***ELOISAT ELOKUISET VK 45***
Pukkasin pinonalun, kun en sitä näillä väsymyksen hämärtämillä silmilläni onnistu löytämään jo alullepannuista keskusteluista...
Kommentit (43)
Oli eilen ihan kamalia uutisia. Kyllä on kiitollinen siitä, että oma perhe ja läheiset ovat kunnossa. Näin lapsien ollessa pieniä heitä voi edes jotenkin joiltain asioilta suojella, mutta mitä isommaksi kasvavat, sitä enemmän on vaaroja. Mies sai eilen mm. mtv3:n uutisista " kohtauksen" , kun ei voi ymmärtää, miksi asialla pitää vielä mässäillä ja antaa muille ideoita, kuinka toteuttaa omat tyhmät ideat. Kuitenkin osa aina ihannoi tuollaisia tyhmyyksiä.
Meillä arki rullaa silti ja kaikesta huolimatta. Eilen oli poikkeuspäivä, kun pappa oli lapsenvahtina isomman kanssa ja minä pääsin kaupungille vain vauvan kanssa. Sain jopa shoppailtuakin melkein kaikki listassa olevat asiat, kun nukkuvan vauvan kanssa se on niin helppoa. Illalla meillä oli tupperit ja nyt sitten mm. tytön huone on vielä suuressa kaaoksessa, kun eilen ei jaksettu siivota kolmen neidin leikin (=sotkemisen) jälkiä.
Meillä on tänään 3kk neuvola, jossa saadaan rokotteita. Meillä Tutan 62 bodyt juuri vielä mahtuvat kestovaipankin kanssa, mutta tuskin kauan. 68 käytetään myös, mutta täytyy varmaan ensin ostaa niitä bodyn jatkopaloja, kun hihat noista 62 tutan bodeista ovat vielä sopivat. Pulautusten ja kuolan takia noita paitoja pitää vaihtaakin. Meillä tosiaan ei ole mitään merkkiä hampaista, vaikka naama on kuolassa ihan koko ajan.
Palailen myöhemmin
Västis ja pieni mies 3kk3pv
Kamalia uutisia tosiaan...meillä nuo isommat lapset on jo niin isoja että asia piti heidän kanssaan käydä läpi vaikkeivat uutisia katokkaan, mutta jos tänään koulussa asiaa puidaan ja kavereilta kuulee, niin aateltiin että parempi asia käydä läpi jo kotona ettei tule " vääriä" tietoja muualta...
Västis: pahoittelen sitä eilistä ku niin myöhään taas muistin asiasta ilmoittaa, toivottavasti sait viestini ku en voi yhtään luottaa tähän mun puhelimeen ku ei aina lähtetä viestiä ja taas sitte voi lähettää mitä sattuu..keskimmäisen soitto-opelleki lähti ennen ristiäisiä sellanen viesti ku että " hyvää uuttavuotta" ja joku runonpätkä vaikka olin laittanu ettei pikkumies pääse soittotunnille...en tiedä mistä tuollasen viestin känny oli napannu ku tää on keväällä ostettu puhelin ja muistista ei löytyny mitään sinne päin viittaavaakaan viestiä...en tiedä uskaltaakohan tällä ees kohta laittaa viestiän ku ei tiedä mitä kauheuksia voi tapahtua :) siis vääriä viestejä väärille henkilöille tms.. :) Kiva että pääsit eilen kaupoille:) ja tuli kutsut kunnialla hoidettua :)
Niin joo mistä noita lisäkappaleita bodyyn saa? Meillä 62 bodyt on isoja (pitkät hihat ja löysät vatsalta) muuten paitsi haaroista kirraa jo pelkästään ku Jooelilla on niiiin pitkä selkä saati sitte ku kestot tuonne housuihin laittaa..
Mitä mieltä ootte ku kaveri sai vaavin (esikoisensa) niin oisko tyhmää ostaa lahjaksi vaatteen sijaan kuori ja sisävaippa? ainaki tuntu olevan kiinnostu ku vaihdoin poitsulle vaippoja..mutta mitä mieltä oisitte ite olleet jos oisitta tollasen lahjan saaneet?
Osaatteko sanoa että hiipuukohan maidon tuotantoni vai mitä tää on? ku illalla tissutellaan parisen tuntia (illasta riippuen) tyytyväisenä (tuntuu että olen tuttina vaan) mutta kuitenki yöllä ollaan nyt ruvettu heräilemään tiheämpään ku ennen (ja tätä nyt on jatkunu jo jonkin aikaa ettei ilmeisesti ole mitään tiheän imun kautta vai?). Viime yönäki herättiin nimen omaan syömään 1,5-2h välein...päivällä nukutaan kyllä jopa yli 5h päikkäreitä eikä tartteta ruokaa siinä välissä ja muutenki meillä pulautellaan ihan hirveesti päivällä..eli ainakaan maitoa tule vähän..en kyllä vihtis ruveta lisämaitoakaan antaa ihan turhaan..kuitenkaan ei kitise että nälkä ois...
Mitä mieltä te ootte joilla on lemmikkiä kotona...ku me oltiin vuosi sitte hankkimassa koiraa ja se nyt meni puihin ku Jooelia plussattiin..
niin että missä vaiheessa sitä koiraa vois uudelleen ruveta miettimään..pentua siis ollaan mietitty?? Siitä on niin kauan ku ite viimes omistin koiran niin tuppaa aika hyvin unohtamaan tollasetki asiat ja ku vauvaahan ei meillä sillon ollut...
muuten ollaan koirien kanssa tekemisissä ku kavereilla ja sukulaisilla on koiria (mummullaki)...mutta että se oma karvaturri :) Johan se tästä äkkiä puoli vuotta menis jos sitä nyt alkais miettimään ja hankkimaan ennen ku kotiin koiravauva tulis mutta kuitenki mietinpä tällastaki ja kysyn teiltä siis neuvoja?? Onko ihan hullu juttu...(meillä siis vanhemmat lapset ovat iältään 8v ja 12v)
Mutta riittää taas tältä erää etten tuki koko palvelinta..heh..mutta (toivottavasti kirkastuvaa) päivän jatkoa! ja tsempit piikitettäville..toivottavasti ei tulis mitään jälkioireita...
taidanki mennä leipomaan pullaa :) ehkäpä palaillaan täältäki...
Nani76 ja Jooel (jo päikkäreillä)
Meillä oli viime pe neuvola ja mä en todellakaan muista,laitoinko uudet mitat tänne,saatiin tuolloin 1. rotavirus rokote ja viitoisrokote siirrettiin 4kk ikään,kun saimme calmette-rokotteenkin (nyt keskiviikkona 7.11)Keskus-sairaalassa(matkustamisen takia)ja jos kaikki ois annettu vajaan viikon sisällä,niin ois ollut kyl liikaa...
Pelkällä imetyksellä mennään vielä ainakin kuukausi eteenpäin,ehkä enemmänkin jos paino nousee hyvin.
Tyttö nukkuu hyvin,yöunille 20-22..herää nukkumaan menoajasta huolimatta klo 5 maissa ja sitten klo 8 maissa ja imetän ja jollei lähdetä viemään isompia kouluun,niin tyttö nukhtaa taas uudelleen ja nukkuu 11-12 asti.
sitten nukkuu yhdet 3-4t päikyt ja parit pienemmät.
Juttelee kovasti,ihailee nyrkkejään ja kannattelee jo hyvin päätään.
Viime la aloitettiin vauva-uinti,mistä tyttö tykkää kovasti.
Lumina ja Lahja 3kk 1 vko
Nani, sain viestisi, mutta en muistanut itse vastata, kun oli vähän sähinää. Sori täältä päin.
Niitä bodyn jatkopaloja olen nähnyt nettikaupoissa myytävänä. Oiskohan ollut mm. pikku-eeron verkkokaupassa ja jossain muuallakin.
Meillä esikoinen söi tiheästi päivällä ja yöllä näitä ikiä, ja aloin antamaan aikaisin (vajaa 4kk) perunaa sen vuoksi, kun myös päiväunet jäivät nälän takia ihan tyngäksi. Onkin pitkä tyttö ja kasvaa vieläkin n.10 senttiä vuodessa. Mutta minä luulin viime yönä, että poika herää syömään, kun alkoi ähistämään. Käänsin pojun kyljeltä vatsalleen ja nukkuikin lisää noin 3 tuntia. Söi noin yhdeltä ja seuraavan kerran vasta kuudelta. Mutta esikoinen tän ikäisenä söi tosiaan parin tunnin välein aamusta iltaan ja illasta aamuun. Vaikea osata neuvoa.
Nyt mentävä
Västis
Laitoin pullataikinaa tuossa koneeseen niin huomasin että saas nähä kuinka akan käy (tosi älynväläys alkaa tekeen pullaa niin että ei kato onko kaikkia aineita tarpeeksi) ...näyttää nuo niin tavallinen aine meidän kaapissa ku vehnäjauho tehdä tepposet mulle..saas nähä loppuuko kesken :/
Västis: siis ei se mitään...mulla vaan on sellanen tuo puhelin että on voi yksinkertaisesti luottaa siihen.. :) Täytyyp bongailla noita jatkopaloja jos vaikka osuis silmään...
Lumina29: ihmettelinki että mihinkä olitte " kadonneet" (tai sitte on jääny vaan jotenki nimerkki huomaamatta)...niin ku monen muunki jonka " ääntä" on tottunu täällä " kuulemaan" ...mutta kyllä sitä vauva yms. muuta kiirettä taitaa ite kullaki olevan ettei tänne varmaan edes ehdi aatellaakkaan tulevansa kirjoittelemaan ku itelläki on niin monet kerrat jääny vaan lukuasteelle ku käsky on käyny toiseen suuntaan...mutta tosi kiva kuulla kaikkien kuulumisia!
mutta siis tuosta vauvauinnista vaan kyselisin että onko siinä joku ikäraja siis ala-ja yläpäässä..sen oon kuullu jostain että alle puoli vuotiaana pitäs alottaa...vähän kiinnostais kyllä muaki ja olenki yrittäny miestä saada lähtemään mutta niinku aiemmin jo tästä täällä kyselin on hän vähän aranlainen...ite pelkään lähinnä noita mun rintoja että ku ottaa niin helposti kylmää näköjään niin en tohi ite sinne altaaseen ku mulla on tavallisestikki niin kylmä noissa halleissa ei niinkään altaassa..siis jos sais tuon ukkelin sinne Jooelin kans kokeileen ainaki :)
Mutta jatketaanpas taikinointia..
Nani taas
Ihan kamalia nuo uutiset, kyllä eilen oli ihan tippa linssissä, kun katseli niitä paniikissa juoksevia lapsia ja omia lapsiaan halaavia vanhempia, tai oikeastaan rutistavia. Osanottoni kaikille, jotka omaisiaan menettivät.
Illalla nukkumaan käydessä aloin miettimään mitä oikein eilen kirjoittelin, ei meillä yöt sentään syömättä mene ;) Eli kun Luukas menee 22 nukkumaan, hän herää syömään 2,4,7, joskus tuo kello 2 syönti jää pois, jolloin saa nukkua ihanan pitkän pätkän, silloin herätään kyllä jo kolmen jälkeen, mutta seiskalta alkaa usein ähinät. Tunti syödään, ja kasilta noustaan jo ylös. Niillä maidoilla tuolla lattialla siskonsa kanssa leikkii, kohta pitää varmaan tisut kaivaa esiin.
Mua harmittaa ihan hirveästi, kun sain just osakestoilun aloitettua, alkoi pesukone pitämään kummaa ääntä. Kuusi vuotta vanha AEG on onnistunut kuluttamaan laakerinsa loppuun. korjaaminen maksaisi 350-450e, eli taidanpa ostaa uuden koneen. Minä ostan mies maksaa ;) Mutta nyt siis olen huonosti toimivan koneen varassa, ei uskalla kestoja käyttää, kun en usko että kone pesee niitä puhtaaksi. Mutta heti kun uuden koneen saan alan taas kestoilemaan! Mutta mitähän sitä sitten pojalle päälle 62 bodyt nyt jo pieniä kertiksillä! Noh, katellaan.
Mukavaa päivää kaikille! emma ja Luukas 3kk(huomenna!)
kyllä hymy hyytyy kun tuollaista tapahtuu.ihan kertakaikkisen järkyttävää!
ja oikeastaan vasta lasten myötä sitä osaa olla ihan oikeasti järkyttynyt ja huolissaan koko tulevaisuudesta,miten kaikkea voi sattua ja elämä pysähtyä ihan yks kaks.miten kiitollinen sitä saa olla kaikista läheisistään,ja omasta ihanasta perheestään.
viis siitä nukutaanko meillä yhtään,tai kitistäänkö kaiket päivät... sataako ulkona vettä vai hävittikö esikoinen 30e hanskansa...nuo ovat kertakaikkisen pieniä juttuja.
nani76: vaikea kysymys tuo sisävaippojen osto. mäkin saatoin olla jossain vaiheessa " Kuin innoissani" vaikken kuitenkaan ollut,kun asiaa enemmän mietin.en ois jaksanu yhtään perehtyä aiheeseen.vaikka kaikki oisin saanut siskolta valmiiksi,oikein mitään ois tarvinnu ite hankkia.
jospa sä perehdytät sen ystäväsi samantein asiaan,annat hänelle pikakurssin ja pienen lahjan =) vaikea sanoa kun en ihmistyyppiä tunne,
lemmikistä: me ollaan oltu koiraihmisiä.esikon ollessa pieni meillä oli kaks koiraa, toinen jotenkin vaan päätyi pikkuhiljaa vanhemmilleni (asuvat lähellä) ja toinen tuli niin mustasukkaiseksi ja alkoi paimentamaan vauvaa,ja oli vihainen jos me koskimme vauvaan (paimenkoira) joten koiran annoimme pois.nyt en enää tuollaista roskakasaa meille haluaisi =) mies ottaisi varmana koiran jos minäkin haluaisin.mutten jaksa sitä karvan määrää,mitä kuitenkin jokaisesta lähtee,kuran pesua jne jne.. jos koira olisi hankinnassa,minä odottaisin että vauva kasvaa sen verran että hänellä on selkeät päiväkuviot,ja sen ikäinen jo että itsekin ymmärtää jotenkin asiasta, eli n.1-2vuotta. on sitten kivempi hänenkin opetella käsittelemään koiraa,eikä koirankaan tarvitse olla peloissaan " hurjasta" vauvasta,joka tulee ehkä kokoajan perässä,ja kiskoo karvoista...(ei se aina kyllä näin mene) =).ja se että perheellä olisi ehdottomasti täysipainoisesti aikaa koiralle,nyt kun varmasti vähän joka perheessä sen ajan vie se vauva.
olisi aikaa opettaa koira sisäsiistiksi,leikkiä hänen kanssaa,ja kouluttaa hänestä kunnon koira.
meillä vauva teki taas eilisenkin jälkeen historiaa!!!!
nukkua posotti klo 23.30-8.10 asti!!!!!ja siitä tähän asti 10.45. tuo heräämisaika yöunilta onkin aika sama 10-11.30 välillä mutta että söi vasta 8.10.mä olin 05 asti valmiina tietty jo ite,ja kolme tuntia sainkin sitten olla valmiina.en ymmärrä miksi mun täytyy olla näin tyhmä etten osaa ite nukkua.
se on aina niin väärinpäin.kun vauva nukkuu,minä en,ja kun se ei nukkuis minä kyllä nukkuisin.olen kyllä niin tyytyväinen!enkä osannu ajatella että tällaisia tapauksi edes on olemassa.
joskus kateellisena jonkun tutun tutun vauvasta kuullu,miten hyvät heidän yönsä on,ja tehnyt mieli sulkea korvansa moiselta,ja ajatellut että esikoisessa on kyllä jotain vikaa.
meillä esikoinen söi tissiä yön ja päivän kanssa jatkuvalla syötöllä!vaikka korvikettakin annoin välillä,ei ollut tehoa.
olen pitänyt päiväkirjaa meidän tekemisestämme,ja jotenkin sitä on vaan selvitty.öisin on herätty min.3krt max 10krt, milloin syömään, milloin kiljumaan,milloin mihinkin.päivisin nukkunut puoltuntia-2tuntia maksimissaan ja todella harvoin ton kaks tuntia.joku järki alkoi tulla vasta kuvioon 8kk iässä,tiesi vähän että on millaset päikkärit ja mihinkin aikaan.
tämän vauvan kanssa päivät onkin aika säätöä vielä.en osaa kyllä taas yhtään sanoa milloin mitäkin tapahtuu.oli jo viikon että nukkui päivällä pätkät,illalla 3-4tuntia.mutta eilen ei sitten tosta illastakaan tullut yhtään mitään.pätkissä meni sekin.olin kyllä aikasta kuitti,ja omaa aikaa oli 0minuuttia koko päivän aikana.en laittanut ruokaa,en käyny yksin vessassa enkä mitään muutakaan.
mutta olen sanonut että vaikka päivät päälläni seison jos se on hyvän yöunen tulos! =)
oli sitten eilen pahasti jotain sahanpurua päässä.ostin esikolle samankokoiset talvikengät kun viimekin vuonna,ja kotona kun tarkemmin mittailin,mahtuvatkin nuo viimevuoden kengät hänelle.eli eikun palauttamaan.
ja ostin sukkia koko 25/27 miksi ihmeessä,kun hänen jalkansa on 28! siis nekin palauttamaan...huuuh...kauheesti kun ei inspaa toi kaupassa juoksentelu.
esikko on ollut jo viikon mukavalla päällä,ihanaa!oli kyllä niin ilkee ja hermoja raastava mulle ettei mistään tullut mitään.ja itkettiin jo molemmat...eilen oli niin polleeta kun ite sai valita kaksi gollegepukua itelleen,ja noi sukat... =) tarvii olla jo matkassa mukana,kun mitkä tahansa vaatteet ei kelpaa,vaikka onkin poika.
jahas...nyt vauva heräsi,esikoinen kävi häntä jo vatkaamassa ja viihdyttämässä,joten nyt on minun vuoroni.
sain eilen teksiviestin missä kehoitettiin klo 18 laittamaan kynttilä keittiön ikkunalle muistoksi menehtyneille uhreille!
neitiniiskunen ja pikkumies 2,5kk
Eli palstaterroirisoin taas osa3
sain kuten neitiniiskunen samanlaisen viestin eilen...tänään sain alla olevan sähköpostiviestin joka sai mut itkemään ;( ja mun oli ihan pakko kopioida se tännekki...
> Ajatusten aamiainen, torstai 8.11.2007
> ======================================
>
> Aamun ajatus
>
> Missä järjen on pakko vaieta,
> siinä sydämen on velvollisuus puhua.
>
> -Olavi Ingman
>
> = = = = = = = = = =
>
> SYTYTÄ TÄNÄ ILTANA
> KLO 18 MUISTOKYNTTILÄ
>
> Ole mukana muistamassa opettajaa ja nuoria
> koululaisia, jotka vielä eilen aamupäivällä
> uskoivat elämään ja tulevaisuuteen.
>
> = = = = = = = = = =
>
> NIMIPÄIVÄT
>
> Tänään: Aatos, Styrbjörn
> Huomenna: Teuvo, Teodor, Ted, Theo
> Lauantaina: Martti, Martin, Mårten, Martina
> Sunnuntaina: Isänpäivä, Panu, Boris
>
> = = = = = = = = = =
>
> MEILLÄ ON AINA
> VAIN TÄMÄ PÄIVÄ
>
> Jos tietäisin, että tämä on viimeinen kerta,
> kun näen sinun nukahtavan, peittelisin sinut
> huolellisemmin ja lukisin puolestasi rukouksen.
>
> Jos tietäisin, että tämä on viimeinen kerta,
> kun näen sinun astuvan ulos ovesta, rutistaisin
> sinua lujasti ja kutsuisin takaisin halattavaksi.
>
> Jos tietäisin, että tämä on viimeinen
> tapaamisemme, minulla olisi toki aikaa sanoa
> sinulle, että rakastan sinua.
>
> Jos tietäisin, että tämä on viimeinen päivä,
> jonka me saamme elää yhdessä. Mutta eihän tämä
> vielä tähän lopu. Yksi päivä sinne tai tänne.
> Onhan päivä vielä huomennakin - onhan?
>
> Todennäköisesti on. Ehdin korjata laiminlyöntini.
> Onneksi elämä tarjoaa loputtomasti uusia
> mahdollisuuksia, tilaisuuksia hyvittää.
> Huomenna voin kertoa sinulle, että rakastan
> sinua. Huomenna tarjoan sinulle apuani.
>
> Mutta siltä varalta, että olen väärässä, eikä
> minulla olekaan kuin tämä päivä, sanon, että
> olet minulle hyvin rakas. Kaikki eivät näe
> huomista. Jollekulle tämä on viimeinen
> mahdollisuus puristaa toinen rintaansa vasten.
>
> Miksi siis odottaa huomista,
> kun saman voi tehdä jo tänään?
>
> = = = = = = = = = =
>
> MITÄ HALUAT SANOA OMAISILLE,
> YSTÄVILLE, LUOKKAKAVEREILLE,
> MEILLE KAIKILLE?
>
> Juuri tänään sanoja voi olla vaikea löytää,
> mutta ehkäpä jo huomenna tarvitsemme niitä.
Ja muuta
Joo loppuhan se vehnäjauho..lisäsin tilalle hiivaleipäjauhoja..onpa sitte " terveellisempiä" pullia :)
Samalla tässä olen ommellu vaippoja..muuten Västis pyysit tietoa miten olen onnistunu...todella hyvin!! se bambufroteekangas mistä vaippoja ompelen on aivan ihanan pehmeää ja tosi imukykystä seki :)
Kiitos neitiniiskunen kommenteistasi!!
Ja takasi ompelemaan..
Nani TAAS
Meillä Linnea-tyttö tasan 3kk vanha, eilen oli neuvola ja annettiin rokotus + rotavirusrokote, eikä tullut mitään muuta oiretta kun että tyttö oli tavallista väsyneempi ja torkkui sylissä koko illan. Ei siis kuumetta, kipuilua, itkuisuutta ym. =)
Mitat oli 61 cm ja 6450g, meillä käytetään vielä 62cm vaatteita ja on ihan sopivat, luulen että menee vielä jokusen viikon.
Tyttö syö hyvin, lopetin osittaisen imetyksen kaksi viikkoa sitten ja nyt neuvolatäti antoi luvan alkaa harjoittelemaan vellien syömistä, pari ruokalusikallista kerrallaan. Mutta mitä velliä? Kaupasta löysin maissi ja peruna-porkkana vellit joita saa alkaa antamaan 4kk iässä. Vai soseutanko perunaa ja korvikemaitoa ja annan vellitutin kanssa?
Meillä syödään päivällä 2 tunnin välein, mikä antaisi osviittaa siitä ettei pelkkä maito enää pidä nälkää.
Yöt meillä menee edelleen loistavasti, tyttö nukkui 3 viikkoisena 6 tuntia putkeen ja nyt 8 tuntia putkeen, syö ja nukkuu vielä 2-3 tuntia. Päivät vielä vaihtelee, joinain päivinä nukkuu 1-2 tuntia kunnon päiväunta ja joinain torkkuu 20-30 minuuttia jokatoinen tunti.
Mies osallistuu kivasti vauvan hoitoon, suihku ja kylvetys on niiden " yhteinen juttu" . Ja hölöttely =)
Meillä kuolataan kanssa kauheesti, mutten ole nähnyt hampaiden alkuja/ turvotuksia ikenissä. Ja makuuasento on ihan vauvoille...nyt viihtyisi vaan pystyssä pönöttämässä ja pää pyörii kun pöllön poikasella kun katselee ympärilleen. Vaunuissakin pitkästyy selällään pötkötellen, kitisee vaan, heti kun ottaa syliin pystympään asentoon niin kaikki on hyvin. Vielä ei osaa kääntyä selinmakuulta mihinkään, mutta jumppaa ahkerasti jalat ja pää jatkuvasti ilmassa ja tekee " vatsalihaksia" . Ja kädet on suussa ihan kokoajan, yksi päivä yllätin sen imemästä peukkua ihan innolla, vaihdoin äkkiä tuttiin ;)
Tasaista ihanaa vauva-arkea siis!
Kamalaa tosiaan tuo eilinen!!
Ihana runo minkä Nani laittoi... Itkeähän sitä piti... Josko osaisin sen kopioida sähköpostiin ja lähettää eteenpäin. Täytyy kohta kokeilla!
Nanille; Meillä menee yöt ja päivät ihan saman lailla ku teillä!!! Yöllä syödään USEIN ja päivällä voi olla jopa 6 TUNNIN välejä!!!
Haluisin myös tietää mitä tehdä???
Ja siitä kestovaippalahja jutusta... Nykyään saa äitiyspakkauksessa jonkun kestovaipan. Mikä jäi sekin minulta kokeilematta suurista odotuksista huolimatta! Siinä mielessä en tiedä kannattaako sellaista ostaa, ellei ole aikas varma että toinentodella haluaa niitä käyttää!!
Tää siis vaan mun mielipide tuntematta sen paremmin kyseistä ihmistä! Voihan olla, että innostuisi lahjasta niin, että rupeis käyttään.. Mene ja tiedä!
Nyt Saana hermostuu...
Palaillaan myöh...
T:Mona ja Saana
tuosta nukkumisesta ja syömisestä...
mä olen lempeästi alusta asti koittanut vähän " Ohjastaa" tuota vauvaa rytmin luomisessa.sille ei tietysti kauheasti aina mitään voi...mutta alusta alkaen olen reippaalla kädellä erottanut yön ja päivän.
tuo pitkä uni pätkä vauvalla kuulostaa vähän kun hänellä olisi yö vaikka onkin päivä.
meillä ollaan illalla kolmisenkin tuntia hereillä ja sillä välillä koitetaan syödä mahdollisimman kiitettävästi.sille ei tietysti mitään voi jos vauva kieltäytyy vaikka tarjottaisiinkin,mutta yritetään pysyä hereillä.pienet tirsat hälle suon kyllä,mutta noin muuten on hereillä oikeastaan aina 20-23.30 välisen ajan.
ja silloin vastasyntyneenä aika oli tietysti lyhyempi.
ja iltarutiinit ovat aivan samat,katellaan bb;tä iskän ja äiskän kanssa,syödään ja jutustellaan,ei riehuta tietenkään enää.mainoskatkolla vaihdellaan vaippaa ja jutustelen että kohta mennään nukkumaan ja himmennän koko kämpästä valoja ja kuljetaan tossa yhessä.
meillä vauva nukkuu vain ja ainoastaan yöunet omassa sängyssä.
(päiväunille en häntä omaan sänkyyn edes saa/sisälle)
ja taas päiväsaikaan,vältä yli 4tunnin unia,olen ihan oikeasti hänet herätellyt viimeistään kun neljäs tunti on käsillä.että päivällä sitä seurustellaan ja touhutaan enempi,eikä niin pitkiä pätkiä nukuta.
mä oon varmaan ilkee,mut jotenkin musta tuntuu kun lempeellä kädellä vähän auttaa,niin oonkin saanu tuloksia aikaan.
meillä kukkui esikoinen yön ja päivän kanssa,hänellä ei ollut " käytöstapoja" ennen vuoden ikää =)ja tykkäsi tissistä juuri niin paljon että 24/7 melkein imetin häntä 4kk ajan. mutta hänpä ei ikinä nukkunut 2t kauempaa oli yö taikka päivä.
tämä vauva on yhtä temperamenttinen kun esikkokin,mutta jotenkin ymmärrän häntä sata kertaa paremmin ja asiat synkkaavat heti.
vaikka kirjotankin että päivät ovat ihme sohlaamista ja valvomista ja pienten torkkujen ottamista,on hän ehkäpä juuri tajunnut sen että päivisin ihmetellään maailmaa,eikä malteta nukkua 30min enempää,ja syödään tunnin-kahden välein,joskus 3t jos nukkuu niin pitkään.
ja juuri tuo viime yö oli yksi heureka elämys kun nukkui 23.30-08.10. ja siitä 10.45.
uskon että tuo oli tuollainen ainutlaatuinen vahinko,mutta luksusta sekin että on aina tähän asti siitä melkein kuin sairaalasta kotiuduttu nukkunut 4/5 asti,yleensä 5 asti.
jahas...jos parvekkeelta kuuluu herätys,lähden vaihtamaan noita eilen tekemiä harhaostoksia...jos taas nukutaan niin taidanpa tosiaan laittaa kynttilän keittiön ikkunalle menehtyneiden muistoksi.ja muutenkin on sitä välillä hyvä hiljentyä muistamaan,mitä sitä on itsekin raskaita asioita joskus kokenut.
ja mukava on kynttilät jo kaivaa esiin,on niin sysimustaa tuolla ulkona.
on ollut niin hyvä olo koko päivän.eilen itkin kun tästä ei tule taas yhtään mitään,mutta tuo tragedia kolautti kyllä kovaa,ja olen kiitollinen tästä kaikesta!minulla on niin ihana perhe!
laitoin tuon nani76 kirjoituksen sähköpostilla muutamalle ystävälleni.itse luin sen monta kertaa,ja joka kerta tuli itku =)
Kylläpä tekstiä tuleekin tänään, vaihteeksi yhdellä kädellä.. Pojan neuvolamitat olivat: 62 ja 6400. Isosisko oli saman ikäisenä 500gr painavampi ja saman pituinen. Ero näkyy selvästi. Poika käyttäytyi mallikkaasti neuvolassakin. Piikin sai ja on ollut vähän kiukkuisempi illalla. Supon laitoin, mutta ehti olla pari minuuttia, kun tuli ulos kakan kera.
Oliko se neitiniiskunen, joka teki vääriä ostoksia. No minulla pää on ihan laho, nyt en millään muista pankkikortin tunnuslukua. Kaksi hutia jo. Uskallankohan enää kokeilla kolmannen kerran edes sitä numeroa. Ja samaa numeroa olen kuitenkin näpytellyt ainakin vuoden.
Nanille, antaisin lahjaksi keston. Me ollaan saatu kuitenkin välillä lahjaksi ihan epäsopivia vaatteita lapsille (esim. pellavainen mekko kokoa 56, joka teki kamalat painaumat ihoon tai mekko kokoa 74, kun tyttö oli jo yli 80 senttiä. Nyt saatiin kesäpaitoja talvea vasten ym.) tai leluja, joista lapsi ei välitä. Aina voi mennä pieleen. Jos antaa bodyn, tykkäävätkin enemmän paidoista tai päinvastoin. Saatiin mm. nyt molempiem työpaikoilta pojalle samanlainen lelu. No, nyt niitä on kaksi.. ;)
Västis ja sylissä uinuva pikkumies 3kk3pv
Nani76:vauva-uinnin aloitusikä on 3kk ja vähintään 5 kg paino,muistaakseni olisi suositus aloittaa 3-5kk iässä,sit rupeaa vauvalta häviämään refleksi pidättää henkitystä,käsittääkseni siitä eteenpäin lapsi on jo oppinut pidättämään henkeään itse.
Oon kirjoitellut tänne vähemmän,jonkin kerran kirjoitin tuolla suurperhe puolella,mut pääosin olen kirjoittanut aktiivisemmin toisella palstalla.
Nyt riennettävä saunaan.
Lumina ja Lahja sekä isommat lapset
Kiitos Lumina vauvauinti-tiedoista! täytyyki sitte kattoa noita aikoja millon niitä on ku " ehdot" täyttyy :)
Västis: tuliko rokotteesta mitään oireita? toivottavasti ei!
Neitiniiskunen: itekki mietin että niinkö ois että Jooelilla ois rytmit sekasin...mutta en kuitenkaan usko niin...
sillä meillä on selkeästi alusta asti nukuttu vain yöunet omassa sängyssä, illalla hän ei rauhotu/nukahda ellei " tiedä" että me vanhemmatki ollaan tulossa nukkumaan ja talo muutenki rauhoittuu..koska vaikka herra ois kuinka väsyny esim klo 20 ja minä menen häntä " nukuttamaa" aatellen että jospa vaikka nukahtais JO nyt...mutta hänpä ei vaan nukahda siihen lopulliseen yöuneen ennen kuin sanoin edellä...
toisekseen nuo piiiitkät päikkärit nukutaan vain ja ainoastaan ulkona vaunuissa ei missään muualla, ei autossa, ei liinassa, ei meidän sängynpäällä taikka sisällä vaunuissa eihei.. :) ja tuonne vaunuun nukahtaa aina niin että ku vaan nostat hänet sinne, tosin monesti tissin jälkeen, mutta ei aina tartte sitä...
ulkona nukuttaa ja sen jälkeen kyllä ollaan niin nälkäsiä ja ku maitoa on masussa ollaan niin iloisia että ja noitten päikkäreiden jälkeen nukkuu vain sellasia torkkuja tissillä esim. ja seuraavat onki sitte yöunet eli tosi pitkiä valvomisaikoja on..
Yöllä taas ei koskaan valvota...hän herää kähisten (ja nyrkkejä imien) ja jos siihen ei reagoida alkaa pikku hiljaa desibelit ja ärtyvyysaste nousta...ja ku syliin nostan alkaa mieletön tissihaku...hörppää tissin tyhjäksi ja nukahtaa samantien ja sitte nostan hänet takasi sänkyyn..nyt vaan ei enää ole riittänyt se yks tissi vaan molemmat pitää antaa ainaki eka syötöllä..
Ja tää meidän keskimmäinen nukkui kans aina 5h päikkärit vaunuissa ja ulkona, ei muita päikkäreitä,yöt vaan mentiin vähemmillä syötöillä..
Tulipahan sepostettua meidä päivärytmi sitte..:)
No viime yö mentiin taas niin ku ennenki että syötiin kahelta ja viideltä sekä annoin maitoa ku muut herää klo7 ja häntä " ärsyttää" se että äänet herättää hänet liian aikasin ja sitte maitoa saatuaan nukahtiki takasi vielä omaan sänkyyn..
No eipä tänne ihmeempiä..täytyyki lähteä siivoamaan ku mies tuumas töihiin lähtiessä että täältä ei löydä mitään ku kaikki on niiiin levällään heh heh (en ole maailman siistein ihminen, myönnän)
ei muutako päivän jatkoja!
Nani76 ja Jooel huomenna 3kk
Täällä etelässä on aivan karsea vesisadekeli.
Todella järkyttävää tuo keskiviikon tapahtumaketju. Kyllä sitä keskuudessamme liikkuu täysin sairaita yksilöitä! Mielenterveyspalvelut lienevät pahasti alakantissa, vaikka toisaalta, menisivätkö noin sairaat edes vapaaehtoisesti hoitoon?
Monasti ennenkin olen miettinyt, kuinka sitä uskaltaa jättää lapsiaan ikinä kouluun tai päiväkotiin... Meillä siis myös esikoinen (2 v. 10 kk.) on kotihoidossa ainakin ensi syksyyn asti.
Vauvelin osalta rytmi on sellainen, että nukahtaa yöunille n. klo 21 ja syö sitten yleensä kolmen tunnin välein. Aamu alkaa edelleen viimeistään klo 5, tosin usein hän nukahtaa vielä tunniksi, pariksi, takaisin klo 6:n maissa. Päivällä nukutaan sitten vaihtelevasti ja hyvin eri aikoihin. Yleensä poju on hereillä max. 2-3 tuntia putkeen. Toissayö oli ihana poikkeus (vasta toinen sellainen), että herra heräsi yöllä syömään vain kerran. Sen kyllä sitten tunsin omassa olossanikin seuraavana päivänä!
Yöt ovat kyllä ihania, kun saan nukkua lapsosteni välissä (vauva jää viereeni ensimmäisen yösyötön jälkeen). Miesparka nukkuu edelleen toisessa huoneessa...
Aivan hurmaava naurusuu tuo meidän poika on nyt, kun kovat itkut ovat takanapäin. Kovasti vetää hänkin itseään " istumaan" ja ponnistaa " seisomaan" . Hampaita ei vielä näy. Kylpemisestä näkyy pikku herra nauttivan ja mm. helistimet, suihkuverho ja neuvolasta saatu paperinen hymynaama (edelleen!) ovat kova juttu.
Että tällaista täällä.
Hyvää viikonloppua elokuisille! Ajatelkaa muuten, että vauvamme elävät jo kolmatta vuodenaikaansa (vaikkei siltä juuri näytäkään)!
Hannele9 ja nuori herra 2,5 kk
alkää nyt hermostuko mun ilonpitoon =) mutta mä olen niin onnellinen tästä meidän pikkuveijarin yöunista.
mulla ois varmaan pää hajonnut,jos ois sitä samaa säätöä mitä esikon kanssa.on luojan lykky että kerrankos näinkin päin.ja olen asennoitunut että ehkä ne hulinat joskus meillekin ehtii..
mutta eilen nukahti klo 22.50 (valvoi n.19.30 asti) ja nukkui 10.45 asti. äitini oli vauvaa aamulla hoitamassa ja minä käskin HERÄTTÄÄ hänet tuolloin,kyllä ne 12t yöunet ovat minusta maksimit.
ja minä HERÄTIN pojan klo 9 syömään,ei siis ollut syönyt koko yönä!!!!
ajattelin jo että on jotain vikaa koko vauvassa.mutte ehkei kuitenkaan.
hän syö päivisin hyvin,ja miltei valvoo koko päivän,niitä puolen tunnin tirsoja jokusen ottaen. ihanaa!!!
mukavaa viikonloppua kaikille! taas viskoo herneitä taivaalta =( olipas mukavaa hakea esikko tarhasta kera kirkuvan vauvan,hän kun ei hereillä tykkää olla vaunuissa,ja liinalla en tuohon p-a-s-k-a keliin lähde...
nyt esikon kanssa palapelin tekoo,niin kauan kuin ehtii,kun tuo herrapäivävirkku kohta taitaa herätä jo =)
..ainiin..aloitin tänään muuten jumpan,olin jo kahta tuntia ennen aamulla jumppavaatteet päällä kotona =) puin siihen vain ulkovaatteet päälle.ja kunnossa ollaan,samaan tahtiin vetelin kuin ennen raskauttakin,toki tuota kotikuntoilua on tullut kokoajan harrastettuakin.oli jumpanope vähän ihmeissään =) äitini oli ekaa kertaa vauvan kanssa,mutta eipä sit tarvinnu kun tunnin pitää seuraa,kun oli nukkunut niin pitkään.
Meillä on mies taas opiskelemassa, joten viikonloput tuntuvat alkavan vasta iltapäivällä.
3kk:n rokotteesta tuli illaksi kiukkuisuutta, mutta myös unet häiriintyivät enemmän neuvolareissun takia. Onneksi ei tullut muita sivuoireita.
Eilen sitten yöunille meno häiriintyi, kun poika nukahti autoon kasin maissa ja sitten jaksoikin valvoa taas vähän liian kauan. Näköjään on yhtä herkkä häiriintymään kuin siskonsakin, joten nyt loppui meillä iltakyläilyt. En viitsi hyvää yörytmiä rikkoa.
Loppuviikossa oli ihan liikaa tapahtumia ja menoja , joten nyt koetan, että en täytä kalenteria kovin täyteen. Uusi flunssa taas pukkaa minulle, joten olo on vähän voimaton. Taas. Saisi nämä flunssat nyt loppua. Tytön kerhossa on joku ollut vatsataudissa, joten pelkään sen tulevan meille.
Västis ja lapset
Meillä esikoinen kovassa flunssassa ja ulkona sataa lumifloskaa, inhottava päivä. Lemmikeistä oli ollut vissiin juttua, meillähän asustaa kaksi koiraa, toinen eläkeläinen ja toinen vuoden ikäinen ja tälläisina päivinä koettelee kyllä hermoa kun joka ovenaukaisun jälkeen saa olla suihkuttelemassa ja pyyhkimässä kontteja. Toinen on vielä pitkäkarvaisempaa mallia joten kaikki havunneulaset ja hiekat tulevat takuulla sisälle. Mutta molemmat ovat rakkaita perheenjäseniä ja nuoremman kanssa harrastelen muutamaakin lajia joten tuleepa ainakin ulkona liikuttua.
Muuta, meillä vauva on taas alkanut nukkumaan paremmin, parin levottomamman yön jälkeen heräsi viime yönä vain kerran. Ja aamusyötön jälkeen nukahti vielä uudestaan joten kun iskä heräsi esikoisen kanssa niin äiti sai posottaa unta 9.30 asti. Luksusta ja ai niin ihanaa.
Mites muut meinaa viettää huomista isäinpäivää? Meillä ei mitään erikoisempaa ohjelmaa ole tiedossa, paistia aion väsätä ruuaksi ja tyttö on tarhassa tehnyt isäinpäivälahjan (en tosin tiedä minkälaisen) mutta muuten ei mitään ihmeempää. Ja aamulla varmaan isukki saa aamupalan sänkyyn.
Mutta nyt täytyy päästää tyttö pois " päiväunilta" ja ottaa makaroonilaatikko pois uunista.
Viikonloppuja kaikille!
Jav@
Hetkeksi istahan Jooelin kans tietsikan ääreen..vei isukin ja isommat poitsut elokuviin kattomaan Rottatoulea (jos nimi meni nyt oikein)
Kamala ilma tosiaan ei paljo huvita ulospäin edes kattoa (saati sitte lähteä vaunuilemaan), hirvee tuuliki kaikenlisäksi yök! Sais jo tuota lunta tulla niin että pysyyki maassa, sataa vaan tuollasia painavia " rättejä" ja sitte muutttuu vedeksi ja taas on maa mustana..
Eli eipä tänne kummempi..kurkku meinaa täälläki olla aika karhee ja ku Jooelia imetin niin vähän meinaa toinenki rohista...nivelet ja joka paikka huutaa eli meinataanko tulla täälläki sairaaksi :(
Isänpäivää meillä vietetään niin että aamulla viedään aamiainen sänkyyn ja lauletaan :) oikein hienosti kuorossa :) keskimmäinen on ommellu koulussa ihan liinan, esikoisen lahja meni puihin ku puutyön tunnit oli eilen peruttu...eli lahja tulee myöhemmin...mutta kortin tekivät molemmat koulussa.. sitte olen hankkinu pikkupaketin vielä niinku erikseen...illalla mennään sitte koko porukka syömään (meidän traditio aina ku on jotain juhlimisen aihetta ja välillä ilmanki) lasten kanssa on kiva käydä yhessä ravintolassa syömässä :)
Joululahjat on jo melkein kaikki hommattu..mies innostu shoppailemaan joten sitte sukulaisten lahjat tuli hankittua...poitsuille on hommattu osa mutta ei oikein tiedä mitä niille ostaa ku niillä on jo kaikkea..ja ovat jo niin isoja etteivät oikein enää leiki leluilla...no nyt sitte voi rauhassa ruveta muuta miettimään ku ei tartte kaupoissa hössöttää muiden ihmisten seassa..
Lähempä tästä vessojen pesuun...kummasti jää aina mun hommaksi nuoki...hmm (määhän niitä yksin käytänki :) ) Ai niin se kakku on tekemättä...tuliki hoppu
Mutta pitäkäähän ihkut isänpäivät!
Nani76 ja Jooel tasan 3kk!!
Ja voimia kaikille yöunien kanssa taisteleville ja niiden rakkaiden miesten kanssa taiteileville!
Meillä yöt on ollu taas rauhallisempia, vaikka Luukaksella nenä onkin vähän tukossa. Ollaan nukuttu ilmankostuttimen kanssa. Luukaksella on oolu jo hyvän aikaa säännöllinen rytmi, ite hän säätää unen määrän, mutta yöt nukutaan 22-08(09) pienet aamupäivätirsat, päikkärit 12-16(17) ja illalla pikku tirsat. Nuo pitkät päikkärit on ihan mahtavat, ehitään esikon kanssa ulkoileen, syömään ja leikkimäänkin. On helppo suunnitella päivät. Mutta nekin muuttuu jossain vaiheessa, esikkolla oli samankaltainen rytmi aikoinaan ja jossain vaiheessa mentiin 15min tirsoilla päivät, tosi rasittavaa, joten sympatiat kaikille niistä kärsiville!
Luukas viihtyy lyhyitä aikoja masullaan, pää nousee jotenkuten, muttei tosiaan vielä nosta käsillä itseään. Selällään maataan tyytyväisenä, ei edes kyljelleen kääntyile (syy taitaa olla mahtavan jumppalelun, jonka kanssa viihtyy jo pitkiä aikoja, kun osaa käsillä jo niitä liikutella). Mutta kyllä se siitä liikkeelle pääsee aikanaan! Ystävän toinen poika nousi tukea vasten seisomaan 6kk, ei ihan toivottavaa sekään!
Tisuilla täällä mennään, toisena päivänä vähemmällä korvikkeella, toisena enemmällä ;) 2-3dl/päivä menee korviketta. Aikamoista taistelua vaan välillä, kun Luukas alkaa huutaa jo kun alan rintaa kaivaa esiin ;) Ei taida poika enää joka kitinään ollakaan tissiä vailla!
Ens ma neuvola, odotan innolla mittoja, täällä kans 62 bodyt on siirretty historiaan. Meillä esikko kasvoi niiiiiiiin hitaasti, vaikka pullolapsi onkin! Mutta taitaa nämä miehen alut olla toista maata ;)
Jaksamista ja kärsivällisyyttä kaikille tasapuolisesti! Helpommat ajat siintää jo....toivottavasti!
emma ja Luukas 3kk