Kihomadot
Löysin eilen pojan kakasta matoja, mutta apteekkiin emme enää ehtineet lääkettä ostamaan. Yöllä hän heräsi eikä meinannut saada unta kun pyllyä kutisi. Katsoin sinne ja kamala kuhinahan siellä kävi:( Kutina vähän helpotti kun suihkutin ulostulleet madot pois, mutta onko kellään kokemusta siitä millä matoja saisi pysymään poissa siihen asti kun lääkitys tehoaa ja kuinka nopeasti se tehoaa? Madothan tulevat ulkopuolelle munimaan, onkohan jotain ainetta mitä voisi pyllyyn laittaa mistä eivät pitäisi vaan jäisivät mieluummin sisätiloihin? Kun kutina on ymmärrettävästi kamalaa jos kasa matoja luikertelee takapuolessa...
Kommentit (14)
AINA pitää pk:ssa ja koulussa kertoa, siitä kait kaikki on samaa mieltä. Enkä tietenkään sen takia ole kenellekään vihainen, että lapsella yleensä on kihomatoja, MUTTA jos tuo tarhaan niin, että tietää niitä olevan eikä ole lastaan lääkinnyt niin se on mielestäni aikamoista välinpitämättömyyttä - tuleehan siitä hyvinkin potentiaalinen tartuttamispäivä päiväkotiryhmässä.
Sama asia jos jättää kertomatta päiväkotiryhmässä, että lapsella on/on ollut täitä - sekin on välinpitämättömyyttä (en ymmärrä sitä, että joku ei muka " kehtaa" kertoa). Meillä oli taannoin ikävän sitkeä täiepidemia ja se oli varmasti kaikille raskasta aikaa siivouksineen ja saivareiden nyppimisineen - kyllä silloin jonkun verran otti päähän, kun kävi ilmi, että joillakin lapsilla oli syksyn aikana ollut täitä, mutta siitä ei sitten vaivauduttu kerrottu päiväkodissa. On paljon helpompaa hoitaa yksi perheenjäsen esim. täiden osalta kuin kaikki neljä - varsinkin jos on kyseessä erityisen sitkeä kanta! Ja tämä voi siis onnistua vain siinä tapauksessa, että kaikki vanhemmat kertovat välittömästi tartunnan huomattuaan.
Meidän lapsen päiväkotiin oli sitten joku taliaivo tuonut lapsensa vaikka ei ollut vielä antanut kihomatolääkitystä (oli siis huomannut, että niitä on) KOSKA ohjeessa oli sanottu, että lapsen voi tuoda päiväkotiin - voi hyvänen aika, että voi olla aivotonta porukkaa, voi h-vetti että ei ole älyllä siunattu ihmisiä ja sellaisia tuntuu valitettavasti olevan aika paljon nykyään. Ja siinä ohjeessahan sanotaan, että lapsen voi tuoda vasta kun lääkitys on annettu, p-kele sentään. Mun mielestä tuollaisessa tapauksessa päiväkodin olisi pitänyt ilmoittaa, ettei ota lasta vastaan. (ja tiedän kyllä, että madot on voineet tarttua aikaisemminkin).
Ap:lle, hanki lääke apteekista ja anna se lapselle. Pese vuodevaatteet ja käytössä olleet vaatteet. Pese WC ja vaihda pyyheliinat. Pyyhi mielellään myös ovenkahvat, Wc:n huuhtelunappi ja hanat (sen jälkeen kun olet lääkinnyt lapsesi ja muut perheenjäsenet). Toista lääkitys kahden viikon kuluttua.
Olen kuullut viime viikolla kuudesta päiväkodista ympäri suomea jossa on matoja. Pitäisiköhän ostaa varmuuden vuoksi lääkkeitä kotiin?
Googlaappa ap kihomato ja tartutatautiliitto. Siellä loistavat ohjeet.
Ja kolmosen tilanne tietty siinä mielessä ikävä, että joku on tieten tahtoen vienyt lapsen päiväkotiin, mutta totuus on että tutkimusten mukaan kymmenellä prosentilla päiväkotilapsista on jatkuvasti kihomatoja, joten suht sama se on, että onko yhdellä yksittäisellä lapsella siellä kihomatoja vai ei...
takuulla siellä joukossa muhii aika paljon noita kihomatojen muniakin... ovenkahvat, hissinnappulat, liukuportaiden kaiteet... Sieltä niitä tartuntoja tulee.
Kuka sinulle kertoi että päiväkodissa olleesta lapsesta jolla oli kihomatoja? Mietin vaan että ei kai tarhantädit voi kertoa kaikille kenen lapsella niitä matoja on ollut? En haluaisi ainakaan olla kaikkien vanhempien mielissä syyllinen siihen jos heiltäkin löytyy matoja, ihan vaan siksi että satuin itse ne ekana huomaamaan? Todennäköisesti ne ovat kuitenkin hänellekin tarhasta tarttuneet eikä kotioloista. Voisihan madoista tietty jättää kertomatta, mutta se vasta epäreilua minusta olisikin.
Itse luulen että pojalla on nuo madot saattaneet olla jo vähän aikaa, kun on pylly kutissut. Mutta tosiaan eilen vasta ne löytyivät illalla. Ovat varmaan kuitenkin häneltäkin ehtineet levitä aiemmin jos ovat levitäkseen.
t:ap
Meillä ei koskaan ole ollut lasten hoitopaikassa/koulussa kihomatoja. Ainoat rasittavat ylimääräiset " ötökät" ovat olleet koulussa täit. Luojan kiitos toistaiseksi olemme niiltäkin välttyneet kokonaan.
" kyllähän niitä on joka syksy/talvi varmaan suomen jokaikisessä päiväkodissa/koulussa"
kaikki äidit silelä luetteli että silläkin on sitä ja silläkin on sitä... Ehkä nämä äidit itse kertovat asiasta avoimesti, eihän noissa ole mitään hävettävää! Se ei liity mitenkään hygieniaan tms, kuka tahansa voi sen tartunnan saada.
Mutta kyllä minusta velvollisuus on kertoa nimettömästi, että jollain on ollut juuri siksi, että kaikkien muidenkin lasten vanhemmat osaavat seurata lapsiansa tartunnan varalta!!!!
Vierailija:
Kuka sinulle kertoi että päiväkodissa olleesta lapsesta jolla oli kihomatoja? Mietin vaan että ei kai tarhantädit voi kertoa kaikille kenen lapsella niitä matoja on ollut? En haluaisi ainakaan olla kaikkien vanhempien mielissä syyllinen siihen jos heiltäkin löytyy matoja, ihan vaan siksi että satuin itse ne ekana huomaamaan? Todennäköisesti ne ovat kuitenkin hänellekin tarhasta tarttuneet eikä kotioloista. Voisihan madoista tietty jättää kertomatta, mutta se vasta epäreilua minusta olisikin.Itse luulen että pojalla on nuo madot saattaneet olla jo vähän aikaa, kun on pylly kutissut. Mutta tosiaan eilen vasta ne löytyivät illalla. Ovat varmaan kuitenkin häneltäkin ehtineet levitä aiemmin jos ovat levitäkseen.
t:ap
Täälä kyllä tulee tieto jokaiseen kotiin jos on liikkeellä jotain " loisia" , koska jos niitä yhdellä huomataan, niin ovat jo voineet tarttua moneen muuhunkin. Harvoin jäävät vain yhden vaivaksi.
On täälä joskus ollut ennen meidän lasten kouluun menoa ja silloin on kuulemma tullut informaatio jokaiseen kotiin, että kihomatoa on tavattu ja kehotettu tarkkailemaan jokaista lasta tartunnan varalta. Mutta kuten sanoin, ei ole koskaan omien lasten hoito/kouluaikana ollut!!! t. 9
Tyttärelläni 4v on kutissut alapäätä, muutamana iltana, ei pyllystä vaan pimpin puolelta. Kutina oli viime yönä niin kamalaa ettei tyttö saanut kunnolla nukuttua, mitään " Matoja" siellä ei näy, eikä punoita tms vastaavaa.. Olen ihan ymmälläni mistä voi johtua. Neuvollaan soitin ja siellä käskivät laitaa jotain perusrasvaa??! jos on vain kuivat limakalvot! ..
Lekuriaikaa ei saa kun kuukauden päähän, jollei sittten lähde istumaan tuntikausiksi päivystykseen..
Eiköhän lapsille pitäisi järjestää nopeammin aika. Ja jos olisi minun lapsi ja vaiva olisi paha niin veisin jo yksityiselle, maksoi mitä maksoi.
Vierailija:
Tyttärelläni 4v on kutissut alapäätä, muutamana iltana, ei pyllystä vaan pimpin puolelta. Kutina oli viime yönä niin kamalaa ettei tyttö saanut kunnolla nukuttua, mitään " Matoja" siellä ei näy, eikä punoita tms vastaavaa.. Olen ihan ymmälläni mistä voi johtua. Neuvollaan soitin ja siellä käskivät laitaa jotain perusrasvaa??! jos on vain kuivat limakalvot! ..
Lekuriaikaa ei saa kun kuukauden päähän, jollei sittten lähde istumaan tuntikausiksi päivystykseen..
Meidän kunnan päivähoito-sivuilla sanotaan ettei kihomatojen vuoksi tarvitse olla hoidosta pois, joten vein lapsen sinne mutta informoin toki että pitävät parempaa huolta hygieniasta nyt. Lapsi on jo 5v joten hän muisti jopa yöllä herätessään ettei pyllyä saa raapia, joten uskoisin hänen muistavan erityisohjeet myös hoidossa. Isompi tarttumisriski taitaa olla silloin kun madoista ei vielä tiedetä.
Osalla nettisivuista luki että ei saa viedä hoitoon ennen lääkehoidon antamista, mutta yhtä monilla sivuilla sanottiin että ei tarvitse olla pois hoidosta.
Käsittääksemi lakananvaihdot ja siivoukset pitäisi tehdä vasta lääkityksen antoa seuraavana päivänä, kun lääke on vaikuttanut. Tietenkin siis voi tehdä myös samana päivänä JOS tekee myös seuraavana.
Ja leluja on syytä putsata, samoin niitä ovenkahvoja. Ja käsiä desinfioida.
Lääke tappaa vain aikuiset madot, joten " varmistuskuuri" pitää myös muistaa.