Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vauva on liian iso syntyäkseen alateitse...

Vierailija
03.11.2007 |

niin miten se käytännössä todetaan?



Odotan toista lastani, painoa on paljon enemmän kuin ekassa raskaudessa ja pelkään, että vauva on aika iso. Synnytystapa-arviota ei tehdä, koska olen synnyttänyt kerran jo alateitse.



Eli käytännössä, yritänkö väkertää mukulaa 35 tuntia minkä jälkeen tehdään hätäsektio?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinäkin saa jo vähän viitteitä lapsen koosta.



Synnytyksen aikana saattaa ison lapsen kohdalla olla niin ettei lapsi laskeudu synnytyskanavaan, tai sitten viimeistään ponnistusvaiheessa huomaa jos ei ponnisteluista huolimatta etene kanavassa.



Älä huoli, siellä on lääkäri kyllä heti paikalla jos tarve vaatii.



Minkä kokoinen pää oli edellisellä lapsella ja kauanko kesti ponnistusvaihe?

Vierailija
2/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kertoi myöhemmin, että olivat jo ottaneet imukupin esille, mutta kun en yhtään kertaa sanonut etten enää jaksaisi, niin sitä ei käytetty.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että niitä vertaamalla olisi voinut saada vähän viitteitä lasten kokoeroista.



Onko sukupuolesta tietoa?



Yleensä tytöt ovat pienipäisempiä kuin pojat.

Vierailija
4/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli virhetarjonnassa. Kätilö sanoi vain, että " ala ponnistamaan, autan imukupilla ulos!" Minä vastasin siihen, että " miksi ponnistaisin, jos kerta imukuppitilanteeseen ollaan menossa. Spinaalipuudutus tänne ja heti!" Sain puudutuksen, lepäsin, kun ei niin ponnistuttanutkaan. Parin tunnin kuluttua vauvan päänasento olikin korjaantunut itsestään, ponnistutti ja vauva liukui ulos. Ei tullut repeämiäkään. Kätilöt ehkä jo ajattelivat, että olemme menossa sektioon, mutta ylläys yllätys...



Äitiä täytyy kuunnella, kun vauvan sydänäänet sen vaan sallivat. Miksi halkeutua imukuppitilanteeseen? Joskus tuo tilanne tulee eteen ihan hakemattakin, mutta jos tulossa on iso vauva ja vielä virheasennossa ilman että äidillä olisi silloin ponnistamisen tarvettakaan, niin miksi ei mentäisi sektioon tarvittaessa aikalisän jälkeen (spinaalipuudute)? Jos tilanne ei korjaannu niinkuin minulla... Onnea matkaan synnytykseesi!

Vierailija
5/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestäni kummankaan rakenneultrassa ole kerrottu painoarviota. Sukupuolta kysyimme, mutta sitä ei suostuttu sanomaan.

ap

Vierailija
6/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan lapsen ponnistusvaihe oli 58 min ja välilihanleikkaus tehtiin. Kilon painavampi toka tuli ulos 5 min ponnistuksella ja olin heti elämäni kunnossa. Toinen synnytys voi siis sujua helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tule tänne satuilemaan. Kätilö ei käytä imukuppia, ja tarjontavirhe kyllä huomataan.

Vierailija
8/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan toista ja lääkäri passitti arvioon, vaikka ekan synnytinkin alateitse (silloinkin tehtiin arvio). Ihmettelin itse, että miksi, mutta lääkäri sanoi että jokainen raskaus on omansa ja samoin vauvan koko. Olen siis tosi pienikokoinen ja kapealantioinen. Esikoinen oli syntyessään alle 3-kiloinen ja nyt uusi tulokas on arvioitu suuremmaksi - siksi siis tehtiin taas synnytystapa-arvio.

Vierailija:


Synnytystapa-arviota ei tehdä, koska olen synnyttänyt kerran jo alateitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen pienikokoinen odottaja ja siksihän esikoiselta synnytystapa-arvio tehtiinkin. t. ap

Vierailija
10/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko sulla ekassa siis vauvan mahtumisen kanssa ongelmia ? luulisin että joka tapauksessa toinen synnytys sujuu yleensä helpommin kun sieltä on jo kerran vauva ulos tullut, vaikka tulisi vähän isompikin. jos olet kovasti huolissasi niin puhu ihmeessä neuvolassa peloistasi, kai he voivat sulle tehdä synnytystapa-arvion uudestaan jos pyydät ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut asiasta neuvolassa ja terveydenhoitaja siellä suhtautuu asiaan tosi ymmärtäväisesti. Hän pyysi neuvolalääkäriä laittamaan minulle lähetteen arvioon, koska olen huolissani ja koska olen pienikokoinen. Mutta tosiaan synnytyssairaalasta vastasivat, että arviota ei tässä tilanteessa tarvita.

Esikoinen oli minun mittoihini nähden melko kookas vauva, ja kun toisesta yleensä tulee isompi - ja painoa on siis nyt odottaessa kertynyt enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa -, niin tämä asia huolestuttaa.

ap

Vierailija:


oliko sulla ekassa siis vauvan mahtumisen kanssa ongelmia ? luulisin että joka tapauksessa toinen synnytys sujuu yleensä helpommin kun sieltä on jo kerran vauva ulos tullut, vaikka tulisi vähän isompikin. jos olet kovasti huolissasi niin puhu ihmeessä neuvolassa peloistasi, kai he voivat sulle tehdä synnytystapa-arvion uudestaan jos pyydät ?

Vierailija
12/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä huolesi. Mua huolestuttaa vieläkin, vaikka synnytystapa-arvio tehtiinkin ja lääkäri totesi, etä " pitäisi mahtua jos pysyy alle 3,5-kiloisena" . Arvion tekohetkellä rv 37 lääkäri siis arvioi vauvan noin 3-kiloiseksi ja nyt siitä on kulunut 1,5 viikkoa. Hän oli varma, että vauva syntyy ihan lähiaikoina (paikat sen verran auki yms.), mutta eipä ole vielä syntynyt. Nyt siis rv 38+3. Pelkään siis, että ehtii vielä kasvaa reilusti yli 3,5-kiloiseksi, eikä kuitenkaan ollut puhetta, että tehdäänkö sitten uutta painoarviota! Neuvolasta kysyin asiaa ja terkkari vaan totesi, että ei tehdä, enää ei ole lääkäriaikoja!

Vierailija:


Minäkin olen pienikokoinen odottaja ja siksihän esikoiselta synnytystapa-arvio tehtiinkin. t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori en nyt muista millä viikoilla olet mutta onko sulla vielä ultraa tulossa ?

kun mä odotin niin se arvio tehtiin siinä viimesen ultran yhteydessä, mutta varmaan vaihtelee paikkakunnittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi