Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin karvoitus alkaa kasvaa?

Vierailija
04.11.2007 |

Saunan jälkeen autoin tokaluokkalaista 8-vuotiasta kuivaamaan. Luulin ,että ihoon oli jäänyt hius tms kiinni ja yritin kiskoa irti, kunnes huomasin, että muutama vahva musta häpykarva oli ilmestynyt.

Tyttö on pitkä, n 135cm. Mulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja kovasti toivoin, että tyttöni saisivat kokea tuon ilon vasta myöhemmällä iällä.

En muista, milloin oma karvoituksen alkoi kasvaa. Kokemuksia, millainen ajallinen yhteys lasten karvoituksella on kuukautisten alkuun?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 2 vuotta rintojen kasvun alusta alkaa menkat ja karvoituksen kohdalla tuo aikaväli menkkoihin on 1 vuosi. Tosin nämä voi myös vaihdella eli ensin karvat, sitten rinnat jne.

Eikä nuo ajatkaan aina pidä paikkaansa.

Vierailija
2/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun on karvat niin ensimmäiset menkat ovat tulleet jo ajat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä enteile varhaisia kuukautisia. Tyttärelleni alkoi ilmaantua ensimmäisiä karvoja jo ekaluokkalaisena, mutta rinnat alkoivat kasvaa vasta n. 11-vuotiaana ja menkat alkoivat 13-vuotiaana. Silloin 7-vuotiaana lastenklinikalla tehtiin asian takia joitain tutkimuksia, jossa kaikki hormoniarvot jne. todettiin normaaleiksi.

Jos nyt muistan oikein, niin karvoitus, finnit ja hikoilu ovat merkkejä adrenarkesta, jonka käynnistää lisämunuaisten erittämä adrenaliini. .Adrenarke on täysin eri prosessi kuin telarke, jonka puolestaan käynnistävät naishormonit ja jonka merkkejä ovat rintojen kasvu ja kuukautisten alkaminen. Tavallisemmin telarke alkaa ensin, mutta täysin normaalia on myös se, että adrenarke alkaa sitä varhaisemmin. Kun asiaa muistelen, niin minullakin kehitys kulki toisin päin kuin keskimäärin, eli karvoitus tuli ensin ja melko varhaisessa iässä. Omat menkkani alkoivat 11-vuotiaana, joten tytär ehti samaan vaiheeseen onneksi vasta pari vuotta myöhemmin.

Vierailija
4/8 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys voi vaihdella todella paljon. Itselläni alkoi häpykarvoitus kasvaa jo ekalla luokalla ollen jo pian aikuisen naisen karvoitus. Se oli erittäin hämmentävää ja vaikeaa aikaa, sillä oma äitinikin häpesi minua. Siinä vaiheessa, kun tyttökavereilla alkoi karvankasvu, minulla se oli jo levinnyt reisiin ja navan alle.

Rintani alkoivat kehittyä n. 11-vuotiaana ja menkat alkoivat vasta 14,5-vuotiaana. Kierto oli aluksi erittäin pitkä ja jäivät välillä useiksi kuukausiksi kokonaan pois.

Parikymppisenä hakeuduin itse lääkäriin karvankasvun jatkuvasta leviämisestä huolestuneena. Yliopistollisen sairaalan naislääkäri suhtautui minuun äärimmäisen alentuvasti ja haukkui minut pystyyn ajan ja rahan tuhlaamisesta kirjoittaen kuitenkin lähetteen lisämunuaisten kuvaukseen sekä hormonikokeisiin. Ääni kellossa muuttui, kun kokeet osoittivat sairastavani hirsutismia.

Tytärtä minulla ei ole, joten voin puhua vain omasta kehityksestäni.

Vierailija
5/8 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just joo haistakaa nyt p***a! Täällä on vissiin joka toisella ollu jo täys puska toisella luokalla.

Vierailija
6/8 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 23:27"]

Siinä vaiheessa kun on karvat niin ensimmäiset menkat ovat tulleet jo ajat sitten.

[/quote]

Oman kokemukseni mukaan päin vastoin , taisi olla ainakin pari vuotta karvojen jälkeen.

Vierailija
7/8 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 13 eikä vieläkään menkkoja 😕pituutenikin on laskenut .... Karvoitus on alkanut n.vuosi sitten

Vierailija
8/8 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä. Autat ton ikäistä vielä kuivaamaan ja vielä viet kädet sukupuolielimelle