** ENSKAT vko 46 (12.11-18.11) **
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille enskoille :)
Viime viikon turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11653712&p=&mpage=1&tmode…
-Sara-Maria-
Kommentit (29)
Piti tulla hehkuttamaan että ilmeisesti limatulppa on irtoamassa. Vessakäynnin yhteydessä tuli rusehtavaa limaa paperiin.... Jospa tämä kohta löähtis käyntiin. Koko illan on supistellut enemmän ja vähemmän säännöllisesti, tosin kipeetä eivät tee vieläkään. Selän puolelle ottaa jonkin verran ja menkkakipumaisesti juilii ja kiristää. Mut jospa ne tästä voimistuu. Tosin mies lähti yövuoroon töihin ja ei oo kiva yksin lähteä sairaalaan, vaikka toki mies sinne sitten tuleekin. Onneks serkku päivystää paikallisessa ambulanssissa ens yön ni sanoi että hänelle pitää soittaa jos lähtö tulee ja niin varmasti teenkin.. No mut toivotaan ettei tää oo turhan päiväistä haihattelua ja Veikka ois täsmällinen poika ja syntyis eräpäivänä.
Sanle ja Veikka 39+6
No mitenkä täällä niin vähän kirjoituksia on nyt? Joko kaikki ovat synnyttäneet=)
Joo sain ultrakuvan mukaan,ja sitä tietysti esiteltiin sukulaisille innolla:)
Kävin siis yksityisellä,kun neuvolan laitteella sydänäänet kuuluu vasta viikolla 12,enkä jaksanut tosiaankaan sinne asti odotella. Kaverini sanoi,että jos on sydänäänet kunnossa,niin mahdollisuus,että vauva syntyisi,olisi 90% ja keskenmenon riski 10%. Eli voitonpuolella ollaan siinä mielessä ainakin,kun alussa puolet menee kesken.(oliks se puolet?)
Tänään mulla on eka neuvolakäynti. Jännittää vain vähän,enemmän oon tosi utelias. Verikokeisiin en haluaisi,mutta pakko kai se on..
Nyt on ollut tosi kylmä myrskyinen tuuli täällä päin. Palelta olla ulkona,enkä kyllä olekaan yhtään pakollista enempää. Pitäisi vaan jotenkin kuntoillakin että jaksaa synnyttää. Mutta vielä sitä ehtii..
Lueskelin tuossa viime viikon turinoita ja ehdin jo unohtaa kenen synnäritarina siellä oli mutta kiitokset siitä! Koen jonkin asteista synnytyspelkoa mutta näitä lukemalla se on kyllä lieventynyt huomattavasti. Nyt uskon selviäväni synnytyksestä.
Mulla supistelee aika paljon, tai en tiedä onko se normaalia. Olen työpäivät seisaaltani ja puuhastelen jotain koko ajan ja useita kertoja päivässä tulee supistuksia. Ne eivät ole kipeitä mutta eivät mitenkään mukavankaan tuntuisia. Välillä unohdan että en saisi nostella mitään ja jos nostan supistus tulee kyllä heti.. Neuvolassa sanottiin että jos ne ei oo säännöllisiä niin ei hätää mutta pitäisikö huolestua?
Vauvan potkut tuntuu todella selkeästi, välillä ikävän lujaa. Toisinaan huomaan irvistäväni töissä kun oikein osuu hermoon..:)
Ostin viikonloppuna uudet äitiysfarkut h&M:ltä ja pari puseroa. Nyt kehtaa taas mennä ihmisten ilmoille. Eksyin myös lindexiin alusvaateostoksille (kuppikoko on suurentunut B:stä D:hen..) No siellä oli jo alennetut lasten vaatteet -50% ja parilla eurolla sai kaiken näköstä. Ne oli ekat vaatteet mitä oon ostanu :)
Niin ja väsäsin isänpäiväksi isyyspaketin josta löytyi vauvan käyttöopas (tehty kuten auton vastaava), iso pehmo auto (poikaa odotetaan), kestovaippoja, tutti, sisua, suklaata, korvatulppia, energiajuomaa ym.
Taisin muuten eilen syödä itse ne sisut..
Anabela 23+0
Ihanaa, ulkona on vähäsen lunta :) Voi kun se jäisi ja olisi jouluun asti! (toiveajattelua)
Jee, sanle! Siellä alkaa olla lähdön merkkejä ilmassa! Sup sup vaan ja tsemppiä!!
Entäs malaika ja dragon, ei ole kuulunut vähään aikaan??? Oliko muita h-hetkellä eläviä enskoja?
Butterflyllä on korkea verenpaine, voi rähmä! Toivottavasti laskee! Jännitätkö sitä mittaustilannetta vai onko yleensäkin ollut korkea? Jos saisit kotiin mittarin, niin olisivatkohan paineet paremmat, kun itse rauhassa saisi mitata? Hyviä neuvolakuulumisia muuten!
Anabelaako supisteli? Muista ottaa rauhallisesti aina, kun alkaa supistella! Kai sekin on yksilöllistä, että tekevätkö ne kivuttomat supistukset siellä alakerrassa mitään vai ei. Pääasia että eivät ole kivuliaita ja muistat heti levätä kun supari iskee. Kannattaa ottaa puheeksi vielä neuvolassa.
Oliko ansutyttö kun oli päässyt kuulemaan sydänäänet? Hieno juttu :D
Täällä supistelee myös, mutta kivuliaasti :( Ei tarttis vielä näillä viikoilla... Eilen illalla suppaili aika kivasti ja nyt heti aamusta taas. Sellasta kuukautiskipumaista kipua aika lailla. Ei auta ku nostaa jalat pystyyn ja ihmetellä sohvalla maailman menoa. Yö meni aika huonosti, kuten ne on taas tupanneet menemään. Koskee selkään ja jalkoihin niin kovasti. Muuten piiperö jumppailee masussa aktiivisesti, sillä taitaa olla jo kiire näkemään, miltä ulkona näyttää :)
Piti lähteä kaupoilla käymään, mutta ei kai sinne uskalla tässä kunnossa lähteä.
Kaikille enskoille kirpeää tiistaita, tulkaahan porisemaan palstalle ettei taas vajota ties minne!
Gaiole ja piiperö 33+5
Supistuksia tuli johonkin kolmeen asti yöllä ja kipeetäkin tekivät jo. Miehenkin hälytin töistä kotiin. No sit ruvettiin vielä yrittämään nukkumista ja olinkin jossain vaiheessa nukahtanut, kunnes heräsin taas supistuksiin 6-7 välillä.. Supistuksia on tullut koko aamupäivän, välillä tiheämmin ja välillä menee pitempi väli. Jonkin verran kipeetä tekevät, varsinki nselän puolelle, mutta eivät oo voimistuneeet. Ruskeaa limaa irtoaa edelleen. Paha olokin tuli kun mehua join ja piti käydä se oksentamassa ulos. Nyt väsyttää ja nälättää mut mitään ei tee mieli. JOspa nää alkais vahvistumaan niin vois lähteä näytillä käymään. Turhan takia ei viiti sairaalaan lähteä, kun matkaa yli 40km, mut toisaalta ei just sen takia uskalla hirmu pitkäänkään katella jos alkaa supparit voimistumaan.
Sanle ja Veikka 40+0 (niin se eräpäivä koitti!)
Jos sitä nyt olis hetki aikaa oikein jotain kirjottaa. Vuorotöihin en ainakaan vielä ole joutunut, kai se tässä muutaman päivän sisään selviää että tarviiko vai ei. Ihan mielellään mä tätä päivätyötä teen, vaikka tilipussissa se sitten näkyy.
Biancolle kiitos synnäritarinasta
Ansutyttö oli päässyt näkemään ja kuulemaan sydänäänet, hyvä :) Tuuhan kertoilemaan neuvolakuulumisia? hyvin kaikki siellä menee
anabela: Kiva, että on potkut ja liikkeet alkaneet tuntumaan. Se helpottaa omaa oloa ku tietää että kaikki siellä on kunnossa. Ensimmäiset vaatehankinnat on nyt vaaville tehty, siitä se alkaa :) Tuo isyyspakkaus kuullostaa kivalta. Mulla oli kanssa ajatuksena väsätä sellanen tuolle isännälle. Jotain pientä oon sinne jo ostanu ja jotain on vielä hankittavana. En vaan tiedä millon sen antaisin, kenties samaan aikaan ku oma äitiyspakkaus tulee. Mitä teillä mies tykkäs pakkauksesta?
sanle: paljon suppareita sinne suuntaa. Toivottavasti nyt pian pääset tosi toimiin :)
Jokos muut loppupääläiset on nyytin kotiin saanut?
wannabe: Kyllä ne liikkeet sieltä pikkuhiljaa alkaa päältäkin tuntumaan. Sitä hetkeä odottaa että mieskin pääsee tuntemaan. Sen jälkeen se on myös miehelle konkreettisempaa :)
Sitten jos hiukan noita omia neuvolakuulumisia tähän. Oli sitten se lääkäri neuvolakäynnin vuoro:
RR:118/69
Paino: +525g/vko
Sf-mitta: 24
syke ja liikkeet +
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni
Nyt ku katoin ton kokonaispainon nousun niin hirveää se oli. Ei jotenkin oo sellanen olo, että sitä painoa olis ihan noin paljon yhteensä tullut. Pitää varmaan oikeesti luopua noista herkuista tai ainakin vähentää. No muuten kaikki oli siellä kunnossa. Kolme viikko seuraavaan käyntiin ja sen jälkeen käynnit onkin kahden viikon välein. Aika menee tosi nopeesti.
Heit kaikille enskoille
-Sara-Maria rv 26+5-
Tsemppiä hirmuisesti sulle, toivotaan että pian saat oman nyytin syliin!!
Vilkutuksia kaikille muillekin enskoille!
hermione ja onni (7viikkoa ja risat)
Pitkästä aikaa kirjoittelen tännekin...täällä on tapahtunut varmaan vaikka ja mitä enkä oo nyt edes hirveesti ehtiny käydä lukemassa. :P noh, vähän kuulumisia omaan napaan....
viime perjantaina jouduin sitten jo sairaalaan verenpaineen nousun takia ja senki takia kun oli särkenyt päätä jo kolme päivää putkeen ja kutissu ja turvotusta oli melkosesti ja pissa oli plussalla. Neuvolasta soitettiin äitipolille ja kun menin siellä käymään niin passittivat osastolle. Noh, siinä sitten sunnuntaihin olin ja lepäilin kun tarkkailivat että kaikki ok ja mitäänhän siellä ei tietenkään tapahtunut. Sunnuntaina oli laskettu päivä ja sillon mut vielä päästettiin kotiin odottelemaan kun paikat kiinteinä ja epäkypsänä...pyh...ja kaiken kukkuraksi vielä sain sitten flunssan sieltä tuliaisiksi kotiin...pläh :P Nyt on sitte melko tukala olo kun pää on ihan täynnä räkää ja kurkku niin kovin kipee ja yskäkin iskemässä :P....ja lekuri pelotteli sunnuntaina, että jos sattuu että ens maanantaina tai sen jälkeen tulee synnytys eteen, niin tännepä (OYS) ei oteta kun ihan ambulanssilla tulevia vaan...ja kun on synnyttäny niin saman päivän aikana sitte lähetetään kotiin...tosi mukavat tuliaiset oli kotiin...pyh :P
Noh, nyt ollaan sitte vaan ooteltu täällä kotona...viime yönä supisteli lupaavasti ihan kipeestikin ja tänäänki on tuntunu vähän aina suppareita, mutta mitään kummempaa vuotoa ei oo tullu tai semmosta. Verenpaineet on ehkä jonkin verran vieläkin koholla ja nyt pitää pissaa tarkkailla ite kotona päivittäin...edelleen plussalla hieman. :P Noh, toivotaan että josko tästä tällä viikolla pääsis ennen irtisanomisia jo tuonne sairaalaan synnyttämään :D Olis se niin jo mukavaa päästä näistä vaivoista ja saada se nyytti käsiin ;)....
Että tällaista nyt täältä...mutta...nyt alan valmistautuun nukkumaan...tai tekemään vielä jotain...:) ja toivon että taas yöllä jotain tapahtuisi...huomenna on kontrolli sairaalassa...katsotaan onko paikat yhtään auenneet...ja miltä verenpaineet näyttää...:P
Noh, mutta nyt tuli omanapaista vaan...näytti kuitenkin että kaikille kuuluu hyvää kaikinpuolin. :) OIkein mukavaa tiistai-iltaa ja palataan jälleen! Sanlelle tsemppiä ja toivottavasti pian tulee sullakin nyytti, jos ei oo jo nyt tullut sitten ;)....
Malaika+vaavi 40+2 :P
Jopas oli purevan oloinen pakkanen täällä Savon suunnalla, sai ihan jo tiukasti vetää myssyä päähän. Vaikka kyllä minä olen iloinen tästä lumesta ja talvesta, tulee vähän valoisampaa. On vaan todella liukasta ja nyt varsinkin tulee oltua entistä varovaisempi liikkeissään, ettei käy huonosti...
Mikähän on Sanlen tilanne? Jokohan on pieni nyytti kainalossa? :)
Butterfly: Mieheni on Simpsons-fani, joten löysin hänelle aiheeseen liittyvät isä-sukat. Ja sitten syötiin isänpäivän kunniaksi hyvin. Mies oli yllättynyt ja tyytyväinen pienestäkin muistamisesta, vaikka ei sitä isommin odottanutkaan.
Toivottavasti muistin nimimerkit oikein...
Itsellä on nyt vähän työmotivaatio kadoksissa. Kovasti on mietteet jo tulevassa äitiyslomassa, johon siis on aikaa vielä ja paljon...eli ei pitäisi vielä kovin haaveilla siitä...mutta onneksi on tulossa joulu ja siihen vähän pitempi vapaa, niin eiköhän sitä sinne asti jaksa..
Liikkeitä odotan kovasti, että milloin alkaisi tuntumaan. Menee varmaan vielä aikaa, mutta se antaisi taas lisää varmuutta tähän oloon, kun nyt ei isommin oireitakaan enää ole. Milloin teillä tuntui ensimmäiset liikkeet? Ja miltä ne tuntuivat?
Hyvää keskiviikkoa kaikille!
Weera rv.16+1
Sanle: Nonnii toivotaan että ne supparit voimistuis entisestään eikä tarvittais ainakaan käynnistystä!!!
Ansutyttö: Juu kannattaa kuntoilla vielä kun pystyy:) Nyt tuntuu et ois kyllä pitänyt olla parempi peruskunto odotuksen aikana. Eilenkään en meinannu viimestä pikku mäkee päästä ylös, ku niin hengästytti ja sattu joka paikkaan. Mä en ees haluu ajatella mitä tää on viimesillä viikoilla. En varmaan pääse sängystä ylös:)
Anabela: Tsemppiä supistusten kanssa ja eikun vaan saikulle jos siltä rupee tuntumaan! Töitä ehtii kyllä vielä tekemään.
Gaiole: Jaksuja myös sinne suppareiden kanssa ja lepäilehän ettei Piiperö ennen aikojaa päätä syntyä!
Malaika: Voi mä jo luulin et oisit saanu oman nyytin kainaloon. Pidetään peukut ja varpaat pystyssä ettei se lakko ala. Terkkakin oli tänään huolissaan et jos mä en pääse ens viikolla äippäpolille, kun suljetaan kuulemma kokonaan lakon ajaksi.
Weer@: Ei sitä tiedä, vaikka hyvinkin pian tuntisit niitä liikkeitä:) Mulla alko tuntumaan jo viikolla 15+. Toisaalta ei tietty kannata huolestuakaan vaikka ei tuntuisi vielä moneen viikkoon.
Mä sain loppu viikon saikkua kun kävin tänään neuvolassa. On sen verran flunssaa ja tuo verenpaine paholainenkin vaivana niin sano että kannattaa lepäillä. Hyvää kyllä tekee, vaikka nyt joutuukin sitä tietty korvailee noit poissaoloja. Mä aattelin et tän päivän kyllä nukun vaan ja katon telkkarii. Siellä onkin kasa kaikkii ohjelmii kovalevyllä mitä ei oo ehtiny kattoo:)
Nyt siis telkun ääreen.... Vilkutuksii kaikille:)
-Butterfly- rv 22+4
jokohan sanle on päässyt tositoimiin? Toivottavasti! Ainakin oireet oli hyvän kuuloiset!
Ja malaikalle toivon kanssa kovasti suppareita, että pääsisit vielä tällä viikolla nyytin noutoon! *sup sup* Ikävää, että vielä flunssan pukkas tuliaisina sieltä sairaalasta! Ei kuulosta hyvältä, että ihan minin vauvan kanssa joutuisi heti kotiin synnäriltä...
Weer@: Täällä tuntui ekat vauvan potkut rv 20, sitä ennen vain sellaista kuplintaa. Mulla on istukka edessä, eli sekin vaimentaa liikkeiden tuntemista.
Butterfly: hyvä, että sait sairaslomaa ja pääset lepäämään loppuviikoksi! Tsemppiä flunssaan ja nautinnollisia hetkiä töllön edessä :)
Täällä ei ole supistellut onneksi eilisen jälkeen (koputtaa puuta). Tänään on pakko päästä pienelle happihypylle pihalle, liukasta siellä kuulemma on, joten pitää hiipiä eteenpäin varovasti.
Muistin, että tänään olisi ollut neuvola, mutta se onkin vasta huomenna aamusta! Höh.
Huima juttu, joulukuisten mammojen pinossa ensimmäinen vauva on jo syntynyt 9.11.!! Ja ei ollut kuin pari päivää vaille 37 viikkoa... Huimaa, kohta se on h-hetki täälläkin... Jos nyt vielä kuukauden odottelisi tuo piiperö. Viime yön sain onneksi nukuttua paremmin ja liitoskivut vähän hellittivät. Toivottavasti tulisi edes pari hyvää yötä putkeen...
Talviset terkut enskoille!
Gaiole ja piiperö 33+6
Missä kaikki luuraa, ollaan tiputtu taas jo ties minne..
Neuvolakuulumisia läksin kirjoittelemaan, tänä aamuna siellä tuli käytyä, eli:
RV 34+0 (jee, taas uusi viikko!)
Painonlisäys 1,2 kg/vko (huh huh)
RR 116/68
pissa puhdas
Hb 134
Sf-mitta 28
Tarjonta rt
Syke 145
Liikkeet +
Turvotus -
Raudan syönti on auttanut, hemppa on nyt parempi kuin raskaaksi tullessa! Painon ei enää tarttis paljoa nousta, mutta on ollut niin vaikeaa pysyä herkuista erossa... :) Piiperö on raivotarjonnassa, mutta ei onneksi vielä kiinnittynyt, toivottavasti ei enää käänny väärin päin. Seuraavan kerran onkin vika lääkärineuvola parin viikon päästä viikolla 36+ ja siellä kait katsotaan, että mikä olisi tulokkaan koko ja mahtuuko se sieltä tulemaan. Mikään iso tämä piiperö ei kuulemma käsikopelolla katsottuna ole.
Nyt sohvalle lepäämään ja ihailemaan valkoista maisemaa ikkunasta :D Piiperökin hikkailee par aikaa kovasti, usein sillä onkin hikka!
Ja aktivoitukaahan nyt enskat, tämähän menee ihan meikäläisen yksinpuheluksi koko palstailu...
Gaiole ja piiperö 34+0
Tulipas taas hätäiltyä ton entterin kaa:)
Gaiole: Jee hyvä että hemppa oli noussu ja supistukset loppuneet:)
Mä kävin taas tänään neuvolassa verenapaineen mittauksessa ku päätä särkeny taas toista päivää putkeen. Korkeahan se oli (162/92). Terkka soitti sitten Hyvinkäälle äippäpolille ja sanoivat siellä että jos ei panadol auta tänään niin sitten täytyy vielä illalla mennä sinne. Toivottavasti auttais ku muuten joutuu taas junalla ja linkulla matkustelee sinne asti. Ei jaksais:( Mulla oli muuten maanantaista paino tippunut 2 kiloo. Kysy terkka heti et oonks mä syöny mitään. Sanoin et ihan normaalisti eikä oo ripulia tai mitään sellasta. Epäili sit et mulla on ollu varmaan turvotusta.
Ja syöny tosiaan oon:) Eilen leivoskelin mokkapaloja kun löysin sellasen ohjeen mihin ei tuu kananmunaa (oon siis allerginen sille). Onnistuivat ihan hyvin, vaikka sokerin meinasinkin unohtaa taikinasta:) Nyt niitä sitten mutustellu oikeen kunnolla. Mies valitti että ovat sitkeitä, mutta mulle kyllä kelpaa.
Laittakaahan enskat kuulumisia ja kaikki uudetkin, jotka ovat palstalle ilmottautuneet niin rohkeasti vaan mukaan:)
Terkuin Butterfly rv 22+5
Laitetaan nyt täältä Oulustakin päin kuulumisia, jotta ei Gaiolella mene yksinpuheluksi..;) vaikka tuntuu, että ei mitään uutta oo raskausrintamalla tapahtunut, mitä nyt niitä tavallisia.
Eli Oulussa on satanut taas koko päivän lunta ja ihanaa, kun tulee oikein kunnolla lunta. Ja jouluakin tässä jo kovasti odotellaan! :) ja silloin myös itseltä työt loppuu. välilllä kyllä niin tympäsee olla töissä.. ei vaan enää nappais niinku yhtää! onneksi inhottavat pistokset nivusissa/alamahassa ovat melkein hävinneet, ku tuntu tässä kuukausi sitten että ei meinaa selvitä niistä.. Nyt sitten reilun viikon ajan olen tuntenut vauvan potkuja mahassa ja paljon olenkin tuntenut :) mieskin sai ensi kosketukseen vaaviin, kun tunsi isänpäivänä mahanpäältä potkun :)
Seuraava neuvola vasta kahden viikon päästä ja viime neuvolastakin on 3 viikkoa...:/ viimeksi ku hemppa oli kauhean matala 109(mulla normaalisti 140) niin haluais tietää, että onko noussut rautatbl yhtään ja muutenkin, että kaikki on kunnossa niin itsellä kuin vaavillakin.
Tässä olen jo aikaisemmin surkutellut pientä mahaani, mutta nyt alkais vaikuttaa siltä että sekin olis jo jopa kasvanut aikalailla, josta olen siis vain hyvilläni! :) ( huomionhakuinen leijona kun olenkin..;) ) Vaate ongelmia tosin tahtoo olla... jo ostetut äitiysvaatteet ovat vielä hieman isoja, mutta tavalliset housut eivät mene enää jalkaan(lukuunottamattta verkkareita ja yms) ja esim. viikonpäästä tarvitsisin vähän hienommat housut, kun olemme menossa teatteriin ja syömään... Miten te muut olette ratkaisseet ongelman??
Tässäpä tälläisia tälläkertaa ja kylläpä butterfly86:n mokkapalat kuullostavat herkullisilta(vaikka siis en ole allerginen millekkään) niin pakko itekki etsiä kaapeista jotain, millä sais tyydytettyä makeannälän! :)
rv-mikä se nyt virallisesti onkaan..?! ööö... 23+0!! (noloa, kun ei aina muista tuota heti..)
Talvista iltaa enskoille, laittelin tässä valoja pihalle ja päätin sen jälkeen istahtaa koneelle.
Sanle: Suppareita sinne kovasti, sup sup!
Sara-Maria: Onhan se mukavaa kun liikkeet tuntuu. Aluksi olin todella hämmentynyt liikkeistä ja siitä että jokin ¿olento¿ siellä mua potkiskelee.. Pikkuhiljaa alan olla sinut raskauteni kanssa mutta tämä on ollu minulle henkisesti hieman haastavaa. Mies puhui isänpäivästä niin paljon että päätin hommata sille pienen yllätyksen ja olihan se iloinenJ
Malaika+vaavi: harmillisia nuo verenpaine ongelmasi! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin sen suhteen. Suppareita sinnepäin!
Weer@: Minä tunsin liikkeet jo aika aikaisessa vaiheessa. Mutta se johtui varmaan siitä että olen herkkä vartaloni suhteen, istukka on takana eikä vatsassa ole kovin peitteitä. Alun liikkeet tuntuivat kummallisena kuplintana ja tunteena joka ei normaalisti vatsaani kuulunut. Tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 12. Kunnon porkuja olen tuntenut noin viikosta 18 alkaen.
Butterfly: Olen yrittäjä ja töissä pitää yrittää sinnitellä.. sairaslomassa minulla on aina 7vrk:n omavastuu. Aion kyllä aikaistaa äitiyslomaani sairaslomalla.. Mutta kyselen neuvolasta ensi kerralla näistä suppareista. Mä otin just pakkasesta mokkapaloja sulamaanJ
Aurelia83: Täällä Tampereen kupeessa sataa myös lunta, ihanaa kun tulee hieman valoisampaa! Ollaan samoilla viikoilla ja sun oireet vastaa hyvin mitä mun kehossa tapahtuu.. Mä ostin H&M:ltä äitiys farkut ja äitiys mustat suorat housut ja jälkimmäisiä oon pitäny jo tosi kauan kun inhoan epämukavia vaatteita. Pitäs tulla siellä Oulussa käymään ennen vuoden vaihdetta sillä äiti ja sisarukset asuu siellä. Minullakin tuppaa viikot unohtumaan, älä huoli!
ON: Toissa päivänä supisteli taas tosi paljon töissä. Olin ihan poikki illalla kotona. Tänään otin rauhallisemmin työmaalla eikä supisetellut. Mutta en kyllä tehnyt juuri mitään. Kai mun pitää soitella neuvolaan tästä. Täällä sataa lunta ja autokin on taas kunnossa. Ihanaa kun on auto, nyt sitä osaa taas arvostaa kun on kuukauden kulkenut bussilla.
Anabela 23+2
Hyvää perjantaihuomenta! Viikko hurahti todella nopeeta, ja se sopii minulle kyllä. Nyt tuntuu muutenkin, että ajankulku on pysähtynyt näille viikoille...
Kiitos kaikille, jotka kerroitte omista vauvanliiketuntemuksista. Noissa onkin aika paljon viikoissa eroa yksilöllisesti, joten täytyy tässä kärsivällisesti odotella ja tunnustella josko sieltä jo pienokainen itsestään ilmoittelisi. :)
Aurelia: Minustakin välillä tuntuu, että neuvolakäyntien väli on liian pitkä, vaikka nyt ei isommin mitään hätää olisikaan. Tosiaan vaan kun ei liikkeitä vielä tunne, niin olisi kiva saada välillä varmistus, että onhan vauvalla kaikki hyvin.
Tässä muutaman päivän olen jännityksellä ollut puhelimen soidessa. Meillä kun ei tehdä NT-ultraa, vaan halutessaan voi osallistua ns. AFP-seulontaan. Kävin siinä reilu viikko sitten ja viikon päästä luvattiin soittaa, jos tuloksessa on jotain hälyttävää ja vaatii lisätutkimuksia. Eli siis tätä puhelua ei ole vielä tullut. Joka on kyllä hyvä juttu. :) Eihän se siltikään sulje mahdollisuutta pois, etteikö jotain voisi olla. Mutta kuitenkin hieman helpottaa omaa oloa, eikä tarvitse jäädä stressaamaan lisätutkimuksia ja niiden tuloksia.
Vaikuttaako tämä mahdollinen Tehyn työtaistelu kenenkään neuvolakäynteihin tms. tutkimuksiin? Toivottavasti vielä viime metreillä jokin ratkaisu tulisi, ettei vaikeuttaisi kenenkään hoitoonpääsyä. Tälläinen " poliittinen" kannanotto tähän loppuun...
Mukavaa ja talvista viikonloppua kaikille! Täällä taitaakin olla huomenna joulunavajaiset. Mukavaa kun on joulu tulossa, vaikkakaan ei vielä ihan osaa siihen tunnelmaan virittäytyä, mutta pikku hiljaa...
Weera rv. 16+3
Ja tuoreet terveiset neuvolakäynniltä: Pätkiksen pää on kiinnittynyt, kaikki muutenkin kunnossa. En kyllä tuota kiinnittymistä epäillytkään, sen verran kovasti on tällä viikolla puskenut itseään tuonne alapään suuntaan! Oikein kunnolla välillä säpsähtää, kun hän niin puskee : ) Eli josko hän pikku hiljaa sieltä alkais tänne puolelle masua tulla, minun puolesta sais tulla jo vaikka heti! Ihottuma on parantunut onneksi, se meinas viedä ihan hermot, kun paheni vaan.
Gaiole: Ai jaa siulla oli sellainenkin juttu, ette saa nukuttuu päivällä. Onneksi kuitenkin nyt tosiaan aamulla saat sit makoilla. Ihottuma tosiaan oli inhottava, mitkään voiteet ei auttaneet. Hydrokortisoniahan ei saa raskaana ollessa kovin laajalle alueelle laittaa eikä siitä oikein näyttänyt apuakaan olevan, mut onneksi se meni ohi muuten. Eli olin muutenkin (pissatulehduksen takia) antibioottikuurilla, joten ne auttoi onneksi ihottumaankin. Sitä ei oikein tiedä, mikä ihottuman loppujen lopuks aiheutti. Ja kiitos supparilähetyksestä, lisääkin saa laittaa : ) Siulla suppareita tullut, toivotaan, että helpottavat. Vielähän tuo Piiperö sais vähän aikaa viihtyä masussa kasvamassa.
Bianco: kiitti synnytyskertomuksesta! Vitsit, että noita on tässä vaiheessa jännä lukea...
Butterfly: voi että noita siun verenpaineita, tsemppiä! Hienoa, että mies saanut tuntea potkutuksia: varmaan jännä niitä tunnustellakin kun kaksi potkijaa siellä melskaa.
Sanle: toivottavasti olet synnyttämässä jo, ainakin lupaavalta kuulosti viimeisin viestisi. Tsemppejä sinne joka tapauksessa roppakaupalla!
Dragondream: muistankos oikein, että siulla oli se alkuviikolla se yliaikaiskontrolli? Ootkohan saanut nyytin kainaloon?
Malaika: jokohan siellä ollaan päästy synnyttämään? Harmi, että tuli noita ikäviä vaivoja viime metreillä. Tsemppiä sinnekin!
Siinäpä muutamat kommentit: muille moikat ja hyvää vointia!
Dajm + Pätkis 39+1
aloin kirjotteleen taas pitkästä aikaa, kohta täytyy lähtee iltavuoroon ja sit illal anoppilaan vkolopuks..huomenissa käydään katsoon yhtä taloa jos vaik sais laitettua sellasen itselle=)mies oottaa taloa ko kuuta nousevaa on tälläinen joka kaipaa omaa rauhaa eikä viihtyis kerrostaloissa, betonipunkkereissa kuten hän niitä kutsuu=)
eilen käytiin neuvolassa eikä viime vkolla ku jo silloin joku kyseli nvlakuulumisia=)
kaikki oli hyvin vaavi liikuskeli paljon ku ei meinattu keretä sykkeitä kuulla=) kyllä kummasti helpotti kuulla vaavin olemassa olosta vaik jo muutenki itestään ilmottelee, mut ku mä olen tämmönen joka ei aina usko itteään vaikka hyvin tunteekín että joku siellä masus mua potkii..
rv 19+3
syke 140
RR 131/81 (mulle hyvä koska viime keväästä syksyyn ne liikuskeli 160/96 jne. ja kaikki johtui vain pillereistä, joten tämä tyttö ei niitä enää suuhunsa pistä ja ehkäsynä toimii sitte joku muu).
painonnousu/vko 500g APUA,tätä rataa minä olen ku mikäki kinkku=)
virtsa puhdas, sokerit hyvät ja kaikki muutenki hyvin=)
viel pari vkoa ja sit olis rakenneultra jos se lakko ei kovin pitkity, toivottavasti ei...aivan kauheaa aikaa niille joilla la näinä päivinä..toivottavasti kaikki menis hyvin ja sopuun päästäis ettei sit vaan satu kenellekään mitään pahaa..
kello on jo niin paljon et täytyy tästä lähteä valmistautuun töihin, etten vaan myöhästy...
sase-86- rv 19+4
Gaiole: Mies lähtee onneks vaan viikoks sinne kertaamaan, että eiköhän siitä selvitä. Toivottavasti ei mitään kummempia satu tällä raskausrintamalla sinä aikana, mut tuskinpa ja äitkin tosiaan tulee tänne seuraks. Se lähteekin sitten mun kaa ultraan:)
Ansutyttö: Jee ihanii ultrakuulumisia:) Saittekos jo kuvii pikkusesta mukaan vai annetaanks tuossa alkuraskauden ultrassa ees kuvii?
Wannabe_amma: Välillä sitä itekkin ihmettelee noitten kätilöiden taitavuutta, et miten ne saa vauvat oikeaan asentoon kuvii varten ja ylipäätään erottaa niistä kuvista mitään. Mä en koskaan tajuu ku suurinpiirtein et missä on pää ja missä jalat:)
Weer@: Mitäs keksit isänpäivä ylläriks miehelle?
Biancolle kiitokset synnytyskertomuksesta:)
Neuvolakuulumisii taas vaihteeks:)
rv: 22+2
painonmuutos/vko: +630grammaa
RR: 168/103 ja toisella mittauskerralla 156/94 (ei hyvä...)
sf-mitta: 23cm (olikin pompsahtanut reilussa viikossa 5cm)
sydämensykkeet: 150 ja 158
liikkeet:+/+
ON: Perskele sentään että menee hermot tuon verenpaineen kanssa. Alkaa jo pelottaa ku ei laske. Terkka soitteli siitä tänään sairaalaan ja sanoivat, että sinne jos päätä alkaa särkemään jatkuvasti. Jokatapauksessa taas keskiviikkona pitäs mennä neuvolaan kontrolliin. Ei jaksa enää:(
Noh sitten ilosempiin asioihin:) Eilen mies tuns ekaa kertaa potkut tuosta vatsan päältä. Vähän kivaa. Olinkin jo lauantaina puhunu masukeille et sitten huomenna potkitte isänpäivän kunniaks oikeen kunnolla. Kuuliaita muksuja meille tulossa:)
Tänää sain neuvolasta ne kelan paperit ja todistuksen. Äsken niitä rustailin. Onneks ei tarvii miettiin noita tulokohtien täyttöjä ku ei oo tuloja ollu.
Jepsis täytyy alkaa hinkkaa lattiaa, ku siihen kaatus eilen yhtä koiran takunselvitysainetta ja teki niin pirun liukkaaks tuon lattian. Ei oo onneks kukaan muu siin viel kompuroinu ku koirat. Toivottavasti liukkaus lähtee...
-Butterfly- rv 22+2