Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat, kasvattajat, vanhemmat - seuraatteko mitä nuoriso tekee netissä?

Vierailija
08.11.2007 |

Minä nimittäin ihmettelen tässä Jokelan tapauksessa eniten sitä, miten KUKAAN ei ollut aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota P-EA:n nettijuttuihin. Tyyppihän on kirjoittanut ihan omalla nimelläänkin eli olisi ollut löydettävissä pelkästään googlettamalla ja suurimman osan nuorisosta löytäisi IRC-galleriasta koulun nimen alta niinkuin tämänkin tyypin ja sitten voisi etsiä samaa nimimerkkiä muista nuorison suosimista kanavista.

Mutta siis eikö kellekään tule mieleen etsiä oman lapsen tai omien oppilaiden tai jonkun huolta aiheuttavan nuoren juttuja netistä? Tässäkin tapauksessa oli ilmeisesti kiinnitety huomiota muuttumiseen ja huolestuttu käytöksestä, mutta KUKAAN ei ollut edes googlettanut tai katsonut IRC-galleriasta...

Eikö vanhempien kannattaisi vähän vakoilla nuortaan netissä? Eikö opettaja voisi aina välillä katsoa IRC-galleriasta mitä omat oppilaat kirjoittelevat? Eivätkö harrastustoiminnasta vastaavat aikuiset voisi samalla tavoin aina välillä katsella harrastuksiin liittyviä gallerioita ja keskustelupalstoja? Ja ennen kaikkea eivätkö poliisit voisi aseenkantolupaa myöntäessään edes vähän googlettaa kyseisen henkilön harrastuksia ja mielipiteitä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta syyttelyn sijaan haluaisin ihan niitä konkreettisia neuvoja. Jos niitä et osaa antaa, niin ei kannata syytelläkään.

22

Vierailija
22/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osoitat viestisi opettajille, kasvattajille ja vanhemmille ja joku opettaja vastaa, niin eikös hän kuulu listaasi. Vai voiko vastata vain jos on noita kaikkia kolmea. HALOO!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämä asenne, tehkää joku jotain, muissa on syy ei minussa... vastuuton ja syyttelevä sävy.

Miksi et itse selaile nettisivuja, ja etsi sieltä mahdollisia kauheuksia jota joku päässään hautoo? Sehän on ihan yhtä paljon sinun velvollisuutesi kuin muidenkin.

Mikä sinä itse olet ammatiltasi? Minä olen opettaja, ja minulle maksetaan niistä tunneista, joita työkseni teen. Voin toki alkaa selata nettiäkin, jos siitä maksetaan. Opettajille tai muillekaan epämääräisille " kasvattajille" ei kuulu mitkään omana aikana tehdyt valvontatyöt yhtään enempää kuin sinullekaan.

Tämän täytyy olla provo, vai?

Vierailija
24/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viestissä oli mainittu myös vanhemmat ja muut kasvattajat.

Tämä opettaja hiiltyi siitä että kasvattaminen ei kuulu hänelle vaan vanhemmille, jotka olin myös maininnut jo ekassa viestissä. En siis yrittänyt alunperinkään väittää että homma kuuluisi yksinomaan opettajille, mutta sitä tämä lukihäiriöinen opettaja ei ymmärtänyt!

AP

Vierailija
25/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peiliin ei tarvitse vilkaista koska otin asian esille nimenomaan siitä syystä että omassa työssäni nuorten parissa nimenomaan käytän tätä ja tiedän muitakin jotka käyttävät. En koe sitä vaikeaksi, vaan erittäin helpoksi ja hyväksi tavaksi saada nuorista tietoa, oppia heistä ja kommunikoida heidän kanssaan.

Omat lapseni eivät vielä nettiä itsenäisesti käytä mutta sitten kun alkavat käyttää niin eivan varmasti etsin heistä tietoa netistä.

Taitaa vain olla niin että tämä palsta on täynnä erittäin herkkähipiäisiä opettajia jotka eivät voi ottaa vastaan edes pienintä vinkkiä ilman että syytävät vinkinantajan niskaan kaikki ne kaunat mitä vuosikymmenten varrella on oppilaiden vanhempia vastaan kertynyt... Jatkakaa ihan rauhassa niitä antiikinaikaisia tapojanne, mutta älkää sitten ihmetelkö miksi homma ei toimi.

AP

Vierailija
26/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että haluat sysätä vastuun lasten kasvatuksesta muille. Minä kyllä kasvatan ja opetan lastasi TYÖAIKANANI, mutta se mitä lapsesi tekee vapaa-ajallaan netissä, ei kuulu minun vastuuseeni. Että eipä se tuo sinunkaan luetunymmärtämisesi ihan huippua taida olla.

t.21

Vierailija
27/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhistorian saa selville Firewall-ohjeman kautta. Sitä ei kukaan tyhjennä. vihje vihje. Siis vaikka tyhjäisi kaikki tiedot nettiselaimesta, jää tiedot kuitenkin firewallin logiin. Mutta vain noin vuorokauden ajalta.

Vierailija
28/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissani omasta lapsestani, he saavat kasvatuksen kotonaan.

Olen huolissani niistä lapsista joita me molemmat varmaankin tapaamme työssämme ja joiden vanhemmat eivät osaa ja kykene lapsiaan kasvattamaan. Noille vanhemmille ei tule mieleen rajoittaa lastensa netinkäyttöä eikä seurata mitä lapset siellä puuhaavat.

Ihan järjetöntä yrittää väittää että syytäisin oman lapseni kasvatuksen sinulle. Kyse on meidän kaikkien turvallisuudesta ja sellaisten lasten pahoinvoinnista joista kukaan ei välitä, et siis sinäkään vaikka olet heidän opettajansa.

Kasva aikuiseksi!

AP

Vierailija
29/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Mistä löydän nimimerkit? Mistä löydän hänen tekstejään? Entä mailit?

Vierailija
30/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan opettajat ovat juuri näitä, jotka kuvittelevat että kaikki muut palstailijat ovat niitä alkoholistinarkkarimielenterveysongelmaäitejä jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan ja jotka yrittävät sysätä vastuun kaikesta opettajille.

Ihan turha noille opettajille on mitään yrittää kertoa. Heidän mielipiteensä on aina se, että ei vois vähempää kiinnostaa ja että kaikki vain yritetään sysätä heille eikä siitä maksetakaan...

Kiitos hyvistä vinkeistäsi ja asiallisesta kirjoituksestasi, mutta älä tuhlaa aikaasi noihin opettajiin.

Vierailija
31/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa OSA (siis älkää nyt kaikki te opettajat vastatko, joiden työ on superlölliä) opettajista tekee jo nyt työtään aivan äärirajoilla. Koska opettajalla ei ole samallalailla työaikaa kuin muilla, siihen työnkuvaan on pikkuhiljaa niputettu ties mitä. Todella TIES MITÄ. Oppitunnit valmisteluineen, kokeenkorjaamisineen ja vanhempien ja muiden yhteistyötahojen kanssa tehty työ + yhteistyökollegojen kanssa menee säännöllisen epäsäännöllisesti yli tavanomaisen 40 tunnin / viikko. Ajatuksesi saattaa olla hyväkin, mutta toisaalta 1. tuo tunti viikossa on siis taas yksi tunti lisää työtä, jota jo ennestäänkin on paljon. 2. Laventaa opettajan työnkuvaa ennestään, mitä ope tekee tällä saamallaan uudella tiedolla, hautoo vielä niitäkin juttuja päässään jne. Mielelläni parantaisin vaikka koko maailman, mutta ainakaan minun rahkeeni eivät vaan riitä siihen. Huolehdin oppialaistani parhaani mukaan, mutta jossakin kohdassa on vaan pistettävä toppi joka tuutista tuleville aina vaan uusille ja uusille vaatimuksille. Siksi epäilen, että joku ope täällä jo älähti, että älkää nyt vaan tähänkin soppaan keksikö opeille lisää työtä, kun jo nyt ovat keskimääräistä stressantuneempia, enemmän loppunpalamisia, aikaisia eläkkeelle siirtmisiä, kokevat työnsä raskaammaksi kuin keskiverto jne. Katso vähän tilastoja niin ymmärrät miksi tämä nyt ei oikein ole ok.

Vierailija
32/32 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan eri asia kuin se, että opettaja notkuisi netissä illat pitkät seulomassa, että josko vaikka jollakin oppilaalla on murha-ajatuksia. Että älä, ap, syyllistä opettajia tästä asiasta.

t. ope