Muilla lapsia, jotka valittaa että Ruskovillan villapaita kutittaa?
Meillä on käytetty pojalla alusta alkaen esim. Ruskovillan kypärälakkia ja nyt myös villahousuja. Suoraan iholle siis tulevat, eikä ole valitellut ikinä että ne kutittaisi. Nyt ostin hänelle Ruskovillan villapaidan aluspaidaksi ja ensimmäistä kertaa kun panin sitä päälle, niin isi valitteli suureen ääneen, että " eikö se kutita, kamala panna villapaita paljaasen ihoon" jne.. (Vaikka niinhän se oikeasti kuuluukin pukea alimmaiseksi kerrokseksi. Eihän se villa sitten enää lämmitä, jos puuvillainen aluspaita sen alla kastuisi hikoilusta...) Siitä lähtien on poika joka kerta paitaa pukiessa valitellut, että kutittaa, on pahantuntuinen. Olen kuitenkin vetänyt paidan päälle eikä se sitten ole enää valitellut myöhemmin ulkoilun aikana. Ja sisälle tullessa, kun otetaan villapaita pois, olen kysynyt että onko hyvä paita. Ja sanoo että kyllä on.
Uskoako nyt sitten sitä että se paita kutittaa oikeasti vai ei? Johtuneeko nuo valittelut vain isin sanomisista? Enhän minä sitä paitaa suoraan iholle enää panisi, jos se selvästi vaivaisi tai kutittaisi. Millaisia kokemuksia muilla?
Kommentit (4)
Lanoliinikäsittely esim. Sonett-villanhoitoaineella pehmentää villan ja vähentää mahdollista kutinaa. Kannattaa kokeilla, jos et ole lanoliinittanut villavaatteita aikaisemmin. Tulevat ihanan pehmeiksi, käy muillekin villoille kuin Ruskovillalle. Lanoliinia tarvitaan myös villan itsepuhdistuvuuskyvyn säilyttämiseen, lanoliinitettua villavaatetta ei tarvitse pestä usein, tuuletus riittää. Villanhoitoainetta myyvät mm. monet Ruskovillan tuotteita myyvät liikkeet.
Kannattaa toki kokeilla edellisissä vastauksissa annettuja vinkkejä, mutta itse en lasta kauaa kutinalla kiusaisi. Voi hyvin olla, että lapsesi iho ei kestä edes noin hienoa villaa. Lisäksi tuo lanoliini on hyvin herkästi ihoa ärsyttävää ainetta eli sekään ei välttämättä paranna tilannetta.
Itse olen atoopikko enkä pysty käyttämään mitään villatuotteita paljasta ihoa vasten. Kaikki kutittaa ennemmin tai myöhemmin. Tyttäreni atopia on myös sellainen, ettei kestä mitään villatuotteita, vaikka ne niin ihania olisivatkin. Iho alkaa kutista ja jos tarpeeksi kauan käyttää, tulee jo punainen ihottuma :(.
Meillä atoopikko pitää tosi mielellään ruskovillan villahousuja paljasta ihoa vasten. Itse valitsee housut, ja kaikki muut housut jäävät aina toisiksi. Luulisin siis, ettei villa itsessänsä kutita :-)
että kannattaa laittaa paita lämpöpatterin päälle lämpiämään ennen päälle pukemista, niin se helpottaa kutiamis ongelmaa. (Mikäli sitä teillä on). En ole kokeillut käytännössä mutta sain joltain tämmöisen vinkin joitain vuosia sitten.