Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas vauva kuollut perhepedissä!

Vierailija
31.10.2007 |

Molemmat linkit vievät samaan artikkeliin samalla sivulla, toinen vain lyhyempi ja helpompi käyttää.

http: //tinyurl. com/2oftt6

http: //www. dailymail. co. uk/pages/live/articles/news/news. html?in_article_id=490901&in_page_id=1770

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän vauvan toiseen asentoon heti kun hän kääntyy vatsalleen. Huomaan sen kyllä, sillä nukummehan perhepedissä.

41.

Vierailija
42/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ojentaa kiillotusainetta ja rievun kruunua varten*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nukkunut lemmikkien (esim. kissan) kanssa samassa sängyssä, ymmärtää, että ihminen nukkuvanakin aistii ympäristönsä. Melkoisen harvinaista on, että kääntyisi vauvan päälle. Isokin mies kääntyessään havahtuu kyllä jos alla on jotakin ja kääntyy pois päin. Ellei ole humalassa tai voimakkaissa lääkkeissä. Kumpaakaan ei suositella perhepedissä käytettäväksi.

Omasta unesta voi sanoa sen verran, että yöimetyksille en välttämättä edes herää kunnolla kuten ei vauvakaan. Uni on parempaa kuin moni perhepedin vastustaja kuvittelee. En ikimaailmassa jaksaisi nousta ylös imettämään, varsinkaan toiseen huoneeseen. Silloin vauvakin herää kokonaan itkemään ja kaikkien uni kärsii. Perhepedissä vauva ei itke juurikaan.

Ja pientä tilastojen lukutaitoa toivoisin perhepedin vastustajille. Jos suurin osa maailman lapsista nukkuu perhepedissä on luonnollista, että perhepedeissä tapahtuu myös enemmän lapsikuolemia kuin pinnasängyssä.

Vierailija
44/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä eikä mies olla koskaan sinkkuaikanakaan käännytty sentään tyynyltä pois :)

Vierailija
45/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Valvotteko vieressä ja käännätte heti ympäri jos kääntyy mahalleen? Meillä vauva 4kk kääntyy mahalleen vaikka kuinka olisi selällään kun nukahtaa. Ei auta vaikka laittaisi tyynyä yms siihen eteen, kyllä se " reittinsä" mahalleen löytää ennenmmin tai myöhemmin.

Vierailija
46/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman maan kanslaisista, en yhtään ihmettele jos perhepedissä vauvan lämpötila nousee korkeaksi. Molemmissa maissa nukutaan paksujen vällyjen alla. Briteissä huonon lämmityksen ja kosteuden takia. Yhdysvalloissa koska makuuhuoneessa panostetaan ylellisyyteen. Sänky on korkea, tyynyt suuria ja peitot isoja/lämpimiä. Kuten useissa Keski-Euroopan maissa.

Pohjoismaissa ainoastaan taidetaan suosia viileää makuuhuoneilmaa.

Vierailija
47/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat meillä nukkuneet meidän sängyssä kiinni ja siitä saa kyllä napattua vauvan viereen syömään ilman turhia sembaloita. Ja sitten takas, kun vauva on syönyt. Meillä se vei max 10min kerrallaan.

Vierailija
48/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai on se sitä virallisesti, mutta jos sinne menee, on kaikki hyvin keskieurooppalaista. Myös heidän itsensä mielestä.

Vierailija
49/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tosissani. Olen sitä mieltä, että perhepeti voi olla joillekin se turvallisin ja paras tapa nukkua, mutta ei varmastikaan kaikille. Omaa harkintaa on siis syytä käyttää. Perhepedin puolesta puhuu myös se seikka, että siinä huomaa, jos lapsi kääntyy nukkumaan vatsalleen. Perhepedin vastuttajat huom! Miten te estätte tämän kätkytkuoleman riskiä lisäävän vatsalleen kääntymisen?

41.

Vierailija
50/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui 1910-luvulla. Tosin olen kuullut, että siihen aikaan sattui useamminkin tällaista, että äiti " kierähti" vauvan päälle nukkuessaan ja että usein kyseessä oli todellisuudessa tahallinen teko.

Vauvojen tapothan ovat olleet käsittääkseni varsin yleisiä ei niin kauan sitten, ja joskus mietin oliko isomummoni tapaus oikeasti tapaturma vai ei.

Vierailija
51/68 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä tapahtui 1910-luvulla. Tosin olen kuullut, että siihen aikaan sattui useamminkin tällaista, että äiti " kierähti" vauvan päälle nukkuessaan ja että usein kyseessä oli todellisuudessa tahallinen teko.

Täällä on monesti mainittu kuinka Suomessa on niin mahtavan alhaiset kätkytkuolemaluvut, mutta kuinkahan moni vauvan kuolema jossain kehitysmaassa todellisuudessa on kätkytkuolema? Ehkäpä niitä ei-toivottuja vauvoja tapetaan ihan tahallaankin, sitten syytetään kätkytkuolemaa. Ei joka paikassa riitä resursseja tutkia mikä oli vauvan todellinen kuolinsyy.

Vierailija
52/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös siitä ole olemassa tutkimuksia että ihminen vaihtaa asentoa vähintään 30 kertaa yössä, vai mikä olikaan tarkka luku (ei ole kyllä nyt mitään linkkiä, tämä oli vain omaa muistitietoa).

Mitä tulee sitten tähän " ihminen kyllä huomaa kun meinaa käännähtää jonkin päälle" , niin nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja. Itse olen nukkunut sekä kaikenlaisten esineiden päällä että kierähdellyt vieressä nukkuvan koiran päälle (joka osaa kyllä väistää, toisin kuin vauva). Jos pystyy olemaan 100% varma itsestään ja puolisostaan, niin ehkä sitten. Muuten en riskeeraisi.

Vierailija
53/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva voi tukehtua omassa sängyssäänkin. Kuolema voi odottaa minkä tahansa oven takana, jokainen hetki voi olla viimeinen. Kaikkia riskejä ei voi poistaa.

Itselläni on lapsi nukkunut jo kohta kolme vuotta perhepedissä, koskaan hän ei nukahtanut omaan sänkyynsä vaan itki lohduttomasti. Otin hänet viereeni ja sinne jäi. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka saatankin olla levoton nukkuja.

Minusta perhepedissä nukkuminen on luonnollista ja ihanaakin. Seuraavat lapset tulevat myös halutessaan nukkumaan perhepedissä enkä pelkää kääntyväni heidänkään päälle. Mutta länsimaissahan mennään koko ajan siihen suuntaan, että lasten pitää olla niin itsenäisiä jo vauvasta asti. Yksin vaan ja omaan huoneeseen, seuraa ei saa liikaa antaa ja äidit kiljuu omaa aikaa, imetyskin pitää lopettaa kun se sitoo liikaa. Voihan kaiken tuon selittää lapsen turvallisuudella, kohta joku keksii miksi imetyskin on vaarallista.. " tissiinkin voi tukehtua"

Mites ne tutkimukset, joiden mukaan perhepedissä nukkuvista kasvaa itsenäisempiä aikuisia?

Vierailija
54/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan minäkin nukkua vaikka kirjojen päällä tai omituisissa asentoissa tai missä tahansa, mutta lapseni päällä en nuku. Jos ei ole koskaan nukkunut perhepedissä eikä ehkä vaan ymmärrä sitä, että äiti herkistyy lapsen äänillä, liikkeille yms. Itse herään vieläkin (lapsi kohta 3v) lapseni ääneen samantien, jos hän päästää pihahduksenkin.

Yhtenä iltana lapseni halusi nukkua sängyssä reunalla (ei ole korkea sänky) ja ajattelin suostua, vaikka pelkäsin kyllä, että siinä käy niin kuin kävikin eli hän putosi sängystä. (olin kuitenkin laittanut peiton lattialle, joten ei sattunut) Noh, muistan vielä kuinka lapsi sitten keskellä yötä putosi niin itse olin sillä samaisella sekunnilla hereillä täysissä voimissani ja nappasin hänet puoliksi ilmasta syliini. En tiennytkään omaavani näin hyvät refleksit ;-)

-75

Vierailija
55/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki jaksoivat paljon paremmin. Ei kannata ihmetellä, jos lapsi ei nuku tai vaatii vielä 1v. palvelua öisin, jos nukutaan tissi suussa.

Lapset ynisevät ja tuhisevat unissaan. Ja tällöin usein tarjotaan tuttia/tissiä ja aivan turhaan.

Huoneen vaihdon jälkeen yöt olivat meillä nukkumista varten.

Ja meillä ei ole tarvinnut koskaan nukuttaa lapsia. Ovat nukehtaneet aina sadun jälkeen itsekseen. Ja oppineet saamaan unenpäästä kiinni uudelleen ilman apua.

Ja jos yöllä näkee pahoja unia, jompi kumpi vanhemmista käy rauhoittamassa lapsen. Lapsi ei tule vanhempien väliin. Poikkeus on joskun kipeänä ollessa.

Nuorempi lapsista yritti joskus tulla meidän sänkyymme. Pyöri siinä vartin ja kysyi, saako jo mennä takaisin omaan sänkyyn!

Moni varmasti lukee tätä kauhulla, mutta tämä on osoittautunut meille hyväksi.

Vierailija
56/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki kuusi vauvaa ovat nukkuneet vieressä, näin jaksan paremmin kun ei tarvi herätä ja nousta syöttämään/rauhoittelemaan tms. mutta en suinkaan kuvittele että tämä olisi ainut oikea ja kaikille paras tapa.

Vierailija:

Ja kaikki jaksoivat paljon paremmin. Ei kannata ihmetellä, jos lapsi ei nuku tai vaatii vielä 1v. palvelua öisin, jos nukutaan tissi suussa.

Lapset ynisevät ja tuhisevat unissaan. Ja tällöin usein tarjotaan tuttia/tissiä ja aivan turhaan.

Huoneen vaihdon jälkeen yöt olivat meillä nukkumista varten.

Ja meillä ei ole tarvinnut koskaan nukuttaa lapsia. Ovat nukehtaneet aina sadun jälkeen itsekseen. Ja oppineet saamaan unenpäästä kiinni uudelleen ilman apua.

Ja jos yöllä näkee pahoja unia, jompi kumpi vanhemmista käy rauhoittamassa lapsen. Lapsi ei tule vanhempien väliin. Poikkeus on joskun kipeänä ollessa.

Nuorempi lapsista yritti joskus tulla meidän sänkyymme. Pyöri siinä vartin ja kysyi, saako jo mennä takaisin omaan sänkyyn!

Moni varmasti lukee tätä kauhulla, mutta tämä on osoittautunut meille hyväksi.

Vierailija
57/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin ensin nukuttaa vauvaa omassa sängyssä, mutta oli väsymyksestä sekapäinen kun aina imettäessä piti nousta sängystä.

Lopulta en jaksanut enää nostaa aina sänkyynsä vaan nukahdimme molemmat. Siitä alkoi meidän perhepeti, ja se sopi molemmille loistavasti.

Kuuma ei tullut koska molemmilla oma peitto. Emme nukkuneet tietenkään sylikkäin vaan vierekkäin, kosketusetäisyydellä. Vauvan ei tarvinnut itkeä vaan havahduin jo paljon aiemmin ääntelyyn. Samalla muut eivät turhaan heränneet.

Jos vauvalla oli hätä, huomasin esimerkiksi muutokset hengitysrytmissä tms. tosi herkästi.

Koskaan ei tullut mieleenkään että olisin nukkunut vauvan päälle! Ensimmäisenä vuonna ei äiti edes nuku niin sikeästi kun on koko ajan hälytysvalmiudessa. Ehkä ne jotka saa nukkua 6 h vaipuu syväänkin uneen, mutta ainakaan me jotka nukutaan 2-3 tunnin pätkiä, ei koskaan vaivuta niin syvään uneen että voisi kääntyä kenenkään päälle!

Vierailija
58/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai minäkin kääntyilin yöllä, mutta hei, en unissani vaan havahduin ja käännyin tietoisesti niin että tiedän missä vauva on.

Minulle on käynyt samoin, vauva kurlahti kun alkoi oksentaa, ja ennen kuin okesnsi olin täysin hereillä, pystyssä ja nostin vauvaa. Ne on ne äitirefleksit, muulloin olen tosi rauhallista tyyppiä.

Vierailija
59/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti suurin osa äideistä ollut joskus niin väsyneitä, että olisivat voineet nukahtaa seisaalleen. Tai kenties mun refleksit ei toimi kovin hyvin? Kerran meinasi vauva tipahtaa sängystä, kun nukahdin. Siitä lähtien vauva aina omaan sänkyyn.

Vierailija
60/68 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen koppa/laatikko välissämme parisängyssä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme