Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei ole varaa edes jouluruokiin...

Vierailija
05.11.2007 |

Kaupat ovat avanneet ovensa sunnuntain kuluttajille. Joululahjahyllyt ovat auenneet, kohta jo iloiset tonttuset kilistävät kulkusiaan joka hyllyn reunalla ja Joulusta tehdään materiaalinen kulutusjuhla, jossa tunnelma tulee ostetuista ruoista ja lahjoista...



Tänä vuonna meidän perhe joutuu miettimään, miten pärjäämme edes loppuvuoden. Lahjoja ei voida pahemmin hankkia, joulupöytä ei tule tänä jouluna olemaan sellainen kuin viime vuonna. SYitä en tähän halua laittaa koska joku voisi tunnistaa....



Köyhä olo valtaa mielen, mutta toisaalta se antaa rauhan sille ettei ole PAKKO ostaa kun ei ole varaa ostaa! Onneksi pääsemme syömään jouluaterian edes vanhemmillemme...



Onko muita joilla Joulu on tällainen ja miten olette ajatelleet informoida esim. sukulaisia lahjojen annosta tms? Meillä kun sukulaiset ostavat kalliita lahjoja, en kehtaa antaa kahden euron suklaata... enkä kehtaa edes sanoa että meillä on tiukkaa...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kulissi PAKKO pitää pystyssä ?

Vierailija
2/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi olettekin jo menossa niin saatte kunnon jouluruuan sitten siellä.



Aikuiset eivät tarvitse lahjoja, pelkkä korttikin tuo jo hyvän mielen. Tai virkatkaa vaikka lasten kanssa patalappuja ja leipokaa pipareita lahjaksi. Jos siis edes niihin on varaa.



Jos sukulaisten lapsille haluatte ostaa leluja niin rupea nyt heti katsomaan alekoreja aina kaupassa käydessä. Niistä voi jotain pientä kivaa jo löytyäkkin halvalla.



Tai ostakaa heijastinliivit ja otsalamppu. Saa yhteensä alle vitosella ja on ainakin turvallisuutta lisäävä ja käytännöllinen lahja.





Ja muistakaa. Ei se raha tee joulua. Koristelkaa koti havuilla ja kynttilöillä. Askartelkaa itse joulukoristeita. Vaikka kävyistä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa.



Hyvää ja rauhallista joulua teille jo näin etukäteen. ja halaus. Kyllä ne raha asiatkin ajan kanssa tulevat kuntoon.



Ja jos tiedätte että sukulaisilta on teidän lapselle / lapsille tulossa paljon lahjoja niin ostakaa itse sitten vain jotain pientä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit saada ruokakuponkeja. Pelastusarmeijalta voi myös saada lapsille joululahjoja (ei rahaa vaan leluja)

Vierailija
4/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei raaski moittia lahjoista.. kattele netistä vinkkejä jos on kerran varaa pitää kuitenki nettiliittymää

Vierailija
5/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan häpeä on se ongelma?



t. 5

Vierailija
6/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ylipäätänsä ymmärrä miksi niitä lahjoja pitäsi olla kauheasti ja kalliita. Yhdet lahjat omille lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiseen kysymykseen, en tiedä millaista teillä on. Jos elämäntilanne on se mikä on, niin sen kanssa on sitten vain elettävä. Jos meillä olisi taloudellinen tilanne todella katastrofaalinen, niin luulen, että vanhempamme ja sisaruksemme mieluummin tietäisivät asiasta kuin eivät tietäisivät. Samalla he varmastikin auttaisivat esimerkiksi jouluruokien hankinnassa kuin ajattelisivat, että olemme joulun (tai minkä tahansa muunkaan) ajan nälissämme. En tietenkään tiedä tilannettanne, mutta jos koska niin jouluna useimmat ihmiset varmaan mieluummin auttavat teitä jollain konkreettisella tavalla kuin ostavat ehkä kalliitakin ja tarpeettomiakin lahjoja.



Sitten tuohon jouluruokiin. Mielestäni jouluruoat ovat itse asiassa verrattain halpoja. Kotimaiset juurekset ovat kaikista kasviksista halvimpia, samoin erityisesti ulkomainen kinkku on joulua ennen yleensä jopa sikahalpaa, ts. paljon halvempaa kuin esimerkiksi jauheliha. Toki jos rahaa ei ole yhtään, niin sitten ei sillä osteta noitakaan ruokia.



Eipä tässä tietysti muuta voi sanoa kuin että asiat yleensä järjestyvät tavalla tai toisella. Lisäksi vielä ei ole liian myöhäistä ottaa kakkostyötä ennen joulua, jolla voi lisätä ainakin hiukan tuloja.

Vierailija
8/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset perinneruuat on halpoja:

- porkkana, peruna- ja lanttulaatikko

- riisipuuro

- luumukiisseli

- rosollikaan ei ole kovin kallista



Kallein on kinkku, mutta ei sitä koko kinkkua tartte ostaa, vaan voi ostaa muutamia paloja hallista tai hyvästä lihakaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kahden euron suklaat ja teet itse vaikka kuivakakkuja lahjaksi. Tosi kiva lahja varmaan rikkaastakin! Eikä maksa sulle paljon.



Ja jouluruuat eivät ole perinteisesti kovin kalliita. Jos tekee itse peruna- porkkana- ja lanttulaatikon ja kinkun ostaa vaikka yhden kilon, niin siitä kyllä saa yhdelle aterialle taatusti riittävästi kinkkua. Ja jos haluaa kalaa, niin tekee itse vaikka sinappisilakoita, ei ole kallista. Ja toinen jouluateria voi olla vaikka riisipuuro rusinasopalla.



Väittäisin että joulun ruuista voi päästä halvemmalla kuin keskivertoisen tavallisen viikon ruuista, kun valitsee edullisimmasta päästä olevat jouluruuat.



Vierailija
10/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syökää kinkut ja kalliimmat herkut sitten vanhemmillanne.



Tee sukulaisten lahjat niin, että pyydät lapsiasi askartelemaan jotakin (hienoa, keksikää yhdessä!) ja osallistut siihen itse ihan kunnon panoksella. Saaja kyllä huomaa sen ja panee lahjan luultavasti paljon lämpimämmim merkille kuin kalliin ostolahjan. Tee itse vaikka lahjalle kaunis kehys, pussi, laatikko tai jotain.



Ja todella, jos lapsenne saavat lahjoja sukulaisilta, älkää te antako mitään kovin kallista, jotain pientä mistä teillekin tulee hyvä mieli. Emme mekään anna lapsillemme kuin yhden lahjan per nuppi, vaikkei nyt olekaan rahasta pulaa. Emme halua isoa lahjakasaa vaan mieluummin sellaisen määrän lahjoja että lapset jaksavat iloita jokaisesta.



Pää pysyyn!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotetaan...

Vierailija
12/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu pesemään vanhuksien lattioita, mattoja... Ota muutaman kuukauden siivoustyö. Mäccäriin tai Heseen pääsee myös tekemään vuoroa. Se on ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työssä. Itse joudun odottamaan itsestäni riippumattomista syistä rahan tuloa 1,5 kuukautta.



Se syy miksi en halua kertoa tiukkuudestamme ei ole kulissin ylläpitäminen vaan se, että en halua rasittaa asioillamme ihmisiä. Koska tilanne kuitenkin on väliaikainen mutta sattuu nyt olemaan tässä loppuvuodessa...



Nettiliittymä on ilmainen koska miehen firma maksaa tämän :)



Tosiaan noita leivonnaisia voisimme lasten kanssa tehdä! Mitäs sitte kummilapset joita on 4 kappaletta? Ei kait lapset itse niin tiedä lahjan hinnasta mutta kahden lapsen äidit tietävät... noh, toisaalta annamme sen mitä annamme. Jos joku keksii alle 10 eurolla mieluisat lahjat 8-vuotiaalle tytölle ja 5-vuotiaille pojalle skä tytölle niin kertokaa...KIITOS.



t. ap

Vierailija
14/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta kinkkua muutama kilo, kilo porkkanoita ja lanttua ja perunaa ja teet itse laatikot. Leivot joululimppua itse, samoin tortut ja piparit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa luottokortilla. Jos ei sellasta ole, niin hakemaan. Saatte sen 2 viikossa.

Vierailija
16/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenelle voi sanoa että varaa ei nyt ole mitään kallista ostaa

Vierailija
17/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se joulu on kuitenkin kerran vuodessa ja aina samaan aikaan, niin miksi ei voi jo vaikka kesäkuussa ruveta parikymppiä tai vaikkapa kympin säästämään kuukausittain. Kyllä sillä hinnalla jo jotain sapuskaa saa.



No, kirkolta taitaa saada jotain lahjakortteja, en ole ihan varma, mutta niin muistan kuulleeni.

Vierailija
18/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se muuten yllättävää että joulu tulee joka vuosi =)))

Vierailija
19/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee tuohon toisille kertomiseen, niin yksinkertaisesti lähetätte läheisille jouluKIRJEEN, kerrotte kuulumiset tältä vuodelta ja siinä samalla kerrotte, taloudellisen tilanteen olevan nyt sitä luokkaa, että materiaalinen muistaminen ei onnistu.



Mikäänhän? ei kaiketi estä muuta muistamista, ajan jakamista tms.



T. varakas, mutta silti luova ja materian vihaaja, mutta omaisia keiden kanssa viettä joulua, ei ole : (

Vierailija
20/26 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle hopeakoru, sormus tai riipus - näitä on koko ajan kultasepänliikkeiden tarjouskoreissa.

Lastenkirjoja saa poisto-osastoilta halvemmallakin kuin kympillä.

Kirpputorilla monet myyvät ihan käyttämättömiäkin levyjä, pelejä, kirjoja ja leluja, eikä hinta ole sitä kymppiäkään - ostajan on oltava kyllä sitten jo ajoissa paikalla.

Tavaratalojen ja lelukauppojen dumppauskoreista voi löytyä jotain lahjaksi sopivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän