Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**TAMMITENAVAT uuteen viikkoon**

29.10.2007 |

Heipparallaa!

Eipä näkynyt vielä uutta pinoa tälle viikolle, missäs kaikki taas luuraa?!? :) Hyvä sanoa noin kun itsekin pitänyt hiljaiseloa..

Luin tossa juuri tuota loppuviikon pinoa mut nyt ei sit yhtään muistu mieleen mitä siellä muut kirjoitteli, et sori nyt tulee omaa napaa...

Liitoskivut vaivaa edelleen, vaikka viikonloppu menikin vähän paremmin niiden osalta. Supistellut on nyt vähäsen, kun vielä pari päivää sitten ei ollut supistuksista tietookaan. Ja yöt on mennyt vähä huonosti-väsyttää mut en vaan saa nukuttua. Eilen illalla olin sit niin väsy et nukahdin jo ysiltä! Se on aika harvinaista, oon meinaa ollut sellainen iltakukkuja viime aikoina. Mut nyt onkin sit virkeä olo, ihan hyvä sillä oon tänään iltapäivällä lähdössä tekeen jouluostoksia ideaparkiin! ;)

Huomenna olis neuvola ja sit vajaan kuukauden päästä viimeinen lääkäri ja ultra. Eli mulla menee neuvolat siten, et huomenna (vko 31+1) neuvola, lääkäri 35+jotain ja siitä sit parin viikon päästä ja sit viikon välein. Kyllä tää aika vaan menee nopeesti kun nyt enää yhdeksän viikkoa laskettuun aikaan!

Eipä tässä kai kummempia. Täytyy yrittää houkutella tyttö hetkeksi lepäämään, jos vaikka sattuisi nukahtamaan. :)

Mukavaa viikonalkua muille mammoille ja kirjoitelkaahan kuulumisianne!

satsuma rv 31+0

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikon lopun keskustelut

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11573015&p=3&tm…

Heh, vieläkin huvittaa tuo mun viime viikkoinen sekoilu päivissä, kun aloitin tuon ed. pinon. Tänään nimittäin olen jo tiistaissa! Mä ilmeisesti siirsin sisäistä kelloani ihan kunnolla ;).

Meillä tuo kellojen siirtäminen ei näytä vaikuttaneen esikoiseen, mutta muhun kylläkin. Väsyttää koko ajan.

Tänään testaankin taas työn tekoa. Kolme päivää olis tarkoitus tehdä töitä ja sit taas pari päivää vuosilomaa. Ens viikon tiistaina onkin sit viimeinen neuvolalääkäri ja ultrataankin! Supistelut ovat muuttuneet niin kipeiksi ja pitkäkestoisiksi, että tuskimpa teen enää töitä 1,5vk päästä.

Mun pitikin kysyä jo viimeksi neuvolassa, että koska käynnit alkaa tiheneen, mutta enpä muistanut. No, jos ens viikolla muistaisin kysyä...

Viime viikolla sain tyhjennettyä muutaman lipaston laatikon ja sain laitettua jo pestyt (uudet) vauvanvaatteet laatikkoon. Vielä pitäis pestä esikoisen vanhat vauvanvaatteet ja sitä äitiyspakkaustakin odottelen...

Keksin myös makkarille uuden järjestyksen. Esikoisen sängyn paikkaa vaihdetaan, jolloin saan meidän sängyn viereen tilaa vauvalle. Aluksi suunnittelin hankkivani katosta roikkuvan vauvankehdon, kun ylimääräistä tilaa ei ole. Totesin, etten taida kuluttaa vähiä rahojani tuohon, vaan yritän järjestää paikat jotenkin muuten. Tämä asumisen väliaikaisuus vaan tekee asiasta hieman monimutkaisen...

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Justus rv28+6 (kai)

Vierailija
2/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolleroinen kyseli Ruskovillan top3:a eli minun suosikit on koko-villahaalari, silkkimyssy(ja villainen kypärämyssy) ja sit kolmosta en osaa päättää.Lapaset on hyvät ja bodyja mulla on. mutta tuo villahaalari ja myssy ovat ihan must.Kaulurin ostan varmaan jossain vaiheessa.

Olo on ollut siedettävän hyvä nykyisin. Nukuttua saan milloin paremmin milloin huonommin.Viime yö meni yllättävän hyvin, kävin vessassa vain kerran klo 5 ja sain helposti nukahdettua uudelleen.

Rv 30+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille galluppiini vastanneille. Mukavaa oli, että se oli näinkin laajasti huomioitu!

Minä ostin tänään joululehden ja joulukorttiaskartelusysteemit... täytyy askarrella, kun nyt on normaalia enemmän aikaa. Ja vauvan omaa hoitopöytäpistettä olen myöskin hionut. Todellakin etuajassa, mutta tuntui että haluan sen tehdä. Otan riskin, kävi miten kävi.

Vieläkö teitä hikoiluttaa? Mä olin kaupungilla ja kaupoissa tuntui että hiki pukkasi oikein naamaristakin. Naamahikoilu on mulle melko uusi juttu ja se tuntuu välillä aika kiusalliselta.

Olin " synnytysvalmennuksessa" ja siellä puhuttiin mielialoista. Porukka vakuutti olevansa jopa seesteisempiä kuin normaalisti..hmm... meikä taas tuntee kyllä potenssiin 1000. Mietin tuleeko niille toisille onnellisempia lapsia kuin omasta, ensimmäisestäni.. Tai tuleeko niiden lapsista tasapainoisempia jos äidit on ollut odotusaikana viilipyttyjä.

Eipä sen kummempaa taas-

hyvää vointia kaikille enkä aio pyytää anteeksi että oli näinkin omanapainen kirjoitus.

Halein,

Magdalena

Vierailija
4/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen viikkoon... viidenneksi viimeinen työviikko! Siinä ne vaan hupenee pikkuhiljaa! =)

Tihentyvistä neuvolakäynneistä.. viikon 27 lääkärikäynnin jälkeen on seuraava neuvola siitä 2 viikon päästä mulla. On se ainakin tiheämpää kun aiemmin, kun oli noin 5 viikon välein. Paikat olivat lääkärintarkastuksessa visusti kiinni ja kaulaakin se 3cm edelleen, joten ei mitään hätää sikäli. Olen kyllä jo henkisesti varautunut siihen, että yli menee taas paukkuen.. =D Painoa oli tullut yhteensä nyt 7 kiloa, mutta eiköhän sitä vielä lisää tule reilusti..

Huomiseksi sain varattua itselleni hammaslääkäriajan. Viime kerrasta onkin varmaan yli 3 vuotta, joten oli aikakin! Siksi lähinnä varasin, että huomasin alarivistössä yhdessä hampaassa ihan selvän reiän (siis ihan konkreettisen kolon!) ja vanha paikkakin on aika huonon näköinen samassa hampaassa. Saa nähdä mitä ne sille tekee sitten.

Meillä vietetään perjantaina kuopuksen 3v synttäreitä ja vieraita on tulossa jonkin verran. Sydänkakkupohjat odottaa jo valmiina pakastimessa.

Eilen illalla olin ystävän kanssa Jonathan lastenvaate-esittelyssä ja siellä oli aivan ihania vaatteita joita sitten tuli tilailtua jonkun verran, myös vauvalle yksi haalari. =)

Että tällasta tähän viikon alkuun!

vilmahilja, viikkoja taitaa olla 28+2

ps. jotenkin tuntuu tuo 30+ viikot jo hurjan suurilta! kun esim satsuma on jo viikolla 31 niin tuntuu, että on jo toooosi paljon pitemmällä kun itse olen.. =D

Vierailija
5/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskovillan asuja meillä ei ole ollut mitään muita kuin silkkimyssy, jonka kummitätini meille lähetti ennen esikoisen syntymää ja käski ottaa jo sairaalaan lähtiessä mukaan. Sitä onkin käytetty kaikilla lapsilla heti syntymästä lähtien siihen asti kun vaan päähän mahtuu. Muita en ole raskinut ostaa, enkä toisaalta ole kaivannutkaan, isovanhemmat ovat muuten huolehtineet tuosta villahaalaripuolesta.

Magda_Lena: Ei hikoiluta muuten, mutta kaupoissa takki päällä lyllertäessä tulee kyllä tukalan kuuma. Kampaajalle olisi kiva mennä, jos vaan saisi aikaiseksi varata ajan, kun tämä lattiamoppi päässäni on kovin paksu. Seesteinen mä en ole varmaan ollut eläissäni. Lapset on silti yllättävän selväpäisiä. Jokainen toki omalla tavallaan luupää, mutta keskimäärin mun mielestä erittäin fiksuja ja filmaattisia. ;)

Vilmahilja: Hih, musta taas sulla on aika isosti noita viikkoja. :)

Viikonloppu meni taas hujahtaen ja tästäkin päivästä aletaan olla selvitty kunnialla, vaikka maanantai onkin lasten harrastusten kannalta hirveä hulinapäivä tiistain ohella. Jotenkin aika menee ihan hirveää vauhtia. Mulla on pieni paniikki (joulun ohella) siitä, että en ehdi kunnolla " olla raskaana" ja keskittyä omaan napaan. Lapsissa ei paljon käsityötä enää ole, mutta kaikenlaista sinkoilua erilaisten rientojen ja hoidettavien asioitten perässä on ihan liikaakin.

Kolmonen köhii siihen tahtiin, että mulla saattaakin olla huomenna kotipäivä - ellei mies halua välttämättä olla kotona. Katsotaan miten yö sujuu ja päätetään aamulla onko pienestä miehestä päiväkotiin menijäksi. Poika oli suloinen: pyysi kuumaa vettä kun paras kaveri päiväkodissa (tyttö) oli sanonut, että kuuma vesi auttaa.

Strutsi ja minihupi 26+5

Vierailija
6/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette hankkineet Ruskovillan vaatteita? Ja saakohan niitä yhtään edullisemmin jostain nettikaupasta? Täällä niitä (muutamaa tuotetta) myydään eräässä lastenvaateliikkeessä ja yhdessä terveysalan erikoisliikkeessä ja hinnoissa tuntuu olevan katetta aika reilusti... Ihaniahan ne vaatteet olisi. Meillä ei ole kuin myssy ja lapaset Ruskovillaa, muuta villavaatetta löytyykin enemmän.

Hikoilusta... Se on tällä hetkellä tuttuakin tutumpaa, varsinkin kaupassa käynnit on tuskaa, pakko on toisinaan heittää takki ostoskärryyn. Ja yöhikoilu on myöskin lisääntynyt, mutta ei tämä vielä mitään ole siihen verrattuna mitä se tulee olemaan synnytyksen jälkeen =)

Onko teillä tässä myöhemmässä vaiheessa raskautta mielitekoja? Mulla on hillitön himo kiiveihin! Ja onneksi kaikki muutkin mieliteot on suht terveellisiä. Useinhan niitä selitetään jollakin vitamiinin tai hivenaineen puutoksella, mutta en usko että siitä on kyse.

Sokerirasituksesta on ollut myös puhetta. Täällä niitä ei tehdä enää ollenkaan! Käytäntö on täällä nykyään se, että mikäli kerrankin on pissassa sokeria, annetaan kotiin mittari mukaan ja verensokeria seuraillaan esim. yhtenä päivänä viikossa kaikki mittaukset alkaen paastoarvosta aina iltapalan jälkeiseen arvoon. Onneksi lukemat on pysyneet raja-arvojen sisällä ainakin tähän asti.

Eilen tuli postista pakettikortti! Äitiyspakkaus siellä odottaa noutajaansa =)

Voikaa hyvin!

aksiina 26+6

Vierailija
7/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saako Ruskovilaa halvemmalla muuta kin käytettynä, hintaviahan ne ovat.Itse olen vain ollut niin mielettömän tyytyväinen juuri villahaalariin, koska on ohut ja ilmava ja silti lämmin. Autossa pidän usein bodyn ja potkareiden päällä vain villapukua ja haalarin alla sitä ei ees huomaa, paitsi että vauva on tyytyväinen. 56e maksoin haalareista kpl.Eli on tämä 80cm haalari joka menee nyt melkein vuosikkaalle ja sit on 60cm haalari tulokkaalle.

Mulla on ollu tasaiseen noita mielitekoja.Nyt on ananas ja porkkanat.Uskon kyllä niiden tulevan puutoksista, sillä porkkanahimon alaettua haljenneet suupieleni paranivat ja ananashan poista tehokkaasti nestettä, joka on hieno homma tässä vaiheessa kun aamuisin sormet tuntuvat nakeilta.Iltasin mun tekisikin eniten mieli ananasta, mutta olen hiukan hillinnyt sen syömistä yötä vasten, koska se pissattaa entistä enemmän.

Viime raskaudessa, jolloin odotin poikaa, join paljon piimää, nyt tyttöä odottaessa tekee mieli maitoa.

Tänään on väsynyt ja kireä olo. Aamusta aloin heti jonkun mekkalan, niin että tyttö sanoi kouluun lähtiessä että onko pakko riidellä:/ Ukolle valitin, kun se halus katsoa uutisia aamutvstä eikä olla lattialla pojan kans leikkimässä-hohhoijaa.

No joo, kaikkea hyvää jokaisen odotukseen tänäänkin silti=)

rv 30+2

Vierailija
8/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys taas!

No kerronpa aluksi neuvolakuulumiset kun ne on tässä päällimmäisenä mielessä. Kaikki oli oikein hyvin.

- Paino oli laskenut -300g!!! :) Nyt siis kaikenkaikkiaan 7,5kg! Oli kyllä päivän paras uutinen, kun viime kerralla painoa oli tullut se 885g/vko!

- Verenpaine 111/68 ja hemoglobiini 121. Raudan syönnin voin lopettaa.

- Sf-mitta 29cm. Vähän mennään keskikäyrän yläpuolella...

Seuraavan kerran lääkäri kolmen viikon päästä. (Taisin kirjoittaa eiliseen viestiini että nyt neljän viikon tauko mut se tauko olikin kolme viikkoa.)

Sit muihin juttuihin. Megda-Lena kyseli hikoilusta: Kyllä mulla ainakin on sellanen tasanen lämpö päällä koko ajan! Eilenkin kun olin kaupoilla niin en sit voinut mitenkään kuvitella käveleväni ideaparkissa takki päällä, kun hikee pukkas päälle ihan ilman takkiakin... Heh!

Justuksella oli makkarin uusi järjestys mielessä. Meillä on vähä sama homma. Kolmiossa kun asutaan, niin meidän makkarissa on tietokone,(en halua sitä olohuoneeseen vaikka se ei makkarissakaan kiva ole), lipasto,jonka päällä telkkari, sit hoitopöytä ja vauvan sänkykin pitäisi johonkin mahduttaa. Et täyttä tulee, ja ehkä joudun tän koneen siirtään väliaisesti olohuoneen puolelle, saa nyt nähdä mitä keksin!

Kovasti olette kehuneet ruskovillan tuotteita. mä olen aina niistä haaveillut mutta en vaan ole raaskinut ostaa.. ehkä sitä vois nyt ostaa ainakin se silkkimyssy!

Tyttö kyseli eilen: " Miten lääkäri saa vauvan pois äitin masusta?" Selitä nyt sitten reilu kaksivuotiaalle... Iskä tuli pelastava paikalle ja sanoi:" äiti synnyttää sen!" Tais olla tytölle sen verran hämärä vastaus että ei enää kysellyt uudelleen. Mut jäi asia ihan selvästi häntä vaivaamaan. Et kai sitä pitää alkaa miettimään mitähän tytölle kertoisi... On muutenkin mainio vaihe hänelle meneillään kun juttua tulee PALJON, välillä on kyllä naurussa pidättelemistä!

Tänään ois vielä yhden kaverin lapsen synttärin ohjelmassa, oltiin viikonloppuna reissussa kun oli viralliset kutsut niin mennään nyt kun on vähä rauhallisempaa. :)

Nyt menen hetkeksi leikkimään tytön kanssa ja jos kohta päästäis päikkäreille.

Et vointeja vaan teille muille ja palataan!

satsuma rv 31+1

Vierailija
9/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se sitten alkoi, ensimmäinen sairaslomapäivä raskauden " vuoksi" . Aamulla olin lähdössä töihin kun totesin että jomottaa mahaa aika paljon. Selkää ja vatsaa särkee taukoamatta. Ja sitten kun kävin vessassa, oli aavistus verta pyyhkiessä.

Pelästyin tietenkin, mutta se oli siinä, enempää ei ole tullut. Laitoin pomolle ja assarille viestin ja jäin kotiin makaamaan. Eipä tässä muuta ole voinut, nyt tosin raahauduin työasioiden vuoksi tähän koneelle, mutta paluu sänkyyn on edessä pian.

Olo ei ole pahentunut, joten toivon että olisin huomenna työkykyinen. Minulla on viikon ainoa tärkeä palaveri huomenna ja kun olen sen homman vetäjä, en haluaisi siirtää sitä. Mutta jos olo samanlainen, on se pakko peruuttaa.

Töitä jäljellä vajaa 4 viikkoa ja nyt se alkaa tuntua aika vähältä. Varsinkin jos lasken että 3 ja risat... Hommien delegointi alkaa olla aika ajankohtaista, varsinkin jos olo ei tästä muuksi muutu.

Sain ajan äitiyspolille pelkojeni vuoksi. Se oli annettu 3 viikkoa ennen laskettua aikaa ja soitin sinne ihmeissäni, etenkin kun minulla pitää myös ennakkoon tutkia verta. No, ei ollut meidän neuvolatäti muistanut laittaa sinne tietoihin laskettua aikaa, joten lääkäri oli arponut tuon ajankohdan. Soitettuani aika siirrettiin 6 vko ennen LA. Helpottaa oloa tuo kun sai sen ajan sovittua.

Muutenkin tuo neuvolan tätönen vaikuttaa olevan ihan pihalla. Nytkin kun puhuin sen kanssa, hän ei ollut ollenkaan käsittänyt sairauttani, eikä ymmärtänyt että sillä on jotakin tekemistä myös synnytyksen riskejä arvioitaessa. Haloo... Ja muutenkin se kelluu ihan omassa sfäärissään, joten en näe kauheasti lisäarvoa noissa neuvolakäynneissä. Ainut on tuo verenpaineen mittaus.

Vauvalle yritän raivata tilaa, mutta tämä huone on aivan kaatopaikka. Kamaa on koko lattian osalta metrin korkeudelta. Suurin osa lähtee kirpparille, mutta sain pöydän vasta puolentoista kuukauden päähän. Ei auta. Toivottavasti pienokainen pysy mahassa laskettuun aikaan saakka (tai oikeastaan, kunhan ei kauhean paljon yli mene, se on mun kauhu).

Mieliteoista on puhuttu, mulla tekisi mieli kaikkia hedelmiä ja vihanneksia, mutta olen allerginen jokaikiselle. Siis kypsentämättömänä. Kurjaa. Haistelen onnellisena kun joku syö omenaa tai appelsiinia ja haaveilen niistä. Mutta kun ei saa niin ei. Ja kun on vielä nämä raskausaikaiset ruokarajoitteet, niin aika ankeaa tämä ruokavalio on. Siksi en ole kieltänyt itseltäni nyt juurikaan mitään mitä mieli tekee. Nyt on ensimmäistä kertaa elämässäni iskenyt lakritsin himo. En ole koskaan siitä pitänyt, mutta nyt uppoaisi, varsinkin pehmeät täyteversiot. Paineet onneksi vielä kohdillaan, joten vähän olen uskaltanut sitäkin herkutella.

Nyt en enää muista mistä on kyselty ja gallupoitu, mutta palaamisiin. Menen lepäämään, jotta olo helpottuisi.

ipu rv 28+

Vierailija
10/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa! Tänään tuli odotettua postia postista. Äitiyspakkaus on haettavissa. Haetaankin se varmaan heti kun mies palaverista pääsee. Ihanaa päästä ihan konkreettisesti tutustumaan mitä kaikkea pakkaus sisältää, vaikka olen toki jo Kelan nettisivuilta kuvia katsellut. Nyt täytyy varmaan joku päivä koittaa saattaa päätökseen jo muutama viikko sitten aloittamani kaapin raivaus. Yksi makkarin kaappi kun on täynnä kaikkea muuta kuin vaatetta. Yritän löytää niille tavaroille jonkun muun paikan, että saan sen kaapin vauvan tavaroille.

Mieliteoista: Minulle ei ole tullut sen kummempia mielitekoja ruoan suhteen oikeastaan koko raskausaikana. Ennemminkin mulla menee niin, että ruoka, oli sitten mitä tahansa, maistuu hyvin ja useasti. Ja joskus on sellaisia päiviä, että jotkut tietyt ruoka-aineet vähän etovat. Jos mies on vaikka syönyt makkaraa, kebabia tai jotain sipulista tai valkosipulista, niin ajatus moisesta ruoasta tekee lähinnä pahaa. Toisinaan taas voisin hyvinkin pistellä poskeeni kaikkea roskaruokaa.

Minulla oli sunnuntaina synttärit, joita juhlittiin täällä kotona kahvitarjoilulla. Omat vanhempani, mummoni, appivanhemmat ja paras ystäväni miehensä kanssa kävivät kahvittelemassa. Veljenkin piti perheineen tulla, mutta heillä olivat molemmat lapset oksennustaudissa. Sitä on kai paljon liikkeellä, joten olkaahan varovaisia te, joilla on on jo lapsukaisia ennestään.

Kovasti ihmiset ihmettelivät kuinka paljon olin jaksanut leipoa, mutta en minä osannut ajatella asiaa niin. Jotenkin leipominen työpäivien jälkeen tuntui vaan mukavalta puuhastelulta ja oikeastaan aika rentouttavaltakin.

Tänään mennään sitten miehen kanssa juhlistamaan takana olevaa elämäni ensimmäistä neljännesvuosisataa. Ajateltiin käydä syömäsä ravintolassa ja mahdollisesti mennä elokuviin. Katselin tosin äsken tuota elokuvatarjontaa ja vaikuttaa vähän siltä, että meille sopivaan aikaan ei taida mennä mitään meidän mielestä mielenkiintoista leffaa. No mutta sinne syömään kuitenkin. Ihanaa kun ei tarvitse itse laittaa ruokaa.

Huomenna pitäisi taas mennä töihin ja täytyy myöntää, että aika huono on motivaatio tällä hetkellä. Äitiysloman alkuun olisi vajaa kuukausi. Ärsyttää vaan kun tiedän, että meidän töissä ei niitä rauhallisia päiviä ole ja jalkeilla täytyy olla koko päivä. Sitten työpäivän jälkeen olen taas niin väsynyt, että kotona ei enää huvita mikään ja sitten alan vaan kiukutella. Viikon päästä on neuvola ja ajattelin kyllä kerta tuntemuksistani, jos vaikka saisin hyvällä omallatunnolla levätä hetken jo ennen äippäloman alkua. Olisi melkein helpompaa jos tuo raskas työ aiheuttaisi supistuksia tai jotain, niin olisi hyvä syy jäädä kotiin. Nyt se syy olisi ainoastaan hirmuinen uupumus.

Vointeja kaikille!

Siru-Sofia ja Julle 30+0

Vierailija
11/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei!

Kävin äsken neuvolasta hakemassa saikketodistuksen loppuviikolle. Ihan vaan väsymyksen takia, yöt kun on vähän levottomia olleet. Olisi jo ollut täti sitä mieltä, että jos vaan otetaan se lääkäriaika ja otan sitten oikein pidemmän sairasloman, mutta ajattelin, että jos vielä vähän jaksaisi... Mulla aloittaa sijainen ensi maanantaina, ja luulin, ettei sen perehdyttäminen olisi mun tehtävä, mutta ihana ylläri oli kun kuulin, että minullehan se jää! Ja kivaa kuulla n. viikkoa ennen. Ei ole mitään ehtinyt valmistella. No kattellaan. Ja lisäksi se tyyppi on ilman mitään tän alan kokemusta, vastavalmistunut ym. joten helppoa ei tulle olemaan opettaminen. No kerään nyt loppuviikon sitten voimia.

Siru-sofialle: Ensinnäkin onnea jälkikäteen synttäreiden johdosta. Toiseksi, jos olet aivan uupunut työpäivien jälkeen, niin pyydä ihmeessä sairaslomaa!! Meillä ainakin neuvolatäti on ehdottomasti sitä mieltä, että jos ei itse koe olevansa työkykyinen/työ on liian väsyttävää, niin ilman muuta pitää jäädä sairaslomalle. Vaikka aluksi vähemmäksikin aikaa, ja katsoa vaikuttaako se. Ei se ole hyvä, jos olet ihan uupunut, kun äitiysloma alkaa ja sitten jos vaavi vaikka tuleekin etuajassa. Sitten vasta alkaakin yövalvomiset ja väsymys, joten olisi hyvä, jos sitä ei kauheasti olisi kertyneenä ennestään.

Hikoilusta on ollut puhetta. Minä olen luonnostani kauhea vilukissa, ja villasukat on paras kaverini, mutta nyt ei tule kyllä mieleenkään vetää villasukkia jalkaan, niin kuuma on koko ajan. Perheemme miehet ovat molemmat sitten taas ihan päin vastoin aina kuumissaan, eli nyt olen päässyt heidän kanssaan samalle varustelutasolle vaatetuksen suhteen (tosin esikoista puetaan lämpimästi, vaikka hänelle herkästi kuuma tuleekin). Mutta mukavaa vaihtelua, kun ei aina ole sormet ja varpaat jäässä. Tätäkö se on se ääreisverenkierto?

Ruskovillaa monet ovat suositelleet. Mietimme esikoisella sitä silkkimyssyä, mutta jäi ostamatta ja onneksi niin. Ei hänellä olisi pipoa voinut pitää päässä, kun pää hikoili runsaamman hiuspehkon takia jo ihan ilman päähinettäkin vauvana. Sama tilanne villavaatteilla. Anoppi kutoi ihania villahaalareita, tosi ohuesta langasta vielä, mutta kaikki jäi käyttämättä, kun vaunuista ottaessa vauveli oli aina ihan hiestä märkä. Mutta ihanan oloisia ne kyllä ovat, vaan jäänee silti myös nyt hankkimatta. Kummipojalla oli myös se silkkimyssy ja hänellä oli sama ongelma kuin meilläkin. Pää vaan oli aina ihan hikinen ja vaikka se myssy siirtääkin kosteuden pois iholta, niin oli se silti vähän tukalan oloinen.

No niin, taidan tästä vielä siivoilla pöytää niin voin sitten hyvällä omatunnolla jäädä kotiin nukkumaan varastoon...

Hyviä vointeja!!

Popin_äiti ja pallero rv 27+

Vierailija
12/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auto huollossa ja tänää lyllersin pojan kans eskarille siskoa hakee kotii huh huh, on " hieman" huono kunto;) Lauauntaina tyttö täyttää 6v. ja vieraita tulee paljon, se on teettäny kyllä ostoksia ym.. onneks mummi tulee perjantaina auttelee kaikessa.

Tänää on tehny mieli kaikkea makeaa ihan hirveesti, päätin viime neuvola käynnin jälkee alottaa karkkipäivän ja muut päivät ei mitää ylimäärästä. Ottaapa kyllä koville ku saa päähäns haluta vaik esim. jätskiä niin pitää olla tiukkana ettei sitä syö! Mulle ku oli tullu jo 11kg. viimeks niin ilman terkkarin kommenttejakaan aloin itse ajattelee et nyt stoppia, siis terkkari ei sanonu mitää.

Mulla on ollu noita ns. masun nipistelyitä, saa nähdä mitä torstaina lääkäri sanoo. Tänää vauva veteli hiljaa kättä vissii masussa ja kutitti hurjasti=D Meneekö muilla vauva välillä ihan pienelle sykkyrälle, niin että sen tuntee selvästi möykkynä ku kokeilee?? Välillä meidän vaava on niin et napa tuntuu repeävän ja välillä taas ahtautuu ihan alas..

Taidan lähteä saunaan lapsien kans.. kuullaan taas.

minä ja herne 28+1

Vierailija
13/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ollu takaraivo jotenki ihmeen kipeä. piti koulustakin lähtä aijemmin pois ku pakotti niin älynä. Sit käveleminen on pistänyt kylkeen tosissaan. piti pyörällä hakea neitikin hoidosta ku ei siitä kävelemisestä ois tullu mitään. Ois niin ihana ku meillä ois kaks autoa. Ihan karseelta tuntuu ku tää masuvaavi kokoajan potkii tonne alas päin. tuntuu että tulee kohta pyllystä ulos... tosi epämielyttävää tää istuminen. pitääkin kohta mennä makaan sohvalle.

jospa huomena ois taas parempi päivä.

Jotku jo pähkäilivät makuu huoneen järjestystä ja sama pulma on meilläkin. Me nimittäin asutaan kaksiossa ja sattuu olemaan toi yks tenava jo ennestään. ahasta tulee tosiaan olemaan. Pitäs joku lipasto tai hoitopöytä hommata mihin sais sit vauvan vaatteet ku ei kaappeihin mahu. Ja sit tulee taas pulma et mihin sen hoitopöydän laittaa... Ois niin ihana muuttaa kolmioon mut ei oo ukko innostunu katteleen asuntoja ni minkäs teet. kyllä se sit viimestään vauvan synnyttyä huomaa että meillä on tosi ahasta.

mielitekoja on mullakin. nimittäin makeaa haluttais syyä kokoajan. etenki suklaa ja kaikki viinerit yms herkuttelu on melkeen jokapäiväistä...

Mut nyt on mentävä sinne sohvalle...

pipali ja masumyllertäjä rv29+6

Vierailija
14/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella, lukaissut olen kyllä aina välillä teidän juttuja :)

Ruskovillasta...

Meillä on käytössä sellaiset ruskovillan bodyt ja haalarit sekä silkkimyssy, jotka ovat vuodesta 1993 olleet käytössä.

Ovat siis olleet jo kuudella lapsella ja tällekin meinaan käyttää. Konepestyt ovat, hyvin ovat kestäneet menossa mukana, muistaa vaan säilyttää ne minigrip-pussissa, kun ei ole koisuojatut. Kannattaa siis ostos.

(.)

Masu kasvaa ihan kauheeta tahtia, nyt on varmaan samankokoinen kuin silloin kun lähdin esikoista synnyttämään.

Aamusta on aina helpompaa, mutta jo iltapäivällä kun esikkoa hakee tarhasta, niin tahtia kyllä hidastuu. Iltaisn on jo aika raskasta keräillä leluja lattioilta.

Huonejärjestelyistä...

Minä olen kovin muutoksen haluinen ja meillä onkin olkkari saanut uuden järkän kuten myös makuuhuone. Pinnasängynkin roudasin jo kellarista kun piti saada sinne kirpparikamoja. Onneksi sisko saikin jo lauantaille varattua pöydän, jaksaa vielä touhuta kirpparilla.

Tänään ompelin uudet verhot tytön huoneeseen ja se kyllä piristi hurjasti!.

Himotuksista mulla on pahin sipsit ja dippi sekä suklaa. Toissapäivänäkin vetäsin Tobleronen kuin leipää vaan.

Sokerirasituksessa olin myös mutta tuloksest saan vasta seuraavassa neuvolassa, 8.11.

Neuvolakäynnit ovat tähän asti ainakin olleet n. 5 viikkoa, mutta muistaakseni alkaa tihentyä kolmenkympin jälkeen.

Hikoiluttaa täällä edelleenkin, etenkin päikkäreiltä heräänhikisenä.

Mulla on myös riesana kuumat jalat vai mitkä levottomat ovatkaan...

Nytkin tekisi mieli laittaa pakastimeen ne.

Esikoisen kanssa oli sama juttu ja joskus nuorempana sain jopa nukahtamislääkettä avuksi.

Esikon kanssa auttoi kylmägeeli, mutta nyt se haisee mun mielestä niin pahalle, etten voi laittaa.

No niin, jos laittais tytön kylpyyn ja sit nukkumaan, meillä sekoitti talviaikaan siirtyminen unirytmin aikalailla. Viimeyönä meinasi herätä jo viideltä :(.

Romaani tästä tuli :D

Eve ja kirppu 29+1

Vierailija
15/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan!

Kylläpä aika huristaa, uusi viikkokymmen pyörähti käyntiin sunnuntaina eli 2½kk olis LA:han. HUI! Ja juurikaan mitään ei ole vielä hankittu, tuleekohan meille kiire...

Siru-sofialle myöhästyneet onnittelut!

Magda_lena kyseli hikoilusta; mä oon hiki-ihminen muutenkin ja nyt varsinkin. Koottu olohuonetta kuntoon parina päivänä ja helvetti kun meinaa läkähtyä koko ajan...

Ruskovillan tuotteista minäkin olen haaveillut, tilasin esitteetkin niiltä, mut en oo hennonu vielä tilata mitään... Pirun kalliita.

Himoja ei uusia kummemmin ole. Kaikki maistuu ja hyvin, niin kuin koko raskauden ajan.

ipu71; etkö voi jo hakea ihan oikeata sairaslomaa? Jos muutenkin ahdistaa työ ja selkää ja vatsaa särkee niin ei enää töihin minun mielestäni.

Neuvolakäynneistä oli jotain puhetta; täällä rv28 on toinen neuvolalääkäri ja sen jälkeen käynnit 2 vkon välein. Ja rv36 lähtien vkon välein.

Monilla oli neuvolakuulumisia ja niin myös mulla;

29.10.07

rv 30+1

painoa 250g/vko, kaikkiaan 10,4kg eka käynnistä

verenpaine 122/84 kuulemma kohollaan (ei kyl mun mielestä vaikka vähän enemmän on kun viimeksi (111/62))

pississä ihan himppu proteiineja

Hb 129 taas sain nousemaan onneksi (viimeksi 113)

Sf 28 eli kohta ollaan jo normikäyrällä

Liikkeet ++

Sydänäänet 140

Turvotus -

Perjantaina joudun käymään uudestaan kontrollissa tuon verenpaineen ja pissaproteiinin takia. Aamulla kävin jo labrassa pissillä...Toivotaan et ainakin paine johtui vain vlopun lakritsinsyönnistä...

Muuten kaikki ok, koiran kanssa käyty pitkiä lenkkejä, kun on ollut niin lepposet kelit. Ja uudessa kodissakin alkaa tavarat pikku hiljaa löytämään paikkansa. On tämä mukavaa! Tasan kuukausi olis äitiyslomaan aikaa. Huomasin tilinauhasta et tipuin Kelan korvauksille jo, kun oon jo ollut ikuisuuden sairaslomalla... Onneksi meidän sairauskassa korvaa...

Nyt valmistauduttava saunaan jos mies kohta kotiutuis...

Mukavaa ja positiivista viikon jatkoa kaikille! Ei anneta pimeyden nujertaa!

Pore&Papunen 30+2

Vierailija
16/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta verenpaineesta. Mulla seurattiin ensimmäisessä raskaudessa verenpainetta kun joskus vähä yli rv kolmenkymmenen alapaine alko oleen lähellä 80 ja myöhemmillä viikoilla olikin reippaasti sen yli. Kun normaalisti alapaine siinä 60 paikkeilla. Siitä vaan muistan että juuri tuon alapaineen seuraaminen liittyy raskausmyrkytykseen. Ja eikös noi proteiinitkin siihen liity. Et ihan hyvä et sitä seurataan neuvolassa, sillä sehän on vaarallinen (siis raskausmyrkytys) niin äidille kuin lapselle! Toivotaan kuitenkin ettei ole mitään sellaista!

Unohtu muuten mainita tossa aikaisemmassa viestissä et mä oon jo äitiyslomalla!!! Aloitin siis ä-loman 50 päivää ennen niin siks jo nyt... Tuntuu kyllä hassulta kun joku mainitsi et ä-loman alkuun vielä kuukausi! Mutta eihän tämä mun tilannetta mitenkään muuta kun kotiäitinä olen, tulot vaan vähän kasvaa.

Nyt Pakoa katsomaan....

satsuma taas rv 31+1

Vierailija
17/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki Tammimammat!

Olen lueskellut ketjujanne taka-alalla ja saanut voimia siitä, miten samanlaisia vaivoja ja oloja muillakin on. Eilisellä neuvolakäynnillä paljastui, että painoa oli tullut +840g/viikko. Ja sen tuntee - olo on todella raskas ja jalkoihin sattuu, kun ne joutuvat kantamaan tätä lastia. Huomasin, että Satsumalla oli pudonnut paino ja haluaisin kysyä, miten siinä niin kävi. Riittikö herkkujen jättäminen? lisäsitkö liikuntaa? vai tapahtuiko vahingossa? Neuvolantäti lohdutteli, että oli vielä kuitenkin alle kilon viikossa...

Hyviä vointeja teille kaikille!

t. bough + tyllerö 28+1

Vierailija
18/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin tätä painonlaskua kun en kyllä ihmeemmin ole keventänyt ruokavaliota vaan syönyt suht normaalisti. Ja viikonloppuna vielä enemmän herkkuja kun normaalisti kun oltiin kyläilemässä.

Liikuntaakaan en ole juurikaan voinut harrastaa kun liitoskivut vaivaa niin pahasti. Että kai se vaan tasaantuu toi painonnousu jos kerralla tulee paljon! En ainakaan muuta järkevää syytä ole sille keksinyt. Tai sitten edelliskerralla on ollut enemmän turvotusta niin sekin vaikuttaa painoon.

Mut olen huomannut et on suht normaalia että jossain vaiheessa sitä painoa vaan tulee enemmän kuin joinain viikkoina.

Nyt siirryn pois täältä häiriköimästä..... :)

satsuma

Vierailija
19/33 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan tää liian hienosti menikin, ois pitäny arvata että se kostautuu.

Perjantaina olin neuvolassa. Oli tullu 6kg lähtöpainosta. (rv 26+4) Tuli noottia. Hemppa oli laskenu 133:sta 113:n =(. Sf 24.

Eilen oli sokerirasitus ja tänään tuli tulokset. Arvot oli 5.2, 11.3 ja 7.3. Nyt vituttaa niin ettei veri päässä kierrä. Kohtalotovereita?

Eka piti jättää röökit ja kännit ja nyt sit viä kaikki hyvä. Aikasemmin on saanu kattella sivusta ku muut polttaa ja ottaa, nyt saa viä kahvipöydässäkin istua vesilasi kourassa ku muut vetää herkkuja naamariin. Joulukin pilalla.

Olkaa onnellisia kun voitte vetää suklaata, karkkia, pullaa, pizzaa..

Ja jotenkin rassaa ajatus siitä et tää tästä viä puuttukin. Järkky ressi ennestään remontista ja kämpän myymisestä, kaikki ihan sekasin, ja nyt sit viä saa alkaa imee ittestään verta 4 x päivässä, kyttään ja ajasteleen syömisiään, juokseen kokeissa..

Kaiken tän keskellä pitäs " nauttia" raskaudesta, lauleskella, lukee satuja ja soittaa klassista musiikkia mahalle. Just joo, ensimmäiset " olen huono äiti" -tuntemukset vaivaa koko ajan.

Empä oo ennen täällä juur mistään russuttanu, otin sen nyt takasi.

kiitos ja anteeks.

T: Xena77 ja sokerivauva 27+1

Vierailija
20/33 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magda_lena pohdiskeli mielialanvaihteluita ja miten se vaikuttaa vauvaan. Tuosta tuli mieleen ed. raskausaikana julkaistu tutkimus, jossa todettiin, että raskaana suklaata syöneiden äitien vauvat olisivat onnellisimpia syntyessään. Meidän esikoinen on ainakin ollut aika onnellinen vauva ;). Tuolloin en syönytkään muuta makeeta kuin suklaata, nyt on tullut syötyä muutakin, joten saas nähdä millasilla fiiliksillä tämä vauva on syntymänsä jälkeen :).

Palailen loppuviikosta paremmalla ajalla...

Jaksamisia!