Miksi mulle sanottiin pankissa, ettei voi tehdä testamenttia talosta avomiehen kanssa?
Tai siellä ei ainakaan osattu sanoa, miten pitäisi toimia tilanteessa, kun avopari ostaa yhdessä talon. Haluaisin niin, että jos minulle sattuu jotain, avomieheni voi yksin päättää talon myymisestä ja päinvastoin. Muuten en haluaisi hänelle testamentata osuuttani talosta.
Kommentit (20)
ja ajattelin, että voisin ihan itse tehdä sellasen, jos tietäisin, miten.
ap
Kyllä sellaisen testamentin voi tehdä, kun tuttavapiirissäni niitä on tehty. Kysy joltain, joka itse on tehnyt, mallia.
Tai oletko töissä? Jos työpaikan juristi ystävällisesti auttaisi.
Ja olen kyllä töissä, mutta ei meidän työpaikalla ole ketään juristia :(
ap
sen pitäâ olla juristin avulla tehty eikä itse väsätty että se on sitova sitten lain edessä ?
kysy kunnan lakiaputoimistosta neuvoja ensin vaikka puhelimella.
Eikähän se ap varaton voi olla, kun kerran hänellä on testamenttavaa!
Jos toinen kuolee niin tottakai rintaperilliset perivät. Ei millään testamentilla voi lakiosaa siirtää avomiehelle.
määrätä leskelle oikeutta myydä taloa ilman kuolinpesän osakkaiden suostumusta, leskelle voi keskinäisellä testamentilla määrätä oikeus pitää jäämistö jakamattomana puolison kuoltua.
Jos on rintaperillisiä, niin heille kuuluu lakiosa, muttei yhtään sen enempää jos on testamentti, jonka edunsaajana se ns avoleski on.
Googlaa netistä malleja, löytyy varmasti.
Tärkeitä juttuja mitä pitää olla:
Päiväys
Allekirjoitus
Todistajat
pulliainen ei ehkä osaa tehdä oikein. Esim. todistaja ei saa olla sellainen, joka mitenkään voisi hyötyä testamentista. Itse kyllä maksaisin tuossa tilanteessa muutaman sata euroa juristille, jotta testamentista tulee varmasti pätevä.
Vierailija:
Jos toinen kuolee niin tottakai rintaperilliset perivät. Ei millään testamentilla voi lakiosaa siirtää avomiehelle.
eihän mies ja vaimo peri toisiaan?
Onko teillä kummallakaan lapsia vai aattelittko tehdä yhteisiä.
Kirjoitat siihen mitä haluat, päiväät ja allekirjoitat sen todistajien läsnäollessa. Todistajat todistavat sinun allekirjoituksesi oikeaksi, sinun ei tarvitse näyttää heille, mitä testamentti pitää sisällään. Todistajien pitää vain tietää, että kyseessä on testamentti.
Ilman juristia tehty testamentti on yhtä lainvoimainen kuin juristinkin laatima.
Avioliitolla on näissä asioissa monta hyvä puolta. Kannattaa miettiä mikä kannattaa teidän tapauksessa.
Puolivillaiset itsetehdyt paperit voivat ollakin tositilanteessa aika yllättävän arvottomia. Jos haluatte asian oikein tehdyksi kannatan ammattilaisen puoleen kääntymistä. Sieltä saa parhaat neuvot.
Monilla isommilla paikkakunnilla on myös ilmaista tai hyvin edullista oikeusneuvontaa esim. eriliasten järjestöjen taloilla päivystysaikana. Ota selvää!
palvelutiskin merkantilta.
Pankeilla ON testamenttipalvelu, joka ei tosin mikään maksuton ole. Mutta kuolleen omaisuudesta puolet menee lapsille vaikka testamentti olisikin.
Ota yhteys juristiin ja laadi testamentti.