Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuotojen syyksi selvisi hematooma, eli verihyytymä. Kohtalotovereita?

03.11.2007 |

Olen täällä muutamaan otteeseen käynyt surkuttelemassa outoja verisiä lorahduksia ja 6+4 ultrassa havaittiin 2*1cm mittainen verihyytymä,josta verta oli tullut. Kontrolliultra määrättiin seuraavalle viikolle ja nyt hematooma oli kasvanut jo 5*2cm kokoiseksi ja lääkäri antoi aika tylyn tuomion: Mitä suurimmalla tod. näköisyydellä raskaus päättyy keskenmenoon. Pieni mahdollisuus kuulemma kuitenkin on ja nyt olen levossa sairaslomalla.

Eli nyt on viikkoja kasassa vasta 7+6 ja jotenkin pitäis yrittää jaksaa toivoa parasta. Onneksi minut ultrataan kuulemma viikoittain ja seurataan hematooman kokoa.

Minkäslaisia kokemuksia teillä on tällaisissa tapauksissa? Lääkärin mukaan raskaus voi jatkua pitkällekin (mitä lieneekään sillä tarkoittanut), joten ajatus siitä, että olisin raskaana lähelle vk 20 ja sitten saisin keskenmenon on aika kammottavan pelottava.

Ensi viikolla on onneksi eri lääkäri, joten on hyvä kuulla vähän toisenkin mielipidettä.

Mutta auttakaa jos osaatte!!!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hematooma syntyy vuotojen seurauksena, eikä ole niiden syy. Eli jos joku verisuoni vuotaa, niin seurauksea on hematooma eli mustelma, joka voi vuotaa max vähän ruskeaa verta. Samoin lääkärit sanoivat ja itsekin netistä luin, että hematooma itsessään ei ole mikään iso riski raskaudelle - ne vuodot kyllä. Mulla alkuraskaudessa kaksi rajua vuotoa (verisuoni vuosi) ja seurauksena hematooma, jonka koosta ei hajuakaan. Seulontaultrassa sitä ei kuitenkaan lähes edes näkynyt. Nyt meneillään viikko 18, enkä ole ottanut mitään stressiä mahdollisesta hematoomasta, kun ei vuotoja enää ole ollut.

Ehkä sinun hematoomasi on sitten esim. istukassa kiinni, jolloin on kuulemma suurempi riski, että raskaus keskeytyy, kun voi irrottaa istukan tms...

Vierailija
2/16 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa oudolta, koska minulle sanottiin (kaksi lääkäriä), ettei lepoon ole mitään syytä heittäytyä - se vuotaa, mikä vuotaa kuitenkin ja pitääkin vuotaa, ettei veri jää sinne kohtuun pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepoa kyseenalaistin minäkin useaan otteeseen, mutta lääkäri selitti, että jos siellä jokin suoni vuotaa, niin olisi hyvä levätä. Sydän kun pumppaa verta ahkerammin, kun syke on kova.

Hematooma tosiaan syntyy vuodoista, jotka jäävät kohtuun, kirjoitin vain hieman sekavasti.

Kiva kuulla, että sulla hematooma oli imeytynyt kohdun seinämien kautta pois!

Vierailija
4/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia oli pakko kirjoittaa kun itsellänikin löytyi hematooma (10cmx1,5cm)rv 10+2 jonka takia hulahti verta puolille reisille saakka, sairaslomaa määrättiin tuolloin minulle yhteensä kolme viikkoa ja sanottiin että kirkasta verta jos tulee uudelleen niin saman tien sairaalaan, mutta ruskeana tulee vuotamaan todennäköisesti jollei itsestään imeydy pois..Minulla hematooman aiheutti ilmeisesti reunastaan vuotava istukka joka ainakin tuolloin sijaitsi kohdunsuulla, tämän jälkeen olen käynyt seurannassa ultraamassa n. 5 kertaa eikä kirkasta verta ole tullut, mutta edelleen diagnoosi on uhkaava keskenmeno ja rauhallisesti tulee ottaa vaikka töissä jo olenkin.

Edelleenkään en pysty kunnolla iloitsemaan odotuksesta vielä vaikka ihan hyvältä näyttää ja tunnen liikkeet kunnolla hematoomaa viime ultrassa rv 14 jäljellä 3,5cmx1cm. En luota vielä täysin että kaikki menisi hyvin kun aiemmissa odotuksissa ei mitään verenvuotoja ole ollut.

Bzz rv 17+1 ja tytöt 3,5v ja 2.v

Vierailija
5/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kuulostat olevan voiton puolella, kun hyytymä on noin olennaisesti pienentynyt eikä vuotoja ole enää ollut. Minulla on kolme lasta ennestään ja tämä on kanssa ensimmäinen raskaus, jossa kuljen kuin haudasta nousseena. Eli tiedän tuon epävarmuuden tunteen, joka kokoajan koputtelee päässä.

Kirjoitellaan kuulumisia ja yritetään päästä tästä pelosta eroon! Voimia sinulle ja pikkuiselle masuasukille, joka taistelee verihyytymää vastaan :)!!!

t. Porkkana

Vierailija
6/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tästä iloksi vielä muutu, pikkuhiljaa. Itsekin koen olevani jonkun verran voiton puolella vaikka se diagnoosi jyskyttää takaraivossa ja jokainen ruskea vuoto pysäyttää, mutta onneksi se ei ole vaarallista se ruskea vuoto vaan se punainen josta tietenkin kaikki lähti liikkeelle. Aluksi odottelin kauhuissani että hulahtaako uudelleen mutta onneksi on pysynyt ruskeana.

Toivottavasti sinullakin vielä kuitenkin kääntyy hyvin tuo vuoto. Onko sinulla ollut muuten kohdunsuu kiinni edelleen, sehän meenaan olisi tosi hyvä merkki kuitenkin samoin kuin elossa oleva sikiö =). Muista kuitenkin ottaa suht rauhallisesti vaikka tuntuisikin siltä ettei välttämättä tarvitsisi, kuitenkin se on ainoa keino millä itse voi edes yrittää edesauttaa pienen matkassa pysymistä. Muuta " lääkettähän" tähän hätään ei ole.

Tarrasukkia pienokaiselle ja erityistä jaksamista sinulle.

Bzz 17+1

Vierailija
7/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ihan alussa, rv 4+6 vuotoa ja menin lääkäriin. Silloin kohdussa näkyi 5cm:n hematooma. Arveltiin, että kesken menee raskaus. Sain viikon päähän kontrollin. Silloin kohdussa näkyi sikiöpussi + samankokoinen hematooma, kooltaan 1cm. Sain vielä kontrolliajan viikon päähän ja sitten hematooma oli hävinnyt ja kohdussa oli sikiö, minkä sydän löi.

Mulla hematooma tosiaan pieneni koko ajan. En tiedä, onko hyvä juttu, jos se kasvaa. Toivottavasti sinunkin hematooma häviää ja kohdusta löytyisi sikiö.

Tytteli-83 rv 9+5

Vierailija
8/16 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä siellä kohdussa on kokoajan ollut sen hematooman lisäksi alkio, jolla syke näkyvissä. Tällainen pikkuseikka jäi sanomatta ekassa viestissä. Lieneekö verihyytymä siirtynyt päähäni, hih!

Vierailija
9/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy vuodon seurauksena. Mulla verta tuli kahteen kertaan ihan lorottamalla niin, ettei se sairaalan megaside edes auttanut. Sain kaksi päivää sairista, kun vuoto sairaalassa loppui ja käskyn elää ihan normaalisti, paitsi jos vuotoa tulee, niin välttää yhdyntää, uimista yms... tulehdusriskiä lisääviä juttuja. Kuulemma hyvä, että veri vuotaa kohdusta pois. Mutta ehkä näitä tilanteita ei voi täysin verrata, jos vuotokohdat ovat esim. erilaisia - mulla kuulemma sellaisessa kohdassa, ettei suuri riski raskaudelle ja niin kuin sanottu, niin se hematooma ei mun lääkäreiden mukaan ole itsessään kovin iso riski raskaudelle - rajut vuodot kyllä, mutta ne ei siis johdu hematoomasta.

Vierailija
10/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin kaksosraskaudessa vuotava hematooma, aloin vuotaa yks kaks aivan holisemalla vk:lla 7. Hematooman alkuperää ei saatu selville, ehkäpä oli sinne vuotanut ja kehittynyt pikkuhiljaa, mutta alkoi siis tuolloin vuotaa ulospäin. Vuotoa (melkein koko ajan vieläpä ihan oikeaa kirkasta verta, ei mitään ruskeaa) jatkui aina viikolle 16-17, kontrolleissa hematooma oli koko ajan saman kokoinen. Koskaan ei lääkärit edes sen tarkemmin tutkineet, että missä vuodon alkuperä oli, aina vain sanoivat, että hematooma vuotaa.. Minulle määrättiin lepoa, perusteina se, että vuoto saattaisi tuoda sikiöt ulos ja vuoto kenties lakkaisi levolla ja hematooma kuivuisi sitten pois. Noin kymmen viikkoa vuodettuani näin sitten kävikin eli ensin vuoto lakkasi, ja sitten jossain ultrassa hematooma olikin häipynyt. Ja raskaus jatkui onnellisesti loppuun asti.

Aika jännä, että lääkäreillä on näin monenlaista kantaa tähän asiaan. Kysyhän ensi kerralla perusteita joka asialle, jota sanovat!

Vierailija
11/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemus esikoista odottaessa oli sellainen, että 8. viikolla menin lääkäriin tuhruvuotojen saattelemana (takana km ja kaikenlaisia pelkoja). Ultrassa löytyi sikiön lisäksi hematooma, kokoa n. 1,5x2 cm jos oikein muistan. Lääkäri sanoi vain, että se voi joko kadota itsekseen tai sitten kasvaa ja häiritä raskautta. Ei mitään puhetta kontrolleista. Sitten np-ultrassa vaan todettiin hematooman kadonneen.

Toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin!

Vierailija
12/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko myös holtiton vuoto rv 15, menin päivystykseen ja siellä katottiin että iso hematooma kohdunsuulla (5cmx3cm). Diagnoosiksi uhkaava keskenmeno ja aika kylmäverisesti lääkäri sano, että katotaan sitten rakenneultrassa jos sinne asti selviät. Kätilö anto mulle mukaan ison kasan paksuja siteitä. No mä menin tietysti ihan paniikkiin. Raskaus kuitenki jatku, tosin hematooma kyllä vuoteli aika ajoin. Rakenneultrassa rv 19 sitten kätilö mittasi, että melkein saman kokonen hematooma oli yhä. Pyysin että tulisko lääkäri kattomaan. Tuli ja se oli eri lääkäri kuin edelliskerralla. Tämä taas oli sitä mieltä, ettei hematooma sinänsä mitenkään hirveästi lisää keskenmenoriskiä. Että ristiriitaista tietoa joo...

No, nyt mulla on rv 24+4 ja viime perjantaina kun olin ultrassa, ei hematoomaa näkynyt. Nyt vasta uskallan vähän rentoutua, vaikka uskonkin nyt, ettei riski missään vaiheessa ollut hirveän iso. Sekin tietysti ahdisti, että aina kun soitin vuodon takia päivystykseen, sieltä sanottiin, että ennen rv 24 ei voida tehdä mitään jos alkaa mennä kesken tai syntyä ennenaikaisesti.

Yhteenvetona siis olen nyt ymmärtänyt asian niin (olen kysynyt monelta lääkäriltä) että hematooma sinänsä lisää kyllä hieman keskenmenon riskiä, muttei merkittävästi. Sen sijaan jos hematooma kasvaa, se tarkoittaa, että verenvuoto kohdussa jatkuu, ja voi toki olla vaarallinen juttu.

Jotain riskitekijöitä hematoomassa sinänsäki voi olla. Esimerkiksi se saattaa lisätä tulehdusriskiä, joten kannattaa ottaa vakavasti esim. pissaamisvaivat. Ja jos se on kohdunsuulla, se saattaa lisätä painetta kohdunsuun aukeamiselle. Ja jos se on istukan alla, se saattaa osaksi irrottaa istukkaa. Nämä eivät kuitenkaan kuulemma ole kovin todennäköisiä juttuja.

Vierailija
13/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle muuten sanottiin myös, että ei tarvitse tulla sairaalaan, vaikka verta tulee, koska sille ei kuitenkaan voi tehdä mitään eli ihan hyvin voi olla kotosalla. Kuulemma " saa" kuitenkin tulla, jos vuoto ihan älyttömän runsasta tai kovat kivut. Sillonkaan ei mitään voi tehdä, mutta voivat helpottaa oloa.

Vierailija
14/16 |
05.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hematooman riskistä eli tosiaan jonkin verran lisää keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen riskiä, mutta ei niin paljoa, että siitä pitäisi stressata, mutta varmaan sillä sijainnilla on merkitystä. Mulla ilmeisesti tosiaan riskittömässä paikassa.

Vierailija
15/16 |
06.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukan reunasta ilmeisesti vuotanut verta, joka on hyytynyt kohtuun. Osa siis vuotanut hulahdellen pois. Hematooma ei onneksi ole istukan alla vaan kohdun toisella puolella. Lääkäri sanoi, että pari seuraavaa viikkoa ovat kriittisimmät ja määräsi saikulle. Työni on hektistä ja ainakin jonkinverran stressaavaa. Ei tartte olla makuullaan, mutta ei saa liikaa revitelläkään (siivota, kanniskella ym.) Saikku tulee kyllä ihan hyvään saumaan, kun on tätä mukavaa alkuraskauden pahoinvointia ja VÄSYMYSTÄ.

Verenvuoto pois kohdusta on toisaalta hyvä, mutta toisaalta aiheuttaa aina tulehdusriskin kun " röörit" on auki ulkomaailmaan. No, nyt vuotoa ei ole ollut 10 päivään ja lääkärin mukaan ennuste on 50/50. Parhaassa tapauksessa käy juuri niin kuin monelle on käynyt, eli veri imeytyy kohdun seinämien kautta elimistöön ja sikiö kasvaa normaalisti. Nyt siis vasta 8+4 menossa.

Minut siis " näkee" usein täällä seuraavan kahden viikon aikana, kun AIKAA ON VAIKKA MUILLE JAKAA :)

Vierailija
16/16 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi,

mulla oli välillä aika rajuakin vuotoa aina viikolle 14 asti. Menin viikolla 7 yksityiselle ultraan, kun epäilin keskenmenoa. Kohdussa näkyi kuitenkin sikiö ja sydämensyke hyvin, mutta myös kaksi hematoomaa, jotka olivat isompia kuin sikiöpussi ja kiinni istukassa. Viikolla 9 vuotoa alkoi taas tulla rajummin ja ultrassa sanottiin, että sykettä ei enää löydy ja kasvu on viikon myöhässä. No seuraavana aamuna sitten sairaalaan kaavintaan, missä lääkäri totesi mitä elävämmän sikiön, liikkeet ja syke aivan normaalit samoin kasvu. Taas kotiin odottelemaan epävarmoin tuntein.

Tässä vaiheessa olin kaksi viikkoa sairaslomalla. Np-ultrassa hematoomat olivat hieman pienenneet, vuoto alkoi rauhoittua viikolla 14 ja rauhallista vaihetta kesti aina viikolle 23. Olin lähdössä aamulla töihin, kun pönttöön holahti oikein kunnolla verta. Päivystyspolilla meinasivat aluksi että istukka on irtoamassa ja nopasti leikkaussaliin. Vakuutin, että en tunne minkäänlaista kipua enkä heikotusta ja vauvan liikkeet tuntuivat todella hyvin. Aikansa katsottuaan lääkäri totesi, että vuoto tulee istukan reunasta. Olin osaastolla tarkkailussa yhden yön ja vuoto alkoi taas rauhoittumaan. Sairaslomaa kolme viikkoa.

Edelleen istukassa on muutama hematooma nähtävissä ja nyt mennään viikolla 33 :)