Taas vauva kuollut perhepedissä!
Molemmat linkit vievät samaan artikkeliin samalla sivulla, toinen vain lyhyempi ja helpompi käyttää.
http: //tinyurl. com/2oftt6
http: //www. dailymail. co. uk/pages/live/articles/news/news. html?in_article_id=490901&in_page_id=1770
Kommentit (68)
On ´myös vanha käsitys tuo selällään nukuttaminen. Synnäriltä lähteissä kysyin lastenlääkäriltä joka vauvan tarkasti tuosta nukuttamisesta ja hän vastasi, ettei hänen tiedosssaan ole ainoatakaan syytä olla nukuttamatta vauvaa mahallaan.... Että päivittäkää tietonne hyvänen aika tälle vuosikymmenelle ja unohtaka ne neuvolan tanttojen habatusket :D
On myös mahdollista, että synnärin lääkärisi ei ollut ajantasalla.
jos vauvan päälle kierähtäisi. Se on uskomattoman leveästi nukkuva joten meillä ei oteta perhepeti-riskiä. Olen meinaan itse useampaan otteeseen herännyt siihen että on tullut nyrkistä tai kyynärpäästänaamaan, mies on työntänyt minut sängystä lattialle ja muutaman kerran irttänyt kieriä minun ylitse. Eikä se ole kertaakaan herännyt noihin puuhiinsa.
-Selällään nukuttaminen on vähentänyt kätkytkuolemariskiä useissa maissa
-Perhepedissä lämpö voi nousta liian korkeaksi, ja on siksi kätkytkuolemariski
-Etenkin kätkytkuolemariski on suurempi, jos perhepedissä nukkuu tupakoiva vanhempi(huomioikaa tämä!!!!)
-Ja suurin riskitekijä oli äidin raskauden aikainen tupakointi(tästä oltiin yksimielisiä!!)
ja minulle taas lääkärit+kätilöt painottivat että lasta EI SAA nukuttaa vatsallaan. Vain selällään ja kyljellään! Ja tämä tapahtui vuonna 2006.
Sairaalassa ollees avauva oli laitettu sänkyynsä selälleen ja puklasi. Siellä se kakoi j a yski sitä yski sitä puklua ja kuulosti siltä että tukehtuu siihen. Minull eoli tehty sektio ja sängystä nouseminen kesti. Meillä vauva onkin nukkunt aina kyljellään ja mielummin vaikka mahallaan kuin selällään. Niin ja perhepedissä myös. Meillä ainakin vauva nukkuu siinä tyynyjen vieressä ei ihan ihossa kiinni joten miten se ruumiin lämpö siitä liian korkeaksi nousee? On tosin väilillä imetyksen jälkeen ihan vieressäkin ja uskon että jos vauvall etulee liian kuuma alkaa kyllä itkeä. Koskaan ei tosin ole valitanut vaan nukkunut erittäin hyvin.
Vauva nukkuikin aluksi minun ja seinän välissä. N. 5kk ikäisenä siirettiin väliin nukkumaan. Kumpikaan meistä ei tupakoi. Ja se tupakoiva vanhempi on aina riski siinä ei tarvitse vieressä nukutta vaan ihan sylissä pitäminen riittä.
Vauva on nukkunut minun ja seinän välissä. Minulla on pienet rinnat joihin ei pysty tukehtumaan. Olen hoikka. En pyörittele tyynyäni, vaan se pysyy aina pääni alla. Peitoksi riittää pussilakana (olen lämminverinen) ja vauvalle riittää ihan vaan body ja potkarit. Lapseni ovat heti syntyessään kannatelleet päätään ja olleet muutenkin jänteviä. Mielestäni meillä on siis kaikki edellytykset nukkua turvallisesti perhepedissä.
Olen myös sillä tavalla herkkäuninen, että kuulen nukkuessanikin vauvan hengitysäänet. Heti kun vauvan hengitys muuttuu kevyempään uneen tarjoan tissiä ennekoiden heräämisen ja vauva ei itkemään, kun on jo saanut yömaitonsa. Vauva nukkuu suorana olevan käteni alapuolella, jolloin aistin hänen liikkeensä hyvin tarkasti, enkä edes pystyisi kääntymään hänen päällensä, kun käteni on noin. Nukun itse selälläni enkä kääntyile muuta kuin imettämään kyljelleni.
kääntymättä kertaakaan yön aikana...
Yhtäkkiä mies alkoi kääntyä 2meitä kohti" . Jos en olisi tuupannut selästä oikein kunnolla, olisi mies kääntynyt vauvan päälle. Olen aika varma, että meidän pienestä pippurista ei olisi jäänyt mitään jäljelle, jos 190 cm ja 90 kg olisi sillä vauhdilla tullut päälle.
Vauvan päälle voi kääntyä.
Vierailija:
Tuota päälle kääntymistä en edelleenkään ymmärrä, sitä kun täällä jauhetaan. Ei se vauva ole missään vaiheessa niin pieni ,että tuosta noin vain sen päälle kääntyy. Kyllä se siellä alla tuntuisi. Toisekseen vauva on tunteva olento ja rääkäisee kyllä jos pahlle tuntuu. Kumma ,että tästä vaarallisuudesta meuhkaa juuri ne jotka eivät ole koskaan vauva vieressä nukkuneet. Kaksi lasta on meillä nukkunut vieressä 1 -vuotiaiksi eikä kertaakaan olla edes meinattu päälle kääntyä. Mielestäni vauvan vieressä nukkuminen ei ole sen vaarallisempaa kuin se että vauv anukkuu omassa sängyssään. Sinne omiin sänkyihin niitä vauvoja on kuollu tpaljon enemmän kuin perhepetiin.
ja lämpötila on noin muuten 21-22 C.
En pysty nukkumaan silloin, kun vauva on minusta kauempana. Minun täytyy kuulla vauvan hengitysäänet, jotta saisin nukuttua ja kiitos kysymästä nukun näin oikein hyvin!
Lapset ovat siirtyneet perhepetistä suoraan omaan huoneeseensa nukkumaan 2 v iässä ja hyvin on mennyt sielläkin. Jos heräävät yöllä, niin yleensä riittää, kun sanon viereisessä huoneessa (ovet auki), että nukkukaa, niin rauhoittuvat.
41.
Perhepedistä sanoi sukulaislääkäri, että sängyt ovat aivan liian pehmeitä vauvalle ja aina on se riski, että teloo vauvaa. Vaikka ei tappaisikaan, ei ne mustelmatkaan kivoja ole.
mutta miten toi vanhempien/vanhemman tupakointi vaikuttaa? Siis jos sisällä ei tupakoida tai vauva sylissä. Olen siis itse savuton ja mies on myös ja lapsetkin on jo aika isoja mutta ihmettelin tässä vaan.
Raskausaikana tupakointi vaarallista - ymmärrän tosi hyvin mutta sit vauvan synnyttyä? Jos joku jaksaisi vähän valaista.
ps. meillä esikoinen nukkui perhepedissä vuoden vanhaksi, kakkonen ei lainkaan. Lähinnä oli kyse oman unen laadusta
Vierailija:
todellisuudessa ihmiset ovat kautta aikojen nukkuneet perhepedissä. Joskus kivikaudella olisi pedot syöneet vauvan, jos se olisi jätetty monen metrin päähän muusta laumasta.Kuitenkin ymmärrän myös tuon vauvan päällevierähtämis-hysterian. Ei pienen vauvan päälle tarvitse kokonaan vierähtää, jo pelkkä iso peitto tai tyyny voi olla vaaraliinen. Oma vastasyntyneeni meinasi tukehtua tissiini, kun rinta oli painunut hänen nenän eteen.
hengitykseni tahdin rauhalliseksi ja syväksi niinkuin nukkuisin itsekin. Jos vauva itkahtaa esim päiväunillaan, niin puhun jotain ääneen ja se rauhoittaa hänet uneen toisesta huoneesta käsinkin.
Alunperin siirryin perhepetiin, siksi että esikoiseni oli koliiikkivauva. Rauhoittui paremmin vain vieressäni, koliikki-itkut kun tekivät hänestä vaikeammin rauhoiteltavan. Toinen vauva olikin sitten helppo ja heti alusta hyväuninen.
41.
Valvotteko vieressä ja käännätte heti ympäri jos kääntyy mahalleen? Meillä vauva 4kk kääntyy mahalleen vaikka kuinka olisi selällään kun nukahtaa. Ei auta vaikka laittaisi tyynyä yms siihen eteen, kyllä se " reittinsä" mahalleen löytää ennenmmin tai myöhemmin.
todellisuudessa ihmiset ovat kautta aikojen nukkuneet perhepedissä. Joskus kivikaudella olisi pedot syöneet vauvan, jos se olisi jätetty monen metrin päähän muusta laumasta.
Kuitenkin ymmärrän myös tuon vauvan päällevierähtämis-hysterian. Ei pienen vauvan päälle tarvitse kokonaan vierähtää, jo pelkkä iso peitto tai tyyny voi olla vaaraliinen. Oma vastasyntyneeni meinasi tukehtua tissiini, kun rinta oli painunut hänen nenän eteen.