Ongelma.. Palata töihin, jäädä vielä kotiin, vai ruveta pp-hoitajaksi.
Eli olen ollut nyt kotona 3 vuotta. Nuorin on 1,5v ja isompi 3v. Nyt mies alkanut napista miten minä olen vaan kotona ja kehtaan vielä joskus valittaa miten raskas päivä on ollut. Sekä uutena valittamisen kohteena on ollut raha, talolaina, remontti ja se että minä käyn iltaisin kokouksissa/tapaamisissa/jumpassa(n.2xviikossa).
Nyt pohdin kuumeisesti mitä tässä tekisi. Jäädäkkö vaan kaikesta valittamisesta huolimatta kotiin ja jättää esim. omia iltamenoja menemättä. Vai palatakko 3-vuorotyöhön ja jättää lapset pitkiksikin ajoiksi päiväkotiin, koska mieskin tekee " hassuja" työaikoja.
Kolmas vaihtoehto on ruveta pp-hoitajaksi, mutta tämä onnistuu vasta ensi kesänä, koska tarvitsee hankkia hygienia passi ja saada remontti valmiiksi.
Niin paha mieli=(
Kommentit (18)
pehmeä lasku kaikille. Ja keskustele miehesi kanssa, ei kuulosta nuo iltamenot mitenkään kohtuuttomilta, mutta miehesi kuulostaa.
Mutta näistä mies ei suostu tinkimään. Ja kyllä olemme koittaneet keskustella ja miettiä vaihtoehtoja, mutta miehestä mikään muu ei ole hyvä kuin töihin paluu.
sitten lapset saa rauhassa hakea kunnolliseen hoitopaikkaan - syksyllä hoitopaikoista on paljon parempi tarjonta - ja pienempi on 2,5.
että jos rahat tekevät nyt tiukkaa, tiputa ne tuottamattomat iltamenosi ja ota tilalle keikkatyötä.
Remontin ei tarvitse olla valmis, kunhan koti on turvallinen. Eli jos remontti on makuuhuoneissa tmv, mistä oven saa kiinni. Mut tietty jos on vesikatkoksia tai joka huone räjäytetty niin sitten.
Vuoropäivähoitoon en lasta veis, se on stressaavaa! Löytyykö alaltasi päivätöitä?
Pph:n palkka on pieni, sillä saat vain kaksi lasta hoitoon. Hygieniapassia ei tarvita ainakaan meilä. Pph töissä tarvitaan kyllä miehen hyväksyntä ja jos remppa kesken, et ehkä edes saa hoitolapsoía.
Tällä hetkellä talossa käytettävää pinta-alaa on noin 60neliötä ja toinen saman verran on remontin alla ja pois kokonaan käytöstä. Löytyy siis vain yksi makuuhuone ja leikkitilaa suhteellisen niukasti. Ainakin sitten jos täällä juoksee 4 lasta. Mutta voisihan sitä perhepäivähoidon johtajalta kysyä jos tämä tila riittäisi.
Raha siis ei ole se varsinainen ongelma, vaan se etten minä tee " mitään" . Eli mies ajattelee että olen vain kotona toimettomana enkä tienaa mitään. Jos siis saisin palkkaa vaikka 50e tämän kotihoidontuen lisäksi niin mies olisi varmasti tyytyväinen.
Enpä tiedä.. Taidan hakea johonkin uuteen työpaikkaan ja toivoa suurta innostusta jonka voimalla vien lapsia päiväkotiin aamuyöllä unenpöpperössä..
ap
Käy heittämässä hoitajan keikkaa kun ehdit, kaikkein paras ja tuottavin ratkaisu!
Vierailija:
Vuoropäivähoitoon en lasta veis, se on stressaavaa! Löytyykö alaltasi päivätöitä?
Hoitopaikka pitäisi olla vuoropäiväkodista ja tällöinhän olisi ihan sama tekisinkö päivää ja iltaa, sekä yötä. Tää on niin monen jutun summa koko juttu.
ap
Meillä molemmat vanhemmat ovat sairaanhoitajia kolmivuorotyössä ja lapset 1,5 ja 3-vuotiaita. Hyvin pystyn käymään töissä kun mies on vapaalla. Yhteistä aikaa ei tosin ole, mutta pieni hinta siitä että lapset saavat olla kotona.
vai miksei hän voi hoitaa iltaisin?
Itse olen sh ja olen ajatellut keikkailla äitiysloman jälkeen. En tietenkään joka viikonloppu, mutta välillä. Siitä saa mukavasti lisätienestiä.
Puolikkaan tekeminen on ihan ok, mutta loppujen lopuksi siitä ei kyllä jää käteen yhtään enempää kuin kotona olemisestakaan. Pitää maksaa lasten päivähoitomaksut, hoitoraha ei pienene samassa suhteessa kuin palkka (täysi hoitoraha on sen 300e, puolikas vain 70e yhdestä lapsesta, en muista kahdesta).
Tai olisiko ylipäätään mitään hommia, mitä voisit tehdä satunnaisesti? Minun täytyy kyllä sanoa, että on kotona hieman helpompaa kuin töissä käynti, varsinkin kun on pienet lapset. Minulla on 1,5-vuotias lapsi ja olen pako edessä töissä. Ei ole helppoa kun toinen valvoo öitä vuoroin hampaiden ja vuoroin korvatulehduksen vuoksi. Olisin 100-kertaa mielummin kotona. Samat hommat joutuu tekemään, kävi sitten töissä tai on kotona. Kotona ollessa aikaa on vaan paljon enemmän + iltaisin ei ole huomionkipeää lasta vaatimassa läheisyyttä.
Itse olen siis sitä mieltä, että kaikkien elämä on paljon helpompaa, jos äiti on lasten kanssa kotona. Isäkin on ok, mutta ainakin meillä isä ei kyllä tehnyt kaikkea sitä mitä pitäisi, eli kotitöitä.
Toki parisuhdettakin kiristää ja pahasti jos on ainainen rahapula. Sen vuoksi minä valitsenkin sen keikkailun. Siitä saa ihan kohtalaisesti rahaa vähällä työllä. Keikalta lähtiessä voi laittaa aivot narikkaan eikä tarvitse miettiä työpaikan kuvioita.
Vaikea juttu. Mutta voisin väittää, että miehellesikin on paljon helpompaa kun sinä olet kotona. Hän vain ei tajua sitä, koska ette ole kokeneet toista puolta. Todennäköisesti sinä teet ruokaa ja hoidat muutenkin taloutta. Ei ole helppoa hakea kiukkuisia lapsia päiväkodista ja alkaa sen jälkeen tekemään ruokaa, pesemään pyykkiä ym. Päivästä loppuu tunnit kesken. Ja siitä seuraa vain ainainen väsymys.
Onhan miehelläsikin tarpeeksi vapaa-aikaa? Meillä ainakin tulee riitaa, jos mies ei pääse tarpeeksi usein lenkille.
Ilmoitin työpaikalle että olen käytettävissä, mutta AINA kun soittivat olin estynyt. Mies töissä miten sattuu ja isovanhemmat kaikki vielä työelämässä. Lopulta annoin periksi ja sanoin ilmottavani sitten kun laitan lapset päiväkotiin.
ap
Eipä tarvitse vastata ei-oota soittajille. Ja muillekin työpaikoille on kutsuja tullut. Nykytilanteessa hoitajan on helppo valikoida vuorojaan.
Eli mitään suoraa aikaa tai ajankohtaa ei voi varmana ilmoittaa työnantajalleni. Ja mieheni tekee myös viikonloppuisin jos viikon työaika jää jostain syystä lyhyemmäksi. Öitä ei tee, mutta mihis laitan lapset sitten aamulla kun tulen töistä ja mieheni meneekin töihin..
ap
Jos lähdet töihin, niin miehesi joutuu ottamaan enemmän vastuuta kotioloissa, lapset kaipaavat kovasti huomiota vielä hoitopäivän jälkeen, kun vanhemmat ovat työstään väsyneitä jne. Kaikkia puolia kannattaa tuoda esille ja miettiä yhdessä.
Jos jäät kotiin, oletteko taloudellisesti liian tiukilla? Olisiko jotain osa-aikaista työtä, mitä voisit tehdä kotona olemisen ohella? Sopikaa alustavaa aikataulua, milloin palaisit työhön, samalla suunnittelette taloutta sen suuntaiseksi, että pärjäätte.