Onko eskariin pakko mennä? Voiko sitä lykätä vuodella?
Poika on syntynyt loppuvuodesta ja jo nyt, kun hän kohta täyttää viisi, olen miettinyt, että hän voisi aloittaa koulun vuotta myöhemmin. Samantien myös eskarin voisi aloittaa myöhemmin, mutta päiväkodin mukaan ei voi.
Ensi syksynä on siis pakko vaihtaa päiväkotia (kun nykyisessä ei ole eskaria) ja mennä esikouluun, vaikka sitten koulua ei aloittaisikaan kuusivuotiaana. Vai voinko vain äitinä päättää, että ei mennä eskariin?
Kommentit (9)
Loppuvuotisuus toki on. Mutta AS-oireet eivät lykkäämällä parane. Tärkeämpää on löytää oikea eskari/koulumuoto.
Taustatiedoksi: meillä on nyt tokaluokkalainen poika jolla on piirteitä Aspergerista, ADHA:sta ja Touretten syndroomasta, mutta minkään diagnostiset kriteerit eivät täyty. Lapsi on koulussa erityisluokalla ja tarkoitus on integroida normaaliin opetukseen vähitellen. Hän on enempi tällainen hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja yksikseen puuhaileva, kiltti ja vähän liiankin luottavainen ja herkkä. Sairaalan tutkimuksissa motorinen levottomuus, ticit, sosiaaliset taidot, kommunikointi ja kielen kehitys (suun motoriikka, äänteet, puhe) ovat haasteita, mutta älyllisiltä ja jopa kielellisiltä taidoiltaan hän on keskitasoa ja matikassa hän on jopa erittäin lahjakas.
Eli tältä pohjalta olisin sitä mieltä että kouluratkaisua kannattaa harkita tarkkaan. Voi olla että sosiaalisten taitojen ja kavereiden kannalta lapsen olisi hyvä olla nykyisessä ryhmässään johon hän on jo kotiutunut ja tutustunut.
Toisaalta nykyisessä ryhmässä kaikki muut ovat lastasi huomattavasti nuorempia ja se saattaa jossain vaiheessa alkaa häiritä joko heitä tai lastasi tai molempia. Aspergerlapsen älyllinen kapasiteetti on yleensä normaali tai jopa normaalia parempi. Varsinaiset koulutehtävät saattavat siis olla jopa helppoja ja " lällyjä" kuten meidän lapsemme sanoo.
En osaa antaa mitään vastauksia, mutta henkilökohtaisesti en kyllä olisi ollut valmis lykkäämään lapsemme koulunaloitusta nimenomaan siksi että älyllinen kapasiteetti oli kuitenkin sellainen että se riitti koulun aloitukseen mainiosti. Olisin pelännyt että jossain vaiheeessa tulee kiusaamista / kysymyksiä / ongelmia.
Aspergerlapsille on olemassa omia luokkia, sitten on olemassa erityisluokkia ja kolmas mahdollisuus on normaali luokka avustajan kanssa. Nämä asiat pitää miettiä lapsen tuntevien asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi kunnan resurssit tuovat tietysti valitettavia rajoituksia mahdollisuuksiin ja vanhemmat oppivat tappelemaan lapsensa puolesta ja olemaan ilkeitä...
missään nimessä. Tosin lapsesi nykyinen päiväkoti voi kieltäytyä hoitamasta 6 v:tä ja siksi teidän on pakko siirtää hänet hoitoon muualle.
Minulle syksyllä viimeksi eskariope useampaankin kertaan ilmoitti, ettei eskari suinkaan ole pakollinen, kun peräsin lapselleni perusopetus- ja perustuslaissa säädettyjä oikeuksia. Hän ei olisi halunnut muuttaa jo 70-luvulta peräisin olevia käyntäntöjään.
käsitin ap:n viestistä että hän haluaa lapsensa käyvän sen mutta vuoden myöhässä.
Tässä kannattaa olla tarkka: Eskariin ei ole pakko viedä, mutta mielestäni koulu pitää silti aloittaa ajallaan eli näin ollen eskari vain jäisi väliin. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto varsinkin, kun ap miettii asiaa lähinnä koulun aloittamisen myöhästämistä!
Kehottaisin kääntymään neuvolan puoleen. Luulisi siellä tiedettävän asiasta. Tai sitten vaikka koulutoimen johtajan... ainakin osaisivat neuvoa kenen puoleen kääntyä.
Kannattaa tietysti itsekkin vielä miettiä, miksi haluat myöhästää koulun ja eskarin aloittamista, onko oikeasti tarpeellista? Monet loppuvuonna syntyneet lapset pärjäävät tosi hyvin eskarissa/koulussa eli se ainoastaan ei ehkä pätevä syy.
Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksiasi asiasta. Itsellä esikoinen on 11/01 syntynyt eskaripoika ja tähän saakka ainakin pärjännyt keskimääräistä paremminkin eskarissa ainakin opettajien mukaan.
Toki olen itsekkin miettinyt koulumaailmaa, mutta toivon kaiken menevän hyvin...
Asiahan ei mulle sinällään kuulu, mutta mulla myös on 11/02 syntynyt perheen " vauva" ;o) ja olisin utelias kuulemaan ajatuksiasi, miksi myöhäistäisit sekä eskaria että koulua? Ellei siihen ole siis jotain vähän " selkeämpää" syytä.
Itsekin olen jonkun verran koulunaloitusta jo tullut miettineeksi, ehkä siksikin, kun on kaksi jo kokeneempaakin koululaista. Ja tottahan se koulunaloitus välillä askarruttaa tai jopa huolestuttaa, kun pikkuherra on tosiaan syntynyt niin loppuvuodesta - ja vieläpä lähempänä joulu- kuin lokakuuta. Olen välillä seuraillut sivusta tarhakavereiden kanssa touhuamista ja kun poikani on vielä jonkin verran pienikokoinen, joskaan ei erityisemmin (onneksi) ujo tai syrjäänvetäytyvä, niin välillä näyttää siltä, että päätä pidemmät ryhmätoverit ihan melkeinpä murjoo meidän heppua... :-( Ja se toki panee vähän miettimään asioita ihan ylipäänsä, mutta koulunalkua erityisesti. Mutta siltikään en ole kyllä edes vakavasti miettinyt koulunaloituksen lykkäämistä... Samasta syystä kuin en oikein jaksa ymmärtää alkuvuodesta syntyneiden vanhempia, jotka haluavat kiirehtiä asioiden edelle ja varhentaa omiensa koulunaloitusta. Toisaalta on tottakin, että vuosi leikki-ikäisen elämässä on ihan hirveän pitkä aika ja vuodessa voivat kaikenlaiset taidot karttua kovastikin, ja ikäeroa omiemme ja alkuvuodesta syntyneiden välille tulee parhaassa tapauksessa lähes vuosi, mutta siltikin ajattelen, ettei se ero enää 6-7 -vuotiaiden välillä ole yhtä suuri kuin aiemmin. Ja tavallaan se ero kapenee koko ajan: ei 8-9 -vuotiaissakaan sen kummemmin kuin 10-11 tai 11-12 -vuotiaissa (jne.) ole enää huimia eroja. Samoin ajattelen, että oma marraskuun lapseni on kyllä ihan tismalleen samalla viivalla kognitiivisesti ja sosiaalisissa taidoissa kuin vaikkapa syyskuussa syntynyt - ikäeroahan ei ole kuin kaksi kuukautta! Eli mihin se raja sitten vedetään...? Eihän se edes mene niin, että 20 lapsen luokassa 18 on alkuvuodesta ja vain 2 loppuvuodesta syntyneitä, eivätköhän ne synttärit ajoitu aika lailla pitkin vuotta... Eli ei liene mistään kahdesta leiristä kyse. Tai edes siitä, että teidän tai meidän marraslapsi olisi edes luokan ainoa loppuvuodesta syntynyt tai edes nuorin! Puhumattakaan jo ihan siitä, että kaikki ovat yksilöitä eikä se syntymäajankohta kovin hirveästi loppujen lopuksi oikeastaan edes määritä, vaan persoonallisuuserot ja osittain niistä riippuvaiset sosiaaliset taidot.
Nojoo, pitkät selitykset tapani mukaan taas, mutta ajattelin vielä sitä kommentoida, että eihän teillä se tarhan ja maiseman vaihdos miksikään siitä muutu, että siirrätte aikataulua? Yhtä lailla se on vuoden päästä edessä... Ja tottahan se lapsesta riippuu, mutta omani kohdalla kyllä ajattelisin, että aika kova paikka voisi olla sekin, että " kaikki muut" viskarit kesän jälkeen sitten siirtyvät kuka minnekin koulualueensa eskariin ja omani vain jäisi " yksin" jäljelle. Nojooo, tottahan siellä kavereita olisi ja sitten uudet viskarit, joihin sitten ryhmäydytään, mutta siltikin. Asiat ja toiminnot eivät juuri lykkäämisestä miksikään muutu... Kyllähän siellä uudessa eskarissa sitten saa kavereita - ja toivon mukaan niitäkin, joiden kanssa menee samalla luokalle!
Aivan eri asia on toki sitten, jos katsot lapsellesi olevan eduksi koulun- ja eskarinaloituksen lykkäämisen ihan muista syistä.
Kyllä, syytä on muutakin kuin vain myöhäissyksyinen syntymäpäivä. Poika on erityislapsi, aspergerin piirteitä omaava tapaus, jolle varsinkin sosiaaliset tilanteet ovat vaikeita. Älyllisesti hän on vähintäänkin normaali, mutta koulunkäynnissä sehän ei vielä riitä.
Poika on päiväkodissa ryhmänsä ainoa, joka täyttää jo tänä vuonna viisi, muut ryhmäläiset täyttävät vasta ensi keväänä tai myöhemmin. Eli jos eskaria saisi lykättyä vuodella, hän voisi jatkaa samassa ryhmässä, missä muut jatkavat joka tapauksessa. Ja mennä sitten eskariin samaan aikaan kun jo tutuksi tulleet päiväkotikaverit (ja uskokaa, meni aika kauan, ennen kuin hän alkoi tulla heidän kanssaan tutuksi!). Ja vaikka ei edes menisi samaan eskariin, saisi olla vuoden lisää tutussa hoitoympäristössä.
Epäilen, että poika laitetaan joka tapauksessa koulukypsyystestiin ja päätetään jatkaa vielä toinen vuosi eskarissa. Itse tosiaankin toivoisin sitä, sosiaalisten taitojen takia. Voihan se olla, että poika ei edes aloita tavallisessa koululuokassa, mutta uskoisin että hän olisi kypsempi aloittamaan millä luokalla vaan, jos olisi vuotta vanhempi.
Haluaisin siis lykätä eskaria vuodella, koska epäilen, että hän muuten kävisi eskarin kaksi kertaa. Lykkäämällä hän saisi olla vuoden pidempään päiväkodissa tutussa porukassa opettelemassa sosiaalisia taitoja.
Kannattaisi ottaa asian suhteen yhteyttä esim. koulupsykologiin ja/tai erityislastentarhanopettajaan ja pohtia asiaa heidän kanssaan...
Eskari ei ole pakollinen, se on ihan totta ja tottahan kouluunlähtöä voidaan lykätä vuodella jos katsotaan sen olevan tarpeellista... myös pidennetyn oppivelvollisuuden tiimoilta voidaan ymmärtääkseni yhtenä vaihtoehtona siirtää eskarin alkua vuodella...
Tuo kaveriporukan vaihtuminen on ihan hyvä peruste... toisaalta itse olen ollut erittäin tyytyväinen siihen, että tyttäremme aloitti tänä syksynä eskarin (ADHD+hienomotoriikan, kielenkehityksen sekä hahmottamisen ongelmat). Tähän asti sosiaaliset tilanteet, ryhmät jne ovat olleet tosi vaikeita, mutta ryhmäytyminen on käynyt yllättäen täysin kivuttomasti... Minä kuten hoitava lääkärimmekin (ja isä tietysti) olemme sitä mieltä, että tyttö lähtee kouluun vasta vuoden kuluttua (synt. 10/01), mutta toki koulupsykologin sekä puheterapeutin ja toimintaterapeutin arviot otetaan keväällä huomioon... tytölle on haettu pidennettyä oppivelvollisuutta, joten tämä esiopetusvuosi on hänelle jo oppivelvollisuusvuosi ja seuraava vuosi olisi sitten erityiseskaria.
Itse en näe esikoulun aloittamisesta mitään haittaa, en myöskään siitä että käy esikoulun toiseen kertaan. Eskarissa pääpaino on leikissä kuten päiväkodissakin ja eskaritehtäviä tehdään vain yhtenä päivänä viikossa ehkä n. 30min lisäksi tytöllä on kerran viikossa LELTO:n erityiseskari... ero kouluun on iso, päivähoitoon ei juuri mitään ;-)
Tytöllä on tukenaan henkilökohtainen avustaja...
Ota yhteys kunnassanne ihmisiin jolla on tietoa ja päätösvaltaa asiassa ja pohtikaa sitten yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja... voisiko esim. henkilökohtainen avustaja olla sellainen, voisiko nykyisessä päiväkodissa sittenkin " integroitua" ja olla eskarina, onko teillä kiertävää erityislastentarhanopettajaa joka voisi toteuttaa ensi vuonna erityiseskaria nykyisessä päiväkodissa ja sitten toinen eskarivuosi vasta seuraavana vuonna... Luulenpa, että nykyisen päiväkodin johtajalla on eri intressit kuin sinulla eikä ehkä kaikkea tietoakaan mahdollisuuksista, kun kyseessä on erityislapsi.
Vaihtoehtoja kun lopultakin tuppaa olemaan aika monenlaisia ja niissä lähtökohtana lapsen etu. Tämä kuitenkin yleensä vaatii sitä, että lapsi on päivähoidossa erityislapsen statuksella ja siten hänelle laaditaan HOJKS tms. vastaava henkilökohtainen opintopolku ;-)
syntynyt lapsemme meni eskariin ajallaan, mutta kävi sen kahteen kertaan. Eskaria emme siis lykänneet, mutta koulunaloitusta kyllä. Onnistui psykologin lausunnolla, jossa syynä, että lapsi on paljon muita nuorempi, eikä jaksa samalla tavalla.
Hei!
Suosittelisin ottamaan yhteyttä neuvolapsykologiin (tai muuhun kuntanne alle kouluikäisten psykologiin) tai jos lapsesi on jo ollut asperger-piirteiden toteamiseksi jossain tutkimuksissa, niin sitten siihen tahoon. Uskoisin, että toivomaasi erityisratkaisuun tarvitaan asiantuntijalausunto.
Harvemmin tosiaan varmaankaan eskaria lykätään, vaan tosiaan sitten koulun aloitusta. Mutta itse koululaisten kanssa työskentelevänä ymmärrän ja tiedän, että lapsen edun mukaisia ratkaisuja voidaan kyllä tarvittaessa räätälöidä.
Toisaalta esim. kaksi vuotta tulevassa eskarissa voisi sekin olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Joissakin kunnissa lykkäyslapset voivat mennä myös starttiluokille, joissa meininki on enemmän koulumaista ja tulevaan koulunkäyntiin valmistavaa. Lykkäykseenkin tarvitaan sitä puoltava asiantuntijalausunto.