*** MARRASMASUJEN VIIKONLOPPU ***
Torstain turinat täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11624705&p=2&tm…
Kommentit (42)
Ihanaa kun osa meistä on jo jakautunut.. Itselläni ei vissiin toivoakaan. No parempi näin, oon nimittäin ollut jo viikon ajan hirveässä flunssassa. Tästä jos/kun paranen niin saisi tyttö ruveta jo tulemaan.. Pitkäjänteisyys ei oo koskaan ole ollut mun vahvimpia puolia:) Miten muilla ton sf-mitan kanssa? mulla oli pompannut viikossa ihan huimasti ja oma paino oli laskenut kumminkin kilon verran.. Eikä neuvolassa oikein sanottu mitään (oli sijainen). Luulen että minulla ei ole enää yhtään ehjää kylkiluuta jäljellä, meillä vaikka tilaa ei olisi jumpata niin sitä tehdään vaikka väkisin:) Nyt pakko lähteä nukkumaan tai huomisesta ei tule mitään!
Hauskaa viikonlopun alkua kaikille ja toivotaan paljon synnytyksiä!!
Cara- 38+0
Täälläkin vielä tiiviisti yhdessä osassa, mut onnittelut vauvan jo saaneille, teitä oli taas ilmaantunut useampi, enkä muista nimiä:(
Mutta isot onnittelut kuitenkin!!
Ei siis mitään oireilua edes, alkaa jo nyt tuntua siltä, että tääkin viihtyy maussa liiankin hyvin ja lopulta saadaan taas savustaa tää pihalle(käynnistämällä) Huoh, on vissiin se itsestään alkanut synnytys liia paljon pyydetty..:(
Äh, meneepä valitukseks..taijan lähtee kahvinkeittoon..
Rv 39+0
Ihana lumipeitto peitteli maan vielä näin pyhäinpäivänä!=)
Viikko vierähti taas etten ole kirjoittelemaan jaksanut, lueskelemassa olen käynyt päivittäin=)
Viime viikonloppuna kirjottelin huolestuneena kutinaoireistani ym. Neuvolassa kaikki arvot ok, ja verikokeessakin kävin maksaarvot ym . kaikki ok. Vointikin muka heti siitä hetkestä lähtien parempi=)
Nyt suurin huolenaiheeni on hoitajien lakko, kun lakko eniten varmasti koettelee tehoosastoa ja synnyttäjiä. Esikoiseni tarvitsi kiirreellistä tehooitoa/tarkkailua heti synnyttyään.. Mitäs nyt sitten jos ei hoitajia olekkaan??
Toivon todella että vauva syntyisi ennen mitään lakkoja ! Saa syntyä vaikka heti TIISTAINA KUN OLEMME VIIMEIN RV37=)
Mitään synnytykseen viittaavaa ei kyllä todellakaan ole!
Sain ajan ultraan 14.11 katsotaan jos käynnistetään viim .laskettuna päivänä. Kun meillä päin normaali synnytystapaarvio tehdään vain käsikopelolla ja jos ei käsin olla varmoja sitten pääsee ultraan!
Pähkinäneito rv 36+4 la 27.11
Laskettu aika on tänään!!! Ta-daah!!!
Hm... tän vauvan piti synty etuajassa ja kaikki merkit viittasivat siihen. Eipä kuitenkaan syntynyt. C' est la vie! Esikoinen syntyi 39+6 ja toinen 40+6 muistaakseni, joten miksipä toisaalta tämäkään syntyisi yhtään aikaisemmin.
Olo on ok. Viime yö oli jopa hyvä. Vessareissuja kaksi ja uni oli sikeää. Illalla supisteli kipeästi ja nyt supistelee ei-kipeästi. Odotellaan odotellaan..
Ihan hirmu paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille!
Sasusasu 40+0
pikaisesti kirjoittelen kuulumisia. Istuminen ei ole vielä mukavaa. Eli maanantaina 29.10 oli sektio ja syntyi tyttö 3.8 kg ja 50 cm. Pinoarvio meni siis 500g alakanttiin. Parempi niin kuin että yläkanttiin.
Olen toipunut sektiosta kohtuudella. Itse leikkaus ei ollut tälläkään kertaa mukava, mutta toipuminen on ollut nopeampaa. Tosin olen kipeä leikkausalueelta ja vessa asiat on työläitä toimittaa kun ei kärsi ponnistaa.
Vieruskaverini oli synnyttänyt omansa viiteen tuntiin ja ravasi sen jälkeen kuin gaselli. Hiukan kateellisena katselin tuota... Hänkin olisi toivonut laikkausta, mutta en kommentoinut... Paremmin toipuu tavan synnytyksestä.
Eilen pääsimme kotiin ja tänään käyn vielä postattamassa tikit synnärillä. Tytöllä on räkätauti joka ei onneksi (toistaiseksi) ole haitannut imemistä. Omat rinnat ovat aika pakkautuneet, itseasiassa paljon pakkautuneet. Mutta yritän pärjäillä...
Koettakaa jaksaa odottaa, se palkitaan viimein... Käyn lukemassa ja kirjoittamassa synn. tarinan myöhemmin kun istuminen on miellyttävämpää. :)
Germit ja perhonen 5 pvä.
Vauvoja taas tulee...mutta tämä meikäläisen kirppu vaan on ja pysyy masussa.
No...odottavan aika on pitkä. Raivostuttaa vaan liikkuminen ja nukkuminen kun se on niiiiiin ikävää hommaa.
Mutta jotain hyvääkin....olo oli aamulla mitä loistavin kun huomasin, että yöllä on satanut lunta!!! Vaikka se onkin märkää ja varmaan kohta sulaa pois niin on se vaan niin hienon näköistä kun on valkoista ulkona. Täällä on satanut melkeinpä koko päivän hiljaksilleen.
Mies lähti äsken kaverinsa varpajaisiin ja mä yritän täällä kulutella aikaani. Taidan laittaa muutaman kynttilän palamaan illaksi...tulee mukava halloween-tunnelma ja nauttia rauhallisesta illasta. Toivon kyllä, että illasta ei tulis rauhallista supistusten suhteen, mutta tulevat kun tulevat...ei sille mitään voi...
Mukavaa lauantai-iltaa!!!
Dragondream 40+3
Saatiin sit pikkukerros lunta vaikka eiköhän toi viel tosta sula pois. Ihan nätin näköstä on vaikka kylmältä ilma tuntuuki. Tänään oltiin mun vanhempien luona syömässä ja kahvilla ja sukulaisiaki oli siellä joten oli oikeen kiva päivä. Ihanaa mennä valmiiseen pöytään syömään hyvää ruokaa :)
Onnea ebba ja germit vauvan syntymän johdosta :) Ebba: Meillä kuopus oli myös pieni eli 2570g ja 48cm mut musta ihan hyvän kokonen. Esikoinenkaan ku ei ollu ku 3060g.
möhö-82: Sulla voi olla sit jo maanantaina pikkunen sylissä! Varmaan jännää ku ei tiiä jääkö jo maanantaina kontrollissa sairaalaan vai lähteekö kotiin.
Tuulinäiti: Meillä taas mies ei halua tota kolmatta ässää joka tapahtuu makkarissa ja itelle ku vielä maistuis seki homma ;) Varmaa ku on ettei heti synnytyksen jälkeen musta oo sellaseen...
Dragondream ja muut joilla on laskettuaika menny jo ohi: Jaksamista odotteluun ja toivotaan et ootte kohta tositoimissa ja pian on varmasti vauva sylissä!
Tarald ja tiitiäinen 38+0
Limatulppa irtosi tuossa tunteroinen sitten ja sen jälkeen alkoi hiljalleen verinen vuoto, ihan kuin menkat.. Yksi paha suppari on tullut sen jälkeen, mutta ei muuta. Ukko hermoilee, että sairaalaan pitää mennä ainakin näytille kun kerran kolmas on kyseessä. Voi olla niin nopea, ettei ehdi epiduraalia, hän väittää. Ei kai auta kun pakata laukku ja lähteä käymään.. Tulen taas raportoimaan. Hui kun jännittää!!!
Sasusasu 40+1
Sasusasu taitaaki olla synnyttämässä ku ei oo tullu enää raportoimaan. Näin meistä jokainen pikkuhiljaa pääsee lähtemään sairaalaan ;)
Mulla oli ihan kaamee alkuyö: närästi tosi paljon, oli huono olo ja supisteli. Lisäks kävin kakalla 2 kertaa joten kyllä masu tyhjeni. Vauvaki jylläs masussa niin et oikeen sattu. Mies vaan nukku tyytyväisenä eikä ees huomannu mitään :( Se nyt ei huomais vaikka synnyttäisin sängyssä...Lämmitin sit kauratyynyn ihan hehkuvan kuumaks ja se autto niin et sain unta. Nyt ei enää mitään tuntemuksia eikä tullu loppuyöstäkään enää supistuksia. Olo on vaan ihan väsy ku unet oli niin lyhkäset.
Muille pirtsakampaa sunnuntaita! Me ollaan viel lähös kylään tänään joten saa nähä miten siten illalla ees pysyy tolpillaan. Nytki vaikee kävellä ku masuu juili jatkuvasti.
Tarald väsyneenä ja tiitiäinen 38+1
Miehellä tänään syntymäpäivät, joten niitä sitten eilen juhlittiin. Muutama tunti istuttiin kavereiden kanssa William koossa aliasta pelaillen ja sen jälkeen vielä istahdettiin lostarissa puoleen yöhön. Se on kyllä vastenmielinen paikka, varsinkin selvinpäin...mutta voitte uskoa, että masulle riitti taputtelijoita:) Sitten miehelle tuli väsymys, joten haettiin pitsaa (nam) ja ajeltiin taksilla kotiin. Minä olen ollut hereillä jo kahdeksasta asti, mutta juhlakalu itse vielä vällyjen välissä:) Äsken muuten kun ponkaisin tuonne sänkyyn onnittelemaan, tulivat ensimmäiset kunnon vihlonnat häpyluuhun...jokohan siellä jotain alkaisi tapahtua?
Vika neuvolalääkäri oli viime viikolla. Sf-mitta 33, painoarvio melkein 2800g ja kuulemma jos jatkaa laskettuun aikaansa käyrällään, niin syntymäpaino olisi siinä 3500g. Muuten olo on ihan kiva, turvotusta kyllä paljon. Eilen huomasin oikeastaan ekaa kertaa, etten ole ihan " kunnopssani, kun tennareiden laittaminen ei sujunutkaan, kun maha oli edessä:D Käytän yleensä tuollaisia slip-on tyylisiä ratkaisuja joihin ei tarvitse kumarrella...ovat nyt muuten kätevät, tosin pirun liukkaat.
Minäpä lähden aamupalasta tekemään ja valmistautumaan keskustan ostoskierrokseen. Mukavaa sunnuntaita kaikille ja onnea jo vauvansa saaneille:)
Nanni ja asukki 37+3
Tsempit vaan Sasuasulle jos oot tositoimiin päässyt!
Meillä tää aamu on kans lähtenyt kivasti käyntiin..saatiin tytön kans nukuttuakin hyvin, ei oo kiukku (ainakaan vielä) vaivannut. Äsken vasta lopeteltiin aamupalat ja piirrettyjä tyttö kattelee.
Just kun tuossa ehdi toiselle palstalle kirjottelemaan ettei missään tunnu miltään niin alkoi vihlomaan/viiltelemään alamahaan, ja tulipa pari vihlaisua tuonne alapäähänkin..tapahtuis vaan jotain! Ottaisin mielelläni vastaan parit supparitkin..mut en oo huomannut mahan kovettumisia, joten nää nykyiset " vaivat" ei taida niitä olla..? Mitä lie..
Tuntuu olo harvinnaisen pirteelle, kunhan sais vaan jotain hyödyllistä tehtyä tänään ees..eilinen meni ainakin iha harakoille ku väsytti niin paljon..
Taitaa olla vielä kahvit tuolla keittiössä odottelemassa..sinne siis:)
Milenna ja Onni-Ilona 39+1
Tarald: kyllähän se pikkasen pistää jännittää et mitä ne nyt sitten siellä sairaalassa päättävät mutta ittellä alkaa oleen sellanen olo et saisivat ruveta käynnistään et ei tarvis kokoaikaa olla huolissaan et onko keimolla kaikki hyvin ja et paljonko sitä vettä siellä on.
Eilen yöllä ajattelin et nyt tais tulla (taas kerran) lähtö kun heräsin yhen aikaan siihen että supisteli niin perhanasti et meinas tulla oksennus ja kyllä niitä tuli ihan tasasesti 10 min välein mut neljän aikaan rupes taas hiipuun tais olla vaan vähän rajumpia mutta ei viä synnytys suppareita. Kävin tossa aamulla lenkilläkin ja jäi matka kovin lyhyeks ku taas tuli pari kunnon supistusta ja eteenpäin ei päässy, nyt tullu vähän väliä supistuksia mut aikas laimeita. Alkaa pikkuhiljaa menettään toivonsa et näistä mitään apua olis, taidan mennä peseen pyykkiä ja pistään tiskit ku ei viitti sohvallakaan koko aikaa kärvistellä.
Mukavaa sunnuntaita muille mammoille ja onnea sasusasulle jos olis vaikka päässy hakeen nyyttiä kainaloon tuhiseen :)
möhö ja keimo rv 38+3 (kai, ei taas pysy päivissä mukana)
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille :)! Perästä tullaan.
Täällä alkaa olla jo tosi tukala olo: turvotusta, päänsärkyä ja huonovointisuutta, puhumattakaan yöunien menetyksestä. Ei jaksaisi tehdä oikein mitään, onneksi mies pystyy olemaan paljon esikoisen kanssa. SF-mitta on 34 cm, mutta tuntuu ettei enää oikein tuo happi kulje kunnolla, ainakaan näin istuma-asennossa.
Mullahan laskettu aika on 19.11. mutta jos syntyisi täsmälleen samoilla viikoilla kuin esikoinen, se päivä olisi jo ensi lauantaina :). Hui! Olisi kyllä kiva jos vauva tulisi maailmaan jo ennen mahdollisia irtisanoutumisia, ne nimittäin vähän jännittävät. Eihän sitä tosiaan koskaan tiedä meneekö kaikki ihan normaalisti vai ei.
Tsemppiä kaikille marrasmasuille viimeisiin raskauspäiviin ja synnytyksiin! Hyvä me!
t. Mauku rv 37+6
Meillä oli tietokone rikki muutaman päivän ja nyt sitten toimii, onneksi!
Pihalla paistaa aurinko ja vois lähteä ulos, kunhan olen ensin nukkunut päikkärit. Onneksi mies lähti auton kimppuun niin saan olla rauhassa vaikken haluaisi. Pinna on niin s..tt.nan kireällä että saa nähdä milloin räjähdän. Tuntuu että kaikki asiat ottavat pannuun.
Tiistaina on neuvola ja keskiviikkona on sitten laskettuaika. Saas nähdä milloin tämä syntyy. Minusta tuntuu että vaavi viihtyy loppuun asti. Menkkamaista jomotusta on ollut ja välillä alaselkäkipeä, ei muuta.
Lopetan valitus virren ja toivotan paljon onnea nyyttinsä saaneita!!!
rv 39+4
Käytiin yöllä näytillä sairaalassa. Sinne on tasan kolmen minuutin matka. Piti kuulemma mennä jos uudelleensynnyttäjällä vuotaa mitä vain näillä päivillä.
Kätilö teki sisätutkimuksen. Kohdunsuu sormelle auki ja limatulppaa tulee. Käyrissä kaikki ok. Muutama suppari, muttei mitään tarpeeksi tehokasta. Ehdotti, että jäädään sinne odottelemaan ja aamulla käynnistellään, mutta halusin kotiin.
Täällä sitä sitten ollaan. Suppareita tulee n. 4 tunnissa ja ovat joko laimeita tai keskivahvoja. Yhtään tosi kipeää supparia ei ole tullut eilisen kello 6 jälkeen.
Saas nähdä kauan tässä nyt menee..
Sasusasu 40+1
Kävin äsken kurkkaamassa lokakuisten pinoa. Siellä viimeiset " poksahtelevat" hyvää tahtia. Hyvää tahtia etenee myös marraskuu, joten kai se on pakko uskoa, että loppu häämöttää. Se herättää melkoisen ristiriitaisia tunteita. Olenkohan nyt viimeisiä hetkiä koskaan raskaana? Vaikka tämä onkin raskasta, niin nyt jo tiedän, että tätä tulee vielä joskus ikävä ja kovasti. Eräänlaista surutyötä teen jo nyt. Olin joskus ajatellut, että neljä olisi hyvä lasten määrä, mutta matkan varrella olen pudottanut yhden pois, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Olo on tänään ollut ihan mainio. Aamulla oltiin lasten kanssa pari tuntia ulkona. Tehtiin kävelylenkki, josta selvisin kunnialla. Nyt olen vielä lähdössä yhteen konsertiin ja pojat menevät siskolleni siksi aikaa. Nyt pitää vielä mennä, kun kotoa on mahdollista irrota.
Mitään asiaa ei siis ollut, kunhan jorisen.
Pepi 38+5
Meille syntyi 1.11. alateitse pieni poikavauva; painoa 2835g, pituutta 47cm, päänympärys 33cm ja pisteet 9. Laskettu aika olis ollut vasta 22.11, syntyi tasan rv 37 joten päivälleen täysikasvuinen pienokainen kuitenkin! =)=)=)=)=)=)=)=) Tänään kotiuduttiin sairaalasta vaikkakin keltasuusarvot oli koholla, mutta tiistaina käydään sitten kontrolliverikokeissa. Kyllä tämä jänskältä tuntuu.....IHANALTA!!!!
ONNEA kaikille " posahtaneille" ja malttia odottaville, kyllä ne sieltä tulee!!! =)=)=)
T.Kaisa ja Poikanen
Niin ja kysymys jo synnyttäneille: Rinnat on TODELLA kipeät liiallisen maidon kerääntymisen takia, miten helpottaa oloa kun sanoivat osastolla ettei kannata pumpata kauheesti kun eritys vaan lisääntyy..... Poika ei jaksa syödä kuin pikkutilkat molemmista niin se ei helpota lainkaan...Kivistää!!!
Täälläkin vielä roikutaan. ei mitään merkkejä synnytyksestä. Muutamia suppareita tuossa kyllä tullut, mutta eivätpä nuo kipeetä tee.
Päivällä kävin kummitytön 6-vuotis synttäreillä. Oli sielläkin jännitysmomenttia kun kummityttö innostu kantelemaan vuosikasta pikkusiskoaan, vaikka minä sinä aina kauhistelenkin kun on niinhuiman näköistä kyytiä. Tuntuu että jos omista lapsista ois kyse niin en antais. No tänään sain sit vahvistusta peloilleni. Kaatua muksahtivat nurin ja pienempi lensi pää edellä lasivitriinikaappiin niiin että lasi meni säpäleiksi, Onneksi ei tullut kuin pari ihan pientä naarmua takaraivoon. Tosi huonostikin ois voinu käydö, jos oisivat kasvoihin osuneet lasin reunat saatikka sitten kaulavaltimoihin, Hirvittää ihan ajatellakin No ehkä ne nyt osaa hieman rajoittaa niiden yhteisliikuskelua.
Tulppa: minä mietinkin jo että ootko synnyttämään lähtenyt kun ei oo pariin päivään näkynyt. Mutta ehjänä siis oot. Jospa se kohta sieltä rupeis tulemaan.
Meijän äiti ´taitaa alkaa jo jännittämäämn ensimmäisen lapsenlapsen syntymää. en nyt pariin päivään kerinnyt kotona käymään, niin heti laittoi viestiä että missä oon ja mitä teen kun ei mitään oo kuulunu. Oli sitten tämän päivän leiponut ja sanonut siskolleni että pitää leipoa kaikki nyt kun eihan sitä sitten jouda kun vauva syntyy. Taitaa olla suurinpiirtein muuttamassa meille sitten...
Sanle ja Veikka 38+5
Sasusasulle tsemppiä ja paljon suppareita! Voi kun se nyt lähtis siitä vähän vauhdikkaammin etenemään ja saisit pienen nyytin pian kainaloosi!
pepi3:lla olikin paljon samankaltaisia ajatuksia kuin minullakin.. Olenkohan viimeistä kertaa raskaana..? Tosiaan, vaikka olo on jo tosi tukala ja sitä melkeen tekisi mitä vaan tullakseen jo " normaaliksi" =) sitä haikeana miettii, että tässäköhän tämä nyt sitten on.. Mietin sterilisaatiotakin, mutten pysty sitä teettämään, koska ikää mulla on vasta 26v. ja jotenkin on niin vaikeeta ajatella, että tämä olisi nyt se viimeinen. Tosi ristiriitaisia ajatuksia! Jokatapauksessa yritän nauttia näistä viimeisistä päivistä, vaikka kuinka kurjalta tuntuisikin! Ainakin nuo pikkuruiset potkut ja liikkeet (pikkuruiset joo!!) saavat hymyilemään ;-)
Kaiskulille piti vielä sanoa, että kyllä mä sinuna pumppaisin ainakin enimpiä maitoja pois. On vauvankin helpompi imeä, jos rinta ei ole ihan täysi. Kyllä se maidontulo siitä pikkuhiljaa sitten tasaantuu! Onnellisia hetkiä pienokaisesi kanssa =)
Omaa napaa sen verran, että selvästi sitä jo jotenkin " valmennetaan" tuleviin yöheräämisiin! Viime yönäkin kävin KAHDEKSAN kertaa vessassa ja viiden maissa pyörin varmaan pari tuntia sängyssä, kun ei vaan väsyttänyt ja kaikki tuleva pyöri päässä. Unen laatu ja tarve on kyllä muuttunut näin loppuraskaudessa tosi paljon! Saapi nähdä kuinka sitä sitten taas jaksaa heräillä öisin pikkusta ruokkimaan =)
On muuten käynyt jotenkin realistisemmaksi se lakkouhka. Tuntemattomat ihmiset tulevat kassajonossakin kyselemään laskettua aikaa ja kuinka meinaan synnyttää jos lakko alkaa. Kehottavat ottamaan koko perheen lomaa Ruotsiin ja sitä rataa.. No joo.
Huomenna onkin neuvola. Tulen sitten taas raportoimaan kuulumisia!
Yazmin 37+3
Hei,
Kuten otsikko kertoo, kävin eilen perhetuttavallamme, joka on vuosikymmenet kouluttanut kätilöitä, kirjoittanut alan oppikirjoja yms. Kyllä sen tunsi kun hän mahaa kokeili, että näitä on taputeltu tuhatmäärin. Jos se lakko alkaa, saisikohan hänet doulaksi (nimim laskettu aika lakon alkupäivä).
Kuulemma alhaalla ollaan, mutta ei kiinnittynyt. Pitkä vauva tulossa, kuulemma pitempi kuin esikoinen (joka oli 52 cm) ja 3,8 kg. Neuvolassa sanoivat yli nelikiloiseksi ultran perusteella, mutta minä en tuohon ole luottanut kun kummipojan paino heitti ultrasta kilon alaspäin. Juuri mahtuisi kuulemma vielä lantiosta, vettä normaalisti.
Minun pelkoni on (no tietty sen jälkeen, että vauvalla ei olisi kaikki hyvin) pitkittynyt synnytys, jonka jälkeen on ihan rikki ja poikki ja sitten lopulta leikataan kuitenkin ja tulee vielä leikkaushaavat. Ystäväpiiristä löytyy noita tarinoita vähän ennemmän kuin olisi tarpeen.
Harmon kirjoitti touhuilusta 2,5-vuotiaan esikoisen kanssa. Minulla ottaa todella koville oman samanikäiseni temperamentin kanssa, toivotaan ettei se ainakaan pahene kun vauva ja mahdollinen mustasukkaisuus tulee. Sitten on vielä ihan fyysiset rajoitukset, jos hän väsähtää puistoon, pitäisi kantaa. Ja nyt on silmätulehdus ja pitäisi saada tipat silmiin saamatta itse potkuja mahaan.
Monet kirjoittaa kuuluisista kolmesta s:stä. Minua ei niistä mihinkään saisi millään ilveelläkään. Miesraukka, mutta toisaalta hänkin on kyllä omaksi itsekseen hämmästyttävän vähän hoivaillut minua, on yleensä tosi hyvä huomioonottamisessa. Sain minä kukkia kun äitiysloma alkoi¿
Tuulinäiti rv 37+4