Olen ihan kusessa päivähoitomaksujen kanssa :(
Käytännössä me eletään mun tuloilla, 2100 € kuussa bruttona. Mies on yrittäjä ja sen tulot on hyvin epäsäännölliset, tällä hetkellä sillä ei ole oikeastaan tuloja ollenkaan. Ollaan maksettu kumminkin täyttä maksua päivähoidosta, koska tulojen selvittäminen päivähoitotoimistolle on niin vaikeaa. Koko ajan pitää olla jotain lisäselvityksiä miehen tuloista, joita mies ei saa hankittua. Jotenkuten ollaan pärjätty, mutta hoitomaksujen pompsahdettua 60 eurolla kuussa mulla ei kerta kaikkiaan ole enää varaa maksaa niitä :( Melkein 450 euroa menee nyt pelkkiin päivähoitomaksuihin, asuntolainaankin menee vähemmän.
Kommentit (34)
hyvä kirjanpitäjä nimenomaan tekee muutakin kuin se mitä pyydetään. Ja tässä tapauksessahan riittäisi sekin. Että toimittaisi pyydetyt paperit.
Ja nimenomaan kriisitilanteissa pitää osata pitää pää kylmänä - tai sitten ei vaan sovi yrittäjäksi.
Ongelma ei ole mies. Ongelma on raha.
Me ollaan jo toimitettu päivähoitotoimistoon kaikki ne laput, jotka ohjeissa mainittiin. Selvityksistä näkyy miehen firman tappiollinen tilanne, kirjanpitäjän selvityksissä lukee täysin selvällä suomenkielellä, paljonko mies saa tuloa yrityksestä (=ei saa) ja että muita tuloja ei ole. Mutta silti pitää selvittää ja selittää viidelä eri lapulla edellisvuosien veroja ja mahdollisia optioita ja vaikka mitä. Omistetaan kaikeksi epäonneksi pieni metsäpalsta ja sen omistuksen takia pitää selvitellä monen vuoden verotukset päivähoitotoimistolle. Onneksi tässäkin ketjussa oli ainakin muutama ihminen, joka ymmärsi, mitä tarkoitan kun sanon, etten millään jaksaisi. Kun koko talous on muutenkin niin sinkeällä, niin kaikki lisätyö tuntuu viisitoista kertaa raskaammalta taakalta kuin se onkaan. En jaksa ymmärtää, miksi pitää kiusata ihmisiä tällä tavalla. Kai ne nyt näkisivät jo niistä lapuista, että tuloja ei ole. Vittuillakseenko ne meitä vaativat vielä selvittämään uudelleen, että niitä ei todellakaan ole?
ap
Vaikka ei tehty hakkuita. Niillä oli joku kaava miten sen laskivat.
Omistetaan kaikeksi epäonneksi pieni metsäpalsta ja sen omistuksen takia pitää selvitellä monen vuoden verotukset päivähoitotoimistolle.
ap
saatte rahaa eikä enää tarvitse selittää! Äly, älä jätä!
Ota huomenna yhteyttä työterveyshuoltoon ja hanki sairista loppuvuodeksi. Saat kunnolla levätty ja kotiasiat järjestettyä kuntoon. Mielialalääkityskin saattaisi auttaa huomattavasti. Olet äiti ja vastuussa lapsistasi, että voit huolehtia lapsistasi sinun täytyy myös huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.
Tammikuussa sitten palaat arkeen.
Kysehän on siitä, että maksetaan liikaa hoitomaksuja, kun ei saada selvitetyksi tulojamme päivähoitotoimistoa tyydyttävällä tavalla. Jos myytäisiin se palsta, niin ensinnäkin suurin osa tuloista menis suoraan verottajalle ja toiseksi tulo varmaan laskettaisiin mukaan niihin tuloihin, jotka vaikuttaa päivähoitomaksuun. En tosin tiedä. Se palsta on ollut ikään kuin viimeistä hätää varten. Vielä tullaan toimeen. Kunhan vaan saatais tuo päivähoitomaksu viimein kohdalleen.
ap
Ota huomenna yhteyttä työterveyshuoltoon ja hanki sairista loppuvuodeksi. Saat kunnolla levätty ja kotiasiat järjestettyä kuntoon. Mielialalääkityskin saattaisi auttaa huomattavasti. Olet äiti ja vastuussa lapsistasi, että voit huolehtia lapsistasi sinun täytyy myös huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.
Tammikuussa sitten palaat arkeen.
Jaa että tekaistua sairaslomaa ja lääkehuuruja, niin on parempi äiti???
Ap. puhui yhdessä kohdassa jo viimeisestä ratkaisusta ja semmoisten ymmärtämisestä. Minusta se kuulostaa masentuneen ja ahdistuneen ihmisen kirjoitukselta. Apua saa hakea ennenkuin selkä katkeaa kokonaan ja ajautuu epätoivoisiin, peruuttamattomiin tekoihin.
Luulisi että viimeajan uutiset jo kertoisi tämän asian.
Käytä ensi viikolla yhtenä päivänä aikaa tarvittavien papereiden hankkimiseen. Soita kirjanpitäjälle ja kerro mitä tarvitset, niin varmasti lähettää ne suoraan sinulle. (Niin ainakin meillä) Verotoimistoonkin riittää soitto tai sähköposti.
Kun olet saanut tarvittavat paperit niin yhtenä päivänä käytät aikaa hakemuksen täyttämiseen ja liität tarvittavat liitteet. Seuraavana aamuna työmatkalla tai ruokatunnilla postiin.
Tuntuu ylitsepääsemättömältä, mutta ajattele minkä helpotuksen se tuo tulevaisuudessa! Pieni puristus ja elämä helpottuu! Tee asia pienissä erissä niin ei tunnu liian vaikealta!
Ap. puhui yhdessä kohdassa jo viimeisestä ratkaisusta ja semmoisten ymmärtämisestä. Minusta se kuulostaa masentuneen ja ahdistuneen ihmisen kirjoitukselta. Apua saa hakea ennenkuin selkä katkeaa kokonaan ja ajautuu epätoivoisiin, peruuttamattomiin tekoihin.
Sanoin, että periaatteessa ymmärrän, että ei tarvi olla kovinkaan iso asia, joka katkaisee kamelin selän. Mä olen kyllä ahdistunut raha-asioiden takia, mutta en masentunut. Miehen firmalla on nyt hankalaa, tosin sekin on ihan vuodenajastakin johtuvaa ja siten odotettua, itse kävin taas läpi laskuja tilipäivää varten ja riideltiin, kun taas oli tullut uusi päivähoitomaksulappu ja jouduin taas jäkättämään miehelle niistä päivähoitopapereista ja se oli vaan että "joojoo, ei nyt puhuta niistä, mä en jaksa".
Mua jotenkin ällöttää tollanen, että sairaslomalle kun menee huonosti... Mä teen kyllä töitä just sen takia, että ois rahaa, jolla maksaa elämistä. Sehän se vasta viimenen niitti ois, jos joutuisin pällilomalle :/
ap
Jäädä kotiin märehtimään ongelmia. Sosiaaliset kontaktit kaikkoaisivat ja kotiongelmat tuntuisivat entistä raskaammilta. Ap:n ongelma t kun ovat niissä kotiraha-asioissa eikä työssä. Työ voi olla helpottavaa kotiongelmien keskellä.
[iLiitimme tulonselvitykseen paperit miehen viimeisestä tilikaudesta, jonka mukaan tilikausi oli tappiollinen. Tällä hetkellä päivähoitomaksuissa huomioidaan vain minun tulot ja maksamme kahdesta lapsesta yhteensä 220e/kk. Jos teillä on kirjanpitäjä, niin hantakaa hänen yhteystiedot.
[/quote]
No niin, löytyihän täältä joku jolla on ihan tietoakin eikä vain kettuilunhalua. Kiitos 23 (kiinnostuin ketjusta kun meillä samantapainen tilanne) ja voimia ap:lle!