Ruskeasilmäisten äidit!
meillä molemmat vanhemmat ruskeasilmäisiä ja pojalla,5kk, näyttävät todella sinisiltä, ihanat oikein meren siniset ja toisinaan valaistuksesta riippuen vaalean harmailta. vanhempien tummien silmien takia sitä jotenki piti ns.varmana että myös lapsella olisi ruskeat, tietenkin tiesi että väri voi olla joku muukin,mutta silti :) mikähän lie on se pysyvä väri... tuota samaa ne ovat olleet syntymästä asti, pienempänä ne vain vaihtoivat helpommin väriä valon mukaan.
Kommentit (27)
milloin teillä väri vaihtui ruskeiksi
molemmat vanhemmat ruskeasimmusia ja lapsella, 5kk, silmät näyttää samalta kuin teilläkin. ja välillä muka näen pientä rusehtavuutta pupillin vieressä mut toisinaan sitä ei taas näy ollenkaan... vaikea on sanoa muuttuuko poikamme silmät kokonaan ruskeiksi, jotenkin luulisi sen jo muuttuneen jos olisi muuttuakseen.
Heips, meillä on molempien neitien silmät olleet jo heti synnärillä tosi tummat, joten jo silloin tiennyt heistä tulevan ruskeasilmäisiä.
Hän syntyi helmikuun lopulla ja jo kesällä silmät olivat ruskeat. Edelleen niissä on jossain valossa vihreää myös, mutta yleisväri on siis ruskea.
Minulla on vahva sininen perimä, miehelläni on ruskeat silmät (vanhemmista toisella ruskeat toisella vihreät). Ensimmäisellä lapsellamme on siniset silmät, toisella ruskeat ja kolmannella (nyt 6kk) siniset joissa on pari ruskeaa pilkkua. Odotellaan mihin suuntaan väri kääntyy vai jääkö pilkulliseksi :)
Mulla on tummanruskeat silmät, miehellä vihreät joissa ruskeita läikkiä. Kahdella lapsistamme oli syntyessään siniharmaat silmät. Toisen silmät ovat nyt siniset ja toisen vihreät joissa ruskeita läikkiä. Kolmannen lapsen silmät olivat syntyessään tummanharmaat ja silloin jo aavistelin että lapsesta tulisi ruskeasilmäinen. Nyt 2,5 kk:n iässä ovat tulossa koko ajan ruskeammiksi.
Koskaan ei tiedä minkä väriset silmät tulee ennen 4vuotta=)
Omalla äidilläkirkkaansiniset silmät ja isällä sellaiset tummanruskeat pähkinäiset silmät.
Itselläni 2v. kuvassa ja siihen asti kaikissa kuvissa täysin kirkkaan siniset silmät ja reilu 2 vuotiaana alkoi kuulemma muuttua.
Nyt on sellainen ruskea paksurinkula pupillin ympärillä ja muu iiris vihreä=)
Vanhimmalla lapsellani oli niin kirkkaan siniset silmät kuin voi olla 2 vuotiaaksi ja nyt 12v on vihreän harmaat.
Toisiks vanhin on ainoa jolla näki myös heti synnyttyään, että ruskeat tulee.Oli sellaiset mustikan siniset enemmän jo silloin.
Meidän 2,5 vuotias tyttö on nyt ruvennut tekemään "mun silmien väriä"
Eli oli 2v asti siniset, vaan nyt on vihreät/harmaat/ruskeat..
Kaikilla muilla tullut siniset joskus 2-4 vuotiaana vihertäviksi.
Eli meillä suvussa joku "oma geeni", jota vaikea itsekin uskoa, kun aina sanotaan muuta näissä silmien värimuutos jutuissa..
Ettei voi tietyn iän jälkeen muuttua.
MUTTA siis vastaukseksi kysyjälle, KYLLÄ VOI=)
Meistä vanhemmista toisella on ruskeat ja toisella siniset silmät.
Esikoisen silmiin tuli 9-päivän ikäisenä ruskeaa vivahdetta. Sitä eivät huomanneet muut kuin äiti :) Noin 3-kuukauden iässä silmien väri alkoi muuttuua ruskeaksi aiemmasta sinisestä ja muutkin jo huomasivat asian.
Kuopuksella oli alusta lähtien hyvin tummat silmät. Ei ihan ruskeat, mutta hyvin tumman siniset. Ne vakiintuivat ruskeiksi aika varhain, noin 2-kk. äissä.
Mupsi
muuttuakseen..
Mutta omat 4v:n silmät ovat harmaantuneet entisestään viimeisen vuoden aikana.
Oma silmän värini muuttui esikoisen odotusaikana vihreästä rusehtavampaan.
Vihreän sekään tuli ruskeata.
Heippa! Ihan mielenkiinnosta kyselen, milloin vauvanne silmät alkoivat muuttua ruskeiksi ja miten se " prosessi" eteni. Tiedän, että on kysytty ennenkin, mutta haluaisin kuulla tuoreita tarinoita.
Meillä on nyt 3kk ikäinen tytteli ja hyvin kirkkaassa valossa hänen silmänsä ovat tumman siniset ja jossain valossa taas metallisen harmaat. Tarkkaan katsoen toisessa silmässä näyttäisi olevan kaksi hyvin haalean ruskeaa sädettä ja sellainen tummempi läntti, mutta enpä tiedä, onko pelkkää toiveajattelua... :) Meillä mahdollisuudet ruskeasilmäisyyten ovat 50/50, mutta en tiedä, voiko enää muuttua.
Laittakaapa siis vaikka vain lyhyttäkin kommettia, vaikka aihe tällainen turhamainen onkin! ;)
Mielenkiinnolla odottaisin minäkin vastauksia, itselläni on ruskeat silmät miehellä ei, meillä on kaksi tyttöä joilla toisella siniset ja toisella vihreät ja tämä kolmas joka on nyt 3kk on tummansiniharmaat silmät missä jonkin verran ruskeata näkyvissä on ehkä tullut nyt kk sisällä lisää ruskeata väriä ja ehkä n.2kk ikäisenä sitä ruskeata alkoi tulemaan silmää toivoisin kyllä että tälle kolmannelle tulisi ne ruskeat silmät:)
Meidän pojalla näki jo synnärillä että tulee ruskeat simät. Ne ei olleet perinteiset siniset vaan sellaiset todella tummat. Väriä ei pystyny erottamaan kun kirkkaassa valossa. Ne oli semmoset likasen väriset..en osaa oikein selittää mutta noin kk iässä näki jo selvästi että ruskeat silmät tulee. Pojan isällä on ruskeat silmät ja ne ovat muuttuneet kuulemma vasta n. 5kk vanhana.
alkoivat mennä aina vaan tummempaan suuntaan ja nyt ovat ihan ruskeat. Poika on nyt 5,5kk. Synnärillä olivat tummat, mutta 2kk kohdalla ihan siniset. Nyt ovat niin ruskeat että tuskin enää muuttuvat. Omat silmäni ovat kuulemma muuttuneet tummansinisistä ruskeiksi vasta 8kk ikäisenä.
Meillä myös miulla vihreänruskeat silmät ja miehellä harmaat. Jännityksellä ollaan molempien lasten kohdalla seurattu miksi silmien väri loppujen lopuksi asettuu..
Esikko on 3-v. tyttö ja hällä on samanväriset silmät kuin miulla eli ruskeat ja vihreää mukana. Aluksi silmät olivat harmaat ja siitä pikkuhiljaa ovat muuttaneet väriään, varmaan jossain 2v. iässä alkoi olla tuo lopullinen väri. Aluksi ruskea näkyi silmissä paremmin kirkkaassa valossa ja vahvistui siitä pikkuhiljaa. Itseasiassa tuo ruskean häivähdys silmissä on molemmilla muksuilla ennustanut myös sitä lopullista väriä.
Poika on 9kk ja hälle näyttää tulevan tummemmat silmät kuin siskollaan. Ovat siis tummemman ruskeat, mutta jossain valossa näyttää siltä että vielä ainakin on vähän harmaata seassa. Silmät ovat olleet syntymästä asti tummanharmaat ja sitten pikkuhiljaa muuttuneet enemmän ja enemmän ruskeiksi. Mutta tuo ruskea väri on tullut nopsempaan kuin siskolla, liekö sen takia kun ovat tummemmat?
Miusta on ollut tosi metkaa seurata minkä väriset silmistä loppujen lopuksi tulee, kun tosiaan noita värivaihtoehtoja meilläkin on! Tunnustan olevani iloinen kun näyttää siltä, että molemmille on tulossa ruskeat silmät;) Toki loppupeleissä silmien väri on ihan sama, yhtä iloinen olisin harmaasilmäisistä lapsista:)
Mutta siis meidän kokemuksella silmien väri voi hakea sitä " lopullista" muotoaan aika pitkäänkin. Ja ihan kuin oisin lukenut jostain, että ruskea väri vaatii kehittyäkseen valoa; tämäkin selittäisi miksi silmät syntymän jälkeen vähitellen muuttuisivat ruskeiksi. Kohdussa kun vissiin tuppaa olemaan aika pimeetä..
tikru
kaikilla on heti synnärillä nähnyt et ruskeat tulee, tosi tummat siis olleet.
isoimmalla on tumman ruskeat silmät vaalentuneet nyt aika tavalla, tai se ruskeus on muuttanut jotenkin väriään ;)
Itse huomasin meidän neidin silmät kokonaan ruskeiksi vasta viime viikolla, tyttö on nyt piirua vajaa 6 kk. Vielä n. kk sitten oli vaan tuon mustan pisteen ympärillä ruskea rengas ja nyt on siis koko silmä. Aikaisemmin olivat hyvin tumman siniset.
meidän tytöllä oli syntyessään tosi tummat silmät. oon niiden väriä seuraillu paljonkin. miehellä kauniin ruskeat silmät ja toivoinkin tytön saavan samanlaiset ja pari viikkoa sitten ne alkoikin näyttää selkeämmin ruskeilta. nyt ei enää epäilystäkään. isin simmut tyttö sai.
tyttö nyt 10vko. 4vrk.
Mäkin kovasti toivoin, että ruskeasilmäisyys periytyisi pojalle. Tosi pikkuisena jo huomasin, että mun omien silmien muoto oli ainakin peritytynyt. Mutta esim. ekoissa vauvauintikuvissa 3kk kohdalla on ihan loistavan kirkkaan siniset silmät. Sitten jossain 4,5-5kk kohdalla menin kerran hissillä pojan kanssa, ja siellä hissin valossa oikein hätkähdin, että onko pojan silmät sittenkin ruskeat??? Ja kyllä ne sitten vaan muuttui ihan oikeasti ruskeiksi. 6kk kohdalla ei ollut enää epäilystäkään.
-Q-
Minä olen vaalea ja sinisilmäinen, mies mustaihoinen ja tummasilmäinen.
pygmi:
Minä olen vaalea ja sinisilmäinen, mies mustaihoinen ja tummasilmäinen.
Eli ihan tummanruskeat jo syntyessä. Isällään silmät on niin tummat, et näyttää melkein mustilta, pojalla selvästi tummanruskeat. (pojan silmät on kuulemma muodoltaan mun.)
synnärillä todella syvän siniset silmät, lääkäri sitä mieltä että ruskeet taitaa tulla kun ei voinu ihan varmuudella sanoa oliko siniset vai ruskeet (mulla itellä todella tumman ruskeet ja ukolla vihreet) ensin vaalenivat normaalin sinisiks ja nyt 2,5v on ihan vihreet silmät.
Tuttavan tytöllä oli ihan ruskeet silmät syntyessään noin vuoden iässä rupes väri muuttumaan ja nyt 4v on ihan vihreen-harmaat silmät. Näinkin päin voi siis käydä...