Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin rahapulasta

09.11.2007 |

Ongelma on se, että kunta ei ole tehnyt tarpeeksi tarkkaa budjettia, niinpä päiväkodilla ei ole rahaa tehdä ylimääräisiä retkiä esim. teatteriin tms.

Nyt vanhemmat hakevat tähän ratkaisua ja ehdotuksena on, että aletaan myymään esim. pipareita, karkkeja, sukkia tai talous-ja vessapaperia. (juusi näitä tuotteita, millä urheiluseurat ja koulut hakevat lisätienestiä)

Mitä mieltä olette, että alle kouluikäiset laitetaan tähän asemaan? Itse he eivät kuitenkaan voi mennä naapurin tädille myymään kirkkain silmin: " Haluaisitko avustaa meitä päiväkotilaisia pääsemään joskus retkelle? Meillä olisi tätä riittoisaa vessa paperia myytävänä. On tosi kestävääkin!" Eli vanhemmat olisi niitä jotka sitä väkisin tyrkyttäisi. Vai löytyisikö tähän jotain muuta ratkaisua. Pysytään sit vaan omissa tiloissa, jos kerta tilanne on se ettei kunnasta saa rahaa...

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu... eipä niitä retkiä tosiaan enää peruskoulussa tehdäkkään... kiitos sen idiootin joka kehtasi vielä lehdessä hehkuttaa, että hänellä kyllä on varaa, mutta kun ei halua maksaa! Ja siitä sitten kärsivät kaikki lapset joille kuten meillekkin aikanaan tuo retki oli vuoden kohokohta.

Tilanne on siis tismalleen se, että jos eivät vanhemmat rahoja kerää, niin retkiä ei myöskään tehdä!

Meillä lapset tekivät koulusta viime keväänä viikon leirikouluretken, rahat kerättiin kuten ennenvanhaakin yhteisillä tempauksilla ja sen lisäksi vanhempien kuukausittain maksamalla summalla... summan keräämiseen kysyttiin kaikkien (kahden luokan) vanhempien mielipidettä ja päätös tehtiin sen mukaan. Lisäksi osa vanhemmista halusi maksaa koko matkan eikä osallistua yhteenkään tempaukseen.

Yllättävää oli, että yli 50 oppilaasta vain 5 jäi koululle... rehtori vaati heidän vanhemmiltaan selvitystä siitä miksi lapset eivät leirikouluun osallistu. Yksikään ei sanonut syyksi taloudellista tilannetta, ei siitäkään huolimatta, että olimme vanhempaintoimikunnassa sopineet, että jos jollain on taloudellisesti oikeasti niin tiukkaa, ettei pysty omaa osuuttaan kustantamaan, maksamme näiden lasten matkat! Kaikki vetosivat muihin syihin.

Ihan samalla tavalla maksamme myös eskariin valokuvarahaa sekä xylitolpastilli rahaa... Koska vaihtoehtoisesti niitä valokuvia ei sitten voida ottaa eikä ruuan jälkeen syödä ksylitolia ;-/ joten jos joku ei suostu maksamaan, niin lapsen täytynee sitten olla ilman....

Tosiasia on, että iso osa niistä vanhemmista joilla ei ole varaa? maksaa esim. kerran vuodessa sitä 5¿ kuitenkin iloisesti polttelee tupakkia askitolkulla, hommaa alkoholia viikonlopuksi tai käy silloin tällöin baarissa... ja useimmat niistä joilla ei oikeasti ole varaa (niitä on olemassa tottakai) ovat sosiaalitoimiston asiakkaita ja sossu kyllä voi osallistua tämäntapaisten retkien kustannuksiin...

Todennäköisintä on, että vanhempia ei vaan huvita pihistää mistään omistaan sen takia että lapsi saisi jotain ekstraa mitä yhteiskunta ei maksa :-( Kyllä tuosta joukosta erittäin pieni murto-osa on vanhempia jotka jotenkin olisivat väliinputoajia, eli raivoraittiita, tupakoimattomia, työssäkäyviä ja niin tiukilla etteivät pysty panemaan kerran kuussa euroa sivuun lapsen tulevia retkiä varten.... eivätkä siitä huolimatta olisi sossun asiakkaita?? Itse en ole toistaiseksi törmännyt yhteenkään...

Vierailija
22/25 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka tuosta asiasta haloon nosti, oli ehkä mielestäsi idiootti, mutta hän saattoi tehdä palveluksen lukuisille perheille, jotka ovat kärsineet tästä ongelmasta. Köyhien ihmisten ei todellakaan ole helppo kuuluttaa köyhyyttään koko päiväkodille tai koululle. Silloin luultavasti mieluummin vedotaan muihin syihin kuin kerrotaan totuus, että perheen talous on niin tiukalla, ettei se kestä ylimääräistä rahan menoa.

Onko todella niin, että tämä palsta on täynnä pelkästään rikkaita ja itsekkäitä ihmisiä, joiden on niin kovin vaikea käsittää, että maailmaan mahtuu myös niitä perheitä, joilla asiat eivät ole niin hyvin kuin muilla? Toisen asemaan asettuminen tuntuu joskus olevan niin kovin vaikeaa......

Ehkä olen itse liian kiltti ja hyväuskoinen, mutta ainakin minulle tekee pahaa se, että lapsi pahoittaa mielensä, koska ei pääse retkelle mukaan siitä syystä, että vanhemmilla ei ole joko ollut varaa antaa retkirahaa tai sitten eivät jostain muusta syystä ole rahaa halunneet retkeen antaa. Syyt eivät kuulu meille päiväkodin työntekijöille, mutta olipa syy mikä hyvänsä, ei mielestäni lapsen kuulu siitä kärsiä. Ja lapsi siitä tilanteesta nimenomaan kärsii.

Olen jo aiemmissa viesteissäni peräänkuuluttanut maksuttomia retkiä, joihin kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus osallistua. Se ei vaadi muuta kuin vähän mielikuvitusta työntekijöiltä, vaihtoehtoja on lukuisia. Mutta onko niin, että te rikkaat vanhemmat - joihin sinäkin ilmeisesti lukeudut - arvostatte ainoastaan näitä maksullisia retkiä, joilla tarjotaan lapsille kulttuuri- ym. elämyksiä?

Olen edelleen sitä mieltä, että vanhemmatkin voivat vapaa-aikanaan käyttää omia lapsiaan teatteriesityksissä ja konserteissa ja maksaa lystin itse. Maksulliset retket eivät nimittäin kuulu - ainakaan meidän päiväkodin - opetussuunnitelmaan. Metsäretket, kirjastokäynnit jne.jne. sen sijaan kyllä kuuluvat. Mutta tässä taitaakin olla kyse siitä, että halutaan luistaa itse näistä hommista ja laittaa " päiväkodin tädit" tekemään nämäkin jutut vanhempien puolesta. ;o)

ps. Itse olen törmännyt työssäni myös näihin köyhiin perheisiin, joilla se 5 euroa voi todella olla perheen ruokarahoista pois. Enkä usko, että sossusta saa rahaa sillä selityksellä, että sitä tarvitaan päiväkodin retkiin - kun sitä retkirahaa vanhemmilta ei saisi kerätä. Sitä tuskin sossu katsoo pakolliseksi menoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain uusia näkökulmia asiaan ja ehdotuksia meidänkin päiväkodin vanhemmille, jotka emme ole niin aktiivisia.

Tietenkään päivähoitomaksut ei suoraan kata kaikkia kuluja. Mutta kun joutuu verojen lisäksi maksamaan näitä palvelumaksuja joka suuntaan niin kyllä minun kipukynnys alkaa tulla vastaan. Tietullit puuttuu vielä! Lisäksi koululaisia, urheiluseuroja, partiolaisia ym pääsiäisnoitia tuntuu ainakin meidän naapurustossa oven taakse riittävän. Lähtökohtaisesti kaikkia avustetaan mutta päiväkotilaisten toiminnan tukeminen pitäisi hoitua jollain muulla tavoin. Varsinkin, kun lasten kotihoitoa ei valtion taholta tueta vaan äidit halutaan työelämään ja lapset päivähoitoon.

Tähänkö sitten seuraavaksi mennään, että päiväkodit, koulut, terveydenhoito ja vanhustenhoito valitaan sen mukaan mihin rahat riittää ja itse maksetaan hoito- ja koulutasosta. Ja ne kunnalliset ovat kaikkista vähävaraisimmille. On tästä rapakon takaa hyvää malliakin.

Terveisiä valtionvarainministerille: vielä löytyy leikattavaa!

Vierailija
24/25 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä retket maksetaan itse ja samoin päiväkodin tiloissa hoitopäivän aikana tapahtuva musiikkiopistotoiminta. musiikkitunneille ei tietenkään ole pakko osallistua, kaikki tosin ovat osallistuneet. Esim Halloween-iltajuhlan kulut maksettiin itse.

Myös pk kustantaa osan retkistä ja juhlista. Mielestäni on ihanaa, että pk-väki on aktiivista ja jaksaa järjestää lapsille retkiä ja kulttuuria.

Esim kansainvälisyysviikot olivat ilmaiset. Joka päivälle oli oma maateema. Söivät puikoilla riisiä jne. Monet vanhemmista olivat asuneet tms eri maissa ja kävivät kertomassa maasta n. puolen tunnin tarinan. Huone oli sisustettu lentokoneeksi ja jokaisella oli " passi" ja " lentolippu" . Vaati järjestelyjä, mutta oli ilmaista.

Vierailija
25/25 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu ihan kokemuksesta tiedän... maksaa paljon muutakin, lapsille harrastuksia (sellaisiakin joita ei keskituloisilla vanhemmilla ole varaa lapsilleen kustantaa) uusia kännyköitä monta kertaa vuodessa jne. Mutta maksaa tosiaan myös lastensuojelurahoistaan lasten harrastuksia ja retkiä. Tämän tiedän ihan varmasti, koska itsekkin olen sellaista retkeä vetänyt, eikä ollut mitään ongelmaa rahan saannissa sossusta... lapsia oli useampiakin mukana.

Ja kyllä se on ihan vanhempien oma itsekkyys joka koituu lasten harmiksi, jos ei kerran edes muiden maksamana retket kelpaa! Siinä eivät lapset kyllä voi syytellä muita kuin omia vanhempiaan.

Omaa varallisuuttani en ala sinulle selvittämään, mutta sen voin sanoa, että olen aina ollut valmis maksamaan oman osuuteni niiden lasten retkistä joiden retkeä vanhemmilla ei oikeasti ole varaa kustantaa! Vaan kuten sanottu, enemmän on tainnut asia olla kiinni siitä, että rahat käytetään mielummin omiin " tarpeisiin" kuin lasten hyväksi!