Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pelkään ennen aikaista synnytystä

01.11.2008 |

Olen rv:lla 30 ja sain töissä jumalattoman kovan repäsevän vihlasun nivusissa ja olenkin siitä nyt sairaslomalla, työterveyden hoitajan toimesta. Kun mun oma lääkäri ei suostunu tämän perusteella antaa saikkuu. :(

Nyt kun olen ollu kotosalla, tunnen silti pientä vihlontaa ja supistelua alavatsassa ja nivusissa, et onko se normaalia?? Ja valkovuoto on lisääntyny roimasti repäsevän vihlonnan jälkeen, onko ketään kokeneempaa ja viisaampaa äitiä vastaamaan mulle. kun en mistään muualta tunnu saavan vastauksia.

Ensisynnyttäjä. ?:|

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vielä huolestu, tuskin tuo synnytystä vielä ennakoi jos supistuksetkaan ei mitään kivuliaita tai säännöllisiä ole. Jos huolettaa, niin käy lääkärillä tarkastuttamassa kohdunsuun tilanne.

Monella supistelee aika aikaisesta vaiheesta alkaen ja on jos jonkinlaista vihlontaa ym..

Toisaalta itse synnytin esikoisen keskosena ilman minkäänlaisia ennakko-oireita rv 36 kun lapsivedet yhtäkkiä meni. Kakkosesta taas kovat supistelut rv 29 alkaen ja kohdunsuu jo auki, silti pysyi kyydissä rv 37 saakka.

T. Jaffa rv 27

Vierailija
2/4 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole mitaan erityista yhteytta ennenaikaisen synnytyksen kanssa. Ennenaikaiseen synnytykseen viittaavat ainakin kohdunkaulan lyheneminen/pehmeneminen/avautuminen, runsaat (kivuttomatkin) supistukset (nyrkkisaanto yli 10 supparia paivassa = pitaa tarkastaa kohdunkaulan tilanne ainakin ekalla kerralla), etenkin jos ovat saannollisia, seka lapsiveden meno. Tietysti on ns. selittamattomiakin ennenaikaisia synnytyksia jotka kaynnistyvat ilman mitaan ennakko-oireita (monet aidit sanovatkin etta heilla oli helppo raskaus ennen kuin se vain yhtakkia loppui), mutta siis noiden oireiden perusteella olisin aika rauhallinen. Nivuksen repaisykivut ovat monesti hapyliitoksesta (jonka pitaakin alkaa levita noilla viikoilla koska se valmistaa sinua synnytykseen) tai vaihtoehtoisesti kohdun kannatinkipuja. Supistuskivut eivat ole repaisevia vaan tasaista, menkkamaista jomotusta vatsassa ja alaselassa, ainakin alkuun. Valkovuoto on myos noilla viikoilla monesti runsasta, sekin on ihan normaalia. Jos olet kovin huolestunut niin voisit pyytaa katsomaan kohdunkaulan pituutta (mieluiten ultralla koska vain silla saa oikean mitan) ja yleistilannetta (auki/kiinni, pehmea/kiintea) vahintaankin kasikopelolla. Jos tulee vaaleanpunaista/kirkasta "ohutta" nestetta, kannattaa miettia myos lapsiveden menon mahdollisuutta (se on helppo testata liuskatestilla). Mutta siis ihan oireiden perusteella ei minusta ole erityista syyta ajatella etta sinulla olisi nyt tulossa ennenaikainen synnytys. Lisaksi sinulla on jo aika hyvin viikkoja (vaikka tietysti olisi parempi jos vauva pysyisi sisalla ainakin viisi viikkoa viela) eli siinakaan mielessa tilanne ei ole kovin dramaattinen jos vaikka synnytys nyt kaynnistyisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy taas kerran peesata. Eli liitos/kannatinkipujen kannalle minäkin kallistuisin. Mutta aina näissä tapauksissa, jos asia pähkäilyttää niin älä jää kotosalle miettimään vaan lähde näytille! Jos on väärä hälytys niin hyvä sillä, ja jos synnytys on tulossa, niin sairaalassa sekä sinä että vauva olette parhaissa käsissä. Turhia polikäyntejä ei ole!

Vielä sen verran, että nuo viikot todella ovat jo hyvät selviämisen kannalta. Kuitenkin keskosuus sinänsäkin on aina riski ja vielä tuossakin vaiheessa keuhkot ovat aika kehittymättömät. Meidän poika (rv31+1) selvisi aikanaan parilla päivällä hengityskoneessa, mutta apua tarvitsi aina silloin tällöin hengityksessä tuonkin jälkeen ja keuhkoja piti putsailla imemällä muutamaan otteeseen. Sitten oli keltaisuutta ja aivojen kypsymättömyysepäilyä, alkuun pieni reikä sydämessäkin ja heikko kammioväliseinä (kaikki korjaantui ennen kotiutumista, mutta kun koskaan ei voi olla varma, miten tulee käymään). Eli toivotaan vielä muutamia lisäviikkoja sinne.

Katjalah&nelonen rv25+6

Vierailija
4/4 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia teille kaikille vastauksista..:8}

Näin jälkeenpäin ajatellen olin varmaan aika huolestunut, kun kaikki tulee sanomaan kyllä se sieltä aikasemmin tulee..

Työterveyden hoitajakin puhui aika ristiriitaisesti, yritti muka helpottaa oloani, mut mähän olin sitte iha paniikissa. On kääntynyt ehkä vähän liian aikaisin, et töissä jatkaminen on varmaan tässä tilanteessa riski, et on parasta olla kotona lepäämäässä ja toisella kertaa iha muuta..

En silti usko että olisi vielä kääntynyt omaan alas suin asentoonsa, ku kieppuu iha hirveesti vieläkin ;) koko vatta välillä hyllyy minkä kerkii :D

Lääkärissä aijon silti käydä ja pyytää saikkuu. Onhan se keittiöllä työskentely tälläse vattan kanssa jo aika hankalaa, aina tiellä ja pelkään koko ajan, et poltan sen. :( Ja kellon edellä yrittää hommat tehä ja jos jotain sattuu, on aika hankalaa emännilläkään heti siihen laittaa toista tilalle, jos ei oo ylimääräsiä töissä.