Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Nyt opettajat kertomaan mitä puhuitte lapsille koulussa ja mitä asioita nousi esiin?

Vierailija
08.11.2007 |

Itse pienenä vinkkinä en pistäisi pahitteeksi jos lapseni opettaja laittaisi joukkosähköpostiviestin miten tänään on mennyt ja mitä asiasta on koulussa puhuttu + mitä mahdollisa turvaohjeistuksia koululle tehdään, tulevaisuuden varalle.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ohjeistettiin sähköpostiviestillä opetushallituksen kriisi koulussa - sivulle. Luokassa 21 opiskeijaa, ikä 16-40v, suurin osa alle 18v tyttöjä, pikia vain3. Nuorimmat eivät halunneet puhua mitään koko asiasta, vanhemmat sitten sitäkin enemmän. En juuri seurannut OPH:n ohjeita, toki faktat ja turvallisuuden tunteen luominen olivat läsnä, senhän sanoo järkikin.

Eniten näytti painavan mieltä miksi-aiheet. Sitten edettiin oman koulun turvallisuuteen ja siitä henkiseen tukeen kriisin sattuessa. Annoin keskustelun ajelehtia aika vapaasti. Yhteenveto ekan 45 min keskustelun jälkeen taisi olla se, että jokainen saman kurssin oppilas on toisensa paras tukija. Opettajia tulee ja menee, luokat vaihtuvat 2 tunnin välein, rakennuskin pari kertaa päivässä. Pääajatukseksi tuli, että oppilaiden tulisi pitää huolta toisistaan. Jos ammattiapua tarvitsee, sitä on saatavilla.

toisella tunnilla itse henkisen kriisin käsittely jäi vähemmälle, yleisin keskustelun aihe taisi olla varautuminen, tämä on tapahtumana niin paljon erilaisempi kuin läheisen kuolema tai vaikka bussionnettomuus, niihin on selvä syy ja kaikkien on helppo ymmärtää tapahtunut, tässä miksi-kysymys nousi taas pintaan.

Jonkin verran kerroin sitten tuosta liikkeestä, jonka pauloissa teon tekijäkin oli, eli tarkoituksesta aiheuttaa paniikkia ja turvattomuutta yhteiskunnassa ja siitä, että heidän mielestään olemme eriarvoisia. En maininnut kansallissosialismia ääneen, mutta kyllä se " natsi" -sana luokasta tuli ääneen jonkun suusta.

Parituntisen keskustelun päätteeksi mietimme, lähinnä aikuisten kanssa, nuorten pahoinvointia ja sen ilmenemistä netissä. Päädyimme siihen, että ehkä liika vapaus tuo turvattomuutta, kun on liikaa asioita päätettävissä ja valittavissa, eikä tietoa tai elämänkokemusta vielä ole asioiden käsittelyyn, seuraa kaaos, jossa nuori on helppo vetää tällaisen protestimaisen, nuorten ajatusmaailmaan helposti istutuvaan piiriin mukaan. Murkkuiässä kun vähintään joka toisella on mieltä kuohuttavia tunteita yhteiskuntaa, toisia ihmisiä tai jotain muuta kohtaan, sehän on luonnollista.

Nuorimmat oppilaat eivät tätä allekirjoittaneet, tietenkään, mutta vaihtoehtoista ajatusta siitä, miksi nuorena ollaan radikaaleja, ei oikein tullut esiin. Toki olisin voinut johdattaa asiaa enemmän käyttäytymistieteiden piiriin, mutta siinä tuli ruokkis vastaan ja ko. porukan näen vasta maanantaina. Evästin kyllä iltapäivän opettajaa käydystä keskustelusta.

Vierailija
22/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin kirjoittamaan 15 min pika-aineen, otsikkona perusturvallisuus. Niitä pitäs nyt lukea, kunhan suihkuun pääsen ensin. Käyn sitten aamulla porukan kanssa lävitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aikuisille pidetään jotain kriisipalaveria jossain Sodankylässä, vaikka juttu ei siellä päinkään tapahtunut. kyllä on opetus näköjään taas liian löyhää, että on tällaisiin hömpötyksiin aikaa.

Vierailija
24/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on vain aikuisia oppilaina. nuorin taitaa olla 22v

Vierailija
25/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pienessä koulussa 1-2luokkalaiset sekä eskarit oli mukana opettajan pitämässä jutustelussa. Koululaisemme oli jotain radiosta kuullut mutta eskari neiti oli tietämätön ja ope oli kertonut tapahtumista ihan kuin tv:ssäkin olen itse kuullut. 6v mieleen oli jäänyt se että ampuja poika ampui itseään päähän. Sitä sitten pohti illal nukkumaan mennessä. minusta tuon ikäiselle ei olisi ihan kaikkea tarvinnut kertoa. mitä mieltä muut????

Vierailija
26/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia opiskelijoina, niin aihetta olisi silti mielestäni käsitellä!

Kaikkialla missä ihmisiä kokoontuu yhteen, niin siellä pitäisi asiaa käsitellä.

Vierailija
27/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa oli kuitenkin valmistella ainakin 14h, joskus on vähemmänkin ja silti pitää osata paremmin.

Vierailija
28/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä joillain viiraa päässä tai muuten tuntuu tietävän elämästä kaiken. MItä tuollainen super-ihminen tänne edes vaivautuu kirjoittamaan?

Vierailija
29/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se riitä, että sanoo, mikä meni väärin, kertokaa, miten homma hoidetaan oikein.

Vierailija
30/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät roiku av:lla koko päivää tai seuraa jatkuvasti uutisia. Ei tällaista asiaa ole opettajana mitenkään älyttömän helppoa käsitellä. Mutta sen verran kyllä pitäisi tajuta, että ei ruveta luomaan vielä suurempaan hysteriaa.

Vierailija
31/32 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jotain ihan peruskamaa! Kertoa, että olen teitä varten jos haluatte asiasta puhua.

Näin oli oppilaani opettaja toimnut ja he olivat saaneet työstää asiaa 2h. niin kauan kun tarvetta oli.

Vierailija
32/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta kyllä koulussakin pitäisi asiaa korostaa!

Jos turvallisuusohjeisiin ei opettaja itse usko ja pitää niitä turhanpäiväisinä lätinöinä niin olen pahoillani.

Jos sanot mitä tahansa lapsille, etkä tarkoita site, he aistivat sen.

Ei ollut kyse mistään " turvallisuusohjeista" . Tietenkään sellaiset eivät ole turhanpäiväisiä. Vaan lähinnä lässyttää tällaista 11-vuotiaille oppilaille: " Meidän koulussa on turvallista. Me aikuiset olemme täällä teitä lapsia varten. Täällä on paljon aikuisia ja todella turvallista" ... Mun mielestä aika turhaa. En mä usko että olisin osannut sanoa juuri mitään mikä olis auttanut, jos joku olis oikeasti ollut peloissaan/kauhuissaan. Mitä se auttaa jos sanon että ei tuollaista täällä voi tapahtua.