Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

että näin, jos joku luulee että pikkulapsiin menee paljon rahaa.....

Vierailija
10.11.2007 |

kun tuntuu että jotkut eivät oikeesti tajua sitä faktaa että vasta kun lapsi alkaa olla yli 10v menojen suuruus rasittaa lompakkoa. Mitä nyt vaipoista tai yhdestä autonistuimesta. Kahden viikon aikana meillä näin (ja mulla 4 lasta - 3,12,13 ja 15v)

13v tytön futislasku (kausimaksu + pelireissut) 320e

15v pojan mopovakuutus 75e

15v ja 12v pojat parturissa 45e

3v tytön haalari 85e

15v pojalle kunnon goretexsaappaat 90e

12v pojalle talvitakki 85e

15v puku (rippijuhlia varten) 270e

13v tytölle talvisaappaat 70e

+ " pikkuasiat" esim uimahallimaksu, synttärilahja, pizzakäynti, elokuvakäynti x 2 jne noin 100e

hmmm.......... eli yhteensä about 1150e !!!!!!!!!!!!

kannattaa miettiä tätäkin asiaa silloin kun haluaa uusi vauva.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kannattaa ostaa kunnollinen, sillä onhan sillä paljon käyttöä normaalielämässä esim. isovanhemmat täyttävät pyöreitä, sukulaisia menee naimisiin, lapsia kastetaan jne. Puvun oston jälkeen poika on juhlissa aina asiallisesti puettu.

Vierailija
42/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläkai ne varat jostain nyhdetään/tienataan sen mukaan kun tarvitaan, ei kyllä tulis tollanen edes mieleen perhettä suunnitellessa. Ja onhan sisarukset elämään tuhannesti parempi eväs kuin se että rahaa olisi tarpeeksi kaikkeen.

Ja vielä pakko tuohon lisätä teinien merkkivaatteista että enpä todellakaan toivoisi että omani sitten teininä olisivat sellaisia joita minun nuoruudessani kutsuttiin " jupeiksi" eli pitäis olla tietyn merkkiset vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kylläkai ne varat jostain nyhdetään/tienataan sen mukaan kun tarvitaan, ei kyllä tulis tollanen edes mieleen perhettä suunnitellessa. Ja onhan sisarukset elämään tuhannesti parempi eväs kuin se että rahaa olisi tarpeeksi kaikkeen.

Ja vielä pakko tuohon lisätä teinien merkkivaatteista että enpä todellakaan toivoisi että omani sitten teininä olisivat sellaisia joita minun nuoruudessani kutsuttiin " jupeiksi" eli pitäis olla tietyn merkkiset vaatteet.

Vierailija
44/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v kuluttua. Autoa emme ole hankkineet, koska ilmankin pärjäämme, säästää luontoa liikkua julkisilla ja näin saamme kivasti enemmän säästöön ilman nuukailua. Meillä on sellainen ajatus, että kun lapset ovat isompia ei meidän enää tarvitse maksaa asuntolainaa. Voidaan sijoittaa enemmän lasten kuluihin.

Vierailija
45/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pk-seudulla, jos asuu on mahdollista valita eri hintaisista harrastusryhmistä-

2 lasta- eskari ja koululainen

TYTTÖJÄ

---------

Kerhot:

itse laitoin koululaisen eli esikoisen koulun kerhoihin- kuviskerho ilmainen ja koriskin maksaa 50 e/ lukukausi...(säästöä noin 300 e/ lapsi x 2= 600 e /vuosi verrattuna lastemme entisiin hinnakkaampiin harrastuksiin... )

Vaatteet:

ja merkkivaatteista en tingi-, koska ovat kestäviä ja pestäviä (eivät kutistu eli ovat laadukkaita...)

ELI

- goretex-kengät ( säästö 100 e/ pari x 2 lasta = 200 e säästö

(- nettikirppiksellä 20 e/ pari on hinta keskimäärin ollut - uutta vastaavia goretexeja olen joka kerta ostanut...)

ja

- vaihtomerkkivaatteet ostan kirppikseltä - on kelvanneet koululaisellekin...(säästöä noin 100 e/ lapsi/ kk= yht 200 e/ kk)

(säästö esim. legon vaatteista 50 % nettikirppiksen kautta ostettuna postikuluineen)

- jos joka kk ostaa siis vaatteita...

Ps. yleensä ostan enemmän vaatteita syksyllä ja keväällä sekä

- myös juhannusalesta ja tammikuun alesta...

Ps. kierrätämme myös työkavereiden ja sukulaisten kanssa lastenvaatteita- iso etu:)

- ulkovaatteiksi vain uudet vedenkestävät reimatecit- säästän yksityslääkärikuluissa, kun lapset on oleet jo vuosia terveempiä kunnon vedenkestävien ja lämpimien vaatteiden ansiosta ( pk-seutu yksityislääkärit mielestäni lapsen sairastuessa ainoa realistien vaihtoehto...terveyskeskuksiin pääsee vain " sattumalta" , jos on akuutti hätä...ellei ole valmis odottamaan tunti- ja päiväkaupalla julkisen sektorien terveydehoidon puolella...)

( säästö 60 e lapsi/ yksityislääkärireissu /lapsi- on reimatecit nopeasti maksettu...arvo 150 e reimatec puku/ lapsix 2= 300 e yht= vuodessa...

(paitsi jos ostaa välikausipuvunkin/ reimatec, mutta yleensä ostan niin isot koot, että menee kaksi vuotta samat puvut...)

Viihde:

- elokuvissa ei käydä- ostettiin canal digital kotiin-maksu 47 e/ kk elokuvakanava riittää lapsillekin- melko tuoreita lastenelokuviakin on( säästä popcorneineen 50 e yht reissu/ 2 lasta ja 1 aikuinenelokuva- elu pysytään budjetissa jo yhdenkin elokuvan kuukausitahdilla eli canal digital maksaa itsensä, jos perhe katsoo yhdenkin elokuvan kk...)

Kampaamo:

- itse leikkaan molempien lasten hiukset- ja mummi leikkaa minunkin hiukseni- jotka itse värjään...naapuri jopa kehui " kampaajaa" tietämättään totuutta...säästö lapsilla 17 e/ lapsix 2= 34 e ja itsellä 34 =yht 68 e kerta= vuodessa /4 x vuosi hiustenleikkuu puolipitkät hiukset tyttöjä siis=272 e vuosi plus hiesuten värjäys aineet 4 x vuosi äidille= 10 e pkt= 272 e+ 40 e= 312 e vuosi...

eli tässä joitakin säästövinkkejä

----------

----------

säästö yht

1462 e

HUOM! Vaatteiden säästöissä otin huomioon vain 1 kk/ säästön- eli vaateostosäästön arvon voisi vielä nostaa-

eli silloin säästö menisi jo pienelläkin lasten vaatteiden kirppisostojen lisäämisellä

2000 euroon vuosi...

--------

Ps---- sillä säästetyllä rahalla pääsisi jo perhe Kanariallekin--- 4 x 500 e= 2000 e Kanarian matkan hinta...

Ps. ruokakauppojakin on eri hintaisia...

Vierailija
46/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nuo Apn mainitsemat asiat on just se syy miksi meille ei missään nimessä tule enempää kun noi kolme lasta.

Kun kuitenkin haluaa, että on sellainen elintaso että pystyy niille lapsille tarjoamaan sen mitä tarvitsevat. Siis harrastukset, perusvaatetuksen, opiskelutarvikkeet ja muut. Tällä lapsimäärällä tullaan olemaan kai ihan äärirajalla joten ei enempää lapsia.

Ja minä en halua pihistellä lasten kanssa niin että ei mitään voi hommata tai tehdä. Itse elänyt köyhän lapsuuden eikä saanut harrastaa jne niin en halua lapsille samaa.

Vierailija
47/56 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mielestäni kannattaa ostaa kunnollinen, sillä onhan sillä paljon käyttöä normaalielämässä esim. isovanhemmat täyttävät pyöreitä, sukulaisia menee naimisiin, lapsia kastetaan jne. Puvun oston jälkeen poika on juhlissa aina asiallisesti puettu.

Vierailija
48/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitella, että ostaisin 270 euron puvun 15-vuotiaalle. Myös vanhojenpäiväpuvun voi teettää halvemmalla (esim. itse teetin hääpuvun hintaan 120 euroa) ja toisaalta ei voi olla vaikeaa löytää jotakuta abia, joka vuokraisi oman pukunsa edullisemmin. Itse lukiossa tein niin, ja olisinko maksanut 50 mk pukuvuokraa aikanaan.

Mulla on 3 sisarusta, ja lapsena totuttiin siihen, että rahaa ei kauheasti pistetty vaatteisiin/tavaroihin. Myös hiukset leikattiin kotona, olin aina ihan tyytyväinen eikä jäänyt traumoja :-) En tiedä johtuuko lapsuudesta, mutta kulutustottumukseni muotoutuivat sellaiseksi, että esim. nyt pärjään mainiosti hoitovapaalla kolmatta vuotta, vaikka miehen bruttopalkka on alle 3000 ja asuntolainaa maksetaan. Kun käyn kaupoissa, ei tee mieli ostaa mitään.

Erilaiseen kivaan tekemiseen/palveluihin ja matkailuun sen sijaan käytän rahaa. Lapsenakin me 4 harrastimme mitä halusimme ja olimme mm. vaihto-oppilaina lukioaikoina, niihin riitti kyllä rahaa. Nykyään syödään ulkona silloin kuin huvittaa ja kun lapset kasvavat, niin elokuviin ym. laitan varmaan rahaa.

Katotaan tuleeko lapsistakin ei-materialisteja, vai joudunko tulevaisuudessa tarkistamaan toimintaani ;-) Joka tapauksessa rahankäyttöähän voi suunnitella... Tässä on nyt kymmenisen vuotta aikaa pistää aina pikkasen palkasta sivuun, että on sitten mistä ammentaa kun lasten menot kasvavat.

Vierailija
49/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua laittaa noin paljon kertakäyttöpukuun. Se nimittäin ei kauaa mene, kun tuon ikäinen vielä kasvaa ja muuttuu ruumiinrakenteeltaan. Juhlakamppeet halpiksia ja käyttövaatteet laadukkaita. Mielummin noin päin.

Ja tuo vanhojen päivä on mennyt karmeeksi. Mun aikanani asut vuokrattiin paikalliselta teatterilta, n. 50 mk taisi olla. Hiukset ja meikit väsättiin itse kaverin kanssa.

Onneksi ei tarvi moisia miettiä, kun lapset ovat vielä niin pieniä.

Vierailija
50/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neljäs haaveissa. Pienillä tuloilla eletään, mutta en missään nimessä ryhtyisi rajoittamaan lapsilukua rahan takia! Itse kasvoin hyvätuloisessa perheessä, mutta meidät opetettiin jo lapsesta saakka, ettei mitään saa ilmaiseksi. Lelut säästin viikkorahoista tai toivoin joulupukilta ja ekan työpaikkani sain 13-vuotiaana. Niillä rahoilla ostelin vaatteita jne. Olen todella kiitollinen siitä, että minua ei lapsena paapottu, vaikka siihen varaa olisi ollutkin (meillä oli mm. iso omakotitalo, 2 autoa, purjevene, kesämökki ja matkusteltiin paljon). Mutta äitini oli köyhistä oloista ja halusi opettaa meille vastuullista rahankäyttöä ja elämän realiteetteja pienestä pitäen.

Muistan, että luokkakavereilla oli leviksiä ja kalliita nahkatakkeja yms. mutta meille ei koskaan noita ostettu. Eipä se millään lailla vaikuttanut siihen miten minut hyväksyttiin kaveripiireissä. Hyvä itseluottamus ja rakastava perhetausta ovat minusta tärkeimmät.

Vierailija
51/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei ole pitkäaikainen. Tuossa vaiheessa kun pojat vielä kasvaa aika nopeesti ja paljonkin. Ja niitä juhlia ei sen rippikoulun jälkeen montaa ole. Mielestäni turhaa ostaa kallista pukua rippikouluun, luultavasti kerkee sitä yhesti vain käyttää.

Vierailija
52/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa ajatelleet myös tukea lastemme opiskelua.

Kummatkin ovat liikunnallisesti erittäin lahjakkaita, joten molemmat harrastavat ja ainakin toinen on jo ilmoittanut ammatin mihin tähtää, koulutuspaikkaa siis aiotaan hakea korkeakoulusta.

Ei ole kyse merkkivaatteista tai hyväksynnän hakemisesta. Jos tässä maassa aikoo harrastaa jotain lajia " tosisssaan" ja opiskella 6 vuotta yliopistossa se syö rahaa ja vaikka lapsi tekisi osa-aikaisesti työtä niin silti me vanhempina HALUTAAN tukea lapsiamme hyvissä valinnoissa myös taloudellisesti.

Meille keskituloisille pk-seudulla asuville 2 lasta oli ihan ok-valinta.

Vierailija
53/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pointti ei ollut siinä että missä kaikessa voi säästää vaan siinä että isompi lapsi kuluttaa enemmän kuin pienempi. Säästäjänkin isompi lapsi kuluttaa enemmän kuin pienempi. Ap:n lapsi kuluttaa pienenäkin enemmän kuin sellaisen lapsi, jolla säästäminen on elämäntehtävänä.

Kannattaa miettiä, mihin energiansa suuntaa. Meidän perheessä sitä ei suunnata siihen, että miten saisi lapsiin kulutettua mahdollisimman vähän rahaa.

Vierailija
54/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissävoi säästää, niin rahaa jää harrastuksiin.

perheessämme ei ole autoa, siinäkin säästää....

Vierailija
55/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja voi toki tehdä. Kaiken ei tarvitse olla kallista merkkikamaa. Heikoilla kantimilla on itsetunto, jos kaikki on merkkikamasta kiinni. Merkkikamaa ja merkittömiä, näin minä meinaan lasteni kanssa mennä. Kaikkea ei saa, mitä haluaa, mutta osan kuitenkin.

Ja varaa olisi kyllä lähes kaikki ostaa, mitä noille mieleen juolahtaa. Kaikkea ei vaan tarvi saada!

Vierailija
56/56 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä ei ole ollut tuohon kaikkeen varaa. Esimerkiksi mummi lähetti ystävällisesti 100 euroa, jotta voisimme mennä sirkukseen. Emme menneet, koska minun ja kolmen lapsen liput olisivat jo olleet yksin 80 euroa. Sitten vielä kun siellä myydään niitä kaiken maailman juttuja ja kokemuksesta voin sanoa, että tuo 20 euroa olisi mennyt kevyesti siihen ylimääräiseen ja silti lasten mielestä olisin ostanut liian vähän.

Niinpä mieluummin ostin tuolla satasella vähän vaatteita ja ruokaa, johon ei aina ole varaa.

Koululaiseni olisi halunnut Nintendoon uuden pelin, mutta siihen tuo satanen ei enää riittänyt. Kerran säästin rahaa Nintendo-peliin ja yhteen siihen kuuluvaan peliin, mutta sen jälkeen ei enää olekaan ollut varaa ostaa uusia pelejä. Niinpä lasta harmittaa, kun on kallis laite, mutta siihen ei saa uusia pelejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan