekä juhlaan että arkeen. Ja niitä tuntuu olevan kaikki kaupat nyt pullollaan.
Anabela, otahan aina iisisti kun supparit iskee!
Weera: Onko se AFP-seulonta joku verikoe vai mikä? Hyvältähän se vaikuttaa, kerta puhelin ei ole pärähtänyt! :) Työtaistelukysymykseen: Meillä neuvola toimii normaalisti odottajien ja pikkuvauvojen osalta, jos työtaistelu alkaa. Siellä karsitaan ensin isompien lasten vuositarkastuksista jne, odottajat ja vastasyntyneet hoidetaan kuulemma entiseen malliin. Se on hyvä juttu! Meidän neuvolassa ei kuulemma moni edes kuulu Tehyyn.
Sase: hienoa, että kaikki oli neuvolan mukaan kunnossa!
Hobbie: missäs päin asustelet, onko teillä niin paljon lunta että voi jo hiihtää? Ja hyvä homma, että rakenteet on pienellä kunnossa :)
Dajm: Sulla alkaa kanssa eräpäivä olla huulilla! Ja kuulostaa hyvältä, että pätkis on jo kiinnittynyt lähtöasemiin¿ Heitän sulle kassillisen suppareita tässä *SUP*, toivottavasti auttavat! :)
Malaika, sanle ja dragon: Jos ette ole jo tositoimissa, niin suppareita läjäpäin myös teille! Tsemppiä synnytykseen ja sen odotukseen!
Kello tulee jo vaikka mitä ja olen ihan pokkana vieläkin yöpaidassa¿ Nukuin pitkään tänä aamuna, kerrankin, ja on ihan vetämätön olo¿ Puuhaa olisi vaikka kuinka, mutta ei vaan jaksa. Vähän supisteli ja vihloi aamusta, niin en rupea nyt kamalasti mitään edes höösäämään. Ulos olisi ihana ehtiä vielä auringonpaisteen aikaan, mutta taitaa aurinko laskea, ennen kuin pääsen pihalle. Olotilassa ei suuria muutoksia, turvotusta taas tullut lisää.. ja painoa varmasti sitä myötä kanssa.. Jouluna näytän varmasti ihan elävältä kinkulta...
Hyviä vointeja kaikille enskoille!
Gaijis ja piiperö 34+2
Niin se on taas viikko mennyt yhdessä hujauksessa. Vietän lauantaita yksin kotona ja surffailen netissä sängyllä maaten, niin ja meidän neiti päätti että hänkin tulee tänne ja valtas sitten puoli sänkyä. Käyhän tää homma näinkin :).
Sanle ja Dragon ja Malaika: taidatte olla jo hakemassa nyyttiä kotiin, mutta jos ei niin suppareita
Weera: Ensimmäisiä epäilyksiä vauvan liikkeistä mulle tuli tuossa vk 17 maissa. En silloin ollu varma mutta nyt kyllä tietää että vaavi ne tunteet aiheutti.
gaiole: hyvä, että neuvolassa kaikki hyvin. Toivottavasti oot happihyppelyille uskaltautunut vaikka ulkona on kieltämättä paikoitellen aika liukasta. Saa olla itekkin varovainen ku liikkeelle lähtee.
butterfly: toivottavasti nuo paineet saadaan kohdilleen. Lepäile rauhassa jos se auttaa asiaan.
Aurelia: toivottavasti löydät jonkin ratkaisun tuohon vaate ongelmaan. Itelle ei vielä oo tullu eteen tilannetta että tarvis todella siistimpää päällepantavaa. Farkut on riittäny tähän asti. Muistan tuon ajan ku oli pakko vaan vaihtaa äippävaatteisiin ku omat ei mahtunu enää päälle, kyllä nekin vaatteet on sieltä kohta hyvän kokosia. Kyllä se masu sieltä kasvaa :)
anabela: Saakos kysyä minkäalan yrittäjä siellä on? pitää vaan ottaa töissä rauhallisemmin jos alkaa supistelemaan.
dajm: suppareita sinne, pääset pian hakemaan nyytin kotia :)
sase: Miltä talo vaikutti? Kieltämättä kyllä sitä omassa talossa on kiva asustella, mutta onhan siinä hiukan enemmän huolehdittavaa ku kerrostaloasumisessa. Me ollaan ainakin oltu tosi tyytyväisiä tähän oman talon osto ratkaisuun.
Hobbie: hyvä, että rakenneultrassa kaikki näytti hyvältä. Saitteko tietää sukupuolen vai kysyittekö ollenkaan?
Ens viikolla olis sokerirasitus. Tosin en tiedä onko sitä jos tuo tehyn työtaistelu nyt sitten tulee. Kaippa ne labrasta ilmottaa ettei sinne tarvi mennä. Pikkuhiljaa sitä on ruvennut huomaamaan, että ei kaikki suju ihan niin nopeesti ja ketterästi ku ennen. Miten sitten loppuvaiheessa mahtaa sujua kun tuo masu tuosta vielä kasvaa..
Tänään sitten tein päätöksen vaunujenkin suhteen. Mä oon pähkäilly ja pähkäilly mitä tehdä asian suhteen ja mitä mä todellisuudessa niiltä haluan ja vaadin. Vaikeeta ku ei tiedä noista paljon mitään kun ei kerran ole aikasemmin kokemusta ja jokaisella on omat mielipiteensä mitkä on hyvät vaunut ja mistä on ite tykänny.
Isännälle oon alkanut sitä isyyspakkausta väsäileen, ajattelin josko sen antais sitten ku oma äippäpakkaus tulee. Kelalle paperit vissiin lähti tällä viikolla töistä. Pian varmaan saan siis sitä pakettia alkaa odotteleen.
Jospa sitä kohta lähtis koirulin kanssa ulkoileen. Pääsis täältä sängynpohjalta ylös :)
-Sara-Maria rv 27+2-
Eli synnytystähän ne supparit enteili. Eli meille syntyin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 14.11 klo 2.37 poika. Painoa 3320g ja pituutta 50cm.
Avautumisvaihe oli suht pitkä eli aina tiistai aamusta seuraavaan yöhön. Sairaalaan mentiin 3 aikoihin iltapäivällä kun supistukset tuli 5-10 min välein. Oikeastaan niiden välit biahteli koko avautumisen ajan, eli minun kohdalla ei kovin säännöllisistä supistuksista voinut puhua. Sairaalaan mennessä olin sormelle auki ja kaulaa jäljellä 1-2cm. Aikani makoilin käyrillä ja sitten kätilö passitti sairaalan käytäviä ja portaita kävelemään edes taas että saataisiin supistuksiin voimaa. Sen jälkeen takaisin käyrille ja sisätutkimukseen jossa todettiin että olin 3cm auki ja kanavaa 1cm jäljellä. Kävin siinä lämpimässä suihkussa tovin istuskelemassa ja pääsin sitten siirtymään synnytyssaliin.
Supistukset kuitenkin voimistui mutta kohdunsuulla ei tapahtunut mitään. Siinä klo 21 jälkeen sain tramal-piikin, mutta sen sijaan että se olisi auttanut se sai vain lisää voimaa supistuksiin ja olin jo aika kipeänä. Palloa ja säkkituolia kokeilin mutta en saanut niitä toimimaan. Käveleksin huoneessa ja ja nojailin tai makoilin sängyssä. Edellisyön valvonta verotti aika paljon eikä energiaa hirveästi enää ollut. Koska kivut kovenivat alettiin valmistella epiduraalia jonka sain jossain puoli 11 kieppeillä. Siitä aukeni taivas ja kivut hävisivät tyystin. 11 aikaan olin jo 5cm auki ja oksitosiini tippaa ei tarvinnut edes laittaa koska ilmeisesti tuo tramal oli kiihdytänyt supistuksia.. Siinä sitten torkuin ja mies nukkui sikeästi viereisellä vuoteella. 1-2 välillä yöllä oli 8cm auki ja sitten vain odotelemaan ponnistuksia
Hieman kahden jälkeen kätilö sulki epiduraali lääkityksen ja laittoi oksitosiini tipan ja supistukset alkoivat palailla. n. vartin yli 2 alkoi tulla paineen tunnetta perä aukkoon ja kätilö tetesi että oli täysin auki ja pojan pää tuntui jo alhaalla kanavassa. Siitä sittne vain ponnistamana kun supistus tulisi.
Ensin olin kyljellään ja ensimmäisessä ponnistuksessa olin heittää hanskat tiskiin. Sattui ihan pirusti ja tuntui että peräsuoli repiäisi kappaleiksi. Siitä sitten selälleen ja kätilön tsemppaamana uskalsin ruveta ponnistamaan ja raivolla ponnistinkin ja huusin kurkku suorana kattoa tuijottaen. Poika syntyikin 12min ponnistuksella, eli varsin nopeasti. Ukkeli syntyi nyrkki pään kanssa yhtäaikaa ja mamma repesi aika pahasti. Minulle tuli toisen asteen repeämä ja sitä lääkäri paikkaili pari tuntia synnytyksen jälkeen. Varmaan kolmisen kymmentä tikkiä siellä on ja istuminen aika kipeetä.
Kuitenkin jäi ihan kivat fiilikset ja kyllä tuohon toistekin vois ryhtyä kun palkkio on mitä mainion.
Tänään päästiin siis kotiin ja aletaan opettelemaan yhteiselämää. Imetys on lähtenyt käyntiin ihan hyvin ja poika on pirteä ja ei pahemmin itkeskele.
Sanle ja Veikka 3vrk
Hienoa että kaikki meni kuitenkin hyvin! Oikein paljon tsemppiä yhteiselle alkutaipaleelle, nauttikaa!
Bianco ja bee 3 vkoa
Suuren suuret onnittelut Sanlelle ja koko perheelle tuoreesta prinssistä :) Mukavaa vauva-arkea
Kiitokset myös synnärikertomuksesta.
-Sara-Maria-
Sanlelle ja koko perheelle tosi paljon onnea pikku-miehen syntymästä!!
Mukavan kuuloinen synnytystarina, toivotaan pikaista paranemista ja onnellista vauva-arkea!
Tervetuloa tonne vauva-puolen pikku-enskoihin sitten kun jaksat!
Dragon ja Malaika on varmaan myös vauvanhakureissulla. Mä käyn täällä aina vakoilemassa teidän kaikkein kuulumisia.
Dajmillakin on jo h-hetki lähellä. Mullahan synnytys käynnistyi lapsivesien menolla rv38+3. Tsemppiä sulle!!
Vilkutuksia kaikille tutuille mm. sara-maria, butterfly, gaiole, saikku ja tietenkin kaikille muillekin =)
hermione ja Onni tänään tasan 8vko
Sanlelle ja koko perheelle onnea :)
Tervetuloa vauvapuolen pikku-enskoihin kun aikaa riittää. Pikaista paranemista tikkauksien kanssa.
Loppupään enskoille paljon suppareita ja muille hyvää vointia ja onnellista odotusta. :)
Täälä vauva-arki sujuu hienosti ja joka päivä opitaan uusia juttuja. Kyllä se vaan niin on, että meistä jokaisesta löytyy se äitinä olemisen taito vaikka odotusaikana itseä epäilyttikin.
T: Buuffa ja Neea 2,5 kk
Aika kuluu niin hurjaa vauhtia et ei pysy perässä, en oo kerenny edes käydä mukamas lukemassa teidän kuulumisia ikuisuuksiin. No nyt otan takaisin. Mies lepää kohmeloaan pois ja takkatuli rätisee, mikäs sen kotoisampaa..
Sanlelle poikaonnittelut! Ja kiitos kertomuksesta.
anabela puhui isyyspakkauksesta. Just vastaavan idean löysin tammimammojen pinosta ja ajattelin heti ryövätä ajatuksen eli miehelle on joululahja nyt selvillä... Kun vain keksisi vielä lisää mitä siihen voisi hankkia. Ideoita?
Ja supisteluista; Mä jäin töistä pois jo rv 20 jatkuvan supistelun takia enkä ole töihin palannut. Kannattaa miettiä onko hyväksi olla töissä, vaikka supistus ei kipeää teekään.
Weer@ kyseli liikkeistä; mulla ekat aivan selkeät liikkeet tuntui joskus rv19-20. Siihen asti sellasta mikä saattoi olla potku tai saatto olla jotain muuta. Ja kun ekat liikkeet tunnistin niin ne tuntu lähes saman tien päällekin päin eli mies sai osansa myös. Tuntuivat lähinnä muljahduksina. Mulla myös istukka edessä eli laimenti vähän liikkeitä.
Hobbielle onnittelut hyvistä rakenneultra kuulumisista.
Dajmille, dragonille ja Malaikalle supistuksia myös ellei nyytti ole jo maailmassa...
Ja omaa (.) Täällä Keski-Suomessa myös on maa valkoisena ja ihania lenkkeilykelejä ollut. Mulla se hyvä puoli et maha tosi ylhäällä (vaikka iso onkin) eli alapäähän ei paina juurikaan ja kävely sujuu vielä tosi hyvin kunhan ei liian repiviä liikkeitä tee. Joskin keuhkot on koetuksella aina kun on kumarruttava tai istuttava yms. eli happi meinaa loppua. Neuvola oli maanantaina ja kaikki oli suht ok. Mulla on kipeä kohta navasta ylöspäin ja himppu vasemmalle. Aamulla on ihan ok, mut iltaa kohti kipeytyy tosi kosketusaraksi eikä ylävatsaa voi jännittää yhtään. Pitkällään olo helpottaa ja kun laittaa mahan alle tyynyn. Neuvolassa sanottiin vaan et venymiskipuja kai eikä voi auttaa jos kerran lepo helpottaa. Välillä tuntuu kuin olisi iso mustelma tuolla sisäpuolella ja välillä kuin lihas olisi revähtänyt/repeytynyt. Ja Papunen potkii paljon juuri mahan vasemmalle puolelle ja se SATTUU. Lisäksi muutenkin supistusherkkä mahani on alkanut supistella ylämahasta tosi usein, liittyyvät kai toisiinsa nämä vaivat.
Torstaina käytiin Jyväskylässä ostoksilla ja ostettiin amme, liukuestematto siihen ja hoitoalusta. Eli suurinpiirtein ekat hankinnat vauvalle on nyt tehty. Huh helpotusta! Eilen haettiin naapurista pinnasänky+patja+reunapehmusteet, kaksi lakanasettiä ja 2 äitiyshousut. Kaikki käytettyä, mutta hyväkuntoista tavaraa ja maksoi 60e. Oliko käypä hinta? Mä oon niin pihalla paljonko mikäkin maksaa... Kohta mentävä lepäämään, mä en osaa nukkua kunnolla kun mies baarissa ja hainkin sen 4 aikaaan yöllä kotiin kun laittoi viestiä enkä saanu sit millään unenpäästä kiinni, vaikka mieskin oli jo vieressä. Se kyllä haisi aika pahalle...
No nyt annetaan muille tilaa välillä ;) Ja maajussia katsomaan...
Pore&Papunen 33+0
Butterfly: Joko kävit uudessa ultrassa että rakenteet näkyi?
Sanle taitaa oikeasti olla tositoimissa, jännää. Ihana kun teidän äiti on noin menossa mukana:)
Suppareita ja tsemppiä muillekin loppumetriläisille kovasti!!
Heidi: Joko sukupuoli selvisi?
Weera: Aion mahtua omaan vanhaan untuvatakkiin (jota en ole käyttänyt muutoin vuosiin. Jos se jää pieneksi, testasin jo miehen toppatakin, johon mahtuu varmasti, haittapuolena MIchelin man-look.. Liikkeistä: mulla ne tuntui joskus viikolla 16-17 eli melko aikaisin, sehän on niin yksilöllistä. Tuntui ihme jumputuksena aluksi, vähän kuin lihasnykinältä tms, sitten eka potku yhtenä iltana sängyllä niin ettei siitä voinut erehtyä.
Anabela: luulin että meillä kovin potkitaan, mutten sentään siihen herää. Ainoastaan kääntyilen levottomasti pitkin yötä.. No saa nähdä miten jatkossa nukutaan.. Mulla taas väsymys vaan jatkuu, taitaa vaan johtua töistä eikä raskaudesta..
ON: Nyt mun maha alkaa näkyä, hassua.. Rakenneultrassa ei näkynyt mitään poikkeavuuksia, mikä oli tietysti helpottava tieto. Kuulostaa ihanalta jos niitä papruja saa kohta neuvolasta Kelaa varten ja sitten jo äitiyspakkauksen! Nyt kun pääsisi luistelemaan. Miten on- onko kukaan uskaltanut enää jäälle/hiihtämään mäkiä? Tietysti riippuu varmaan kokemuksesta. Luulen että pitää luistelu jättää väliin..
Lumista viikonloppua kaikille! T.Hobbie RV 21++