Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus rajaa lailla tehohoidon työtaistelun ulkopuolelle

Vierailija
06.11.2007 |

Tämän aamun Hesarissa juttu, kuinka hallitus tällä viikolla vie eduskuntaan lakiesityksen, jolla rajataan tehyn työtaistelun ulkopuolelle keskosten hoito, kiireelliset leikkaukset yms.

Noin 10% irtisanoutuneista ei voikaan osallistua työtaisteluun

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika pienellä palkalla olen tehnyt työtäni.

En saa koskaan mitään korvauksia iltaisin ja viikonloppuisin tehdyistä töistä.

Vaikka mielelläni ottaisin lisää palkkaa vastuullisesta ja raskaastakin työstäni, niin siltikään minulla ei olisi ikinä sydäntä tehdä niin, kuten hoitajat ovat nyt näköjään tekemässä. Minusta on ihan kammottavaa, että ihmishenkiä on vaarassa mennä!

Ajattelin vertailun vuoksi tällaista kuviota:

Minulla olisi mahdollisuus saada lisää palkkaa, mutta samalla se tarkoittaisi sitä, että minun pitäisi jättää koulukiusattu ja mukiloitu lapsi koulun vessaan verissään makaamaan. Lapsi on hakattu niin pahasti, että hän on tajuton. Tiedän, että hän selviäisi jos minä opettaja hälyttäisin nyt apua hänelle. Mutta en tee sitä, koska samalla kellonlyömällä minulla alkaa työtaistelu ja irtisanoudun opettajan työstäni. Jätän oppilaan vessaan makaamaan. Minun on saatava lisää palkkaa.

Tämä on keksitty esimerkki, mutta kertoo ajatuksistani tämän hoitajien työtaistelun alla. Suon mielelläni hoitajille lisää palkkaa, mutta en hyväksy keinoja.

Vierailija
2/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella on Suomessa velvollisuus autta tai syytetään heitteillejätöstä. Kyllä minäkin sh:na autan tuolla kadulla onnettomuuteen joutuneita tms. Elvytän, jos jonkun sydän pysähtyy juuri kohdalla. Kuten jokaisen pitäisi tehdä.

Työnteko on sitten eriasia. Sinäkin voit tipauttaa karttakepin kädestä juuri sillä kellon lyömällä, kun työtaistelu alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkini olikin kuvitteellinen.

Mutta siellä sairaaloissa on valtavasti potilaita, jotka tarvitsevat apua. Ei heitä voi jättää sinne kylmästi oman onnensa nojaan. Mielestäni teillä on liian pienet palkat työnvaativuuteen nähden, mutta tämä keino on väärä. En hyväksy, että ihmishenkiä menetetään palkkataistelun tähden.

Ope

Vierailija
4/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyneet varat näkyisivät Fortumin tuloksessa ja valtion kassa saisi lisää tuloja. Joista osa voitaisiin käyttää mm hoitajien palkankorotuksiin.

Vierailija
5/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkini olikin sikäli kuvitteellinen.

Teillä hoitajilla kuitenkin tilanne on sillä tavalla todellinen, että siellä sairaaloissa ym. on valtavasti potilaita, joita täytyy auttaa, eikä heitä voi jättää oman onnensa nojaan. En hyväksy, että ihmishenkiä menetetään työtaistelun takia. Lisää palkkaa teille pitäisi tietenkin saada työn vaativuuden takia, mutta näitä keinoja en hyväksy.

Ope

Vierailija
6/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valitatte vain kaikkien muiden hyvistä aplkoista. Eikö suomalainen koulujärjestelmä takaa sen, että kaikilla on mahdollisuus hakeutua mihin ammattiin tahansa kykyjensä mukaan.

Jos tuntuu että toisille maksetaan liian hyvin niin siitä vaan yrittämään. Kyllä aina löytyy valitettavasti niitä joilla ei resurssit tai kiinnostus riitä vaativimpiin paikkoihin ja näin jää työnekijöitä sinne huonommin palkattuihin hommiinkin

Vierailija
7/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. VF sanoi näin " Ilmoitan nyt kaikelle kansalle, että minä en lainmuutoksen turvinkaan tule menemään irtisanoutumiseni realisoiduttua enää töihin. Pakkotyöhön en suostu vaikka kaikki maailman orvot kuolisivat nälkään keskoskaapissa. Sehän on se mitä tulee työnantajan mukaan tapahtumaan. Ja miksi? Kun ei haluta maksaa jotain kälyistä 500 euroa."

Tuota sivustoa luettuani sappeni kiehui, nuo hoitajat on aivan sairaita! Olen jo sitä mieltä, että annetaan noiden irtisanoutua ihan rauhassa. Sitten voidaan blokata nuo sairaat fanaatikot kortistoon ja tervehdyttää julkinen terveydenhuolto.

Ainoa mikä tuolla sivustolla minua nauratti oli, kun hoitsut miettivät mitä alkavat tekemään työkseen jos irtisanoutumiset toteutuu. Yksikin oli menossa kaupan kassalle, kun siellä on niin hyvät palkat. Tiesi jopa tuntipalkan, pikaisesti kun laskee kuukausipalkan sillä tuntipalkalla niin kauas jää hoitajien peruspalkoista ja kaupassa harvoin saa edes täyttä työviikkoa. Taitaisi ongelma ratketa, kun hoitajille annettaisiin tuntipalkka vaikka se 9¿/h, palkka laskisi ja hoitajat olisivat tyytyväisiä, kun saisivat kaupan kassan palkan, kun se on niin hyvä!

Vierailija
8/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmishengistä ovat ihan varmasti niin älykkäitä ja inhimillisiä ihmisiä, että eivät jätä ketään kuolemaan.

Palkankorotukset pitäisi kohdistaa tarkemmin vastaamaan työn vaativuutta. Ei niitä vaativimpia töitä tekeviä hoitajia ole niin valtavasti eli heille voitaisiin oikeasti maksaa kunnon korotus ja " rivihoitajille" normaali korotus.

Vierailija
9/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin nimittäin selvää ja saisin ihan lähtöpalkaksi yli 1e enemmän tunnilta kuin nyt sh:na. Ja vuorolisätkin ovat paremmat.

Oikeasti mietin sitä tilannetta, vaikka pidänkin työstäni paljon. Joudun kuitenkin mielestäni nyt joustamaan kohtuuttomasti ja perhehän se on joka kärsii. Esimerkkinä ennen näitä vuoronvaihto yms. kieltoja 11 päivän työputki, jonka jälkeen kaksi vapaata ja viisi taas töissä. Lisäksi olen tehnyt lukemattomia tuplavuoroja eli 7-21.30. Työ on antoisaa, mutta näillä resursseilla liian vaativaa perheelliselle.

Vierailija
10/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tein.

Vierailija
11/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro pois vai huomasitko ettei se hoitajien palkkaa ylitäkkään?

Vierailija
12/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kerro pois vai huomasitko ettei se hoitajien palkkaa ylitäkkään?

Vierailija
13/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehyläiset orjia ole, ja sitähän tuo on. Lisäksi se rikkoo yksilön oikeutta järjestäytyä.

Kukaan ei halua jättää potilaita kuolemaan, siksipä tehyläisillä on suurella osalla vapaata 20.11. Ja jos vuorokauden vaihteessa jäisi hoitamaan potilaita, niin kellä vastuu? Eihän ilman työsuhdetta potilaitakaan voi hoitaa. Kuntatyönantajilla ja viime kädessä hallituksella on mahdollisuus estää tämä. Enää ei tehyläiset myy omaa ammattitaitoaan puoli-ilmaiseksi.

Jos olemme näin tärkeitä, niin missä on palkka? Miksei Suomella ole muka varaa sijoittaa terveydenhuoltoon enempää rahaa?

Vierailija
14/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa jo päättää elääkö sillä palkalla vai ei. Taitaisi tehdä terää kokeilla jotakin muuta hommaa ihan oikeasti, missä pitää töitä tehdä ihan aikuisten oikeasti.

Vierailija
15/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkankorotus tulee nousee sairaanhoitajan palkka melkein samaan kuin tuntemieni varastomiesten. Heillä ei ole koulutusta ja työ on päivätyötä, kevyttä sellaista. Että näin hyvä palkka...

Näittekö telkassa maininnan siitä miten Vaasan sairaalassa ei ole enää hoitajille edes kunnon työpukuja tarjota. Tehdään töitä jopa paperisissa kuteissa : D. Tosi laadukas työpaikan tarjoama etuus tämäkin.

Sairaaloissa, lastenosastolla esim hoitaja voi joutua tekemään kolme (!!) vuoroa peräkkäin, koska vuoroon ei ole tulijoita esim osastolla riehuvan ripuli tms taudin tartutettua myös hoitajat. Hoitajat siis ovat joustaneet, joustaneet ja vielä joustaneet loputtomasti. Tämä on tapahtunut oman terveyden, perheen, ystävyyssuhteiden ja vapaa-ajan kustannuksella. Kuinka kauan luulette hoitajien jaksavan tällaista?

Ja kyllä, tämä on minulle ollut " kutsumustyö" . Pidän työstäni, potilaista - mutta, oikeasti, en jaksa enää kauaa. Ajatuskin siitä, että pitäisi tehdä tätä vielä seuraavat 30vuotta pelottaa. Tuskin terveys kestää. Toivon vain että perheeni pysyy kasassa, vaikka olen aina ihan kuitti eikä se näy mitenkään siinä palkkanauhassakaan.

Tervetuloa vaan kaikki näihin hommiin. Toivottavasti teillä on hyvätuloinen puoliso muuten on ihan turha haaveilla perheestä tai omakotitalosta.

Vierailija
16/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osaamme rahankäyttöä sitten vain paremmin, mutta kyllä meidän perhe elää hoitajien tulotasoa vastaavalla rahasummalla ihan hyvin.

Vierailija
17/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti asutaan omakotitalossa ja lapsiakin on 3. Enkä tunne itseäni köyhäksi.

Vierailija
18/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuka voi jättää työpaikkansa ja samalla keskosen kuolemaan kaappiinsa. Mutta hallitus tuli onneksi hätiin.

Vierailija
19/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä miten he meinaavat pakottaa hoitajat takaisin töihin, tulee volemaan kyllä hankalaa.

Vierailija
20/83 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin ei ole mukana tässä joukkoirtisanoutumisessa, eli ei saa työpaikkaansa myöskään takaisin vaikka työtaistelu päättyy, vaan neuvottelee siitä itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi