Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä 7-vuotiaalle viikko/kuukausirahaksi

Vierailija
05.11.2007 |

Kuinka paljon ekaluokkalaiselle kuuluu antaa viikko/kuukausirahaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkorha on tuon ikäiselle parempi kuin kuukausiraha, sillä vasta opettelee rahan käyttöä ja pienet summat kerrallaan parempia. Meidän 7-vuotias saa porrastetusti 2-4 euroa viikkorahaa. 2 euroa on pohjaraha, jonka hän saa joka tapauksessa. 2 euroa voi hankkia lisätienestinä kun tekee tietyt vapaaehtoiset kotityöt (jotain pakollisiakin velvollisuuksia toki jo on, kuten omien lelujen kerääminen iltaisin). Monet lapsen luokalla eivät vielä edes saa mitään viikkorahoja.

Vierailija
2/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus haluaa itse ostaa " omilla rahoillaan" , silloin annetaan sitten vähän rahaa. Mutta ei ole mitään jokaviikkoista säännöllistä viikkorahaa käytössä, ei vielä 3-luokkalaisellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(-:

Vierailija
4/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joskus haluaa itse ostaa " omilla rahoillaan" , silloin annetaan sitten vähän rahaa. Mutta ei ole mitään jokaviikkoista säännöllistä viikkorahaa käytössä, ei vielä 3-luokkalaisellakaan.

Meillä on ollut viikkorahat käytössä vanhemmalla siitä alkaen kun meni kouluun ja nuorempi halusi viikkorahan jo 5-vuotiaana. Meillä ostavat viikkorahalla myös karkkipäivän karkit ja koska nuorempi halusi mieluummin rahaa kuin karkkia (jotka siihen asti osti siis äiti) sovittiin sitten niin. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että poika ei osta (ekä syö) lainkaan karkkia, mutta ostaa mieluisiaan legoja, korttipakkoja jne. Osaa laskea (on nyt 7v ja ekalla luokalla) mihin rahat riittää ja miettii säästökohteita hyvin tarkasti. Ja varmasti on auttanut matikan innostuksessa, kun alkoi aikanaan laskea rahojaan.

Meillä myös viikkorahan korotusneuvottelut käy nuorempi, vanhempi tyytyy sitten siihen mitä saa, koska saa joka tapauksessa hieman enemmän. Nuoremmalla sitä myös aina on, vanhempi ei oikein kykene säästämään.

Vierailija
5/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sovittu olevaksi 10 e/kk. Eli 2,50 e/vko. Ollut sen jo ekalta asti. Sen eteen ei tarvi tehdä kotitöitä, oman huoneen siivouksesta ja kotitöistä en maksa mitään.

Vierailija
6/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi säästi risteilyä varten, johon lähti kaverin kanssa. t: 7

Vierailija
7/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tiedä itsekään tarkalleen mihin säästää, mutta puhuu vaan, että jos joku uusi petshop-linna tms tulee myyntiin niin on sitten heti rahaa ostaa se...

Vierailija
8/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saavat synttärinä ja jouluna vähän rahaa niin niistä osa jätetään omaan käyttöön ja sitten on joitain töitä sovittuna mistä saavat vähän " palkkaa" . Meillä opetetaan, että ei vanhemmatkaan saa rahaa jos ei niiden eteen tee töitä. Miksi siis pitäisi opettaa lapselle, että saa viikkorahaa ihan noin vaan? No, jokainen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
9/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä saavat synttärinä ja jouluna vähän rahaa niin niistä osa jätetään omaan käyttöön ja sitten on joitain töitä sovittuna mistä saavat vähän " palkkaa" . Meillä opetetaan, että ei vanhemmatkaan saa rahaa jos ei niiden eteen tee töitä. Miksi siis pitäisi opettaa lapselle, että saa viikkorahaa ihan noin vaan? No, jokainen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Extratyöt ehkä erikseen.

Vierailija
10/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotain tällaista pientä. Mutta mieluummin minä sittenkin maksaisin pienen palkan vaikka imuroinnista kuin antaisin viikkorahan ihan mitään tekemättä. Eihän aikuisetkaan saa viikkorahaa mitään tekemättä :) Mutta kuten sanoin, jokainen omalla tavallaan. Minä en halua opettaa lapsille, että raha tulee liian helpolla. Että sitä tulee joka viikko vaikka ei mitään tekisikään.

Vierailija:

Jos tavallisia kotitöitä niin miksi niistä pitäis maksaa palkkaa, ei aikuisetkaan saa...

Vierailija:

Extratyöt ehkä erikseen.

Vierailija
11/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on täysinäinen säästöpossu ja lompakko, jossa vähän yli 20 e. On saanut meiltä satunnaisesti rahaa. Ei saa vielä yksin mennä kauppaan, ja kun yhdessä käydään, me vanhemmat maksamme karkkiostokset.

Olen ajatellut että ehkä tuossa 8-9 -vuotiaana voisi ottaa viikkorahan käyttöön.

Vierailija
12/12 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan saanut " ilmaista" viikkorahaa. Enkä ole ajatellut omillekaan lapsille antaa. Ja kyllä minä aikankin olen oppinut silti rahankäytön. En ole mikään tuhlaavainen, mutta kyllä silti käyttää osaan sitä.

Vierailija:

Koskas ajattelit aloittaa rahan käytön opettamisen?

Vierailija:

Meillä on ollut viikkorahat käytössä vanhemmalla siitä alkaen kun meni kouluun ja nuorempi halusi viikkorahan jo 5-vuotiaana. Meillä ostavat viikkorahalla myös karkkipäivän karkit ja koska nuorempi halusi mieluummin rahaa kuin karkkia (jotka siihen asti osti siis äiti) sovittiin sitten niin. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että poika ei osta (ekä syö) lainkaan karkkia, mutta ostaa mieluisiaan legoja, korttipakkoja jne. Osaa laskea (on nyt 7v ja ekalla luokalla) mihin rahat riittää ja miettii säästökohteita hyvin tarkasti. Ja varmasti on auttanut matikan innostuksessa, kun alkoi aikanaan laskea rahojaan.

Meillä myös viikkorahan korotusneuvottelut käy nuorempi, vanhempi tyytyy sitten siihen mitä saa, koska saa joka tapauksessa hieman enemmän. Nuoremmalla sitä myös aina on, vanhempi ei oikein kykene säästämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi