että näin, jos joku luulee että pikkulapsiin menee paljon rahaa.....
kun tuntuu että jotkut eivät oikeesti tajua sitä faktaa että vasta kun lapsi alkaa olla yli 10v menojen suuruus rasittaa lompakkoa. Mitä nyt vaipoista tai yhdestä autonistuimesta. Kahden viikon aikana meillä näin (ja mulla 4 lasta - 3,12,13 ja 15v)
13v tytön futislasku (kausimaksu + pelireissut) 320e
15v pojan mopovakuutus 75e
15v ja 12v pojat parturissa 45e
3v tytön haalari 85e
15v pojalle kunnon goretexsaappaat 90e
12v pojalle talvitakki 85e
15v puku (rippijuhlia varten) 270e
13v tytölle talvisaappaat 70e
+ " pikkuasiat" esim uimahallimaksu, synttärilahja, pizzakäynti, elokuvakäynti x 2 jne noin 100e
hmmm.......... eli yhteensä about 1150e !!!!!!!!!!!!
kannattaa miettiä tätäkin asiaa silloin kun haluaa uusi vauva.
Kommentit (56)
Vierailija:
kun tuntuu että jotkut eivät oikeesti tajua sitä faktaa että vasta kun lapsi alkaa olla yli 10v menojen suuruus rasittaa lompakkoa. Mitä nyt vaipoista tai yhdestä autonistuimesta. Kahden viikon aikana meillä näin (ja mulla 4 lasta - 3,12,13 ja 15v)
13v tytön futislasku (kausimaksu + pelireissut) 320e, yht. 490¿/kausi
15v pojan mopovakuutus 75e, tätä ei meillä
15v ja 12v pojat parturissa 45e, äiti ja pojat viime vkolla yht. 147¿
3v tytön haalari 85e, yht. 318¿
15v pojalle kunnon goretexsaappaat 90e, yht. talvikengät 136¿
12v pojalle talvitakki 85e, vain toiselle sama 85¿
15v puku (rippijuhlia varten) 270e, juhlavaatteita ei olla ostettu lähiaikoina
13v tytölle talvisaappaat 70e, laskin kaikki talvikengät jo
+ " pikkuasiat" esim uimahallimaksu, synttärilahja, pizzakäynti, elokuvakäynti x 2 jne noin 100e, meillä lokakuussa 79¿ poikiin
hmmm.......... eli yhteensä about 1150e !!!!!!!!!!!!
kannattaa miettiä tätäkin asiaa silloin kun haluaa uusi vauva.
Laske ite yhteen jos haluat. Mua ei kiinnosta, lapsiin menee rahaa joka vaiheessa. Lähinnä harrastuksiin menee enemmän rahaa kuin pieniin lapsiin.
menemällä kesätöihin, on todella hölmö. Nykyisin on aivan mahdotonta saada kesätöitä ellei ole suhteita. Oma lapseni haki 18 paikkaan ja vaikka käytöstavat ja todistus (ka lähes 9) ovat kunnossa, ei pieneltä paikkakunnalta kesätöitä löydy, vaikka olisi valmis tekemään mitä tahansa normaalia työtä.
Muutoin on järjetöntä lyhytnäköisyyttä, ettei nuorille anneta kesätöitä. Siinähän sitten kostautuu myöhemmin koko yhteiskunnalle, kun täysin ummikkona töihin tulee ihmisiä, joiden työmoraali ja käsitys työnteosta ei ole mitensäkään kehittynyt.
Vierailija:
menemällä kesätöihin, on todella hölmö. Nykyisin on aivan mahdotonta saada kesätöitä ellei ole suhteita. Oma lapseni haki 18 paikkaan ja vaikka käytöstavat ja todistus (ka lähes 9) ovat kunnossa, ei pieneltä paikkakunnalta kesätöitä löydy, vaikka olisi valmis tekemään mitä tahansa normaalia työtä.
Jos 5-vuotiaan menot jo rasittavat paljon rahapussia, niin silloin on kyllä lapsi opetettu saamaan kaikki haluamansa kalliit lelut ja vaatteet ja valittu harrastukset kalleimmasta päästä .Tuon ikäiset lapset tosiaan tyytyvät vielä aika vähään.
Mutta mikäs siinä, jos ei talous ole tiukilla, jokainen eläköön tulojensa mukaan=)
lehdenjakotöitä pienellä paikkakunnalla. valitettavasti ne työpaikat oikeasti on suhteiden takana.
Vierailija:
lehdenjakotöitä pienellä paikkakunnalla. valitettavasti ne työpaikat oikeasti on suhteiden takana.
Kolme lapsen kavereista haki lehdenjakotyötä, mutta kukaan heistä ei saanut. Paikka meni työttömälle aikuiselle. Helppo on kirjoitella mutu-tuntumalta.
Eikä ole kaduttanut. Ja ap, mikä hemmetin pakko joku mopo on ja uudet vaatteet? Jos ahdistaa niin voi voi, me olemme varauduttu ja meillä jo toinen on yli 10v, mutta enpä ole huomannut mitään kauheaa muutosta.
Lapsena kun sairasti ilman vakuutusta ekat 5v niin oli tällä yh:lla (joka silloin opiskeli) aika hankalaa..
Tuosta listastasi oli mooooni asia sellaisia jotka itse jättäisin kokonaan ostamatta ja vielä useampi sellainen joista valitsisin huomattavasti halvemman vaihtoehdon.
Olisit nyt lisännyt joka lapselle kanarianloman ja lisäksi joko mönkijän tai mopon ja sitten ihmetellyt että rahaa menee.. :DD
Minä kirjoitin 5-vuotiaasta vain siinä mielessä, että mulla ei vanhempaa vielä ole, mutta koko ajan on iän noustessa myös menot kasvaneet. Rahapussia ei vielä ole rasittaneet (3- ja 5-vuotiaat).
Kunhan kouluun lähtevät, niin sitten ollaan jo eri summissa. Koulumaksut kun ovat melkoiset.
Vierailija:
Jos 5-vuotiaan menot jo rasittavat paljon rahapussia, niin silloin on kyllä lapsi opetettu saamaan kaikki haluamansa kalliit lelut ja vaatteet ja valittu harrastukset kalleimmasta päästä .Tuon ikäiset lapset tosiaan tyytyvät vielä aika vähään.Mutta mikäs siinä, jos ei talous ole tiukilla, jokainen eläköön tulojensa mukaan=)
et pitää kaiken maailman hömppään rahansa tunkea! Joku juhlapuku yli 200??? Lapselle??!!
On sallittua pitää järki päässä, vaikka lapsia olisikin perheessä enemmän kuin yksi!!
Itselläni on ainakin aikaa kierrellä kauppoja ja tutkia netissä hintavertailuja ym. Ei tarvi aina olla kallista merkkivaatetta, jotta tuote olis hyvä. Sitä monen " pintaliitäjän" on kovin vaikea sulattaa.
Hyvä esimerkki esim. et lidlin vaipat on testien parhaat ja moni jättää ne halvan hinnan takia ostamatta. Mun mielestä sellainen on vaan tyhmä!
Odota neljä-viisi vuotta. Sitten se alkaa. Aivan selvästi näillä kirjoittajilla ei ole isompia lapsia. Tullaanko uudelleen kirjoittelemaan, kun lapsenne ovat kasvaneet? Omat lapseni ovat 15 ja 17.
markka-aikana en kyllä kuullut että kukaan ois laittanut 3000 mk rippipukuun!
olin 26 tai jotain, joka kirjoitti omia menojaan viime aikoina. Oma pointtini on että vaatteeita lapsille täytyy ostaa! Valintakysymys sitten minkä hintaisia...
Enkä todellakaan väittänyt ettei meillä olisi siihen varaa!! Päinvastoin, ostan mielelläni edullisempaa vaikka varaa olisi kalliimpaankin. Molemmat pojat saavat myös harrastaa eikä niitä rahoja lasketa.
Kannattaa käyttää alennusmyynnit hyödyksi!!
aivan tähtitieteellinen summa, kun vertaa tyttöjen pukeutumiseen. Olen tässä kartoittanut tyttären vanhojenpäiväpuvun hintaa. Vuokra olisi 200 eurosta ylöspäin, ompeluttaminen maksaisi 250 euroa+kankaat ja valmiiden pukujen hintakirjo on valtava. Tuo vuokrauksen hinta oli kyllä isku vasten kasvoja. Ja täytynee kertoa, että ostimme oman puvun, koska tuo pikkusisko on varmaankin joskus vanha
Aika typerä listaus tässä mielessä!
Eri asia on sitten vanhojenpäivän puvut, ovat tietenkin kalliita, jos vuokraamosta hakee tai teettää uuden.
Se on ihan mihin vertaa. Tuskin tämä pienten lasten äiti tarkoitti verrata mihinkään isompiin lapsiin, vaan mitä hällä aikaisemmin on ollut!
Vierailija: