Eilen kuuntelin bussissa äidin ja lapsen keskustelua.
Lapsi olin n. 5v. Kello on 18.00 ja ilmeisesti olivat tulossa hoidosta. Lapsi nitisi ja natisi, sanoi olevansa väsynyt. Äiti siihen vaan totesi, että sinähän menit hoitoon vasta 8:lta, et voi olla väsynyt. Tänä aamuna oli menossa 6.30 hoitoon. Tekevätpä lapset pitkää päivää, pidempää kuin minä töissä. Onneksi lapseni eivät joudu kokemaan tuota.
Kommentit (61)
Samoin oli eilen, repikääs siitä. Mutta sitten onkin taas monta päivää, ettei tarvitse käydä ollenkaan ja esim kolmen viime viikon aikana hoitopäiviä varmaan yhteensä 6.
On hyvä jos lapset kärsii. Jos ne on tyytyväisiä elämään, se tarkoittaa että ovat häiriintyneitä.
Vierailija:
on oppinut hyperaktiiviseksi.
Ei siinä sen kummempaa. Kannattaisi treenata keskittymistä ja muita malttilajeja ennen koulun alkua.
kuvitella lasta tuntematta. Kuitenkin sama lapsi voi halutessaan leikkiä pari tuntia yksin nuken tai pikkuponien kanssa; pelata 200 palan palapelin hermostumatta, piirtää ja askarrella hiirenhiljaa. Olisiko sittenkin hyperaktiivis-autistinen:) Eläköön koti-diagnostiikka!
Oikeasti tyttäreni on elämästä täysillä nauttiva, hyvinkin älykäs ikäisekseen eikä koskaan ole esim tarhasta valitettu käytöksestä. Itse olin samanlainen pienenä.
39
klo 16.45, syömme hänen kanssaan isän yleensä laittaman ruuan ja lähden pelaamaan sitä jalkapalloa pihalle. Tai pelaamme pelejä tai seuraan hänen askarteluaan samalla kun esim teen kotitöitä vieressä. Ja viikonloput + lomat olemme hänen kanssaan myös - ihan kuten muutkin vanhemmat. Mitä vielä pitäisi??
Äsken kirjoitit että lähtee sinne kaverien kanssa...
...hirveä kiire pelaamaan fudista tai muuten vaan pariksi tunniksi pihalle tai kaverin kanssa leikkimään...
En siis maininnut viestissä no 39 kenen kanssa sitä fudista pelaa. Mielummin minun kanssani kuin isänsä joka puolestaan vie häntä sunnuntaiaamuisin fudisharkkoihin.
Niin kuin jo sanoin, en voi millään uskoa, että löytäisin MISTÄÄN sellaista naapuria, jolla olisi täysin samat vuorot kun minulla.
Vaikka se hoitaja olisi vain ja ainoastaan meillä, en todellakaan usko, että missään kunnassa maksetaan niin paljon tukea, että omaksi osuudekseni jää vain 125 e/kk, kun hoitaja tekee aamu-, ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroja. Hienoa jos jossain niin onkin.
Vierailija:
että kunnan tukea eli et todellakaan maksaisi vain 125 euroa kuussa.Sitäpaitsi se hoitaja voi olla myös siellä naapurissa, jolla on esim. kolme lasta ennestään ja tarvitsee siihen ryhmään yhden lapsen lisää. Silloin sinulle tulevat kustannukset olisivat tasan samat kuin päivähoidossa.
31
oletko edes yrittänyt? Et edes tiennyt koko jutusta mitään...
että pelaisi sinun kanssasi tai isänsä kanssa. Vasta myöhemmin sen keksit...
Ja jos menee kaverin kanssa leikkimään, varmaan sinäkin sitten leikit siellä mukana... Tässä uusioversiossa ainakin.
kotonakitujilla on vaikeeta....
Onneksi tiedän itse olevani paras äiti lapsilleni.
Tuntuu olevan kovasti henkisiä vaikeuksia kun pitää kaivamalla kaivaa vikoja muista. Ehkä kannattaisi mennä töihin ja laittaa lapset tarhaan että heillä olisi normaali ympäristö edes muutaman tunnin päivässä!! Ei se että löhöät sohvalla lukemassa Me naiset -lehteä lasten pyöriessä ympärillä tee sinusta superäitiä, muistahan se:)
Mistä niin päättelet? Ja mitä ihmeen vikoja minä olen kaivellut?? Huomautin vain, kun näin ilmiselvän valheen...
57
Sekö että leikin lapseni kanssa tai pelaan jalkapalloa? Tervetuloa meidän pihalle tänään 17.30, kyllä me otetaan sut mukaan.
Sori en tajunnut että podet huonoa omaatuntoa tai itsetuntoa siksi ettet itse jaksa touhuta omien lastesi kanssa. Ei sitä kaikilta vaadita - lapsesi kyllä rakastaa sua ihan tuollaisena.
ja sitten yhtäkkiä sinä oletkin jokailtainen päivystävä futismamma, niin onhan se vähän paksua... Sitäpaitsi lapsesi hoitopäivä on liian pitkä joka tapauksessa.
59
Työt alkavat klo 7.30 ja päättyvät klo 20, viikkotuntimäärä 38,5h. Kahden tällaisen pitkän päivän välisen ajan lapseni viettäisi siis kokonaan päiväkodissa, eli siis putkeen 1,5 vuorokautta. Ei ole järkeä hakea jo nukkuvaa lasta yöksi kotiin ja taas raahata aamulla takaisin puoliunessa. Vastapainoksi lapsi totta kai olisi vapaapäivinäni kotona.
Mitäpä sanotte tästä?
En hetkeäkään väittänyt että olisin joka päivä fudismamma, se nyt on vain yksi tapa viettää aikaa yhdessä. Esim äsken olimme pihalla katsomassa isoa traktoria ja rekkoja jotka tekevät tallinpohjaa. Nyt istumme tässä takan edessä, syödään pullaa ja juodaan kaakaota; tyttö piirtää samalla tuossa vieressä. Maailmassa on miljoonia tapoja olla yhdessä, tärkeintä on olla läsnä.
Eikä nuo isommatkaan lapset tunnu kärsineen vajaan 10h hoitopäivistä, ihan keskivertoälykkäitä heistäkin on tullut (lukiolaisella 9 ka). Mikä sua puree??!! En ymmärrä pointtiasi jos olet itsekin töissäkäyvä äiti??
miten kaupan kassa voi tehdä työtä ETÄNÄ???
Vierailija:
Työtä voi tehdä lyhennettynä, etänä, vuorotellen, limittäin, vuorotteluvapaalla, jolloin työllistetään joku työtön...Ei se lapsen rääkkääminen ole ainoa vaihtoehto.
" Hae hoitopaikkaa työpaikan läheltä"
Entä, jos asuu ihan eri kunnassa kun työpaikka on? Entä, jos omassa kunnassa ei ole mahdollisuutta työllistyä omalla alalla?
" Hakekaa vuorotellen lapsi hoidosta."
Entä, jos kulkee miehen kanssa yhdellä autolla yhdessä työmatkaa? Toisen työpaikka suuren kaupungin toisella laidalla ja toisen toisella. Työmatka on väkisin tunnin mittainen. ja työpäivä 8h eli yhteensä lapsi joutuu olemaan pk:ssa 10h.
" Tee etätöitä"
Hoitoalalla aika vaikeeta.
minun lapseni heräsi 6. 00 ja pääsi hoidosta kun päiväkoti sulkeutui 17. 00. Se aika oli yhtä helvettiä, itse tein töitä 7-18/19 ja mies haki tuolloin viiden aikaan lapsen. Olimme kaikki stressaantuneita, vihaisia ja ei täällä kovin montaa hyvää sanaa kuulunut.
Sitten loppui työsopimus ja elämä jatkui. Nyt saa esikoinenkin nauttia täysillä äidistä, kun aion olla ehkä sen koko 3 vuotta vauvan kanssa kotosalla.