Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isomman lapsen hoito äitiyslomalla, ennen synnytystä

06.11.2007 |

Toisen odotus vasta puolivälin paikkeilla, mutta selkäkipujen kanssa painiessa tuli mieleen tällainenkin kysymys.

Miten olette toimineet/ajatelleet toimia isomman/isompien lasten hoidon kanssa, kun jäätte itse äitiyslomalle?

Mulla on parivuotias esikoinen ja olen pohtinut, jatkaako hän päivähoidossa synnytykseen asti, onko kokopäiväisesti/osapäiväisesti, missä vaiheessa sitten tulee kotiin hoitoon, jne. Tarkoitus kuitenkin on, että hän on sitten mun ja vauvan kanssa kotona, eikä jatka päivähoidossa enää silloin.

Tietty, jos tässä tämän selän kanssa joutuu saitsulle, niin sittenhän esikoinen tietty on hoidossa, että saan levätä. Mutta miten normitilanteessa...?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että pidät hoitopaikan vielä pari kuukautta äitiysloman alussa. Meillä esikoinen oli pph:lla hoidossa, kun odotin kakkosta. Ikäeroa tuli tasan kaksi vuotta ja päädyttiin miehen kanssa siihen, että poika jatkaa hoidossa silloin vuoden loppuun (1,5 kuukautta la:n jälkeen).

Äitiysloman ensimmäinen kuukausi meni niin, että itse lepäilin ja hoidin itseäni sekä valmistelin kotia vauvaa varten - tuo aika oli aivan luksusta!!! Esikoinen oli tuolloin hoidossa lähes joka päivä, välillä tosin hiukan lyhyempää päivää. Kun olin vauvan kanssa sairaalassa lähes viikon sydänvikaepäilyjen takia, esikoinen jatkoi päivät tutulla pph:lla ja mieheni pystyi olemaan normaalisti töissä. Kun kotiuduimme sairaalasta, esikoinen oli kotonamme pari viikkoa miehen ollessa isyyslomalla ja sen jälkeen palasi takaisin pph:lle muutamaksi viikoksi. Mielestäni tämä järjestely oli LOISTAVA ja auttoi todella paljon omaa jaksamistani. Toki on myönnettävä, että kun vauva oli jo talossa, esikoinen rupesi välittömästi osoittamaan mieltään tuosta hoitokuviosta ja sen takia otimmekin hänet hiukan alkuperäissuunnitelmaa aiemmin pois hoidosta. Sen sijaan synnytystä edeltävä kuukausi meni vanhaan tapaan, sillä eihän poika tiennyt, että olen kotona töiden sijaan.

Nyt meille on syntymässä kolmas ja nämä kaksi vipeltäjää (4v ja 2v) ovat kotona kanssani. Varmasti tulevasta selvitään hyvin, mutta ei haittaisi, vaikka lapsilla olisi joku kiva kokopäiväinen hoitopaikka sairaalassaoloajan ja hiukan sen jälkeenkin. Kun ensimmäisistä viikoista on selvitty kunnialla, vauva saa ulkoiluluvan ja omat " paikatkin" rupeavat olemaan kunnossa, on ihan eri asia hoitaa kaikkia lapsia kotona. En minäkään ajatellut hetkeäkään, että olisin muinoin jättänyt esikoisen edes osapäiväiseksi hoitoon tuon alkurypistyksen jälkeen.

t. Jogu (25+6)

Vierailija
2/8 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänhän vaikuttaa mun mielestä jonkun verran, minkä ikäinen on esikoinen...

Nyt äippäloman alussa esikoisella ollut extravapaapäiviä sen mukaan kun on hyvältä tuntunut (lapsen ja minun voinnin mukaan) 1-2/vko. Näistä ei ole kuitenkaan sovittu tarhan kanssa paljoa etukäteen, joten koko kuukaudesta maksetaan.

Joulukuun alusta (la 27.11) tehdään osakuukausisopimus ja sitten pitäis osata hyvissäajoin kertoa milloin lapsi on hoidossa, milloin kotona. En raskisi ottaa lasta kokonaan pois tarhasta, koska tykkää siellä olla ja siellä on kaverit ja paljon touhua. Varmaankin tulee jatkossa oleman 2-3 päivää viikossa tarhassa. Paitsi että uskomme esikoisen hyötyvän tarhasta, ajattelen kyllä myös itseäni! Kun esikko hoidossa, voi levähtää vauvan kanssa yhdessä. En minä uskalla jättää 4v:ta leikkimään ja mennä päiväunille... Niin ja usein jos ollut vaikka 4 päivää putkeen kotona, niin kyselee jo milloin pääsee taas tarhaan...

3kk välein voi sopimusta muuttaa, että katsotaan tilannetta sitten kevättalvella tarv. uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v. täyttävä tyttö on 3 päivää hoidossa ja itse olen ajatellut, että muutan ä.loman alussa sopimuksen puolipäiväiseksi (3x/vko 5 tuntia). Nautin itseni ja kodin hoidosta mikäli en poksahda ennen aikoja (kuten viimeksi kerkesin olla ä.lomalla 2 päivää ;))

Vauvan synnyttyä tyttö saa olla kotona, kun isäkin on. Mielestäni on tärkeää, että tyttö saa olla kotona tutustumassa uuteen perheenjäseneen. Päiväkotihenkilökunnan mukaan on myös tärkeää, että lapsi voi rauhassa ryhmäytyä uudelleen omaan perheeseensä!

Kun neiti on sitten saanut " tarpeekseen" isosiskona olemisesta niin haluaa varmasti takaisin rakastamaansa hoitopaikkaan kavereiden luokse. Luulen, että tähän vaikuttaa nimenomaan lapsen ikä... 4v. kaipaa jo 2-3 kertaa viikossa ikäistensä seuraa sekä hoitoympäristöä kehittyäkseen ryhmätoimijana.

Paras ratkaisu loman perheen kannalta löytyy varmasti kokeilemalla :)

Vierailija
4/8 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 2v10kk, kun toinen lapsemme syntyi. Pidimme hänellä tarhapaikan, mutta rajasimme hoitoajan 5-7h ja otimme 8 vapaapäivää kuussa, eli käytännössä oli hoidossa 3pv viikossa. Näin saimme varmistettua sen, että hoitopaikka säilyy, sekä sen että äidin ja lasten mielenterveys säilyy.

Viikon päästä meille odotetaan kolmosta ja isoveljet ovat nyt 7v ja 4v3kk. Vanhempi on siis ekaluokkalainen, jolla on paikka liikuntapainotteisesta iltapäivätoiminnasta. Hänellä on kännykkä mukana ja välillä tulee puhelu pian koulun jälkeen, että nyt tekisi mieli tulla kotiin. Jos vain olen kotona, niin saa tulla. Usein kaverit ja mukava toiminta saa pysymään pari kolme tuntia iltapäiväkerhossa.

Kakkonen on ollut äitiyslomani alusta lähtien tarhassa samalla tavalla, kuin esikoinen aikanaan. Nyt olemme anoneet vain 6 vapaapäivää ja se on tuntunut sopivalta. Ylimääräisiä vapaapäiviä on saanut kovasti perustella pojalle, joka kaipaa kavereita tosi paljon. Lähes joka ilta meillä on joku kaveri, vaikka tarhassakin on saanut leikkiä. Minun on siis vaikea kuvitella, että meidän perheessämme olisi ollut kenenkään etu ottaa poju kokonaan pois hoidosta.

Ystäväperheessämme 4v isoveli otettiin kotiin, mutta hän käy kolme kertaa viikossa kerhossa, jonain iltana temppukoulussa jne. Meidän tapauksessamme tarha oli selkeämpi ja mukavan tuttu ja turvallinen vaihtoehto.

Monikin systeemi varmasti toimii. Itse olen myös nauttinut aivan mielettömästi näistä äitiysloman alkuviikoista, jolloin olen saanut monen vuoden tauon jälkeen olla melko paljon päivisin yksin kotona. Tekee hyvää pääkopalle!

Pepi 39+0

Vierailija
5/8 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli n.3v7kk kun vauva syntyi. Tarkoitus oli ollut että esikoinen sitten jatkaa 3pv/viikko hoidossa. Olin ajatellut siirtyä tuohon jo kun äitiysloma alkaa, mutta emme ehtineet koska vauva syntyikin rv 33+1, jo ennenkuin äitiysloma ehti alkaa.

Onneksi oli tarhapaikka valmiina, koska seurasi 3kk sairaalarumba jolloin esikoisen hoitopaikka oli pelastus!

Nyt syksyllä sitten kun vauva on kotiutunut vihdoin, esikoinen jatkaa tarhassa 3pv/viikko (yleensä ti, ke, to n.10-16). " Kokopäiväpaikka" (ja ilmoitettu 8 vapaapäivä/kk) meillä on sen takia että vauvan takia vieläkin juostaan sairaalassa kontrolleissa ja yllättäenkin välillä, jolloin tarvitaan se kokopäiväpaikka..

Mutta siis. Pitäisin paikan ainakin siihen asti että vauva syntyy ja tilanne tasoittuu, ja sittenhän voi harkita olisiko tuollainen osa-aikahoito hyvä juuri omalle esikoiselle, luonteesta , iästä ym. riippuen.

Vierailija
6/8 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen kohta 2v ja laskettu aika 28.12. esikoinen on ollut 50% hoidossa koko tämän vuoden ja tarkoitus olikin jatkaa samalla tavalla vauvan syntymään asti(pidempäänkin ois paikkaa pidetty mutta painostivat hoidosta että on tulijoita että tarttis toisille). esikoinen on aina jäänyt todella riemumielin hoitoon, juoksee ja vilkuttaa vaan että heippa. paitsi nyt kun olen ollut supistuseten vuoksi sairaslomalla jo 2v ja sairasloma jatkuu äitiysloman alkuun niin esikoinenpa kieltäytyy menemästä hoitoon jää sinne kamalalla itkulla. itellä on todella ristiriitaiset ajatukset, kurjaa on toinen jättää sinne itkemään, mutta todella vaikeaa meillä olisi täällä kotonakin keskenämme olla(vauva varmasti syntys ennenaikojaan).

alkuperäiseen kysymykseen kuitenkin vastaisin että pidä ihmeessä hoitopaikka ja tilanteen mukaan irtisanot sen, helpomalla siitä eroon pääsee kuin että sais uuden paikan jos tilanteet kotona sitä " vaatii" . meillä on hoitopaikka varattu tammikuun loppuun, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
7/8 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnekss on paikka - mulla vasta viikkoja 25 ja kuitenkin jo uudestaan saikulla suppareiden ja paikkojen aukeamisen takia. En todellakaan olisi kyvykäs hoitaman tässä 2-vuotiasta, kun ei edes saisi paljoa liikkua...

Jos tyttö vaan tykkää olla tarhassa myös vauvan syntymän jälkeen, saa mielellään jatkaa. Ei ole kukaan meillä tarhassa vihjaillut että pois pitäis ottaa. Tosin tyttö on siellä myöskin vasta aloittanut, on nyt toista kuukautta ja viihtyy hyvin.

Vierailija
8/8 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Mikkelissä ei onnistu tuo. Jos vanhempi äitiyslomalla, isommat menettää päivähoitopaikan. Niin meille sanottiin puhelimessa.

Laitontahan toi on mutta kun ei ole päivähoitopaikkoja.