Ampuja on yksinkertaisesti paha - saatana on keskuudessamme. :(
Kommentit (44)
On vähintään murheellista, että ihminen voi Suomessa jäädä niin yksin ongelmineen, että päätyy tekemän jotain tällaista! Enkä missään nimessä tarkoita syyllistää tekijän omaisia, harvempi äiti tai isä on perillä 18- vuotiaansa asioista. Sen pojan leimaaminen " pahaksi" ei auta purkamaan sitä vyyhteä joka johti tuohon tragediaan eikä se auta ennaltaehkäisemään sen toistumista.
Olen hirvittävän pahoillani kaikkien uhrien puolesta, myös itse ampujan sillä enää hän ei apua voi saada. Ja pahalta tuntuu ampujan pikkuveljen ja vanhempien puolesta, siinä on stigmaa kerrakseen loppuiäksi kannettavana. Pidetään omistamme ja toisistamme huolta, ettei kukaan jäisi noin yksin!
minulla tökkii,jos aina kaikesta syytetään yhteiskuntaa, ympäristötekijöitä ja psyykkisiä tekijöitä. Siinä helposti jää yksilön vastuu pois ja kynnys vastaavien tekojen tekemiseen madaltuu.
Tämä nyt oli tietysti aika karrikoidusti sanottu, enkä siis tarkoita että tekijä olisi itse saatana. Toivottavasti edes joku tajusi pointtini.
En nyt kyseessä olevaan tapaukseen ota kantaa, kun en tiedä mitä nuoren miehen mielessä on liikkunut ja mikä tähän on johtanut (toki sitä mielessään tekisi mieli spekuloida kaikenlaista, mutta ei niitä viitsi kirjoittaa näin julkisesti). Mutta noin ihan yleisesti ei mielestäni kaikesta voi syyttää vain olosuhteita, lapsuutta, mielen sairastumista ym. On myös olemassa ihan silkkaa pahuutta.
Oliko poika mielisairas, vai " paha" . Haluaisin tietysti ajatella, että täytyi olla mielisairas, koska ei muuten kukaan voi mitään noin pahaa tehdä.
Mielestäni kuitenkin maailmassa on pahaa, eikä kaikkea voi laittaa mielisairauden, vaikean/traumaattisen lapsuuden jne.piikkiin.
Siksikin ajattelin, että ei poika välttämättä ollut mielisairas, koska oli aika selkeästi selittänyt ideologiaansa. Eli oli sitä mieltä, että vain vahvoilla on oikeus elää, ja että eläimetkin tappavat toisiaan jne.
Se että joku on outo, ei välttämättä tarkoita että on mielisairas-tai toisinpäin! Mielisairaskin voi näyttää ja vaikuttaa ulospäin ihan tavikselta.
Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä edellisten kanssa, että aikaisemmin olisi pitänyt reagoida.
Toisaalta poika oli (kai?) ihan hyvä oppilas, ja hänellä oli kavereitakin, ja harrastus...niin mistä kukaan olisi voinut kuvitellakaan mitä oli tulossa? Paitsi niiden nettivideoiden jälkeen, en tiedä koska ne nettiin tuli.
Poika oli tosiaan jäänyt yksin ongelmineen, mutta olikohan hänellä omasta mielestään ongelmaa.
Ihmistä on toisten hirveän vaikea auttaa, jos hlö ei itse tajua olevansa avun tarpeessa.
Piti minun ottaman kantaa yhteiskunta juttuun... Olen seurannut erään lähelläni olevan henkilön kamppailua tässä yhteiskunnassa lakisääteisten oikeuksien ja muiden kanssa. Pahalle se tuntuu ja näyttää Heikilö ei saa tarvitsemaansa apua vaikka onkin sitä 8vuotta etsinyt. Tämä henkilö on jo aikuinen ja vaimo ja lapsikin löytyy. Ne apukeinot joita yhteiskunta tarjoaa on kaukana avun tarpeesta. vaimo on pakotettu ottamaan apua vastaan verukkeella että hän jaksaisi paremmin mutta mies ei. No nyt mies on sitten huiskinut vaimoaan ja lastaan ja siitä tulee lastensuojelu ilmoitus vaikka onkin itse todella hakenut apua.
Olen heidän tilannettaan seuratessani moneen otteeseen todennut että tässä yhteiskunnassa on jotain Pahasti pielessä. Lisää ajatukseni saivat pontta kun mies masennuksissaan jätti ja halusi eroa. Sossusta sanottiin vaimolle ei me voida auttaa sinua jos et eroa. Tämä oli pari vuotta sitten no nyt sama laulu jatkuu. On se niin helppo erota, mutta ei erolla esim ratkaista todellisia ongelmia jotka aiheuttavat masennusta ja hermojen kiristymistä.
Mitäköhän ne sossun tätsät sanoo siinä vaiheessa jos eroaisivat ja mies tappaisi itsensä. Varmaan vaan et no voi voi. Ja sottenpä olisi yksi oikeasti isätön poloinen ... En kaipaa kommentteja ja jos niitä saankin en ihmeemmin kommentoi. Olen vaan sitämieltä että maailman meno on monella tapaa niin pinnallista että ja jos ihmiset tosissaanpitäisivät uskon arvoja arvossa lukisivat pyhiä kirjoja ja eläisi kirjoitusten mukaan olen varma että monta probleemaa olisi jäänyt ihmisillä kokematta.
zkelvin:
Hämmentynyt nuori mies, joka luki liian aikaisin liian vaikeita kirjoja.
Minä en ehkä käyttäisi Mein Kampfista ilmaisua ' liian vaikea' .
Ja hämmentynyt? No, aika laimeasti sanottu.
Vaikea ottaa kantaa mielenterveysongelmiin ja ruveta mitään diagnosoimaan, kun ei tunne tapausta. Monet syyt tietenkin taustalla. Mäkään en tykkää, jos ihan kaikki selitetään mielenterveydellä - kyllä yksilöllä pitää olla myös vastuuta tekemisistään - vaikka toisaalta jonkun verran ymmärrystä riittää niillekin mekanismeille, mitkä saa nuoren syrjäytymään.
Kiltin pojan sisäinen viha purkaantui järkyttävällä tavalla.
Keskustelua on herättänyt juuri nämä kiltit lapset jotka vetäytyvät omiin oloihinsa eivätkä pidä ääntä. Apua saavat ne joista lähtee eniten melua. Kiusattu jää usein yksin ja harvat uskaltavat kulkea kiusatun rinnalla. Reppua on raskas kantaa joka on täynnä pettymyksiä, kaunaa ja vihaa. Lopulta reppu menee rikki ja käy näin;(
Marij@lle haluaisin kommentoida. Hyvin sairaiden ihmisten kohdalla yksilön vastuuta on vaikea hahmottaa tai se on olematon.
Jos tämä nuori mies olisi säästänyt itsensä, niin todennäköisesti häntä ei olisi tuomittu elinkautiseen vankeuteen vaan hoitoon. Todella sairaalta ihmiseltä puuttu kyky nähdä oma tilansa. Täm ei ollut terveen ihmisen teko.
Komppaan zkelviniä ja gekkokolmosta.
" Sopimaton" kirjallisuus ja taito siivilöidä lukemaansa.
Mircos:
Minä en ehkä käyttäisi Mein Kampfista ilmaisua ' liian vaikea' .Ja hämmentynyt? No, aika laimeasti sanottu.
Joo, taidan kirjoittaa liian vaikeasti. Hain tuossa kontrastia tuohon melko dramaattiseen " saatana on keskuudessamme" -kommenttiin.
En ole mikään mielenterveystyön ammattilainen, mutta kaverin nettikirjoitusten perusteella todellisuudentaju oli hämärtynyt jo jonkun aikaa sitten. Joistain puolisen vuotta sitten postatuista vidoista löytyi vielä avunpyyntöjäkin. Viimeisimmät postaukset olivatkin jo sitten ihan selkeästi pakkohoitomateriaalia. Sen kyllä maallikkokin ymmärtää.
Ei se, että hänellä on ollut mielenterveysongelmia, poista hänen vastuutaan teoistaan. Jos hän olisi jäänyt henkiin ja hänet olisi tuomittu, muodollinen rikosoikeudellinen vastuu olisi todennäköisesti ollut " ymmärrystä vailla" ja heppu olisi todennäköisesti viettänyt ison osan elämästään laitoksessa, mutta eihän hänen vastuunsa mihinkään katoa.
Minusta vaan tuo " paha on keskuudessamme" ei ole kovin rakentava kommentti, koska siinä on jonkinlainen lopullisuuden kaiku, ikäänkuin tälle asialle ei ole mitään tehtävissä, varsinkin kun suomalaisen yhteiskunnan syövereissä on ihan varmasti muitakin potentiaalisia yksilöitä tämänkaltaiseen touhuun. Peesaan siinä mielessä muutamia aikaisempia kirjoittajia, että kyllä yhteiskunnan pitäisi kollektiivisesti herätä tällaiseen ja miettiä, mikä saa nuoren ihmisen, jolla on elämä edessään, eristäytymään ja pakenemaan internetin virtuaalimaailmaan, missä kenelläkään ei [b]oikeasti[/b] vastuuta olekaan?
Minusta on hiukan eri asia pohtia sitä, miten nuoria tuettaisiin heidän kasvussaan aikuiseksi kuin että pohdittaisiin, miten saatana saataisiin keskuudestamme häädettyä.
Miten teidän mielestä voisi vastaavanlaisia tapauksia ehkäistä jatkossa?
En missään nimessä halua syyllistää vanhempia, enkä varsinkaan tämän pojan vanhempia, mutta minusta tuntuu että nykyään monet vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lastensa tekemisistä. Jos vanhemmat eivät välitä/ei ole aikaa lapsille, he eivät ehkä huomaa mitä on tapahtumassa. Ja jos lapsella ei ole ystäviäkään, on helppo vetäytyä virtuaalimaailmoihin-siellä kun voi olla kuka vaan, ja tehdä mitä vaan ilman seurauksia.
Opettajien pitäisi enemmän puuttua asioihin, mutta ensisijaisesti vanhempien. Koska vanhemmanhan pitäisi olla se läheinen henkilö, ja ihmettelen jos vanhemmat ei huomaa mitään outoa näin sairaan nuoren käytöksessä.
Minusta on järkyttävää, että joka toisella suomalaisella on ase! Siihen joukkoon mahtuu varmaan useitakin mielenterveysongelmaisia (en nyt tarkoita, että kuka tahansa mielenterveysongelmainen tappaisi)
Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna kolmanneksi eniten maailmassa aselupia, vaan Yhdysvallat ja Jemen on edellä.
Eilisessä a-talk ohjelmassa joku (aseliiton " pomo" ?) perusteli tätä sillä, että monieea maalla asuvilla nuoilla metsästys on ainoa harrastus.
Mielestäni aseluvan saa AIVAN liian helposti, tarvitsee vaan täyttää hakemus, eikä kai saa olla rikosrekisteriä. Aika helposti siis aseen saa kuka tahansa.
Mielenkiintoista muuten kun muslimiradikaalit,
yleensä myös nuoria miehiä, tekevät itsemurhaiskuja, siis aika samantyyppinen teko, heistä puhutaan radikalisoituneina ja fanaattisina.
Kun taas suomalainen tekee samantyyppisen teon " asiansa puolesta" hänestä puhutaan mielenterveysongelmaisena.
En ota kantaa sen enempää, kun en kumpaakaan asiaa sen enempää ymmärrä, mutta samantyyppinen teko ja siihen suhtautuminen on ihan eri.
mariam-83-:
Mielenkiintoista muuten kun muslimiradikaalit,
yleensä myös nuoria miehiä, tekevät itsemurhaiskuja, siis aika samantyyppinen teko, heistä puhutaan radikalisoituneina ja fanaattisina.Kun taas suomalainen tekee samantyyppisen teon " asiansa puolesta" hänestä puhutaan mielenterveysongelmaisena.
En ota kantaa sen enempää, kun en kumpaakaan asiaa sen enempää ymmärrä, mutta samantyyppinen teko ja siihen suhtautuminen on ihan eri.
Oli eilen mielessä ihan sama, mutta en kiireessä alkanut siitä kirjoittaa.
Siis ovatko vaikkapa Ande mielestäsi kaikki maailman sotaa käyvät ihmiset " vain" mielenvikaisia? Ja että sääliksi käy, kun pienen ihmisen paha olo siinä vaan purkautuu. Ja sama tietty terroristien suhteen.
Tätähän voi laajentaa ja miettiä yksilön vastuuta yleisemmin: Oliko Hitler mielenvikainen? Olivatko kaikki hänen lähimmät miehensä mielenvikaisia? Entä kaikki hänen sotilaansa? Entäpä ne kaikki tavalliset saksalaiset, jotka lumoutuivat Hitleristä, joiden avulla hän pääsi valtaan jne.? Ollaanko me sen kummempia ihmisiä loppujen lopuksi kuin he?
Kyllä mun mielestä voi olla ja onkin todella mielenvikaisia oppirakennelmia/ajatusjärjestelmiä/elämänkatsomuksia, mutta ovatko kaikki niitä kannattavat varsinaisesti mieleltään sairaita - siis sillä tavalla, että olisivat syyntakeettomia? Aika vaikea vetää rajaa.
Kiva zkelvin, kun viitsit selventää ajatuksiasi enemmän. Mä toisinaan kommentoin kärkkäästi. Ja täällä netissä ei kiireessä aina ehdi kirjoittaa kaikkea, mitä mielessä on (en minäkään, tietenkään). En vain siedä sitä, että haluttaisiin poistaa kokonaan yksilön vastuu, kun on kyse äärimmäisistä teoista - tekijää ei saa syyttää, kun sillä vähän pääsi purkautumaan paha mieli, vanhempia ei saa syyttää, no kun niitä ei nyt vaan saa syyttää, ehkäs vika onkin yhteiskunnassa... Juu, ja tämä siis kärjistetysti. Ymmärsin siis nyt zkelvin, ettet tarkoittanut sitä, mutta kyllä tätä ajattelua joillakin muilla esiintyy.
Hitler ei ollut mieleltään terve ihminen, se on fakta. Hänellä oli karisma jolla hän sai mukaansa ihmisjoukot lupaamalla paremman maailman. Hänellä oli taktiikka joka puri ihmisiin. Hän oli ilmiömäisen lahjakas puhuja. Hitler sai ihmiset uskomaan utopiaan. Psykiatrian termeissä hän oli psykopaatti. (lue Hitlerin lapsuus)
Ihminen joka oman kuolemansa kautta haluaa viedä mukanaan viattomia ihmisiä on SAIRAS ihminen. (esim. perheväkivalta)
Ratkaistaanko mielestäsi asia syyllistämällä vanhempia ja heidän lastaan. Tuomitsemalla ja vihaamalla heitä.
Minun mielestäni se ei ole mikään vaihtoehto.
Yhteenkuluvaisuus ja toisista välittäminen ja siihen kasvattaminen voisi suunnnata ihmiset oikeille raiteille.
Psykiatria määrittää nämä itsemurhaiskut mielentilanhäiriöiksi. Järjestöt voivat toki tehdä näistä ihmisistä sankaritekojen tekiöitä. Itseasiassa hyvin harva ihminen valikoituu tähän tehtävään. Siihen tarvitaan juuri se mielentilanhäiriö. Usein tähän valmis ihminen on erakoitunut muista.
Kukaan ei ole väittänyt että asia pitää painaa villaisella.
En usko, että kaikki joukkomurhan tehneet ovat psykopaatteja.
Jos Hitler oli psykopaatti, entä kaikki ne muut jotka toteuttivat näitä joukkomurhia. Jotkut varmaan tekivät sitä siksi, että pelkäsivät vastustaa Hitleriä, toiset koska uskoivat Hitlerin ideologiaan eli pitivät sitä oikeana tekona, ja varmaan oli joukossa myös mielenvikaisia.
Olen lukenut paljon aiheeseen liittyen, ihan hirveitä asioita.
Hitlerin aikana tapahtui niin paljon pahaa, ja niin moni osallistui siihen, että en mitenkään voi uskoa, että kaikki olisivat olleet mielipuolia.
En myöskään usko, että kaikki kauheudet olisi tehty pelossa, koska esim. monet SS-miehet olivat oikein nauttineet tappamisesta. Olivatko he tosiaan kaikki vaan mielisairaita? En usko. Uskon että he olivat pahoja, koska halusivat toteuttaa pahan miehen pahaa ideologiaa. (paitsi ehkä ne jotka toimivat vain pelon alla)
Hitlerhän halusi iskostaa ideologiansa jo lapsiin, että he kasvaisivat siihen ja pitäisivät toimintatapoja normaaleina.
Mutta, jokaisella ihmisellä on kuitenkin oma järki, jolla voi ajatella mikä on oikein, mikä väärin. Ja mikä on hyvää, mikä pahaa.
Olihan Hitlerin Saksassa myös ihmisiä, jotka vastustivat Hitleriä, vaikka salassa. Oli ihmisiä, jotka pelastivat juutalaisia oman henkensä uhalla. Olivatko vaan he normaaleja, ja muut psykopaatteja?
Maailmassa on ollut aina hyvyyttä ja pahuutta. Ei hyvyyttä ja mielenvikaisuutta (tai no sitäkin varmasti)
Mutta te jotka olette sitä mieltä, että täysin terve ihminen pystyy tähän, niin miten selitätte sen?
Sodassa ihminen pystyy tappamaan oman henkensä/perheensä puolesta säilyäkseen hengissä, ei kuollakseen. Tässä ei ole nyt kysymys siitä.
En silti usko siihenkään että kaikki joukkoitsemurhan tehneet olisivat mielisairaita. Varmaan osa onkin.
Mutta voiko olla varma, että ihminen on mielisairas, eikä " paha" ihminen joka haluaa toteuttaa ideologiaansa (eikä siis itse välttämättä miellä tekevänsä pahaa)
Oletko nähnyt leffan " Hotel Ruanda" , perustuu tositapahtumiin.
Siellä sadat, varmaan tuhannetkin sotilaat tappoivat ja silpoivat julmasti yli miljoona ihmistä. Siis kokonaisia kyliä, aseettomia naisia, lapsia, vanhuksia.
Ja samoin Bosniassa, Kosovossa... Näitä sotarikollisia nyt yritetään saada oikeuden eteen.
On niiiin paljon ihmisiä, jotka on tappanut viattomia ihan huvikseen, että voivatko kaikki olla mielenvikaisia? Siihen on tietysti helppo aina vedota. Onneksi on hyvät mielentilatutkimukset, ettei kaikki rikolliset pääse helpommalla vedoten mielisairauteen.
Kaverin mielipiteiden ja julistusten perusteella vaikuttaa, että syöksykierre on jätkunut jo jonkin aikaa. Hämmentynyt nuori mies, joka luki liian aikaisin liian vaikeita kirjoja.
Eniten minua ihmetyttää se, etteivät vanhemmat tai ystävät huomanneet hänen ongelmiaan.
Jokainen tietysti näkee ja kuulee mitä haluaa. Minä en näe saatanaa, vaan vakavasti häiriintyneen nuoren.
Toivon jaksamista kaikille osallisille.