Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

** ENSKAT vko 45 (5.11-11.11) **

05.11.2007 |

Hyvää alkanutta viikko enskoille :)

Viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11602705&p=&mpage=1&tmode…

-Sara-Maria-

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uusia vaan pukkaa mukaan :) Hienoa ja tervetuloa kaikille!

Unohtui suurinosa mitä piti kirjoittaa, mut laitetaan nyt jotain...

Niin vakuutuksista oli puhetta; me otettiin syntymättömän vauvan vakuutus samalla kun tarkastettiin muuton takia kaikki muutkin vakuutukset. Fenniaan siirryttiin myös meillä. Tapiolassa oltiin aiemmin.

Joku kyseli Anita-tukivyöstä mulla on ja hyväksi olen havainnut. Aina kun lenkkeilen tai esim imuroin niin on ihan ehdoton. Olen käyttänyt jo varmaan 2kk sitä ja multa hävis sen mukana issiaskivut (mulla oikeassa pakarassa pahiten) kokonaan parilla koiralenkillä. Mutta ei ole kiva istuessa, kun painaa eli vain kun jaloillaan joutuu enemmän olemaan.

(.) En muista joko kerroin, mut kävin viime perjantaina siinä kontrollineuvolassa ja kaikki oli ok, sekä pissi että verenpaine. Muutenkin olo ok paitsi ylävatsa supistaa ja on hellä kun Papunen monottaa armottomasti. No en valita, en... Tää päivä ollut hyvä päivä eilen hermo repeili aika herkästi, mut nukuinkin viime yönä jostain syystä paremmin kuin pitkään aikaan, välillä jopa unohdin olevani raskaana, niin hyvän asennon sain kyljelläni. No maanantaina taas neukka ja taas ollaan viikkoa lähempänä...

Pirteyttä pimeyteen sisareni! Kyllä se valo sieltä taas tulee! Nyt haluaa pitkälleen...

Pore&Papunen 31+3

Vierailija
22/33 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä osana ollaan edelleen ja nyt tänään varattiin neuvolasta aika sinne äitipolille. Maanantaina sinne sitten jos ei nyt vk.lopun aikana mitään tapahdu. Sais kyllä käynnistyä synnytys ihan itsestään, mutta katsotaan miten käy.

Nyt väsyttää kamalasti kun heräsin aamulla niin aikaisin. Pitänee ottaa päivätorkut nyt kun vielä voi ;)

Vilkutukset kaikille....taas on muuten paljon uusia, joten tervetuloa mukaan.

Dragondream+kirppu 41+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, meneepä nää viikot tosi nopeesti eteenpäin. Kohta on jo viikonloppu :)

Vakuutuksista vielä sen verran, että kyllä se keskittäminen kannattaa ja jos haluaa kilpailuttaa eri yhtiöt niin kannattaa lähteä ajoissa liikkeelle, ja sitten rauhassa vertailla kotona sekä hintoja että ehtoja. Meillä vakuutusyhtiön valintaan vaikutti paljolti juuri tuo lapselle otettu vakuutus ja sen ehdot.

Paco: kannattaa pyytää joku kaveri mukaan niin tulee ainakin lähdettyä liikkeelle :) Näin mun on melkein pakko tehdä ku muuten sitä jää kotia. Onneks meillä on sentää tuo hauva kenen kanssa tulee liikuttua.

buttefly: Melkein kaikissa yhtiössä tarvitsee täyttää tosissaan jonkinlainen terveysselitys sekä olla äitiyskortista kopiot. Itellä oli kanssa mielessä, että mitä jos ei myönnetä, mutta sain sellasen kuvan että se on tosi harvinaista ettei myönnettäis. Meillä oli kanssa aikasemmin vakuutukset IF:ssä, mutta koska niiden lapsi vakuutus ei miellytä meitä niin vaihdettiin pois. Siellä nimittäin on se syntymättömälle lapselle otettu vakuutus voimassa 0-2kk ja sitten pitää ottaa uusi lapsivakuutus. Näin ainakin mun ymmärtääkseni. Harmi kun ei vieläkään kaikki rakenteet näkyny, toivottavasti sitten seuraavalla kerralla :)

Sanle: Siellä oli äitille iskeny mummokuume, onko tää ensimmäinen lapsenlapsi teidän äitille? Meillä äitillä iski tuo päälle heti siinä vaiheessa ku sai kuulla koko raskaudesta. *suppareita* siihen suuntaan

Gaiole: Saat siellä nauttia rentouttavista päivistä :) Kivaa ku saa tehdä asiat jos siltä tuntuu, ei oo mitään pakottavia juttuja.

Dragon: *suppareita* , että pääsisit pian nyyttiä kotia hakemaan

wannabe_amma ja Weer@: Tervetuloa jutustelemaan tänne meidän pariin myös mun puolesta. Mukavaa saada uusia mukaan :)

mutsiko: Mukavaa oli niin kauan ku lunta oli. Ei tää pimeä syyssää oikein mieltä piristä. Hyvä, että neuvolassa kaikki oli kunnossa.

saikku: Mukavaa, että perheessä otettiin vauvauutiset hyvin vastaan. Ei sitä neuvolakäyntiä kannata jännittää, hyvin se menee :). Tsemppiä opinnäytetyön pariin :)

anabela: Ei kannata stressata siitä painosta. Alussa kävin ite kanssa melkein joka päivä puntarilla, mutta jostain syystä se on nyt jäänyt, tuntuu heittelevän tuo paino melkein päivittäin. Riippuuhan se paljon mihin aikaan päivästä käy. Mulla on tuota lähtöpainoa jo, joten ei olis kyllä tarvinut tulla yhtään lisää, mutta kummasti sitä on vaan tullut.

Juli: *Vilkutus* Kiva ku käyt pistäytymässä ja kertoilemassa kuulumisia :) Kelalappuihin mä oletan että mun tulot on noussut tarpeeks ja täytin sen tulokohdan, toivottavasti palkkatoimisto sitten lähettää ne tiedot Kelaan. Jätin jotain muitakin kohtia täyttämättä kun oletan että palkkatoimisto ne täyttää. Hyvä, että rakenneultrassa kaikki oli hyvin, teilläkin on vielä jännitystä tuosta sukupuolesta :)

Mullakin on parin viikon päästä edessä tuo sokerirasitus. Ainoa mua mietityttää, että jos tuo Tehyn irtisanoutuminen toteutuu niin onko mulla sitä sitten vai ei. No eiköhän ne ilmottele jos ei oo..

sase: Mä ainakin myönnän että mulla oli aika pitkään olo ettei edes ole raskaana tai että kaikki ei oo kunnossa. Jotenkin vaan kerta kerralta ku käy neuvolassa tai ultrassa olo helpotti ja varsinkin sen jälkeen ku maha alko kasvamaan ja näyttämään vauvamahalta ja sitten noiden liikkeiden tunteminen helpotti oloa. Ei kannata huolehtia :) Liikkeistä: etten mä ainakaan alussa tuntenut niitä niin usein, mutta kyllä siellä nyt jo aktiivisemmin liikutaan, päätelmänä, että kyllä niitä liikkeitä alkaa päivä päivältä tuntemaan enemmän :)

Pore: Hyvä, että teillä oli kontrollineuvolassa kaikki jo kunnossa :) Hyvien unien jälkeen on kyllä tosi hyvä mieli :)

Toivottavasti muistin ne mitä pitikin. Hei kaikille niitä ketä en huomannu erikseen mainita. Omia kuulumisia sitten hiukan. Kaveri on alkanut tosissaan liikkumaan aktiivisemmin ja nyt niitä liikkeitä tunteekin paremmin. Työkaverit varmaan kohta lähettää mut jonnekkin ku täällä yksinään hymyilen ku noita iskuja/potkuja satelee. Tulee itelle siitä hyvä mieli. lääkärineuvola olis ens viikolla edessä.

Sitten asia mikä mua mietityttää on tuo, että joudun siirtymään muutamaks viikoks tästä ihanasta päivävuorosta vuorotöihin. Ihan se että miten sitä jaksaa esim. yövuorot. No sen näkee sitten mitä eteen tulee.

Nyt syömään..

-Sara-Maria rv26+0-

Vierailija
24/33 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sara-Maria: joo, kiva tosiaan, että selitys suppareihin ja kipuihin tuli tod.näk. tuosta pissatulehduksesta. Saa nyt nähdä miten kauan Pätkis

tuolla masussa viihtyy, mut kyllähän se kuukauden sisään joka tapauksessa kainaloon saadaan : ) Kiva, että miehesikin päässyt tuntemaan vauvelin liikkeet.

Pore: moikat sinnekin! Tosiaan meillä vähän netin kans ollut ongelmia, joten tällä hetkellä tää kirjoittelu on tosi vähissä. Kiva, että sulla sitten olikin pissa ja paineet ihan ok, helpottaa mieltä varmasti.

Butterfly: toivottavasti verenpaine ei siitä nyt kovasti enää nouse, muutenhan tais olla ihan hyvät neuvolakuulumiset!

Sanle: siellä vielä sinnitellään kotona? Heh, vai mummohöyrähdystä ilmassa siellä! : ) Meillä vielä äiti ja anoppi suht rauhallisesti ottaneet,

saa nähdä mitä se sitten on, kun vauva on syntynyt. Tsempitystä ja jaksuja sinne kovasti! Ja niitä suppareita....

Dragondream: ja sielläkin vielä vauveli pysyttelee masussa? Jospa hän isänpäivän kunniaksi innostuisi vaikka ulkomaailmaan? Jaksuja ja suppareita!

Gaiole: sielläkin huonosti nukuttuja öitä? Muistahan, että on lupa sitten ottaa pieniä päivätorkkuja... niin ainakin minä olen tehnyt. Nam, joulukarkit ja piparit sai veden kielelle... kyllähän tässä tietysti vois joutessaan vaikka toffeeta tehdä sellaisen " pienen" testierän ennen joulua : )

Saikku: mitenkäs porukat ja sisarukset suhtautui vauvauutisiin? Tsemppiä ekaan neuvolaan, tuuhan kertomaan sitten kuulumiset!

Juli: kiva, että oli hyvät rakenneultra-kuulumiset! Vai " piilotteli" Jumpula sukupuolensa vielä, no, säilyypähän jännitys ; )

Missäs Malaika-vaavi: joko synnärillä???

Hienoa muuten, että tänne on tullut uusia palstailijoita: kaikille tasapuolisesti tervetuloa! Ja vilkutukset kaikille vanhoille!

(.) Alkuviikosta viimeinen (näillä näkymin siis) ultra ja samalla katsoi lääkäri lantion yms. jutut. Kaikki näytti ihan ok olevan, lantio normaali ja kohdunsuu pehmentynyt, mut kiinni. Tämän hetkinen painoarvio n. 3 kg, joten ihan " sopivan" kokoinen vauva tulossa. Olo alkaa olla aika tukala välillä, masu painaa ja yöllä on tosi vaikea löytää hyvää asentoa. Pätkikselle on jutellut, että vois tuossa ensi viikon lopulla jo alkaa suunnitella ulkomaailmaan tulemista : ) Lisäksi tässä sain tosi ärsyttävän vaivan vielä kestettäväksi: joku ihmeen ihottuma iski:

kutisee ja näppyjä nousee... Ei oikein enää nyt olis tälläista kaivannut, toivottavasti helpottais pian. Muuten tässä menee ihan mukavasti: ihanaa ajatella, että kuukauden sisällä Pätkis on kainalossa joka tapauksessa : ) Yritän siis liikaa olla ajattelematta laskettua aikaa... joka on siis tasan 2 viikon kuluttua!

Dajm + Pätkis 38+0

Vierailija
25/33 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tere taas,

Ja Tere uusille,kuten Saikulle. Tosiaan ollaan hyvin samoissa raskausvaiheissa. Sikiö on jo pavun kokoinen=)

Sain antibiottikuurin,kefaleksiinia tuohon lentsuun. Todettiin A-streptokokki nielusta. Oli aika kaamea olo. Varmasti raskaus vielä pahensi kipeyden tunnetta.

Mutta nyt onneksi on jo helpottanut. Jaksoin tehdä jauhelihakeittoakin.

Huomenna sitten olis suuri päivä,eli eka ultra. Toisaalta on ihan rauhallinen olo,toisaalta pelottaa,että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa.

Mutta asiaan kun ei itse voi muuten vaikuttaa kuin elämällä terveellisesti,joten täytyy vaan katsoa.

Viikonloppuna olis sitten tarkoitus kertoa vanhemmillemme asiasta. Jännää!

Vierailija
26/33 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppareita Sanlelle ja Dragondreamille ja jaksuja odotukseen:)

Wannabe_amma ja Weer@ tervetuloa mukaan keksustelemaan:)

Saikku: Sullahan on sitten valmistuminen käsillä kun opinnäytettä viimeistelet:) Voih kun mullakin ois opiskelut jo tossa vaiheessa...

Anabela: Joo tuota painoa tulee kyllä stressattua. Mä en punnitse itteeni kovin usein himassa niin sitten onkin jännät paikat neuvolassa. Viimeks järkytys ku oli tullut 4 kiloa lisää painoa. Eka terkkakin ihmettelin painon nousua, mut sit sanokii et ihan ok ku kuiteskii jo puoliväli menossa. Yhteensä painoa tullut siis 4 ja puol kiloo.

Juli: äitiyspakkausta minäkin oottelen kovasti mutta viel maananataihin pitäs ootella et saa todistuksen kelalle.

Gaiole: Joks Piiperö on taas ruvennu rokkaa?:)

Sase: Pääsitkös kouluun asti? Joskus kyllä täälläkin noita hassuja ajatuksia tulee ettei ois muka raskaana, vaikka mäkin tunnen potkuja päivittäin. Mulla tietty se stressi viel ku en tiiä et kumpi potkii.

Sara-Maria: Tuo yksinään hymyily kuulostaa tutulta:) Varmaan kyllä töissä aatellaan et outo sekopää kun virnuilee tolleen.

Dajm: Tsemppiä ihottuman kanssa!:)

Ansutyttö: Hyvä että olo on helpottanut:) Tulehan kertomaan viikonloppuna vanhempien reaktiot raskauteen.

ON: Voi kun nää viikot juoksee nopeesti eteenpäin. Koht ois jo kolme viikkoa harjottelua takana ja viis viikkoa jaksettavana.

Viime viikonloppuna uskalsin muuten vihdoin ja viimein ostaa ekan ostoksen vauvoille. Hoitopöydän ostin käytettynä ja makso vaan 25 euroo. Ihan hyvässä kunnossa ja sellanen ku halusinkin:) Pääsin myös hypistelemään miehen vanhoja vauvavaatteita joita anoppi on säilönyt. Ihan oli hyvässä kuosissa vielä, että varmaan jokusen otan niistä käyttöönkin. Lähinnä kuiteskii varavaatteiks mummolaan jäävät.

Hitsi mua jänskättää ku mies lähtee viikon päästä kertamaan Rovajärvelle. En oo ollu koskaan viel kotona niin pitkää aikaa yksin. Ja hävettää tunnustaa mut en oo ollu miehestä koskaan erossa niin pitkää aikaa. Tekee kyllä varmaan ihan hyvää, mutta silti hiukka pelottaa. Äiti lupas onneks tulla pariks päivää pitämään seuraa:) Yks hyvä asia siin on kyl et saa miehen pois täält... Saa syödä kaikkii ihanii ruokii mihin mies ei suostu koskemaan eikä pelkästää itelle viiti kokkailla. Teen ainaskii täytettyjä paprikoita ja lasagnee:)

Nyt tutimaan, vaikka nukuin kyllä päikkäritkin. Huomenna täytys jaksaa mennä puol seiskaan töihin...

-Butterfly- rv 21+5

Vierailija
27/33 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanlelle ja Dragonille supersuppareita ja tsemppiä kolotuksiin ja jaksamiseen! *sup sup* Onneksi sanle olet saanut kuitenkin nukuttua!

Sase: Mites meni neuvolassa? Mulla iski ihan lopullisesti tajuntaan tämä raskaus vasta rakenneultran jälkeen, siihen asti tuli jännitettyä ihan kamalasti kaikkea mahdollista. Ja kun liikkeet alkoi tuntua kunnolla vatsan päälle, niin sekin helpotti.

Pore: Mukava juttu, että kontrollineuvolassa asiat oli oikealla tolalla.

Sara-Maria: Tuo yksinään hymyily kuulostaa kyllä tutulle :) Naama messingillä tuli hipelöityä mahaa koko ajan, ne pikku liikkeet on niin ihanan tuntuisia. Toivottavasti vuorotyö menee hyvin, eikä tule mitään muutoksia unen saantiin tms.

Dajm: Juu, ottaisin päivätorkkuja, jos vaan saisin nukuttua¿ Ei tule uni päivällä ollenkaan! Mutta nyt kun olen sairaslomalla, niin nukkumisasia on helpottanut siltä osin, että voin jäädä aamuisin sänkyyn makaamaan niin pitkäksi aikaa kun siltä tuntuu. Sekin on helpottanut, kun ei tartte enää stressata työasioita. hitsi mikä ihottuma sulle nyt iski? Oletko kokeillu hydrokortisonia? Ja suppareitahan saa laittaa jo sullekin, 38 viikkoa jo täynnä!! *sup sup*

Ansutyttö: tule kertomaan ultrauutiset!

Butterfly: Piiperö lepäili pari päivää aika hiljaisena ja mamma oli tietty ihan paniikissa. No eilen sain sen varmaan sokerihumalaan vedettyäni yli äyräiden kaiken maailman herkkuja¿ Piiperö jammaili koko päivän aamusta iltaan :) Yön nukkui rauhassa ja nyt taas jumppaa mahassa niin, että se hytkyy ees taas. Jää Jane Fondakin kakkoseksi :D Kyllä noita liikkeitä tulee kytättyä ihan älyttömästi¿

Siellä oli tehty jo eka ostos vauvoille, hyvä hyvä! Miten pitkään miehesi kertaus kestää? Hyvin se aika menee. Ajattele, miten ihana on saada ukko sitten takaisin, kun ette ole vähään aikaan nähneet :)

Täällä sataa ihan kamalasti, ällö keli. Oli tarkotus lähteä kävelemään pihalle pois eilistä ahmimista, mutta ei mua kyllä tuohon keliin saa millään. Nyt lupaan tässä teille kaikille, että tänään järjestelen kenkähyllyt ja laitan varastoon kaikki loput kesähommat ja otan talvijutut esille! Koko viikkoon en ole tehnyt mitään järkevää¿ Alkaa jo oma saamattomuus ahdistaa, vaikka on kyllä ihanaa vaan olla ja olla¿

Eilen sain ajan synnytystapa-arvioon, kivaa! Ja ensi viikolla taas neuvola. Maha kasvaa kovaa vauhtia, vaikka ei se kyllä iso ole, kun olen nähnyt useita samaan aikaan synnyttäviä. Katotaan miten paljon turpoan vielä tässä 7 viikon aikana¿

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Gaiole ja piiperö 33+1

Vierailija
28/33 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Ultrassa kaikki ok! Sydänäänet kuului selvinä ja tasaisina. Kyllä tuntuu hyvältä.

rv7+2

Vierailija
29/33 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sase - Mulla kanssa oli useemman viikon ajan sellanen epäuskonen tunne, että mitä jos kaikki ei olekaan hyvin.. Raskausoireita mulla ei oikeestaan koskaan ollutkaan kunnolla, ehkä max viikon ajan vähän huonoa oloa, mut siinä se. Sitten kun se meni ohi, olin ihan vakuuttunu et ei siellä masussa mikään kasva. Käytiin vkolla 7 yksityisellä varhaisultrassa chekkaamassa, että varmasti on toukka masussa ja siellähän se nätisti köllötteli ja sydän pomppi kovaan =)

Ensimmäisellä kerralla neuvolassa eivät kuunnelleet sydänääniä lainkaan (enpä tiedä olisivatko siinä vaiheessa vielä kuuluneetkaan), mutta seuraavalla kerralla sitten onneks jo kuulin ne. Kyllä siinä kyynel meinas silmäkulmaan tulla. Eka virallinen ultra oli sitten melkeen heti ton neuvolakäynnin jälkeen, ja siellä oli pieni melko riehakkaana. Ei meinannu millään näyttää kasvojaan ja oon edelleen ihan ihmeissäni et miten se kätilö sai ne pari profiilikuvaa napattua.

Ton ultran jälkeen iski taas epätietosuuden aika kun ei vielä liikkeet tuntunu. Nyt kun on masussa ollu liikettä muutaman viikon ajan niin uskaltaa jo huokasta. Nyt vaan toivotaan, että liikkeet alkais pian tuntumaan jo päältäkin niin isukki pääsis mukaan odotukseen paremmin. =) Ens viikolla häämöttää rakenneultra jota jo molemmat odotellaan malttamattomina.

Tsemppiä teille kaikille loppusuoralla oleville! Lähettelen teille paljon suppareita!! Pikkasen olen kade, että te olette jo niin kauheen lähellä saada omat pienet syliin.. Mutta perästä tullaan =)

~* Heidi ja LittleOne 19.vkolla *~

Vierailija
30/33 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tervetulotoivotuksista! Vielä koitan tutustua porukkaan, jotta kommentointikin onnistuisi paremmin.

Kyllä se on perjantai paras päivä viikosta. Viikonloppuvapaat on vielä edessä ja voi huokaista työviikon jälkeen. :) Suuremmin ei ole suunnitelmia viikonlopun viettoon. Onneksi molemmilla on vapaa viikonloppu, joten ainakin yhteistä aikaa saadaan viettää. Sunnuntainahan onkin isänpäivä. Oletteko ajatelleet muistaa jotenkin tulevia isiä? Mieheni jo oli kuitenkin sitä mieltä, että vuoden päästä olisi vasta oikea isänpäivä, mutta ajattelin silti jotenkin pienesti yllättää sunnuntai-aamuna.

Muuten on omassa navassakin kaikki hyvin. Kovasti odotan niitä liikkeitä, mutta menee varmaan vielä monta viikko ennen kuin ne tunnistaa.

Toivottelen kaikille enskoille hyvää viikonloppua! :)

Weera rv. 15+3

Vierailija
31/33 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin saan aikaiseksi istahdettua koneelle naputtamaan synnytyskertomusta. Anteeksi, että on kestänyt näin kauan!

Pikku-bee syntyi siis kohta kolme viikkoa sitten, maanantaina 22.10. illalla klo 21.06 täsmällisenä rv 39+6. Synnytys alkoi lapsivesien menolla edellisenä yönä - heräsin johonkin kummalliseen tunteeseen puoli kolmelta, nousin ylös sängystä mennäkseni vessaan ja silloin hulahti vedet lattialle. Soitin synnärille ja sain ohjeen tulla aamulla, jos ei supistukset aja paikalle sitä ennen. En sitten edes herättänyt miestä vaan menin takaisin nukkumaan - tai torkkumaan, kun koko ajan piti rampata vessassa kun vettä tihkui ja tuntui että kastelen koko sängyn. Supistuksetkin alkoivat, mutta olivat tosi siedettäviä. Aamulla lähdettiin sitten kymmenen aikoihin synnärille, ja käyrälle päästiin puoli 11. Silloin olin 3 cm auki. Mietittiin siinä, lähtisikö mies töihin käymään vai jäädäänkö molemmat odottelemaan ja päätettiin jäädä paikan päälle odottelemaan. Käytiin lounaalla ja iltapäivällä puoli neljän aikaan päästiin käyrälle uudelleen. Silloin olin 5 cm auki. Käyrällä näkyi selkeitä sykkeen laskuja supistusten aikana, joita haluttiin seurata, joten jäin siihen makailemaan. Supistukset olivat edelleen tosi siedettäviä, vaikkakin vähän napakampia kuin aamulla. Paikallaan makaileminen vaan tuntui aika kurjalta, kun ei saanut liikuskella ja piti maata kyljellään jotta anturit pysyisivät paikallaan. Myöskään ruokaa en saanut, kun oli sektioriski, mikä alkoi vähän ajan päästä vaikuttaa verensokeriin ja sitä kautta mielialaan.

18.30 kätilö tuli uudelleen tarkistamaan tilannetta, ja kohdunsuu ei ollut auennut yhtään enempää. Kätilö ehdotti oksitosiinitippaa, josta en innostunut valtavasti, kun omasta mielestäni supistukset olivat kuitenkin voimistuneet. Epiduraalistakin keskusteltiin, mutta kun en ollut valtavan kipeä, päädyttiin siihen että sitä ei anneta niiden sykkeen laskujen takia, jos vaikka synnytys pysähtyy tai hidastuu sen vuoksi. Sain kuitenkin tipan, jolla saatiin verensokeria ylöspäin, ja omat tunnelmat vähän koheni.

Kätilö pyysi myös lääkärin paikalle, kun ei saanut selvää vauvan tarjonnasta vaikka katsoi ultralla ja kokeili käsin. Lääkäri tuli paikalle 19.15 eikä hänkään oikein ymmärtänyt miten päin pää on tulossa (ultrasta kuitenkin näkyi selvästi, että se on kuitenkin pää). Positiivista oli kuitenkin, että siinä vaiheessa kohduunsuu oli auennut jo 7 senttiin, eli puolessa tunnissa hieno edistyminen. Sen jälkeen suppareista tulikin selkeästi kipeämpiä ja sain ilokaasun avuksi. Se auttoi muutamaan supistukseen, mutta sen jälkeen ei juurikaan.

Viimeinen tunti olikin aika tuskainen, etenkin siinä vaiheessa kun ponnistamisen tarve kasvoi ylivoimaiseksi. Miehestä oli tässä vaiheessa paljon apua ja tukea, hän ihanasti rohkaisi ja kannusti eikä hermostunut mun vaihteleviin käskytyksiini :) Ponnistamaan sain alkaa noin klo 20.50, mikä helpotti oloa tosi paljon. Kätilö puudutti kohdunsuun, joten en siinä vaiheessa tuntenut muuta kipua kuin supistuskivun. Ponnistusvaihe oli tosi lyhyt, 15 minuuttia, minkä jälkeen syntyi suloinen terve poikavauva, 3050 g ja 49 cm. Tarjonta oli otsa edellä, mistä syystä suuntaa oli vaikea hahmottaa, ja pieni episiotomiaviilto jouduttiin tekemään. Sykkeen laskut aiheutti käsivarren ympärillä oleva napanuora.

Kaiken kaikkiaan hyvä synnytys, ainoa mikä harmitti oli tuo makaileminen, kun ei voinut itse omalla liikkumisellaan vaikuttaa tuntemuksiinsa. Lisäksi synnärillä oli tosi paljon ruuhkaa: ei missään vaiheessa edes oltu " oikeassa" synnytyssalissa vaan jossain tilapäishuoneessa, ja kätilö oli aika paljon pois paikalta eikä oikein ehtinyt kertoa noista sykkeen laskujen merkityksestä ym. meille kunnolla. Hyvät fiilikset kuitenkin kaiken kaikkiaan, ja upean lopputuloksen myötä se viimeisen tunnin tuska on enää vain kaukainen muisto :)

Kovasti tsemppiä kaikille omaa vuoroaan odotteleville ja suppareita niitä tarvitseville!

Vierailija
32/33 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää ja rauhallista isänpäivää!

vaikka meijän perheiden isukeille se virallinen isänpäivä on sitten vasta vuoden päästä. :) tai ehkä joku loppupääläinen saa oman nyytin tänään, supsup! :)

//mutsiko ja pikkuinen rv32+0 (enää 8vkoa laskettuun, hui!)

Vierailija
33/33 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Biancolle hienosta synnytystarinasta. Kaikki tuntui menneen tosi hyvin, kiva kuulla!

Itse ei vielä osaa/uskalla ajatella koko synnytystä... Ehkä parempi onkin, että antaa tulla mitä tulee ja kaippa se sitten painollaan menee eteenpäin. Ei liikaa odotuksia saa luoda :)

Tuleekohan isänpäivän kunniaksi pikkuenskoja maailmaan? :D Toivottavasti!

Täällä on viikonloppu mennyt erittäin rauhallisissa tunnelmissa, väsyneenä jotenkin. Kai se voi niinkin mennä, että väsymys taas lisääntyy loppuraskautta kohti. Ja tuo ilma on kanssa ollut aika masentava ja väsyttävä.

Eipä mitään raportoitavaa, tulkaahan nyt enskat linjoille!

Ja kaikille jo vauvautuneille enskoille ihanaa ensimmäistä isänpäivää :D

Gaiole ja piiperö 33+3